lördag, juli 15

Materiell lycka!

.... Jaa-a. Det kan man säga.

Först innan ja glömmer. Ha en skön semester Beo, hälsa åland å njut av zykth... zyto... semestern! ;D

Nåjo, åter till ämnet. Hade köpt ett begagnat batterigrepp ti kameran, tyvärr hade jag märkt det på onsdag, säljaren hade lagt upp annonsen på måndan, så de blev att rappa på lite! Men han fick iväg det på posten så jag hann få det igår (fredag), iom att jag behöver det idag. Som vanligt kommer man på saker å ting i sista minuten. Batterigrepp kan vara rätt värdefulla, men när jag hitta ett för 29euro + post, så va de nog bara att slå till! SÅ supernöjd med det. Nu kan jag fota 09-21 idag utan att behöva oroa mig för att bli utan ström ti kameran ;)

Sen... Sen kom jag på att ja ville ha ett kortare zoom nu till jeppisdagarna. Fenomenala Suvi sökte under förmiddagen å försökte hitta nåt jag skulle få tag i igår, hon hitta ett på findit, skicka sms åt säljaren direkt, men det var förstås redan sålt.

I väntan på att batterigreppet sku anlända ti cittari, så gick ja å tålla på prisma å försökte kolla där, men dom var helt utan. Ett tamron 70-300 hittade ja såndär prislapp på, men de va ju inte de ja behövde.

Nå, tog en chansning å for ti foto elite å fråga, men inte hade dom nåt såndär perus heller, alltså typ ett 17-55 eller nåt liknande. Men... (ett men jag verkligen gillar!).. dom hade ett 18-300. 3.5-6.3, så inte helt super ljusstarkt, men de e dom korta brännvidderna jag behöver nu. Så.. oho. Hoppsan. Ojsan. Så gick det, nu har jag ett Sigma Contemporary 18-300mm då. Ett macro dessutom, inget av mina tidigare objektiv har macro, så de va ju lite skoj. Eller ja, hela linsen i sig e lite skoj, fruktansvärt konstigt med 38cm närgräns. Tur att ja har motljusskydd på, för ja tycker ja går så nära allt så de snart tar i linsen! ;D

Inte helt pissiga recensioner enligt cyberphoto (man får ju hålla sig ti en sida), så dehär e väl kort va dom tyckte om denhär linsen.

Plus:
+ Bra skärpa under 200mm (på f/8-f/11) för att vara en superzoom
+ Förvånansvärt lite kromatisk aberration för att vara en superzoom
+ Kort närgräns och bra förstoringsgrad på 300mm
+ Inbyggd bildstabilisering
+ Snabb och tyst AF-motor
+ Relativt välbyggd i ett smidigt format 

Minus:
- Mjukare resultat på brännvidder längre än 200mm, och särskilt på 300mm
- Skärpan på största öppning är inte alltid så bra som man kan önska
- Vinjetterar tydligt på full öppning inom det kortare brännviddsomfånget
- Märkbar distorsion på kortare brännvidder 

Slutsats
Sigma 18-300/3,5-6,3 DC Macro OS HSM Contemporary är klart bättre än genomsnittet bland superzoomar, och bland alla dagsaktuella superzoomar placerar jag denna på andra plats efter Nikons 18-300 (version II), men har du en Canon eller Sony-kamera (sistnämnda med A-fattning) så är Sigman i skrivande stund optiskt sett det bästa valet. Om du som hobbyfotograf ska ska ut och resa och bara vill ta med dig ett enda objektiv som ska fungera till så många motivområden som möjligt, ja då kan detta absolut vara rätt objektiv för dig.

Så, sådär lägligt är det JPV idag vid spitu, Jussi Vehviläinen som e där å drar träningar. Så såna är planerna för idag! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar