tisdag, oktober 21

Stegräknarapp-tester!

...!

Nu ska jag först förklara varför jag har gjort dessa tester.

När jag pluggade till hästskötare, så var mitt slutarbete Stallbyggnad. Min ena lärare sa åt mig "Tänk på hur du utformar stallet, så man inte går i onödan" och det här har hängt med mig sen dess. Detta har resulterat i att jag (flera gånger) funderat på hur många steg å hur långt man går på ett pass när man kliar KOllegorna bakom öronen.

Det var faktiskt nån som sa oxå, kan ha varit på nån av kurserna man var på som avbytare, att man aldrig ska gå tomhänt i en lagård. Det är oergonomiskt.

Nå, där e nu orsaken då, varför jag nu kommit mig för att testa olika stegräknar-appar.

Den första appen jag laddade ner var Accupedo. Första minuset med den är att den e GPS-baserad, vilket betyder att det blev lite struligheter inomhus. I morse påstod den att jag hade gått ca 1200 steg och förbränt 89 kalorier. Fördelarna är att det är en trevlig app, widgeten är bra, men jag misstänker att den räknar även när jag kör. Den går automatiskt i pausläge när man tex laddar tfn, och man kan ställa in mellan vilka tider den ska registrera. I mitt fall ställde jag in den på 05:00 till 21:00. Man kan även ställa in steglängd, strömförbruknings läge, känslighet osv, alltså en rätt bra app om den int sku ha tållat bort sig i morse med stegen.

Antal steg: 11714 (målet var automatiskt satt på 10k steg)
Km: 6,36
Kcal: 508
Tid: 01:51:27 (vilket inte ens stämmer lite, då jag nog har åtminstone 4,5h idag)



Nästa app jag testade (fr.o.m ikväll då) är Moves. Väldigt enkel app, trevlig layout, tyvärr oxå GPS-baserad. Inte riktigt i min smak, jag vill ha mera statistik. Eller ja vet int, den faller mig bara int i smaken.  Dock påpekar den "Transport 24 min" vilket är lite roligt.

Antal steg: 3234
Tid: 45 min
Km: 2,4


Följande app är Runstatic Pedometer Pro (Pedometer, seriöst?). Jag valde faktiskt Pro av den här, verkar riktigt bra, hade hittat den när jag gogglade på appar. 1,99 euro, så inte dyr! Den här måste du starta under en viss tid, lite som runkeeper å sportstracker. Visst kan du säkerligen ha den igång hela tiden, men då räknas ju tiden in på det oxå. Här kan du ställa in vilket sorts underlag du går på! Helt okej app.

Antal steg: 5197
Distance: 2 km
Duration: 02:19:36  (Nåja, det här börjar vara närmare sanningen, kanske för att jag själv startade å stoppade?)
Med. Stegfrekvens: 37st/min
Kcal: 244


Den sista jag då testade som oxå kom upp när jag googlade var Noom Walk. Den här blev direkt en favorit sådär vid första ögonkastet. Blev tvungen att ladda ner Noom Coach oxå som hjälper till med vikten, å dessa två synkar förstås. Tyvärr hittar jag ingen annan info än enbart stegen i just den här appen. Däremot kan man justera antalet steg ifall den missat eller räknat för många

Antal steg: 5264 (alltså Runstatic å Noom verkar vara rätt överens)

Tyvärr va de ju lite dåligt med mer statistik på Noom Walk, och Walk och Coach samarbetade inte så bra, så Coach hade kunnat räkna ut hur mkt kalorier man förbrände, vilket sku ha varit en fördel efter som det är just det Coach handlar om. Liten besvikelse på ett sätt.

Moves, Runstatic och Noom är alla installerade för kvällspasset, så i morron ska ja köra heldag på alla apparna å se va dom säger då :)

Såhär långt så kan man ju konstatera att dom har lite bekymmer med tiden. En kombination av Runstatic och bägge Noom så sku vara perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar