torsdag, november 26

Optimist, javisst!

... Eller hur var de nu?


Av nån orsak kom jag in på dehär me cancer igen... De Facto så firar jag ju 10-års jubileum i år, så de e väl med all rätt.

Och sanningen är den, att jag lever med detta varje dag. Mer eller mindre, på ett sätt eller annat. Men de e nog i ärlighetens namn, väldigt sällan jag tänker på det.

Det som jag kom in på, var dessa Long-term side effects. Alltså, om man inte e deprimerad efter cancern, så blir man ju de av att läsa de där! Jag har nu haft rätt bra period i nåt år, bara när de e ruggigt väder som det varit ett tag, som fingrarna svullnar upp å jag har värk lite här å där, men i övrigt har det varit som vanligt. Kan fortfarande inte ligga på vänster sida i sängen, känns fortfarande som jag sku ha en näve grus mot benet, domningar här å där, pirrningar osv osv... Ni vet, de där som jag alltid haft.

Nåja, det finns en svensk studie i sentida biverkningar, som tar upp vilka biverkningar strålbehandlade får, cytostatikabehandlade och kombinationsbehandlade får. Man blir ju verkligen munter.
Muntorrhet, tandproblem, smakförsämring, ökad infektionsfrekvens, hosta, levaxinsubstituerad hypotyreos, angina pectoris, anginaintervention, andra hjärtproblem, andfåddhet vid ansträning, nedsatt kondition, sura uppstötningar/halsbränna, magkatarr/magsår, diarré, förstoppning, domningar i händer/fötter, värk (generellt), muskelsvaghet, värk i nacke/axlar.

Visst blir man munter?  Sen då, när man kikar på lite andra sidor. Lymfödem ganska vanligt, har haft en jävla tur att jag inte råkat ut för det. Så har vi ju för tidigt klimakterie som oxå är såndär mer regel än undantag. Vanliga hjärtproblem, Congestive heart failure - weakening of the heart muscle, coronary artery disease - heart disease, arrhythmia - irregular heartbeat. Tack som fan!

Jaa, så ska vi ju då inte glömma förhöjt blodtryck. Eller lungskadorna som man får av Bleomycin. A change in how well the lungs work, thickening of the lining of the lungs, inflammation of the lungs, difficulty breathing. 

Chemotherapy, steroid medications or hormonal therapy may cause osteoporosis, which is thinning of the bones, or joint pain. Aj ja... ? Just de ja...

Chemotherapy and radiation therapy can cause long-term side effects to the brain, spinal cord and nervse. These late effects include: Hearing loss from high doses of chemotherapy, especially drugs like cisplatin (Den fick jag då förmodligen inte eftersom jag fick ABVD, så alla mediciner börjar på nån av bokstäverna), nervous system side effects, such as damage to the nerves outside the brain and spinal cord. 

Och så hoppar vi över såndära tråkiga som dental, oral, hearing, vision problems samt emotional difficulties, och går direkt på Secondary cancers.

A secondary cancer is either a new primary cancer or cancer that has spread to other parts of the body from the place where it started. It may develop as a late effect of previous cancer treatmens, such as chemotherapy and radiation therapy. Tack tack för den! Brukar ju säga att jag kommer att dö i cancer. 

Chemotherapy and radiation therapy can also damage bone marrow stem cells. This increases the risk of either myelodysplasia, a blood cancer where the normal parts of the blood are either not made or are abnormal, or acute leukemia. 

Och sist men kanske den värsta, Fatiguen. Fatigue is a persistent feeling of physical, emotional or mental tiredness or exhaustion. It is the most common side effect of cancer treatment. Just så.

Some survivors of HL have a higher risk of developing a secondary cancer, especially acute myeloid leukemia, non-HL, lung cancer or breast cancer.

Som sagt, man blir ju verkligen munter! Kan väl tacka dom högre makterna för att jag åtminstone har förbannat bra immunförsvar!




2 kommentarer:

  1. Man blev inte munter direkt....
    Ha en bra helg
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej precis :/ Nåja, man får helt enkelt bara gilla läget! Kram!

      Radera