torsdag, februari 5

Rambambulan börjar.

Nåja... !


För det första, det är jäkla intressant att på ETT uni i sverige, hittar man mer intressanta utbildningar än i hela finland.

Men jo, den börjar nu den här rambambulan. Ska nog söka in nånstans, troligen umu, novia (in my dreams) å eventuellt YA då, men är väl kanske då främst ssk jag siktar på vid novia å ya. And as i said, in my dreams, lär vara helvetiskt svårt å komma in.

För det andra, det finns ingen studiehandledare eller något liknande som kan hjälpa mig med tolkning av betyg här. Eftersom jag inte e studerande nu, så faller ju det alternativet bort, men inte ens arbetskraftsbyrån kan erbjuda hjälp. Bara en studievägspsykolog eller nåt sånt.

Så nu har jag mailat både till umu å till studera.nu (för jag kunde ju inte kontakta antagning.se för att jag INTE HAR SVENSKT PERSONNUMMER), så hoppas nån av dom kan besvara mina frågor.

Jag har nångång läst att finska närvårdarutbildningen är jämställd med svenska ssk, och att finska ssk är "lite bättre" än den svenska, men för mitt egentliga mål, så vore de ju suveränt att komma in på ssk i Sverige, då jag behöver ha ssk-legitimation. Säkerligen går det att ansöka om det i sverige trots att man har en finsk utbildning. Svenskarna brukar inte va omjöliga på såntdär.

Så, nu mailade jag även te-byråns utbildningsrådgivning, som ja hittade, så kanske dom vet nåt?

Så summa sumarum, nu behöver jag då veta 1) Om ja e behörig att söka in med betyget, 2) Om inte, försöka kolla om ja kan plugga upp det som behövs, utan att te-byrån blir för knäro (alternativt då, hitta nå deltidsjobb eller nå som ger mig ungefär sama pengar i månaden så jag kan studera i lugn å ro utan att te-byrån ska häss upp sig), 3) kolla på högskoleprovet.. *rysa* (4. bli besviken för att ja int kommer att kom in på den utbildningen jag helst vill in på!)

Högskoleprovsanmälan ska tydligen göra 15.2... hupsis! Att man allti ska va för sent ut me allt (å jag som trodde jag var i tid i år!). Iofs, man hinner ju nog plugga ti högskoleprovet ännu, så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar