fredag, december 25

Smärta.

.. Det har knappast undgått någon att jag har värk.

Har inte direkt velat säga det högt, eller ens tänka tanken, men faktum är att det är nu 3e gången sen november som jag har problem. Nu kom det i måndags, å sen julaftons förmiddag har det suttit i konstant. Under veckan har jag haft korta värkfria stunder.

Idag har jag käkat 2x 1g panadol utan de minsta tillstymmelse av förbättrning. Värken kan gå ner lite, men bort går den inte helt.

Ikväll fick jag nog å åkte till sjukan, är så himla genomtrött å familjen blir lidande av mitt vresiga humör, men dom förstår att det beror på värken å tröttheten. Väl i väntrummet blev värken så kraftig så pulsen gick upp å jag kunde inte sitta stilla. Fick tyvärr inte sprutor direkt i triggerpunkterna som jag hade sett fram emot, men en injektion med voltaren i ena skinkan (nåja, höften) å norflex i andra, så nu e nog så gott som 97% av smärtan borta. Norflex är akut muskelavslappnande å voltaren arbetar som inflammationshämmande. Så ni kan tro att jag ska sova inatt!

Att ha värk i nerverna i ansiktet anses vara den värsta värken en människa kan vara med om, finns t.o.m dokumenterat att folk har begått självmord pga denna smärta.

Mina diagnoser heter kronisk spändhet i ryggen och kronisk dubbelsidig tennisarmbåge. Säkert har cellgifterna sin beskärda del i det hela oxå.

Jag har nu kommit till den slutsatsen att jag ska skaffa en TENS/EMS-maskin (=Transkutan elektrisk nervstimulering) och försöka mig på akupunktur tillika som träning av ryggen. OM dessa inte hjälper så blir det kontakt med privatläkare och diskussion om alternativa metoder. Vet att det finns så radikala åtgärder som nervblockad, men det brukar nog innebära ansiktsförlamning såvitt jag förstått, är inte så påläst om radikalare metoder. Men det är saker jag faktiskt överväger, för jag måste kunna arbeta.

Det här är en av dom sjukdomar (eller vad man nu ska kalla det), som jag inte kan själv riktigt bra. Det som jag faktiskt misstänker att triggade igång det i måndags, var blåsten..! För det kändes faktiskt som jag .. ja, jag kan inte riktigt förklara.. men fick typ ont av blåsten..  I onsdags hade jag min vindtäta übersexiga audimössa på mig, å då kändes det faktiskt lite bättre.

Men annars kan jag inte komma ihåg några samband med något, eller nåt sånt, är trots allt rätt många år sen jag hade problem (sista var 1,5 år efter att jag sa upp mig som avbytare, så det betyder... april.. 2013?...kanske?...)

Just det här med blåsten är karakteristiskt med Trigeminusneuralgi, däremot lär den smärtan vara väldigt intensiv men kort, mera huggande. Jag har lång molande värk. Men värken är på samma ställe, trillingnerven i ansiktet.

Nåja, nu ska jag bege mig å sova, känns som en extrem vardagslyx att få sova kan jag säga! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar