tisdag, augusti 30

Plastic Fantastic vs Bjässen.

... Jaa-a. Nog är det skillnad på 145 euro och 1000 euro ;)

Plastic Fantastic aka Nifty-Fifty aka Canon 50mm 1.8, är nog värt sina 145 euro, meen.... Nåja, jag ska inte döma ut det ännu, det är jag som verkligen inte har lärt mig använda det ;)

Det kräver så himla mkt mer, eller snarare, annorlunda tankeverksamhet för mig. 50mm är 1.8, Bjässen är 5-6.3. Så jo, det är stor skillnad.

Testkörde nifty vid spituholmen igår, kändes ju nästan som att ja fick stå framför/på/under/bakom hojarna för att få till nåt, men de jag noterade att med nifty kan ja hålla kameran rätt väg lite oftare. Det är ju lite mer "vidvinkel".

Fick till några helt ok bilder igår, men som sagt, mkt träning för mig ännu innan dom blir riktigt bra. Å motocross-säsongen e ju inte så länge till :/ Men med tanke på hur länge de tog mig innan jag lärde mig Bjässen, så lär nog de här ta en stund oxå ;)

Det knepiga är hur tusan ska ja lära mig tänka rätt varje gång ja byter objektiv? Eller ja, när ja la på Bjässen en stund igår, så gick de ju nog per automatik, men sen när ja la på Nifty igen, så fick ja börja tänka till :S

Fick omedvetet till lite rörelseoskärpa oxå, å de e lite skit att det var omedvetet. För nu har jag rållat bort mig i tankeverksamheten..! När jag dessutom fick nåt med Bjässen som var rörelseoskärpa, om även väldigt lite, så vet jag inte riktigt var felet var.

Kameran bråka lite igår, vet inte va som felas den, men de händer inget när ja trycker på knappen. Skitirriterande! Har nog läst att knapparna i sig kan gå slut, men vill ju inte tro det ;(

Nåja, bara att träna mera! Här kommer lite andra skillnader mellan Nifty å Bjässen, notera t.ex viktskillnaden ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar