tisdag, juni 5

I-landsproblem.

.... !!!

Är det nåt i-landsproblem jag har som jag kan reta mig till gallfeber på, så är det parfymer. Eller kanske inte parfymerna i sig, utan recensionerna.

"åååh, den här är såååå superbäst!!" "älskar denna" "Bästa parfymen evveer"

Jaha. Å det säger ju mkt om den passar MIG.

Jag vet inte om det är allmän kännedom (men jag hoppas innerligt), men varje människa har ju en unik kroppslukt. När du sen sprayar på en parfym (eller whatever) så blandas denna lukt med din egen = Det kan bli riktigt galet. Eller så blir det bra.

En parfym består av 3 noter. Toppnoten, den som du känner direkt du sprayar på. Jag sku säga att den här används mest enbart för försäljning. Den är ganska intensiv men försvinner rätt fort. Ett försäljningstrick helt enkelt. Om man frågar mig. Iofs rätt bra, för det kan ändå indikera om det är nåt man eventuellt kan gilla.

Sen kommer vi till Mellannoten. Den här framträder precis innan toppnoten försvinner, och de e denhär som avgör om du passar i parfymen eller inte, den som blandar sig med kroppens egen lukt. Ganska blommig, jasmin, ros osv.

Och till sist Basnoten. Den här är den som fixerar, som kan kännas upp till ett dygn efteråt. Ganska tung, tänkt tobak, trä, vanilj, mysk osv, men trots sin tunghet, så upplever jag den sällan som kraftig.

När jag hittade första versionen av favoritparfymen hade jag varit på eckerölinjen med en polare. Vid det skedet var jag inte alls insatt i parfymer, utan testa lite på måfå. Senare satt vi i typ.. baren kanske, å jag funderade vad i hela sjunde helskota det var som luktade så jäkla gott. Då de va typ hon å jag där, samt nå folk på andra sidan.

Nå, till sist slog de mig då att härkkas, de va ju parfymen ja testat, där mellannoten hade kommit fram. Så de blev att fa ganska fort ner ti taxfreen då å införskaffa den. Efter den har jag dock hittat snäppet bättre, av samma tillverkare. THE parfym som ja fått mkt beröm för att ja luktar så gott! THE parfym som e helt slut (buhuuu).

Så. Frågar man mig, så tycker jag det är jääääkligt svårt att rekommendera en parfym. T.ex rekommenderas det att man använder sportigare på dagtid men även sommartid. Sportigare innebär citrus, å jag passar inte ens lite i citrus. Alltså de e nästan så näsan slår knut på sig själv.

Så nu vet ni det! Ifall ni inte visste! Nu kanske ja ska sluta irritera mig på dehär då... (knappast, men man kan ju alltid hoppas.. ). Höh.. sku googla upp vad toppnoten oftast består av, då ja int kom ihåg, å jag citerar

Toppnoten, eller huvudnoter  i en doft utsöndras omedelbart när du sprayar på din doft. Det är dessa som är viktiga i en försäljning av en parfym.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar