torsdag, september 4

Pannknack...

..... Var på ett litet möte igår med stalltjejerna, och fick huvudvärk när ja var i stallet. Trodde detta berodde på koffeinbrist, men nu kan jag nog konstatera att det inte berodde på det. Gick å la mig me pannknack - vaknar upp me pannknack. Oh joy. Dessutom har jag druckit kaffe nu å de har inte gått om :( Så troligtvis nåt med förkylningen ;(

Eftersom de inte blev nåt studera igår, så kör vi desto hårdare idag. Å idag har jag inga program heller förutom eventuellt lite hoppning på tvn. Men de får ja se om ja tar å kollar på eller nä. Hoppas bara pannknacken ger med sig å inte blir värre, blir de värre så kan de slå över till migrän å då e de bara sängen å värkmedicin som gäller. :S

Nåja, började morgonen nudå med lite Basic Cell Organelles. De ni. Nu vet jag precis (eller hu va de nu?) hur en cell är uppbyggd. Och vet skillnaden på en djurcell å växtcell. Jepp. Professorn här sini.

Näemen skämtåsido, även fast de e på sånhär nivå så blir ja inte uttråkad. Otroligt nog. Trodde de här sku va en kurs som jag int sku va riktigt intresserad av (kommer ju ihåg hur intresserad man var av biologi i högstadiet lixom...!)

Ujuj, tar på  huvudet dehär ti funder på proteinuppbyggnad me pannknack. Speciellt då ja körd fast på nå jag int riktigt fatta :S

Grejjen jag körde fast på var Double-Stranded DNA och dess Purines och Pyrimidines. C och G kopplar bara ti varann å A och T kopplar bara ti varann, å sen när de sto CGT så fatta ja int va de sku koppla ihop med. Tills ja insåg att de va så att säga steg för steg.. C -> G, G -> C, T -> A = GCA, tadaaa..!

At this very moment, det jag håller på med, är proteinstruktur. Huhhu... Säkert e dehär nåt man läst endera i högstadie eller gymnasie meen.. .Va sku ja koma ihåg sånt?!



Försto ni nåt? Nää int ja heller...! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar