onsdag, april 13

One step closer...

.... and babysteps ofc!

Fick en aha-upplevelse här nyligen. Dels lite i helgen, men dels oxå lite igår. Måste medge att det är oerhört förvirrande med ett ljusstarkt objektiv, rent tankemässigt.

Vi ska se om jag får det rätt nu. Om jag som exempel vill fota en människa inomhus, så behöver jag dra upp ison, let's say till 2000. Aperturen på 2.8 (som exempel då.. ju lägre siffror = desto mera ljusinsläpp).

Då får jag såndär lagom trevlig suddig bakgrund, men det skarpa området är alldeles för litet. Istället måste jag höja ytterligare på iso (i mitt fall praktiskt möjligt jo, men det blir kornigt, se bilden!)


...Och sen... nu till det knepiga, måste jag höja på aperturen, för att få ett bredare område som e skarpt.


Här är just det problemet. Högt iso, i detta fall så torde kornigheten vara okej (har inte granskat desto närmare), men ser ni var 1) fokusen är? 2) hur litet de skarpa området är? Fokusen och det skarpa området är på dom vita hårstråna mellan ögonen. Vilket är alldeles fel. Fokusen ska ligga på ögonen, och i det här fallet, de högra ögat. Helst hade jag fått bägge ögonen skarpa, alltså ett större område som e skarpt och då sku jag ha måsta höja aperturen till 4-5 nånting. Vilket medför att bilden blir mörkare, betydligt mörkare. Detta foto e taget med 2.8 och jag tror faktiskt jag hade ison på 2000.

Här e samma bild före redigering.


Det är den där förbannade matematiken, ration between dom olika faktorerna som jag försöker lära mig. Och det är bannemig knepigt. Jag vet vad dom betyder (bara det i sig tog ju mig 1 år å lära mig skillnaden på), men att sen få rätt ratio, det är ganska knepigt.... Och därför blir jag ännumer förvirrad med ett 2.8 objektiv, när jag e van med min 4.

Nåja, skam den som ger sig, det är redan ett framsteg att jag börjar få aha-upplevelser! Dessutom har jag testat lite på tv-läget, 95% av gångerna kör jag på av-läget, men tv är en hel ny vetenskap för mig.

Här är oxå orsaken varför jag SÅ längtar efter nya kameran. Eftersom både Tuulia å Vaasan Urheilukuvaus var på samma tävling, så har jag snokat lite på deras inställningar. Bägge hade fullframe kameror som klarade av höga iso-tal utan kornighet. Tuulia hade ison på 5000 och VU hade ison på 4000. Min har inte ens högre än 3200 :S Och upp till 12800 på extended, å de vettetusan hur man ens använder sig av. Nya kameran klarar 16000 och extended 51200. Så där e en väsentlig skillnad. Jag vet inte om jag klarar av inomhus ändå utan ett ljusstarkare objektiv, men troligtvis klarar jag mig med ett 2.8. VU hade ett fast objektiv, 135mm och 2.0 på ljuskänsligheten (okej, VU hade 2 kameror å 2 objektiv, men iaf på det foto jag kollade). Priset för den linsen hittade jag inte, eftersom den tydligen inte finns kvar, men t.ex ett 200mm 2.0 kostade ca 6000 euro.

Nåja... En vacker dag....!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar