söndag, januari 22

Drama...

.. Ja jösses vilket drama jag fick höra i morse, utanför mitt sovrumsfönster.. !

Såntdär klassiskt fyllegräl med flickvännen ;) Även om de va lite tragiskt, så kunde ja inte låta bli att småle lite (usch va hemsk ja känner mig), men det var så himla typiskt. Det var inte ens lite mummel, utan jag hörde rätt tydligt å klart. Killen pratade i telefon med tjejen sin, så vet ju iofs inte då vad hon har sagt men.. Aaanyhow. Sådan väckning där halv 5 tiden i morse.

När jag själv hade kravlat mig upp ur sängen ett par timmar senare, å fått i mig min morronkaffe, så gick det inte riktigt som på strömsö. Massa teknik som beslöt sig för att jävlas med mig, men fick nog ordning på det mesta till sist.

Därefter... blev det firma. Hade bara tänkt plita ner lite små tankar i mitt anteckningsblock, mittiallt hade de gått flera timmar å 8 sidor skrivna. Ohooppsan.

(En kaveri bruk f.ö mobba mig när ja tar sånhära foton me telefonkameran hehe)

Man kan säga att de blev en liten studiedag. På ett sätt. Har skrivit ner nu alla objektiv som sku behövas (3 i praktiken), på en nätt liten totalsumma av ca 3800 euro. Nåja, det här beror förstås på om jag väljer serie I eller II på ett av objektiven, men priset skiljer rätt markant. Sku jag få införskaffat dessa 3, så sku jag ha ett rätt heltäckande område, typ ljusstarkt 16-200mm. Dessa då av canons egna, sen ytterligare ett Sigma till 120-300, så sku ja klara mig rätt bra. Det var dock lite i dyrare änden (varken Canon eller Tamron hade något motsvarande), så ett ca pris på 2800 euro.

Nå, efter objektivsnokande, så hittade jag annan matnyttig information så det blev lite mera plitande... å så lite mera.. å så ännu lite mera. Här sist satt jag å försökte lära mig det här med histogram, som förut har varit ett stort frågetecken för mig, men nu hade jag ändå såpass mkt kunskap i bakfickan, så jag kunde börja förstå innebörden av histogrammet. Eller ja, iaf få ett hum va de handlar om. Blir att börja omvandla det till praktiska övningar så småningom.

Lekte lite med högre iso tillika som jag testade histogramjuttun oxå, sku måst ta å kolla dom fotona hur dom blev. Ja, på kameran ser ju allt bra ut meeen. På sista fotot hade jag ison upp på 3200, å.. visst e de lite grynigt, men inte så man spyr galla direkt. Å ja får väl bara lära mig det som många fotografer säger, ibland får man helt enkelt acceptera lite kornighet. Det går t.ex att gå in å kolla på Emma Svenssons nyligen publicerade inlägg. Där ser man grynighet, å trots att Emma e frilansande så gör hon jobb åt Max Factor, Levi's, Gant osv... Så hon e väl kanske inte direkt nån "hobbyfotograf".. heh.

Jag tror det kan hänga ihop med att ju skickligare man blir desto fler "fel" tillåter man. Okej, man kanske inte direkt strävar efter kornighet på bröllopsfoton, men just i ovanstående exempel så gör det ju inget. Jag e lite av en tävlingsmänniska, å strävar hela tiden efter perfekt. Och blir oftast frustrerad då jag inte tycker det blir perfekt. Men tillika, om man ser på mina kunder, väldigt väldigt sällan, väljer dom de foton som jag tycker har varit bäst! Så smaken är nog definitivt som baken!

Vad jag däremot sku behöva, e att få välja ut typ 50 bästa foton, tekniskt, å ha nåt proffs å kolla på dom. Säg bara rätt å slätt vilket som e bra å vilket som int e bra..

Ack ja. Kom just in på en annan fotografs sida oxå, en fenomenal fotograf, priset för att få honom att komma å fota på ett bröllop var ju bara 3000 euro. Då visserligen för 8h. Men ändå!!

De e ju såndära gånger man funderar va man riktigt håller på med ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar