tisdag, maj 10

Finally!

... Som jag väntat!

På morsdag kom bror, fru å melwin på besök, å jag tog fram kameran i sedvanlig ordning. Låg sen å sola på gräsmattan, å lekte lite med kameran.

Jag har ju förut tjafsat om det här med ratio between iso, aperture å shutter speed, och jo, jag vet om det och hur det funkar i teorin, men att få hjärnan å börja tänka i dom banorna, det har ju tagit sin lilla stund.

Nå, här e resultatet av mitt lekande. Som en parentes kan jag säga att jag körde på AV-läget på kameran, Aperture priority, så det jag manuellt har justerat e alla f-talen.


Iso 400 f/4,5 1/6400sec



Iso 400 f/7,1 1/2500sec



Iso 400 f/11 1/1000sec



Iso 400 f/20 1/320sec



Iso 400 f/35 1/100sec

Visst har jag snygga fejk-crocs? ;) 

Nånej.... Jag vet att jag hakat upp mig på en sak åtminstone, nackdelen med att läsa som en tok på internet å lita blint på allt man läser. "Utomhus brukar man använda sig av iso 100-400". Okej, ja, då lägger jag ison på det då. Det här har resulterat i.... inte så bra action foton... Helt okej, men inte riktigt de där top notch. 

Nu kan jag visserligen inte helt bestämma över aperturen, eftersom jag inte har fast aperture (vilket betyder att det är samma oavsett hur mkt du zoomar). Jag har 4-5.6 på bägge linserna, om jag inte minns fel, dvs ju mer jag zoomar, destu högre aperture. 


Här har jag använt mig av iso 800, (f/5 1/3200sec) tänkte "vafan, jag testar å ser vad som händer".. Resultatet blev "Oho!" när jag kollade igenom alla foton. Visst, de här fotot kan förbättras på alla sätt å vis, men.... ska vi säga som så, att nu är basics rätt på det här foto! I det här fallet är allt det viktiga lika skarpt.. eller suddigt, hur man nu vill se på det, heh, men huvudsaken är att allt är lika! Och det är det jag inte riktigt fått till hittills...! Inte medvetet. Alltså när jag kört på AV-/TV-läget. Kör jag på ett färdigt program, så jo, men de e ju fusk! Eller ja, t.o.m då kan man misslyckas..! 

Nu e jag lixom nybörjare igen, men på nästa level! :) Och ni kan tro att jag väntat på det steget! Och man kan ju säga att de kom i rättan tid ;) Det här är ytterligare ett steg mot helt manuell fotografering..  Kanske det blir en fotograf av mig nångång oxå? ;) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar