fredag, september 16

Kamerauppdatering....

..... som inte har blivit av ännu. Vet int vart mina pengar tycks flaxa iväg?

Nå, det var väl lite tur i oturen ändå. Har på ircen några proffsfoto-kompisar som brukar hjälpa mig å komma med hjälpsamma tips!

Hade suttit å läst lite annonser på fullframe kameror igår, å läste "lite använd" å 255 000 exponeringar i samma mening, så jag var ju tvungen å fråga om det här faktiskt kan stämma? Jo det var nog fullt möjligt, vissa av canons kameror e gjorda för att klara över 500k exponeringar. Men att säga "lite använd" tycker jag ändå var att ta i ;)

Nåja, sa sen att jag funderar på att köpa en beggad fullframe vid sidan om, å kompisen fråga om jag inte nyligen hade köpt nytt kamerahus.

"Ska du stanna med Canon så skulle jag också rekommendera att du inte byter något hus"

Nähe? Okej? Nej, för tydligen håller Canon på uppdaterar sensorn i kamerorna, så än sålänge var det bara 5d mkIV och 1dx II som har dom nya sensorna. Och 5d ligger på 4300 euro å 1dx:en vill jag inte ens kolla priset på.. (så jag gissar att den ligger på 8-9000 euro)

Sa åt honom att jag upplever att ison kommer emot rätt fort, så hans tips till mig nu var att köpa en begagnad endera 6d eller 5d mk II. 5d mk II ligger på relativt billigt pris, på svenska sidan ligger den runt 6000 kr å har sett för både 500 å 850 euro på finska sidan.

Så det blev en liten tankeställning och omvärdering nudå. Och framförallt billigare för mig! De här e folk som ja litar helt blint på... Så att jo.... Så blev det tydligen nu...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar