lördag, mars 18

Dagens dilemma och presenttips.

... Vi börjar enkelt me tips på födelsedagspresent eftersom ja fyller snart. Det besparar ju en massa funderingar för folk om dom vet va man önskar sig, dom som nu vill ge nåt :P

So, here we go.

Ja vet inte riktigt. Hehe. Nånej, men det ska finnas nå slags elektroniska presentkort ti adlibris, de sku väl va nåt ja sku gilla iaf. Trädgårdstidningar funkar. Pengar ti kamerakassan (funkar ju alltid höhö). Ja int vet jag riktigt. Det var nåt fiffigt jag hade tänkt på här tidigare i år, men det har jag lixom glömt. Nåja, jag får återkomma till den punkten*

Det där plus en del av "dagens dilemma" skrev jag igår (fre), men blev aldrig klar med inlägget, tackvare/pga dilemmat :P

Mitt dilemma var vad ja sku göra. Bråka med printern, som efter färgbyte totalt strejkar å påstår att färgen e slut, sy doggokläder eller gå igenom lite hemmets (!!) å kolla vilka recept ja vill ha, å så var det nåt till ja funderade på. Nå hur som helst, så börja jag slåss med printern. Så nu står den så fint vid skrubbdörren under torkställningen å jag slet fram laserskrivarn istället... som oxå har slut på färg. Nå, det är visserligen CMY som är slut på den, så svartvitt går ju att skriva ut. Å dom färgerna tänker jag inte köpa nya, såg att pirat på inkclub kosta runt 40 euro st. Men kände mig helt handikappad att inte kunna skriva ut nånting.. !

Så... Impuls? Va e de? Höhö ;)

Ska vara doggevakt hela helgen, då päronen drar till ikea igen, som sagt, tror bestämt ja skrev om det i förra inlägget, men är nog rätt skönt, för det börjar bli lite kris här. Flyttade "ut" turbotomaten från drivhuset, eftersom den redan nästan nådde taket!

Turbotomaten e nog ett kapitel för sig. I torsdags, på morronen, syntes ingenting. När jag kom hem, var den ena plantan redan 2-3 cm!! Nu fick jag som sagt, flytta ut den, eftersom den troligtvis sku ha nått taket redan idag (och iom att jag snart förflyttar mig över natten, så tar jag inga risker.. ). Det som lite irriterar mig som nybörjare, är att det inte står på nå (förutom gräslöken) hur många frön man ska lägg per.. ja.. hur ska ja förklara. Alltså nu har jag lagt några tomatfrön i samma grop, å nu googlade jag precis bilder på tomatplantor, å insåg att jag hade gjort fel, igen en gång. Nåja, jag får försöka lösa det på nåt vis. Ibland står det bara "Frön för 4-7m" på påsarna.

Man lär så länge man lever! ;)

Hade dessutom drabbats av ohyra här. Blom-/bananflugor, så nu ska jag lära er nåt (som ni säkert redan kan, som jag har typ lärt mig nu först.. höh.. ). Det är 2 helt skilda kräk, den ena är nyttig för växter, den andra är riktigt skadlig för små plantor å groningar, såpass att den rentav kan ta livet av plantorna. Jag ville inte ta reda på vilken det är jag har, så jag eliminerade dom.

Är inte helt säker på varifrån dom har kommit, finns 2 bovar som jag misstänker. Den ena orsaken kan vara att jag vattnat lite för mkt, så nu har jag låtit krukorna torka upp lite. Den andra boven (den som jag misstänker är boven) var ärtskottsplantan som jag köpte hem. Alltså från kryddhyllan vid prisma. För där surrade det nämligen omkring flera. Den fick flytta ut på balkongen helt kallt, dör den så dör den! Så viktigt var inte ärtskotten för mig ändå.

Har hällt kokande vatten i alla vaskar oxå i förebyggande syfte. Och nu ska ja lära er nå knep som jag inte visste om. Ibland, bara ibland, är det bra att vara rökare ;) Inte ofta det händer men...

1) Askvatten. Det här går ju med vilken aska som helst, från grillen, från tobaken osv. Blanda aska i vatten å spraya på jorden (nu minns ja inte om man sku spraya plantorna oxå).

2) Blås rök på jorden. Jeps. Det här kändes lite långsökt, men äggen/larverna tål inte röken, medans plantan i sig inte har några problem. Så dom har i tur å ordning fått komma med mig ut på balkongen (bra oxå för vänjning), å fått lite passiv rökning!

3. Tändstickor! Det här kanske förvånade mig mest. Stick ner tändstickor med tändhatten (eller va kallar man det?) i jorden, kräkena tål inte svavel!

Det sista tipset som jag lärde mig, men som jag inte vet huruvida bra det funkar på blom/-bananflugor, var såpavatten. Det ska däremot fungera ypperligt på annan ohyra, tex bladlöss! Så det är nåt jag absolut ska testa på morsans rosor om hon får nån som drabbas i sommar sen!

Hur som helst så har jag inte sett nåt flygande kräk här sen igår morse, så tror jag har lyckats eliminera dom rätt bra. Är lite riskabelt å torka upp jorden på så småa plantor, men jag gjorde en chansning. Som sagt, tror det var ärtskottsplantan som var den egentliga boven. Har även lagt ett fat med saft brevid plantorna, men ingen har landat i det, så tror som sagt jag lyckades eliminera dom.

Nåt annat som jag inte riktigt tänkt på är den kommande rörsaneringen! Hanna meddela mig att dom påbörjar snart å jag borde kunna bo här tills det är dags för min kämppä, men hur gör jag med växterna då? Måst ju förmodligen ta dom med mig hemhem då :S Nåja, det återstår att se. Knappast börjar dom med min trappa, så det problemet får jag väl lösa sen.

Nåja, nu börjar det snart bli dags å packa ihop sig, vad man ska ha med hemhem å bege sig ditåt. Dom sku väl åka iväg en 7-tiden, så jag sa att om jag e vaken å har druckit kaffe i lugn å ro, så kommer jag dit tills dom ska åka, annars kommer jag senare. I sedvanlig ordning slog man upp ögonen exakt 04.30. Lyckades totalt somna på soffan igår å vaknade typ halv 1 inatt ;)

*Kom inte på flera presenttips heller, men ska försöka återkomma med det innan födelsedagen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar