söndag, mars 19

Gäsp..

... Full rulle igår kan man säga. Höhö, no pun intended.. Om man fortfarande sku ha filmrullar..

Var nåt event vid macken i gamla hamn igår, tänkte jag sku måst fara dit å fota lite (för ja vet, annars kommer Marie å sparkar mig i reven), så ja tänkte att jag far en liten stund. Nåjo, det visade ju sig att Dennis Backlunds körning var rätt intressant sådär fotomässigt, så ja beslöt mig för att vara där lite längre. Tackolov hade man ju extra kläder i bilen, hästmänniska som man är ;) Många foton tagna, men dom flesta är väl rätt snarlika, så man får la se vilka som är bra nog att laddas upp :)

Tyvärr har inte morsan ens nå raw-viewer på sin dator, hade nog tidigare nångång dragit ner nåt program, men de va bara en trial, så int toima de ju denhär gången. Hittade en onlinekonverter, så letade upp ett visst foto jag ville se (jag kunde alltså inte ens se dom på datorn) å samtidigt konvertera det till jpg.



Det är precis så brutalt som det ser ut, han faller över styret. Ni som stått brevid mig på hästhoppningen vet ju hur jag brukar låta. Dock, så vet jag int.. I dessa situationer, som går på några sekunder, så har jag slutat fota. Självklart med respekt för den person som eventuellt skadar sig väldigt illa, men... Sku jag flyg av en häst rejält, så sku jag nog verkligen vila se alla bilder i en serietagning.

Men det känns så girig nyhetsfotograf att fortfarande håll ner knappen när man ser någon som är på väg å vurpa. Och fast ja nu sku fota, så behöver man ju inte lägga upp dom bilderna om de e så att utgången slutade lite mer olyckligt.

I det här fallet gick det relativt bra, han steg upp. Å de e ju huvudsaken! Det kan hända att jag har några andra foton där han flög oxå, underlaget var inte det lättaste att köra på (låter ju som jag sku ha kört oxå.. men man kan ju tänka sig), så det var imponerande att han ens försökte!

Matias tyckte oxå vi sku ta en helhetsbild (jag måst seriöst skaff mig ett 17-55 eller nåt liknande!), så han skicka upp mig i hjullastarn. Alltså i skopan. Man e ju inte alls höjdrädd. Till en viss höjd gick det bra, sen kändes de lite ostabilt :P När man sen ska försöka se nåt genom kameran, så tenderar min balans å bli lite annorlunda, kroppen känner inte av det som ögat ser, det där klassiska. Så, de va nog bäst å sätt sig ner på huk, så man inte tog nåt snedsteg ;)

Måsta ju förstås börja googla 18-55 gluggar, finns riktigt billiga perus, 231 euro på rajala, 181 på scandinavianphoto. Nästan så man sku kuna klick hem ett bara för att. Kvalitén e ju som vanligt därefter, men då sku man åtminstone få helhetsbilder. Å då sku det täcka totalt från 18-600, så.. då kan man börja snacka heltäckande ;) Nå, vi får se. Nog använder jag ju gamla trotjänaren 70-300 ännu, å får riktigt bra bilder med den, men de e ju för att jag känner den å vet hur jag ska använda den. Visserligen, kvalitén i bilderna är inte lika bra som Bjässen, har ju förr nångång visat skillnaden på fotona.

Nåja.

Ma&Pa kommer hem ida, gissar på att dom käkat frulle rätt tidigt, så dom e väl hemma runt 12 tiden sku jag gissa. Ska bli spännande å kom hem sen å få se hur turbotomaten tagit sig, skruva ihop mina piedestaler å börja plantera om lite. Ja fasiken, de va ju plastkrukorna. Måste norpa några ur garaget. Drömde mardrömmar om att jag fått en invasion av blomflugor över natten ;) Men det tvivlar jag nog på :D Tror dessutom jag ska möblera om lite å flytta min Billy The Bokhylla till andra sidan soffan, så jag får ena piedestalen där upp efter fönstret.

Så att jo, tror ja ska börj ta å käk nå frukost här nu å fara å kast mig på soffan en stund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar