torsdag, mars 16

Födelsedagspresent..

... Tror jag vet vad min födelsedagspresent av päronen blir i år.

Dom far nämligen till Ikea i helgen ;D Som jag sa åt morsan igår "Jag for in på ikea.se å sen blev det dyrt"... Haha ;D

Det kommer att bli lite ommöblering här igen, kommer 2 piedestaler hit där kryddorna å grönsakerna ska få bosätta sig.


Nu finns det ju dock inte svart kvar, så de får bli vit.




Den till höger får oxå komma med, blir perfa till balkongen! Sen lite annat smått å gott oxå. Får även hem ett växthus från Rusta.

Paprika å Chilin har tagit sig bäst, oreganon å jordgubb e nog segast. Dom har grott, men sen vill dom inte riktigt ta sig. Basilikan fick fart på när jag plantera dom i småa plastburkar istället, basilikan å oreganon va ju såndär 3x2 färdigplanterat, bara att vattna.

Sådde tomat, mera gräslök, persilja och citronmeliss här för nå veckor sen, kvar att så denhär månaden är broccoli och isbergssallat. Ja, lök och vitlök har oxå blitt planterade, hade en gullök som fått rejäla skott, så la ner den i lite jord, å så tog jag 2 vitlöksklyftor å plantera dom oxå, tror den ena klyftan har redan börjat få skott, ser ut som nåt e på väg upp genom jorden!

Är ändå rätt otroligt att jag lyckats såhär långt, med tanke på att jag har lyckats få livet av bambuskott. Ni vet dom där långa kvistarna man ställer ner i en vas med vatten. Jeps, just sån har jag fått livet av. Finns en sorts blomma som jag lyckas hålla liv i, vet dock inte vad den heter. Vet bara att den renar luften, å på morsans jobb trivdes och frodades jäkligt bra i rökrummet (!!). Nå, den ser man iaf lätt på när den vill ha mera vatten. Ploppa upp fredskalla i skallen, så jag måsta bildgoogla, å de ser nog ut som att de e en sån. Nå hur som helst, dom e nog rätt stryktåliga! Mamsen har ett par (bl.a min gamla), å hon har en i köket, men den blommar typ aldrig, men sen har hon ett par i sovrummet, där de dels e mörkare å svalare, å jestas va dom kan blomma!

Jaa-a. De e nog tur att jag inte bor i ett egnahemshus, med egen tomt... Kan man säga. Det sku ju lixom inte finnas nån begränsning då inte! Det som är rätt skönt, är att det här är en hobby som inte kräver så mkt tid. Alltså jo, de e klart de krävs tid, men inte behöver du lägga ner timmar dagligen. I det här läget, så springer jag å checkar om det är nån planta som behöver vatten. Så mkt värre än så är det inte! :)

Ha de gött alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar