måndag, augusti 28

Stoked!

... Ja vet ni.. Här kommer långa versionen på gårdagen...

Jag kan först å främst säga att jag övervägde om jag sku fara eller nä, men hade tidigare i veckan gjort beslutet att jag skriver på sm-alauvs sida på fb att jag är på plats på söndag, så ja int sku banga ur ;)

Nå packa ihop mig å for dit då, va ju rätt enkelt å hitta dit, sålänge ja visst i vilken korsning ja sku svänga. For enklaste vägen via lapua, så de va ju typ hela 2 svängar. 4km före hade dom redan lagt upp skyltar vart man sku, så den delen va ju verkligen inte svår.

Nå en Samuli Arto (eller nåt sånt) hade sett dehär att ja skrivit på sm-alauvssidan att ja kommer, så han kom å sa hej åt mig på tävlingen. Nå, nu va de såhär då att han sa att jag får en press-väst, så får jag röra mig fritt på området, förstås med säkerheten i åtanke, men jag blev ju helt förbluffad. Gick efter västen till fel café (så de va ju int hela sanningen att han bokstavligen slängde den på mig haha), men en rar kille for med mönkkijän efter den ti andra caféet. Alltså området var inte direkt litet! Och så fick jag en liten goodiebag som tack oxå! :D

Blev ganska mkt traskande runt området för att hitta ett bra ställe, 2 andra pressisar var där oxå, samt nån filmare som hade mediaväst på sig (vet int vem de va, sku va intressant å veta, sku gärna se filmen!). Nå ena pressisen gick omkring med ett såntdär 5000 euros canons L objektiv, så då tänkt ja ju börja gråta. Säkert fullframekamera oxå som kostat sisådär 7000 euro. Där kom jag med min utrustning som kostat mig totalt 1300 euro. Jej.

Visst, det hänger inte till 100% på utrustningen, men den påverkar. Inte kan jag tekniskt tävla mot nån som har bättre utrustning. Utseendemässigt sådär för den vanliga dödliga människans öga, det kan jag tävla med. Och där e jag så otroligt tacksam till P-JMK och alla som kör vid spitu som ofrivilligt ha fått ställa upp som övningsobjekt :D

Banan i sig, ur fotografisk synvinkel var rätt tuff. Nästan oavsett var man sto, så fota man neråt. Banan för körarna tror ja var ännu tuffare! Alltså jösses vilka backar... ! När jag sku lämna tibax västen till rätt café när tävlingarna var över, sku ja gina (gena? vafan heter det?) över banan, kolla ner för en backe, åå... Nope, där går inte jag ner!

2 krachar såvitt jag hängde med, den ena kraschen såg jag inte i sig själv, men såg när killen lyfte upp hojen, andra kraschen hände bakom ryggen på mig, en bit ifrån, satt på marken vid det tillfället, men såg hur länge flaggaren hade upp flaggan, så ti sist steg ja upp å kolla lite. Hojen hade dom fått bort från banan å likaså killen, men tyvärr hade han brutit nyckelbenet. Uscha. Säkerligen var det flera som körde omkull, men som sagt, stoooor å lååååång bana. Bra att OFFROADPro finns att läsas, så jag hänger med vad som hände på tävlingarna oxå ;)

Här återkommer ju samma problem som med hästarna, jag e så fokuserad på själva fotograferandet, att ja int riktigt har koll på själva tävlandet.

Hade önskat lite ljusare väder, fick ha lite väl hög iso på vissa ställen, vilket kan medföra en del brusighet, men vafan, man får bara gilla läget lixom. Brukar ju försöka vifta med trollspöet å få bort dom rätt bra ändå. Har ingen koll på hur många foton sådär egentligen, men... 3 8gb minneskort e fulla, så ja gissar på en ca 2000 foton.

Kan lugnt säga att jag längtar efter min egen dator nu, så man sku få börja redigera å ladda upp. Får lite se vad feelisen är ikväll om man far ti spitu å fota, eller om man skiter i det ikväll å far på torsdan istället. Således sku jag eventuellt få fixat undan en del redigering ikväll, ligger ju lite efter oxå med tidigare foton. Frustrerande minst sagt!

Jäkligt surt att många av tävlingarna e väldigt långt bort, finalen går i imatra, så de lär jag väl få skippa. Däremot e de nå indoor supercross i tampere på kommande, sku va lite skoj å fara å kolla på, även om jag sådär fotomässigt kanske inte kan prestera där.

Hur som helst, de här var såååå awesome! Kommer definitivt å fara på flera större tävlingar när tillfället ges! Nåja, i år lär de ju int ske nåmer, men kanske de e nå lägre sarja ännu på vettigt avstånd! Vet ju va ja har ti satsa på i nästa år ;D

De värsta e att de känns som det håller på bli stort dehär ;D Visserligen e de ju kanske de jag nog vill, men tillika blir ja ju lite skraj, å vill göm mig under täcket haha ;D Jag vet inte hur mkt folk känner till mig utanför nejden, men...  Tror inte jag behöver visa framfötterna så många gånger förrns folk börjar känna till mig å  mina foton.

Nåja, dags å ställa sig mot jobb nudå, fortfarande full av adrenalin å bränsleångor ;D

1 kommentar: