lördag, november 5

Lyckan...

... som uppstår när man inser vissa saker...


Som t.ex nyss. När jag insåg, att yes, nu kan jag odla! .. wtf? Odla? Jeps. Odla potatis (fast ja int själv lagar så mkt potatis, e mer pastamänniska), morötter (tycker definitivt int om råa morötter, men dom e goda å tugga på.. ), gräslök (!!) å lite annat smått å gott som man kanske fixar till.

Morsan har alltid varit å avig till odling (men ändå moittar hon på att hon int har nå ti göra), vi odlade faktiskt potatis (efter mkt tjat från min sida) i en liten låda, lite morötter, gräslök å så va de nån annan krydda som morsan faktiskt ville ha. Och vi lyckades ju faktiskt odla potatis i en ca 10cm djup låda, så haha ;D Stackars pottisen å morötterna ;D

Det andra jag insåg, är att nu kan jag använda Annas födispresent åt mig, trots att de e nästan ett år sen jag fick den ;D Riktigt snygg svart mugg å ett fat.. men minns inte riktigt hur stort de var, hur som helst, otroligt snyggt! Anna vet va ja gillar/vad jag har för stil, hon lyckades träffa så rätt med presenten! Trots att hon aldrig varit hem till mig!

Det 3e jag insåg är att nu får ja testa mina stickade disktrasor! :D Och om man ska se mera positiva saker är att nu får jag (nåja, kanske måst vänta ti nästa sommar), tvätta ullen som jag har å börja färga. Det finns vissa saker som inte ens e värt å försöka göra i det här hushållet... Om vi säger så.

Ytterligare nåt som jag e nöjd över, e att nu kanske de går å börja banta på riktigt. Även om vissa 2 personer inte personligen har upplevt kriget, så har sviterna från det funnits kvar än till denna dag. INGEN mat ska slängas. Det är synd å skam! Man ska nog minsann vara tacksam att man har mat på bordet. Morfar må vända sig i graven nu, å all respekt till honom, men det behöver lixom inte sitta kvar ännu.

Jag förstår den tid de faktiskt begav sig å inte kanske var en självklarhet, men i dagens läge? Okej, å jo, jag håller med, inte e de bra heller å kasta mat, men man behöver ju inte laga en mängd för ett helt kompani å förvänta sig att 3 personer ska äta upp det?

Så att jo..

Oljan hade dom tydligen knäppt igång här i huset nu oxå, så hade som en svensk bastu när jag kom i vardagsrummet. Har ju haft mitt elbatteri hittills som hållit värmen, men nu när de börjar bli "lite svalare" här, så va de ungefär 24 grader varmt! Pust! Nåja, fick ju stäng av elbatteriet nu, så de blir väl bättre så småningom. Hade inte riktigt väntat mig att väggbatterierna sku bli sådär fort varma, eftersom de brukar ungefär ta ett halvt dygn innan man märker nån förändring.

Funderar på att börja byta till ett varmare täcke snart oxå. Har noterat ett par nätter att ja vaknar upp å e kall. När jag går å lägger mig så har jag värmefilten under täcket, då e de ju varmt å skönt, men i nåt skede sparkar ja bort filten då jag får för varmt å då har man bara täcket kvar, å.. ti sist vaknar man å e lite kall. Och jo, fönstret är fortfarande öppet ;)

Nåja, nu fortsätta med morronkaffet, se på The Paradise och sticka lite, tills ja påbörjar dagens sysslor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar