onsdag, juni 18

Husforskning...

... Gud om int det är intressant..! Mamma är inte alls intresserad, men bidrar nog med information (de lilla hon minns) om man frågar.

I jeppisgruppen på fb hade någon frågat om husets historia, och en kaveri, Johi, hade taggat mig för att den som frågade skulle få lite mera information. Iom att jag var på FG-Cuppen svarade jag först när jag kom hem, å då hade ju morsan gått å lagt sig, så inte fick ja så mkt info då inte.

Vi har köpebrev på huset från 1922, men mellan 1901 och det så är det helt tyst. Huset lär ska ha varit i en våldsam brand i början av 1920-talet, så det kanske förklarar saken, men helt otroligt att originalritningen finns kvar. Lär inte ska ha funnits mkt kvar sen branden, bara några foton.

Köpebrevshistorien är väldigt råddig, var svårt att få någon röd tråd i det hela. Huset var indelat i 3 olika tomter, 36, 37 å 38, å det är mest info om tomtdel 37 som vi har. Kanske finns det andra släktingar som har infon till del 36 å 38 som ägdes av Maria Strömsholm och en G. Schütt.

Som ägare av ritningen står Johan Lundberg, skulle vara intressant å veta mera om denne. Men jag suger på släktforskning to be honest, å dessutom vet jag ingenting om nånting. Seriöst, jag vet inte vad moffas bröder hette/heter ens.... ! Eller mommos syskon.


Näe, de sku nog faktiskt vara intressant å veta lite mer om släkten, men tror jag först å främst sku måst besöka morföräldrarnas gravar. Jag har ju lite svårt me såntdär, å har inte varit dit sen morfar begravdes. Men kanske de sku gå om jag sku göra det i "forskningssyfte", utan att få en breakdown. Och det vore himla intressant att få reda på mera om dom som bott i huset/ägt huset. Iofs att få reda på allt om alla som bott i det här huset kan bli svårt, många "kommenderingsarbetare" som bott här sålänge Schaumans byggdes. Och morsan pratade om nån Tant Ida, vilket nu påminner mig om att mitt barnrum kallas för "Idas Kammarn". Ja inte är det lätt att hålla reda på alla, morsan pratade även om en tysk, men vet inte om det har nåt å göra med G. Schütt.

Pappas sida är oxå lite intressant, efternamnet är något ovanligt. Det finns en till Allén-familj i jeppis, men vi är inte alls släkt. Pappa kommer dessutom från södra finland, å jag vet nog väääldigt lite om den sidan. Jag vet inte ens vad min farfar hette. Farmor å min faster har oxå flyttat hit upp till ö:botten, när vet jag inte. Farmor lever inte längre, men henne har jag nog träffat iaf. Som sagt, vet väldigt lite om den sidan... !

Härkas va jag blev hooked på dehär, man ska int trigga igång mig. Inte ens ätit frukost ännu å jag sitter å bladar i Finlands Digitala Arkiv, å diverse andra sidor... HUHHU!

-----

Gick ner å intervjua morsan, så nu har man en del namn. Dessutom kom vi på att härkas, vi har ju slotteboken, dvs mormors sida! Hittade Lennart som köpte huset tillsammans med morfar (alltså Lennart är mammas morfar) på nätet och därmed fick jag reda på hans frus namn som mamma bara kom ihåg att är Salonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar