torsdag, juni 19

Väduren...

.... kastar sig in i allt med eld å lågor å blir väldigt intensiv när den kommer på nånting. Ni har kanske märkt det? ;)

Jag började med släktforskningen igår nästan på fullaste allvar (jag räknar inte det som allvar när jag skrev av boken), och gjorde faktiskt sent igårkväll ett revol... revolutionerande... ? Jösses, för lite kaffe ännu idag... anyhow... fynd!

Riktigt riktigt häftigt fynd...! OM nu all fakta stämmer, vilket jag får anta i detta fall, eftersom jag inte hittat annan fakta ännu (krävs väl kyrkböcker å födelseattester till det) så är jag inte förvånad varför jag aldrig hittar nåt på namnet Allén som skulle anknyta till oss.

*drumroll*

Vi heter egentligen inte Allén!

Nähe? Va heter vi då? Jo, vi heter Abrahamsson. Farmors pappa och mamma  hette Anders Rudolf Abrahamsson och Ingrid Matilda Bärlund, men bägge antog namnet Allén. Och sen tar det lite stopp. Jag hittar Anders föräldrar som hette Anders Edvard Abrahamsson, gift med Ida Abrahamsson (f. Alm).

Och enligt denhär sidan så hittade jag EN Abrahamsson i finland, (vilket e lite lustigt), så troligen kommer ju vår släkt från Sverige då. På ett sätt stämmer det inte riktigt, eller ja, det beror på vem som har flyttat till finland. Det måste vara fammos föräldrar för att det ska kunna stämma.

Nåja, kanske jag kommer vidare om jag börjar leta på fammos syskon, men det är lite surt att jag inte kommer vidare från faffa. Pappa TROR att han heter/hette (mer troligt) Sven Hendriksson, men vi har inget som kan bekräfta det, eftersom det är pappa som även gett den infon till boken.

Fan jag vill ju veta det här...! Jag vill ju veta varför dom har bytt namn, jag vill ju veta vem min farfar var, även om de luktar skumma affärer hela vägen. Nåja, det ska ja väl inte säga med säkerhet, eftersom farmor aldrig gifte sig, utan bara skaffade 2 barn med 2 olika män.

Morsan sa att man sku kuna fråga faster, för hon kanske vet mer än farsan, trots att dom inte har samma pappa.

Annars har jag väl inte hittat nå häftiga fynd i släkten än sålänge, förutom att jag har 8 generationer (rakt) bakåt. Men all den infon hade jag från boken, å sen tar det stopp där. Den släkten kommer från Krombitrakten, så jag förstår ju varför ja gillar krombi ;)

Vad som däremot sku va lite tufft är att byta efternamn ;) Men inte vill jag byta bort Allén heller, det är ändå så unikt :D Och det är inget jag sku göra, förrns jag fått det 100% bekräftat ;)

Gör ju tillika ett träd på MyHeritage så man får en liten överblick å nu glömde jag orsaken till varför jag påbörjade den meningen. Men här e iaf en bild.. Den e ju långt ifrån fullständig..!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar