söndag, juni 22

Nya äventyr..

...Överlevde helgen tackolov....! Väldigt kul, bästa midsommaren på länge...! Så de där kan nog bli en tradition det ;)

Fick ett infall att jag ville testa Long Reining idag med Faxi, å chansade på att han sku va tillgänglig (alltså att ingen hade varit å rida redan, eller att han sku va ledig idag..), å tjoho, det var han! 

Orsaken till varför jag fick det här infallet just idag, var att jag läste på nätet att härkas, man kan ju använda gramaner!! Int behöver ja köpa nå dyra tömmar eller nå..! Gramanerna blev ju precis lagom längd! Longreining, eller långtygel är lite samma princip som tömkörningen, men man kommer åt hästen på ett helt annat sätt. Man kan välja att gå vid bakdelen, eller som i Faxis fall, gå vid sadelläget...eftersom jag vet att faxi kan vara lite lätt i bakbenen, han sku aldrig sparka nån på illvilja, men vid stressade situationer. Och man använder ingen longergjord heller.. ! 

Nå, att göra öppnor e ingen konst för oss längre, lite knepigt från andra hållet, eftersom man i princip inte byter sida, utan går på samma sida hela tiden. 

Dessutom kan jag använda spöet nu på faxi som pådrivande, eftersom jag inte själv står i farligaste positionen, å de här va ju helt perfa. Betydligt bättre känsla till munnen fick man oxå än vid tömkörningen, eftersom faxi inte riktigt haft det där suget framåt som tex Farbror C hade. 

Och... det som är så jävla bra... Åh ja blir så till mig, över att en häst kan utveckla ett språk å förstående så fort...!! Tar jag me spö-knoppen å trycker faxi på bogen, så går han framåt. Fast det har han ju kunnat förr, men då har ja knuffat honom me handen.. Nu behöver ja bara göra ett lätt tryck på bogen å han vet va han ska..! Sen, ville ja öka skritten, få han bättre framåt, så använde ja spö mot frambenet, alltså nere vid skydden bara... Ville jag ha trav, så tog ja spöet mot magen bara, så börja han trava... !

Det som är lite knepigt ännu med traven är att han tror han ska in på volt när vi börjar trava, så där får vi träna på att springa rakt..! Åh, de här kommer nog att bli super det!! Och det är så otroligt roligt att jobba en häst från marken...! Man får en så annan känsla än när man rider, å man får int alls såndär dålig feelis om de int går som man vill. Som tex när jag försökte från andra sidan idag, å matematiken inte alls gick ihop i faxis huvu, så stod vi bara en stund å fundera... sen tog ett par steg å så stanna vi innan han blev å fundera igen..! Hästar är ju mest van att man går på dennes vänstra sida, så de e klart att de blir lite förvirrande att mittiallt försöka driva på från högra sidan.. ! 

Det här borde jag ha kommit på tidigare, det passar nog faxi betydligt bättre än tömkörning...! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar