onsdag, januari 29

Läkare hit, läkare dit.

Idag ska jag på TVÅ läkarbesök! Höhö, lite humor (och onödigt) när två olika undersökningar pågår samtidigt. Nej, nu ljög jag, det är bara ETT läkarbesök, men sen ska ja till dagkir:en å få information om morrondagen.

Ska inte glömma att fråga om ja får ta plattan med mig, lär väl dö av tristess annars... ! Nåja, glömmer jag att fråga, kan ja ju i värsta fall ringa å fråga efteråt!

Så jo, första läkarbesöket handlar om remissen från vasa, blodtrycket, sömnapnén och eventuellt nåt annat oxå. Blodtrycksmedicin kommer ja väl att åka på förr eller senare, har det både från papsen å mamsens sida. Men sist ja testa, när ja hämta läkarintyget för körkortet, så var det lätt förhöjt å läkarn där sa att det var inget att oroa sig för (då ja berätta att det har funderats på om jag sku behöv nån lättare medicin)!

De riktigt lustiga är att jo, säkert sku ja kunna få ner trycket om ja sku vara lite hälsosammare, men dvs gå ner i vikt, motionera, mindre kaffe å mindre rökning. Men återigen, det lustiga är att trots att jag i det skede (för 2 somrar sen) hade samma livssituation som nu, så fick ja nästan lågt blodtryck istället! Det lägsta ja varit på, var 66/106...

Nåjo, vad som lite retat upp mig i samband me dehär e den där förbannade hypotyreosen. Googla på hypo2! Eller nej, ni får länk här. Thölix sa "Nu har jag läst igenom dina papper, du har en sjukdom som heter hypotyreos, googla fram det på internet så kommer du nog att känna igen dig!". Sen remittera han mig på blodprov för det. Å sen gick han i pension -.-

Nå, de e int de värsta ens i hela det här, de värsta e att alla läkare hittills sagt "Men om blodproven är bra, kan man ändå testa thyroxinmedicin (Levaxin), för man märker väldigt enkelt om det blir bättre eller sämre". Jag har gjort 3 eller 4 blodprover för hypo hittills, å fortfarande inte fått testa nån medicin?! Inremed i vasa sa att jag även skulle testas IGEN för hypo, men ingen e förbanna villig att låta mig testa medicinen.
Jag anser att levaxin inte är farlig, det är ett sköldkörtelhormon. Visst kan det ge biverkningar, å de e ju tackvare dessa biverkningar jag isåfall sku veta om det går åt rätt eller fel håll! Men nej.... *himlar me ögonen*

Nåja, vi ska se vad läkarn säger idag, vet inte allt vad som blev skrivet, men som sagt, inremed-läkaren försökte ju få mig att tro att jag bara e deprimerad å allt sitter mellan öronen. Dude(ette), jag har varit deprimerad i högstadiet, jag tror nog jag vet om jag är det eller nä.

"jaa, du har ju genomgått en ganska tuff sjukdom"... Och? Tycker ni, kära vänner, att de ser ut som jag sku ha några mentala problem efter cancern?! Att den sku påverka mig? Jag brukar snarare säga att jag var nog rätt person att få cancer, för ja klara av den rätt bra rent psykiskt sett, och ja bryr mig t.o.m nästan för lite numera å känner inte speciell "tacksamhet" över att jag fortfarande lever. Så är sanningen!

I HL-gruppen på effjan finns de personer som säger att dom inte orkar gå in å läsa varje dag för dom mår dåligt, herregud ja svarar nästan så gott som på varje inlägg där jag kan ge ens lite av mina egna erfarenheter, tips å råd, jag finns där för dom som behöver stöd! Senast nu i morse var det en norsk tjej som fått sin första ABVD igår, å undrade hur det är med illamåendet... Skrev hur det gick för mig! Vissa reagerar inte alls, jag reagerade väldigt kraftigt! Såpass att andra patienter sa "ojojoj, va hon har det jobbigt" å sjuksköterskorna kom å drog ett skynke runt sängen så jag fick spy ifred eftersom jag var så utmattad så jag orka int ens gå till toan...

Som ni märker så eldar jag ju upp mig. Sku en läkare komma med en giltig orsak sku jag acceptera den, men nu e de bara bortförklaring på bortförklaring! Sku THÖLIX kom med en förklarning eller osak så sku jag acceptera den!

Exempel, hade så förbannat ont vid revbensområdet på höger sida ett tag, fattade inte alls va de handlade om, kunde knappt andas, å åkte då in till godby mottagningen. En mkt bra läkare försökte palpera å jag gallskrek å tårarna sprutade, så jo jag hade jäkligt ont. Hon kunde inte känna ngt fel å trodde inte lungröntgen sku vara nödvändigt då de int verkar va nåt me revbenen iaf.

Nå, tids nog gick det över, å vid en återkontroll så frågade jag Dr T vad detta kunde ha varit - av ren nyfikenhet! Jo, en nerv som kommit i kläm. Sen la han handen mellan sista revbenet å höftbenet å tryckte till lite å fråga gjorde det ont?! Jo, eftersom jag rykte undan. "-Dina organ har trångt, å det kan lätt medföra att du även får nerver i kläm". Så va de me det! Nu vet jag hur det känns, ifall de kommer igen. Inget mer att fundera på där inte!

Härkas va ja kan mala på när jag blir upprörd över nåt, men så är det! Grattis om ni orkar läsa allt ;) Ibland har ja så mkt att skriva så ja rentav funderar på att göra två olika inlägg, men sen igen, ja bloggar så gott som 2 gånger dagligen, å majoriteten av inläggen är milslånga, så... :D

Om jag ska gå till ett betydligt trevligare ämne, så beslöt jag mig för att åka å hälsa på Jenny å Faxi igår, har inte riktigt haft ork att göra det på huuuuur länge som helst! Faxi visade nog sina åsikter om saken, först stod han med huvudet i famnen å ja sku paja å klia å gud nåde om jag slutade! Sen bet han mig i skon så ja börja skratta! Då förstod ja hinten! ;D

Funderade hårt på att investera i ett par skrinnare å försöka bege mig över gatan å testa lite. Dock är jag orolig över hur vristen tål detta?! Jag har nog testat mina rullare utan problem (bara normala balansen som varit bekymmer då), men inte haft problem me att vristen int sku hålla... Jag ser skrinnskobanan från mitt fönster, så ja kan ju int säga att de e långt. Ja, snett över korsningen bara...Dom har t.o.m belysningen på där på kvällarna, så... Jaa... får se.

Och idag skulle vi tydligen ha språk nu på förmiddan, lite engelska såvitt jag förstod på lärarn. Så de va lite surt att ja missar det nudå. Sen på eftermiddan sku vi ha en försäkringssnubbe att komma å diskutera för att vi ska lära oss lite vems fel det är i vissa situationer! Mkt bra! Tummen upp för våran lärare som fixar allt detta! Som kollektivavtal för yrkeschaffisar, de må ha varit lite torr text (lagparagrafer), men nu har vi det i en helt skild mapp, mkt enkelt att kolla upp, än att börja söka på nätet!

Men men först blir det att slåss med en läkare kl 09, å sen upp till dagkir:en då...Sen får ja se hur mkt jag hinner på språklektion!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar