tisdag, januari 28

Trött som en rävsvansad gnu.

Spänningen börjar släppa. Minst sagt!

Men jag klarade det! Utan anmärkningar! Inte ens något hade han att klaga på, eller "det du kan tänka på...." eller nåt sånt! Däremot prisade han mig för att jag var duktig på att följa med lätta trafiken, jag körde ekonomiskt, förutseende och framförallt så for jag inte FÖR LÅNGT ut i korsningar, vilket tydligen folk kan göra. Alltså riktigt perfekt! Dessutom tillade han att jag sku passa bra som busschaffis för jag hade så lugn å mjuk körstil.

Så riktigt stolt är jag!

Var in å fånga Niklas i morse för att få underskrift å sa att ja va lite nervös jag sku iväg å köra upp efteråt. Nå, sen efter uppkörningen messa ja min bror att nu har ja klarat allt, både körkorte å yrkeskompetensen, varpå han svara "Nå va bra, grattis!! Di had no siit de tå du körd upp" :D Kunde inte låta bli att skratta lite... Men ja misstänker att dom hade sett mig när vi körde förbi ett ställe där det hade blivit vattenläcka...

Så nej, praktiken tror jag inte jag behöver vara nervös för inte ;)

Texta lite me Brian i morse via effjan oxå eftersom jag var vid besiktningen en bra stund före, å han sku t.o.m stanna vaken tills jag hade kört klart bara för att få höra hur det gick! Goa älskade vän <3

Nåja, efter uppkörningen for jag direkt ti lannäs då, där resten av klassen (åtminstone dom som behagade komma till skolan idag) var, å alla blev så glada så dom skakade hand å gratulerade mig! :D Tusn frågor förstås :D Sen jaga lärarn hem mig :S haha! Nää, han e nog humor vår lärare ;D Grejen var väl nog att jag inte sku ha hunnit med så mkt innan lunchen ändå, så han sa "do fåår ta na liiti länger matpaus iställi å varv neer na liti, så kombär du hii ti halv eitt iställi"...

Sagt å gjort, vi sku vara typ 4 st på eftermiddan, två av oss dök upp...! Suck...! Men det var desto mer kvalitativ undervisning då :) Vi fick spänn på både enkel- och dubbelkedja, å svära lite trots att jag å JO samarbetade :D Men det var helt klart en nödvändig undervisning, att rent praktiskt veta HUR man ska göra det smidigaste, istället för att sen stå där nånstans, de e mörkt å jävligt, å man ser varken ut eller in.

Dagens andra uppgift var att köra hjullastare, lasta på några lastpallar på ett flak å sen lyft av dom. JO hoppa först in i maskinen å ja blev kvar å stå inne i hallen, varpå lärarn sa "do kanski int behöver köör hedi, to ha väl no körd förr?" "-nå no har e väl hend ein å ana gang att man ha körd hjullastar förr noo" "-nå ja misstänkt no he, to e väl no bäst åv dehär shacki ti köör hjullastar"...  ;D

Nåja, midjestyrd hjullastare har ja faktiskt int kört SÅ mkt, men gamla hederliga bakhjulssvängda volvon på första jobbstället har ja ju kört utan å innan! Den maskinen älska ja att köra, förstår int än i denna dag varför dom inte tillverkas längre! Men jag har kört avant truckar, både midjestyrda å ... ickestyrda?! ;D

Midjestyrd avant.


Den här svänger alltså genom att du kör ena spaken framåt, andra bakåt så vänder den på stället. Samma med bobcattarna ....



Varmovagnar har ju varit andra alternativet till arbetsredskap om man inte kört avant. Så dessa har ja kört i oändliga varianter å former. Enkel, dubbel, stående, sittande, dieseldriven, eldriven.... 


Dehär e just en sån hjullastare som svänger på bakhjulen, å som man hoppar in i framifrån. Den mest fenomenala maskin jag kört! Som sagt, jag förstår int varför dessa int längre tillverkas! Den e så förbannat robust å seg, så de går ju int att ta knäcken på dom! Tror den som ja körde mest var från -73, still going strong...! 

Så jo, nog har man väl kört en å annan maskin nog ;D





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar