söndag, mars 16

Addicted to learning.

Yes i am!

Det är så fel tid att blogga just nu, då jag är mitt uppe i en video lecture (visserligen pausad) men ändå. Blev så ivrig då jag fick lite nya ögon att se på det hela med. Har alltså kolla igenom alla vids en gång, men nu tänkte jag kolla igenom dom en andra gång, å jo, man förstår innebörden betydligt bättre..! 

Irrational behavior e lite inne på det jag sniffade på häromdan, varför man säger vissa saker, men det här handlar kanske mer om beslut. Under video lecture:sen finns små frågor som poppar upp som man ska svara på, inget som registrerat, men som tex under optical illusions fanns det två bilder på lutande tornet i pisa. Frågan var, vilket torn lutar mest. Det högra... Sen bytte dom plats.. vilket lutar mest nu? Det högra! Eller.. ? 

Det jag håller på ser på nu, är branded medication vs generic medication, vad väljer folk. Eller nä, inte egentligen vad väljer folk, för läkarna skriver ut branded (t. ex burana) å så har man skickat ut förfrågningar till folk att försöka välja generic (tex då ibuxin) men folk väljer int det. Dom försökte skicka ut pånytt, att det blir si å så billigare om ni väljer generic, ni får t.o.m en tid gratis. Valde folk generic?! Nope... Varför inte? För att folk inte vill välja när det handlar om så litet att skicka tillbaka ett svarskuvert. Men.. när det sen ändrades taktik å det skrevs att man inte längre kan låta bli att svara, då blir du utan medicinering helt, du måste välja det ena eller det andra för fortsatt medicinering.. då valde hela 88% generic! 

När jag ser dessa filmer, så har jag fått en så stor drös med facepalms, så jag nästan har blåmärke i pannan.. Vad jag oxå inser, trots att jag inte är nån marknadsförare i dagens läge, är att faaaan då jag inte visste om allt detta då jag gick kursen! 

Vad jag annat har insett sådär helt på riktigt nu, som yrkesvalspsykologen oxå sa, att jag har en "förmåga att lära" (seriöst, sku nån ha sagt det i högstadiet eller lantis sku jag ha sagt, bullshit!), men de e nu jag har insett vad hon menade. Jag började redan få mina aningar under lastbilskursen, där många av våra kort skrevs direkt efter föreläsningen. Alltså du har en 6h föreläsning å sen skriver du prov. Visserligen gjorde alla det här, å det var bara en kurs som typ 3 st inte klarade av. Jag fick varken högst eller lägst poäng i kurserna. 

Men nu har jag insett att jag kan ju tydligen 1) Engelska, 2) lära mig nånting... höhö ;D Nämen skämtåsido, jag kolla in lite en closed group på fejjan för coursera-folk, å en fråga där var "hur gör ni notes från video lectures?" ... say what?! Notes? Från videon? Ska man göra de?! Ungefär så var min reaktion. Sen läste man lite neråt "cos i failed the quizzes".. jo, man kan nog säga att jag faila oxå, för jag fick inte 13p som krävs, men var nog rätt stolt över mina 12,5 på första försöket. Men jag har de facto inte skrivit ner ett enda ord, å har 8 försök kvar att få full pott, mina nödvändiga 13p har jag redan åstadkommit. 

Det andra jag insåg tangerar lite samma sak, jag lär ju mig faktiskt nånting av att se å höra. Det finns flertalet kommentarer här å var av folk som fått riktigt låga poäng i quizzen, så jag är lite förvånad att det ändå gått så bra för mig, trodde nog inte riktigt jag hade en förmåga att lära mig. Nåja, nog kommer jag säkerligen att stöta på svårigheter ännu, men det är ju det forumet för varje class e till för, för att kunna få hjälp. 

Och sådär i övrigt så väntar jag såååå på att några svenska uni ska haka på denhär trenden oxå, 2 danska universitet är ju redan med, så jag väntar på att SLU å Ume Uni ska få upp ögonen för detta :D Int finns det ju några garantier för det inte, men jag hoppas!! Här finns alla Courseras Unis...! Nej nu ljög jag, 3 danska unin är med! 

Blir lite rastlös i väntan på nästa veckas video lectures..! Då börjar Psychology of Money! 


1 kommentar:

  1. Cakes are the most pleasant and reliable gifting option, and they never fail to be a delightful treat for your loved ones’ gastronomic souls, no matter what the occasion. The enticing appeal of spongy cake layers is sure to pique the interest of the gourmet in your family and make their mouths drool. Consider how many cakes your mother has baked for you over the years, probably far too many to be able to count them all. Now is the time to make an effort and simultaneously shower all your love and affection literally by getting one of the most delicious mother's day cakes in Karachi and Lahore.

    SvaraRadera