tisdag, mars 25

Överklycklig...

... Jag kan inte beskriva känslan när man får jobba en häst från marken å man får in den där känslan..

Jag har aldrig gillat speciellt mkt att longera, jag kan inte det på den nivån som tex Sarah, som gjorde ett enormt jobb med Elmo. Men däremot tömkörning... !

Jag e ringrostig å Faxi är inte helt hundra införstådd med tömkörningen ännu, men tillsammans kommer vi att nå dit, dit när vi kan flasha åt alla andra ;D Men trots förvirrnigen för Faxi idag, så börja han ändå förstå vad jag menade, å vi gjorde t.o.m lite skänkelvikningar. Dock hade jag "longerfastsättning på insidan", för att lättare kunna styra i början och när vi inte heller visste hur han skulle reagera. Men nej, Faxi var så otroligt duktig att jobba med, så jag e ännu helt salig.

Dessutom såg man på honom att han tyckte det här va lite kul, å han såg jättenöjd ut själv efteråt! Sånt e lite kul när man verkligen känner en häst, när man ser vad dom tycker å tänker! Jag behöver dessutom själv komma på knixen å knepen lite, som sagt, ringrostig, har inte tömkört sen jag gick i lantis.. å där slutade jag 2002...!

Var så koncentrerad så jag märkte inte ens hur svettig jag blev heller... ! Men nä, det var faktiskt riktigt riktigt roligt å få jobba en häst från marken igen, som sagt, det kommer att vara en oerhört stor hjälp för Faxi i tex passagen å piaffen när han själv får hitta takten utan ryttare på ryggen... !

Började med att longera på volt så han sku få värma upp lite, å känna på yttertömmen, å försökte sen styra lite utåt. Vilket inte gick så bra egentligen för faxi är så mjuk å böjlig, så han forsatte på voltspåret med huvudet ställd utåt ;D Tänkte att det var lättast att börja så, för då har man ju redan "en fart" än att direkt gå å ställ sig snett bakom å börja tro att hästen ska fatta att gå framåt..

Näe som sagt, vi har att jobba på båda två, han att bli säker i tömkörningen å förstår mig, å jag att finslipa på tekniken!

Vissa hästar som blivit lastad med linor brukar inte gilla när man börjar tömköra (vilket jag aldrig tänkt på, å eftersom jag gillar att tömköra så är de här nåt jag aldrig kommer att göra med framtida häst... alltså lasta med linor..!) Så jag var lite osäker där på faxi vad han sku säga (inte ofta han har blivit lastad me linor, men ja tror jag kommer ihåg att det har blivit gjort nångång...), men trots att ena tömmen (den som var i "longeringsfastsättning") blev hängandes mot hans sida å mellan varven även på yttersida, så verkade han inte reagera speciellt mkt på den! Tackolov!

Det i sig ger ju mig en fördel eftersom tömmarna nu ska agera både tyglarna å ryttarens skänkel, å därmed kunde jag rama in honom lite.. ! Det här gav mig oxå insikten att jag ska lägga tömmen i en lägre ring i början för att få linorna mera på "sidorna" än i dom övre ringarna på gjorden.. !

Det man kan säga är att det gick över det målet jag hade lagt för idag.. ! Så man kan inte vara annat än nöjd. Mitt mål sådär preliminärt var att få faxi att gå rakt fram å jag snett bakom beroende på hur det skulle ha gått i början. Vi gjorde som sagt t.o.m skänkelvikningar ;)


Så nu är planen att jag ska fortsätta med det här en gång i veckan! :) Ser redan fram emot nästa gång! Å nästa gång ska jag ha morötter i fickan, som jag glömde bort idag ;D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar