torsdag, mars 6

Väduren - Ett freak?

Ja man frågar ju sig ibland.

I tidigare inlägg har jag ju diskuterat det här med organisationsförmåga, "att vara bäst".... Nu skojade jag bara, tydligen hade jag inte alls publicerat det inlägget. Fasen oxå. Nåja, jag gjorde ju i höstas ett yrkesvalspsykologi-test, där en hel del framkom. Bl.a hur jag är som person, vad som är mina starka sidor, vad som är mina svaga sidor osv osv osv.. Allt ska göras på bästa sätt, det ska vara organiserat å strukturerat med ordning å reda och ingen detalj får lämnas åt slumpen! Det ska förberedas noggrannt!

Nå om jag kort (?!) ska förklara hur en vädur (åminstone jag) jobbar, så handlar det om att först strukturera upp arbetet. Det kan då gälla per vecka, per ämne, per månad, per bok osv. Nå, sen när denne har bestämt sig för vilken grupp som gäller, i detta fall får det bli per vecka nudå, eftersom det är det jag sysslar med, så gör man en skild mapp på datorn, som heter Week 1.

Sen när denne då har samlat allt material som ska ingå i Week 1, så skummar denne igenom allt lite lätt för att se vad det handlar om. Observera, allt MÅSTE sparas på datorn, det går inte att använda genom länkar på diverse undervisningsplattformer.. (ack va ja känner igen det här från handels...), nej allt material ska sparas på datorn!

Nå, sen när hon har allt sparat på datorn, så tar hon en minnessticka å koperar över allt på den, å springer ner ti datorn som har en printer. Hon printar ut sisådär tusen sidor, och har hon bara en färgskrivare så svär hon när färgen e slut. Om hon har tillgång till föräldrarnas laserskrivare så e de ju betydligt bättre.

Sen när hon printat ut alla dessa tusn sidor så springer hon iväg ti nå tiimari efter ett x-antal svarta mappar och två miljoner plastfickor. Dock måste de ju vara såndära plastfickor som har den där vita remsan med färdiga hål i, å som bara e öppningsbara "uppifrån", så hon kan fint lägga in dom i mappen. Andra plastfickor duger inte! Nåja, sen då hon kommer hem, så börjar hon med pillandet.. 2 papper in i varje ficka, vardera sida, å sen in i mappen. Såhär blir då resultatet. Om än suddigt, men ni ser poängen.



SEN FÖRST kan hon faktiskt börja med uppgifterna. Om hon därefter är riktigt nöjd med sina utförda arbeten, gör hon likadant med dessa, givetvis under respektive underkategori! 


Så ni kanske förstår om man börjar fundera på om man är ett organiseringsfreak?! De lustiga e att jag annars inte är så organiserande av mig, utom när det gäller att prestera... Då lämnas inget åt slumpen..! 

Och det här är precis det jag håller på med nu. Alla must-reads (dvs totalt 42 sidor) är sparade i Week 1 mappen, överväger hårt på att printa ut alla dessa för att lägga in dom i nån mapp som jag inte har för tillfället. Nu är jag dock lite osäker på när färgkassetten ska bytas i våran laserskrivare, tror inte de blivit bytt förut, så med min otur får jag bara hälften utskrivet! Det hände mig ett x-antal gånger med min färgskrivare! Jej. 

Sen kan ja tillägga att det finns, för week 1, ytterligare 10 rekommended readings som jag inte ens kollat storleken på...! Det hela slutar väl med att jag gjort så mkt förberedande att ja inte orkar/hinner med det egentliga arbetet! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar