söndag, april 27

Bloggstatistik....

... jepp. Har inget vettit, bara abstinens x)

Satt å kolla lite bloggstatistik häromdan (kom å tänka på de nu, då ja snarvla me marie), tror jag låg på ca 380 unika läsare. Inte så illa ändå. Ja kör ju automatisk statistik på blogger, men så har ja google analytics oxå. Dessvärre tycker jag int riktigt att nån av dom e sådär superbra. Plus att dom visar rätt olika. Gogglade runt lite angående att jag är rätt tveksam på att bloggers statistik stämmer, men det påstås nog göra det.

Men sen gillar jag inte riktigt sånthära totala grejjer. Som tex sidvisningen som jag har synlig på bloggen... För det första visar B vs GA (blogger/google analytics) helt olika på antalet sidvisningar. Sen, vad säger egentligen sidvisningar?! För det tredje finns det en "spåra inte dina egna sidvisningar", vilket betyder att det varje gång skulle räkna som jag sitter å letar efter ett speciellt inlätt och vill kopiera länken. Vad är egentligen poängen med det?!

Det här är oxå ett exempel som jag inte riktigt gillar... (detta är från GA)


Och så tar vi on mouse-over och hoppsan ojsan...!


Det här betyder såvitt jag förstår, i praktiken så kan antalet besökare vara TVÅ st. T.o.m EN besökare som är återkommande. Eller hur tolkar ni detta, skulle ni tolka det som unika besökare?! Man får inte mer information än sådär om vad som gäller. 



Här ser vi då översikten från Bs statistik, även en sak jag inte gillar. Sidvyer idag vs Sidvyer. Antalet läsare per inlägg kan jag tro på, men det vs 85 läsare idag? (eller vilken av dom där man nu väljer), DET har jag svårt att tro på. Om vi tar dagens inlägg å antalet klick på dom, så är det 23+25. Det ger oss en siffra på 48 om jag fortfarande kan räkna. Det betyder att 36 andra inlägg sku ha blivit lästa idag. Eller kanske inte enskilda inlägg i sig, men 36 andra klick om vi säger så. Jag kunde förstå om det räknar mina sidvisningar (vilket jag klickat att det INTE ska göra), så då låter de ju lite mera troligt.. ja uppdaterar ju sidan varje gång ja lagt in ett nytt inlägg för att se att layouten ser bra ut å så int nå bilder åker utanför å liknande.

Här kan man ju oxå se att enligt B så är historiken på sidvyerna totalt 2770 st, medans GA visar 2309! Sen är dock GA betydligt roligare, för man kan få fram så mkt mer statistik om allt å inget. Tillika som lite skrämmande! Huua!

Hittade nu ett annat ställe på GA där det faktiskt står "antalet nya användare", alltså unika besökare, å 405, så då stämde ju siffran där uppe, trots att det stod så luddigt. Sen finns de ju såndär statistik som jag inte tycker är så speciellt spännande, tex antalet sekunder som spenderats på bloggen. Av hur många å hur länge.. Säkerligen kan det ju vara av värde för någon, men definitivt inte för mig :D Däremot kön och ålder (som faktiskt går att få fram via GA om man ställer in nå grejs) sku va rätt intressant, men tillika vill ja låta mina läsare vara anonyma om dom så vill :) Jag får ju redan fram från vilket nätverk inläggen läses, vilken internetleverantör. JNT är populär kan ja ju säga ;) En grej som är lite kul att läsa, är från VAD (mobila enheter) folk har läst. Men det ids jag inte ta printscreen på å lägga upp här, den infon behåller jag för mig själv ;) Men lite kul å se sånt oxå. Ja orter är ju rätt kul att se oxå :D

Nej nu tusan e det färdigjollrat för ikväll! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar