lördag, april 19

Händelserik dag...

...idag... !

Såpass att jag redan rusade innan ja fått morronkaffet... Å nu känns det mest som att kommer jag ens att vakna idag?! Är nog bäst att jag gör det, för om cirka gurka en timme far ja ti stallet, ska tömköra faxman idag och kl 11 börjar dom bygga hoppbanan, kl 13 startar tävlingarna. På tävlingarna ska jag vara banpersonal i 2 klasser å sekreterare i en klass. Eller så blir jag bara banpersonal i en klass, minns inte vilka klasser jag hade skrivit in mig på, men första klassen blev inte av pga för få deltagare.

Rätt många startande ändå, trots att det är hopptävlingar i nejden 3 dagar på raken. Det var ju en liten miss, dom flesta sparar sig nog till Regionstävlingarna som är på måndag.

Ska bli roligt å tömköra faxman idag, nu när ja fått testa på Chirac. Nu vet jag lite bättre vilken känsla jag ska söka efter...Pga ett litet bakslag här tidigare (inte i tömkörningen dock), så tänker ja inte pressa honom speciellt idag, tar spöet med, men får se vad vi testar på.. Måste helt enkelt se hur han känns... men åtminstone ingen passage... Tror vi ska jobba mera på de där att suga framåt.. Han var betydligt duktigare på det förra gången, men det krävs ju att hästen suger framåt, å stabilt, för att man ska kunna hålla tillbaka, det måste ju lixom finnas nåt att hålla i... ! Å Faxman som annars är så mjuk å böjlig, så de e lite knepigt ibland ;) Chirac visste ju de där, han kan ju dehär med tömkörningen.. Ganska lustigt egentligen, när man rider, vill man att dom ska vara lätta i handen, vid tömkörningen så vill man ha bättre sug i handen för att man ska kunna göra nåt.. Inte direkt gå på bogarna, men lite mer som när man kör en häst, den känslan. Den ska lite tänka att den drar nåt...

Nu fick jag minsann en ny idé... Nåja, vi ska se vart dehär bär ;) Tanken är ju inte att faxi ska bli körhäst, men att han sku få dra vikter sku int alls tror ja skada för framåt-tänket. Nåja, vi får se, kanske han överraskar mig idag, det ÄR ju trots allt stor skillnad när man longerar å tömkör. När man rider pratar man ju att hästen ska gå fram för egen motor, och det märker man verkligen när man ändrar från longering till tömkörning å har tömkört en liten stund...! I longeringen får man ju hoppa å flaxa som en fågelskrämma, han bryr sig nämnvärt, men när man tömkört en stund, så vill han knappt stå stilla, han tycker de e så skoj :D

Kommer ihåg när vi körde in gammelfarbror-Adde vid aftonsol.. Där krävdes det jobb minsann.. ! Men vi fick himla bra beröm, för vi var enda klassen som höll oss lugna, när Adde freakade ur. Tyvärr hann vi aldrig slutföra inkörningen innan vi var klara i skolan, men där krävdes det minsann arbete.. Vi var 4-5 personer som gick med honom, för han gillade inte alls skaklarna när dom kom på sidorna.. Så en "tömkörde", två gick å höll i skaklarna å 1-2 pers gick vid Addes huvud med grimskaft å höll i honom å lugnade honom.. De e såntdär som e bra när det ingår i en hästutbildning, det är definitivt inte alltid en dans på rosor. Min första Ponni P, där var det en dans på rosor (oftast, förutom när han var i värsta trotsåldern), men själva inlärningen var aldrig nåt problem. Inte blev han rädd för nåt, å han accepterade precis allt. Men han var ju härdad från födseln redan, å blev utsatt med en massa grejjer... Maskiner gillade han..!

En växtodlingslärare berättade i början av studietiden (min då alltså), att han hade sett Ponni P stå å beta lite gräs uppe vid stängslet när mjölkbilen kom körandes förbi, å han tänkte att han sku stanna å titta på om ponnin reagerade, eftersom mjölkbilen kom rätt hårt...Ponni P vände på ena örat... Det var hans reaktion :D

Nå, under tiden jag hade honom så har vi blivit omkörda av en långtradare på 80-väg, samt stått 20m brevid järnvägen när ett tåg susade förbi... utan att han brydde sig... Jag var nog mera nervös då, idag kanske man sku ha hanterat situationen lite bättre ;) Inte för att jag gjorde nåt speciellt, men ja var väldigt osäker..!

Nåja, blev ett marathon-inlägg det här nu, Anni sku koma å se när ja tömkör faxman, ska fråga om hon skulle kunna ta några foton på faxi så ja får se lite "från sidan" hur han ser ut när ja tömkör :) Lite svårt å se riktigt bra när man endera går snett bakom eller rakt bakom :P


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar