Visar inlägg med etikett Balkongodla. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Balkongodla. Visa alla inlägg

söndag, november 19

Från micromat till ekohippie?

Nåneeej, ekohippie blir jag nog inte.

Men tanken slog mig igår när jag satt å googla diverse recept.

Dom som följer mig vet ju att jag tidvis brukar baka bröd sådär när lusten faller på. Speciellt enkelt blev de ju nu, då jag hitta dessa fenomenala frukstosemlor utan jäst, som från ingrediens till färdiga tar ca 20 minuter. Suveränt alltså!



Ingen har väl heller dessutom missat att jag försökt odla lite grönt i år (tydligen sämsta året att vara förstagångs-odlare, då de har varit den mest exceptionellt sämsta sommaren i finland på 100 år, läste ja nyss), och lite smått å gott.

Och igår slog det mig bara, mittiallt som en blixt från klar himmel. Vad har hänt med mig riktigt? När har allt detta smygit sig på mig?

Det började med garnet. Virkning och stickning. Garnet blev sedan ull-jakt. Ulljakten innebar jakt på spinnrock, kardor... osv. Jonej, jag har inte bearbetat ullen ännu, liiite utrymmesbrist kan man säga. Meen, en vacker dag så! T.o.m en vävstol har jag fått!

Från ull/garn/stickning/virkning så börja jag kolla på odling..  Provade lite smått, en del dog bort, en del kom nog, men vääldigt sent (tomaterna), en del testar jag om överlever till vintern i kruka utomhus till nästa vår (vildruccola, gräslöken vet jag att överlever), å sitter redan å funderar/planerar nästa vårs odlingar (ack då man sku ha 1ha att odla på.. de här me balkong å krukor e ganska.. .utrymmeskrävande).

Nå, från odligen då, till att börja baka eget bröd, och sen pricken på i:et igår, grädden på moset, eget smör, egen youghurt och egen choklad (varifrån chokladen kom vet jag inte riktigt... )

Ser ni lixom mönstret? Jag borde ju definitivt gifta mig me en jagande bonde, helst med slakterimöjligheter. Jag e ju uppenbarligen inte tillverkad för att bo i en liten 2a mitt i centrum på 3e våningen.

Sen börjar man ju fundera på varför? Jag e ju förmodligen den lataste människan som hatar att handla, å hatar att laga mat eller egentligen hatar jag mest att bära upp maten 3 trappor. Som min moster sa, det är gaanska många moment innan maten från butikshyllorna är i det egna kylskåpet/skåpen när man riktigt tänker efter!

Men den absolut största orsaken är, att jag e fruktansvärt led på att slänga mat. Igår slängde jag en ostbit, en lördagskorvsbit, en youghurt, en brödkant, en halv gurka.. åå.. .ja, kanske de va där då. Av den här enkla orsaken så köper jag inte hem sallad, för jag måste alltid slänga en del av salladen, om jag inte vill äta enbart sallad till morron, midda, kväll i 3 dagar. Å vem vill nu äta det?

Visst, inte håller allt i all evighet i krukor heller, dom ska ju skördas dom oxå, å lite svårt å skörda en halv gurka (finns ju dock mindre modeller än dom som är i butikerna) osv, men med rätt planering, så kan man få bort en del matsvinn där.

Så att jo, sådant är läget. Trots att jag var himla sugen på att göra en massa igår, så blev det inte av, för jag hade massor med annat på to-do listan. Men däremot blev de kokosbollar, utan varken kokosflingor eller pärlsocker, men dom var nog goda rullade i strösocker oxå ;D

Så idag blir det förmodligen tillverkning av eget smör. Får se om man testar på youghurten, den va lite tidskrävande.


söndag, mars 26

Full Rulle..

.. Kan man ju säga att det har varit idag!

Rakade doggarna igår, å ack så glada dom blev. Alltså i shit you not, när dom springer med reven före som vi brukar säga, så mattorna bara yr! De här fick mig att inse att ja måst sy klart pyjamasarna åt dom idag. Blev lite stressigt kan jag medge, eftersom jag inte hade passat in mönstret helt bra å konstigt nog så... näe. Twinky är liten å späd, men jädrans vilken bringa hon måste ha, för tammetusan, man vill inte få i framtassarna. Sen resten av dressen slappa som tusan. Sen blev dom lite för långa oxå, för T gör det inte så mycke, hon har mer sluttande svans, men C som har den rakt upp, blir för spänt för henne.

Nå, hur som helst, så sydd jag hastigt ihop 2 st i morse, som sitter som .. ja vet int va. Medans jag höll på med detta så hade morsan skickat sms om vi ska fara ti prisma idag, å de lät helt bra, så när jag var klar med dresserna for jag dit, käka söndasfrukost, sen länsa jag lite skåp på grejjer som morsan int behöver mer å så for vi å handla. Har lite mera råvaror nu, sådär ifall man kommer på att man vill laga nå gott helt plötsligt, som tex blåbärspaj, nu kan jag enkelt släng ihop en sån. Int kommer man ju ihåg allt man behöver till allt, men vartefter jag läser olika recept så inser jag va jag behöver till. Så idag fick jag en hel del sånt införskaffat.

Satt å hade lördagsmys för mig själv igår, dvs drack kaffe, hade på tvn, å läste i min senaste trädgårdstidning. Visste inte om ja sku börja skratta eller gråta, då man talar om omskolning. Man skolar om plantorna. Man planterar inte om, man skolar om. Seriöst?

"När plantan har fått sina karaktärsblad, är det dags för omskolning" 

Vafan? Svenska å man får börja bildgoogla för att förstå nåt? Nåjo, nu vet jag iaf vad hjärteblad å karaktärsblad är (sen om jag ser skillnad på dom är en annan fråga), å vad man gör när man omskolar. Och på tal om det, så såg jag att de börjar nog bli dags så småningom för flera av dom.


Vaaar e solen?




Lite roligt att 4 av 4 gurkfrön tar sig! :) 100%



Ena fredskallan :) 




Chilin å paprikan! Växer så de knakar.. Nästan. Dom sku måst få börja flytta i andra krukor snart!



Turbotomaten! Utmanar nästan paprikan å chilin i växtsnabbhet! 

Sku egentligen måst börja förbereda mig lite inför nästa helg, då ska de bara nämligen vara att städa å sen baka det som ska bakas. Blir trött av bara tanken! ;D 


onsdag, mars 22

Ikeakaos.

... Nu har jag officiellt bestämt att det ordet existerar. Det betyder kaoset som uppstår när man får hem sina ikeaprylar :P

Var definitivt det här, söndakväll blev det så sent, så då börja ja inte med det, samma sak i måndags, blev lite spontanshopping för mig å morsan efter jobbet, å var så himla trött när ja kom hem, sovit dåligt ett par nätter. Så igår börja jag på. Fick ihop kryddhyllan, ena piedestalen (den andra har jag inte beslutat mig ännu om ja ska skruv ihop den nu, eller vänta tills den första kan flytta ut på balkongen), samt växthuset.

Sku definitivt måst googla fram va de ska vara för utomhustemperatur innan man kan börja flytta ut allt. Säkerligen inte minus på nätterna iaf.. !

Å när morsan å jag var på shopping (jagade plastkrukor), så for vi till sunds till sist, eftersom det tydligen är förbannat svårt å hitta runda plastkrukor som är 11cm nån annanstans, så hitta morsan fredskallor ti specialpris, så hon tyckte jag behövde få 2 st! SÅ fina är dom! Så lycklig! Okej, seriöst? Man blir löjligt lycklig över 2 blommor?

Jag börjar nästan bli lite rädd för mig själv på riktigt, jag undrar om allt det här är en flykt från nånting? Men jag vet inte heller va det riktigt sku vara ja sku fly från? Nääe, int kan de ju va de? Redan 2015 så tjata ja på morsan att vi sku odla nåt i lådorna farsan hade fixat fram, å vi odlade ju faktiskt potatis å morot å lite kryddor där då.. !

Det är fortfarande väldigt kaos här ännu, för att växthuset å piedestalen inte har sina rätta platser ännu. Har lite pafflådor sparade för framtida flytt, som jag har på mitt kläskåp i tamburen, dom ska flyttas i sovrummet i skåpena ovanför klädskåpet där. Sen ska mina garnlådor flyttas på skåpet i tamburen, å resten i skrubben som inte ryms där. Ja, å så ska billy the bokhylla flyttas oxå, å sen först får jag plats med piedestalen å växthuset. Som sagt, tills man kan flytta ut dom.

Blomlådorna och kryddhyllan sku ja kuna flytta ut redan, men ids int göra det förrns jag har städat balkongen. Å tror jag satsar på det på torsdagar då man får damma mattor från balkongen, lär nog damma ändå. Så det blir ett projekt i morron om det är någorlunda torrt väder.

Väntar nu på att plantorna ska bli så stora så jag kan plantera om dom i större krukor. Borde dessutom verkligen så mera nu, tror jag får så mera purjo å jordgubb, dom verkar inte vilja ta sig. Å inte oreganon heller. Har skaffat näringspinnar som ja ska stick i jorden å se ännu om dom sku vakna till liv.

Nåja, dags att bege sig mot jobb då. Helt otroligt att det inte kunde vara en onsdag med torr asfalt å strålande solsken. Nej, en sån onsdag har jag inte sett på flera veckor *mumlar*

söndag, mars 19

Gäsp..

... Full rulle igår kan man säga. Höhö, no pun intended.. Om man fortfarande sku ha filmrullar..

Var nåt event vid macken i gamla hamn igår, tänkte jag sku måst fara dit å fota lite (för ja vet, annars kommer Marie å sparkar mig i reven), så ja tänkte att jag far en liten stund. Nåjo, det visade ju sig att Dennis Backlunds körning var rätt intressant sådär fotomässigt, så ja beslöt mig för att vara där lite längre. Tackolov hade man ju extra kläder i bilen, hästmänniska som man är ;) Många foton tagna, men dom flesta är väl rätt snarlika, så man får la se vilka som är bra nog att laddas upp :)

Tyvärr har inte morsan ens nå raw-viewer på sin dator, hade nog tidigare nångång dragit ner nåt program, men de va bara en trial, så int toima de ju denhär gången. Hittade en onlinekonverter, så letade upp ett visst foto jag ville se (jag kunde alltså inte ens se dom på datorn) å samtidigt konvertera det till jpg.



Det är precis så brutalt som det ser ut, han faller över styret. Ni som stått brevid mig på hästhoppningen vet ju hur jag brukar låta. Dock, så vet jag int.. I dessa situationer, som går på några sekunder, så har jag slutat fota. Självklart med respekt för den person som eventuellt skadar sig väldigt illa, men... Sku jag flyg av en häst rejält, så sku jag nog verkligen vila se alla bilder i en serietagning.

Men det känns så girig nyhetsfotograf att fortfarande håll ner knappen när man ser någon som är på väg å vurpa. Och fast ja nu sku fota, så behöver man ju inte lägga upp dom bilderna om de e så att utgången slutade lite mer olyckligt.

I det här fallet gick det relativt bra, han steg upp. Å de e ju huvudsaken! Det kan hända att jag har några andra foton där han flög oxå, underlaget var inte det lättaste att köra på (låter ju som jag sku ha kört oxå.. men man kan ju tänka sig), så det var imponerande att han ens försökte!

Matias tyckte oxå vi sku ta en helhetsbild (jag måst seriöst skaff mig ett 17-55 eller nåt liknande!), så han skicka upp mig i hjullastarn. Alltså i skopan. Man e ju inte alls höjdrädd. Till en viss höjd gick det bra, sen kändes de lite ostabilt :P När man sen ska försöka se nåt genom kameran, så tenderar min balans å bli lite annorlunda, kroppen känner inte av det som ögat ser, det där klassiska. Så, de va nog bäst å sätt sig ner på huk, så man inte tog nåt snedsteg ;)

Måsta ju förstås börja googla 18-55 gluggar, finns riktigt billiga perus, 231 euro på rajala, 181 på scandinavianphoto. Nästan så man sku kuna klick hem ett bara för att. Kvalitén e ju som vanligt därefter, men då sku man åtminstone få helhetsbilder. Å då sku det täcka totalt från 18-600, så.. då kan man börja snacka heltäckande ;) Nå, vi får se. Nog använder jag ju gamla trotjänaren 70-300 ännu, å får riktigt bra bilder med den, men de e ju för att jag känner den å vet hur jag ska använda den. Visserligen, kvalitén i bilderna är inte lika bra som Bjässen, har ju förr nångång visat skillnaden på fotona.

Nåja.

Ma&Pa kommer hem ida, gissar på att dom käkat frulle rätt tidigt, så dom e väl hemma runt 12 tiden sku jag gissa. Ska bli spännande å kom hem sen å få se hur turbotomaten tagit sig, skruva ihop mina piedestaler å börja plantera om lite. Ja fasiken, de va ju plastkrukorna. Måste norpa några ur garaget. Drömde mardrömmar om att jag fått en invasion av blomflugor över natten ;) Men det tvivlar jag nog på :D Tror dessutom jag ska möblera om lite å flytta min Billy The Bokhylla till andra sidan soffan, så jag får ena piedestalen där upp efter fönstret.

Så att jo, tror ja ska börj ta å käk nå frukost här nu å fara å kast mig på soffan en stund!

lördag, mars 18

Dagens dilemma och presenttips.

... Vi börjar enkelt me tips på födelsedagspresent eftersom ja fyller snart. Det besparar ju en massa funderingar för folk om dom vet va man önskar sig, dom som nu vill ge nåt :P

So, here we go.

Ja vet inte riktigt. Hehe. Nånej, men det ska finnas nå slags elektroniska presentkort ti adlibris, de sku väl va nåt ja sku gilla iaf. Trädgårdstidningar funkar. Pengar ti kamerakassan (funkar ju alltid höhö). Ja int vet jag riktigt. Det var nåt fiffigt jag hade tänkt på här tidigare i år, men det har jag lixom glömt. Nåja, jag får återkomma till den punkten*

Det där plus en del av "dagens dilemma" skrev jag igår (fre), men blev aldrig klar med inlägget, tackvare/pga dilemmat :P

Mitt dilemma var vad ja sku göra. Bråka med printern, som efter färgbyte totalt strejkar å påstår att färgen e slut, sy doggokläder eller gå igenom lite hemmets (!!) å kolla vilka recept ja vill ha, å så var det nåt till ja funderade på. Nå hur som helst, så börja jag slåss med printern. Så nu står den så fint vid skrubbdörren under torkställningen å jag slet fram laserskrivarn istället... som oxå har slut på färg. Nå, det är visserligen CMY som är slut på den, så svartvitt går ju att skriva ut. Å dom färgerna tänker jag inte köpa nya, såg att pirat på inkclub kosta runt 40 euro st. Men kände mig helt handikappad att inte kunna skriva ut nånting.. !

Så... Impuls? Va e de? Höhö ;)

Ska vara doggevakt hela helgen, då päronen drar till ikea igen, som sagt, tror bestämt ja skrev om det i förra inlägget, men är nog rätt skönt, för det börjar bli lite kris här. Flyttade "ut" turbotomaten från drivhuset, eftersom den redan nästan nådde taket!

Turbotomaten e nog ett kapitel för sig. I torsdags, på morronen, syntes ingenting. När jag kom hem, var den ena plantan redan 2-3 cm!! Nu fick jag som sagt, flytta ut den, eftersom den troligtvis sku ha nått taket redan idag (och iom att jag snart förflyttar mig över natten, så tar jag inga risker.. ). Det som lite irriterar mig som nybörjare, är att det inte står på nå (förutom gräslöken) hur många frön man ska lägg per.. ja.. hur ska ja förklara. Alltså nu har jag lagt några tomatfrön i samma grop, å nu googlade jag precis bilder på tomatplantor, å insåg att jag hade gjort fel, igen en gång. Nåja, jag får försöka lösa det på nåt vis. Ibland står det bara "Frön för 4-7m" på påsarna.

Man lär så länge man lever! ;)

Hade dessutom drabbats av ohyra här. Blom-/bananflugor, så nu ska jag lära er nåt (som ni säkert redan kan, som jag har typ lärt mig nu först.. höh.. ). Det är 2 helt skilda kräk, den ena är nyttig för växter, den andra är riktigt skadlig för små plantor å groningar, såpass att den rentav kan ta livet av plantorna. Jag ville inte ta reda på vilken det är jag har, så jag eliminerade dom.

Är inte helt säker på varifrån dom har kommit, finns 2 bovar som jag misstänker. Den ena orsaken kan vara att jag vattnat lite för mkt, så nu har jag låtit krukorna torka upp lite. Den andra boven (den som jag misstänker är boven) var ärtskottsplantan som jag köpte hem. Alltså från kryddhyllan vid prisma. För där surrade det nämligen omkring flera. Den fick flytta ut på balkongen helt kallt, dör den så dör den! Så viktigt var inte ärtskotten för mig ändå.

Har hällt kokande vatten i alla vaskar oxå i förebyggande syfte. Och nu ska ja lära er nå knep som jag inte visste om. Ibland, bara ibland, är det bra att vara rökare ;) Inte ofta det händer men...

1) Askvatten. Det här går ju med vilken aska som helst, från grillen, från tobaken osv. Blanda aska i vatten å spraya på jorden (nu minns ja inte om man sku spraya plantorna oxå).

2) Blås rök på jorden. Jeps. Det här kändes lite långsökt, men äggen/larverna tål inte röken, medans plantan i sig inte har några problem. Så dom har i tur å ordning fått komma med mig ut på balkongen (bra oxå för vänjning), å fått lite passiv rökning!

3. Tändstickor! Det här kanske förvånade mig mest. Stick ner tändstickor med tändhatten (eller va kallar man det?) i jorden, kräkena tål inte svavel!

Det sista tipset som jag lärde mig, men som jag inte vet huruvida bra det funkar på blom/-bananflugor, var såpavatten. Det ska däremot fungera ypperligt på annan ohyra, tex bladlöss! Så det är nåt jag absolut ska testa på morsans rosor om hon får nån som drabbas i sommar sen!

Hur som helst så har jag inte sett nåt flygande kräk här sen igår morse, så tror jag har lyckats eliminera dom rätt bra. Är lite riskabelt å torka upp jorden på så småa plantor, men jag gjorde en chansning. Som sagt, tror det var ärtskottsplantan som var den egentliga boven. Har även lagt ett fat med saft brevid plantorna, men ingen har landat i det, så tror som sagt jag lyckades eliminera dom.

Nåt annat som jag inte riktigt tänkt på är den kommande rörsaneringen! Hanna meddela mig att dom påbörjar snart å jag borde kunna bo här tills det är dags för min kämppä, men hur gör jag med växterna då? Måst ju förmodligen ta dom med mig hemhem då :S Nåja, det återstår att se. Knappast börjar dom med min trappa, så det problemet får jag väl lösa sen.

Nåja, nu börjar det snart bli dags å packa ihop sig, vad man ska ha med hemhem å bege sig ditåt. Dom sku väl åka iväg en 7-tiden, så jag sa att om jag e vaken å har druckit kaffe i lugn å ro, så kommer jag dit tills dom ska åka, annars kommer jag senare. I sedvanlig ordning slog man upp ögonen exakt 04.30. Lyckades totalt somna på soffan igår å vaknade typ halv 1 inatt ;)

*Kom inte på flera presenttips heller, men ska försöka återkomma med det innan födelsedagen!


torsdag, mars 16

Födelsedagspresent..

... Tror jag vet vad min födelsedagspresent av päronen blir i år.

Dom far nämligen till Ikea i helgen ;D Som jag sa åt morsan igår "Jag for in på ikea.se å sen blev det dyrt"... Haha ;D

Det kommer att bli lite ommöblering här igen, kommer 2 piedestaler hit där kryddorna å grönsakerna ska få bosätta sig.


Nu finns det ju dock inte svart kvar, så de får bli vit.




Den till höger får oxå komma med, blir perfa till balkongen! Sen lite annat smått å gott oxå. Får även hem ett växthus från Rusta.

Paprika å Chilin har tagit sig bäst, oreganon å jordgubb e nog segast. Dom har grott, men sen vill dom inte riktigt ta sig. Basilikan fick fart på när jag plantera dom i småa plastburkar istället, basilikan å oreganon va ju såndär 3x2 färdigplanterat, bara att vattna.

Sådde tomat, mera gräslök, persilja och citronmeliss här för nå veckor sen, kvar att så denhär månaden är broccoli och isbergssallat. Ja, lök och vitlök har oxå blitt planterade, hade en gullök som fått rejäla skott, så la ner den i lite jord, å så tog jag 2 vitlöksklyftor å plantera dom oxå, tror den ena klyftan har redan börjat få skott, ser ut som nåt e på väg upp genom jorden!

Är ändå rätt otroligt att jag lyckats såhär långt, med tanke på att jag har lyckats få livet av bambuskott. Ni vet dom där långa kvistarna man ställer ner i en vas med vatten. Jeps, just sån har jag fått livet av. Finns en sorts blomma som jag lyckas hålla liv i, vet dock inte vad den heter. Vet bara att den renar luften, å på morsans jobb trivdes och frodades jäkligt bra i rökrummet (!!). Nå, den ser man iaf lätt på när den vill ha mera vatten. Ploppa upp fredskalla i skallen, så jag måsta bildgoogla, å de ser nog ut som att de e en sån. Nå hur som helst, dom e nog rätt stryktåliga! Mamsen har ett par (bl.a min gamla), å hon har en i köket, men den blommar typ aldrig, men sen har hon ett par i sovrummet, där de dels e mörkare å svalare, å jestas va dom kan blomma!

Jaa-a. De e nog tur att jag inte bor i ett egnahemshus, med egen tomt... Kan man säga. Det sku ju lixom inte finnas nån begränsning då inte! Det som är rätt skönt, är att det här är en hobby som inte kräver så mkt tid. Alltså jo, de e klart de krävs tid, men inte behöver du lägga ner timmar dagligen. I det här läget, så springer jag å checkar om det är nån planta som behöver vatten. Så mkt värre än så är det inte! :)

Ha de gött alla!

måndag, februari 20

Lyckan som uppstod..

... När en viss fröken insåg att det börjar hända nåt i blombänken!!

Först såg ja livstecken från basilikan, men sen dog det lixom bort. Vet inte riktigt vad som hände. Men ja fortsatte vattna lite (och där var första problemet, jag har vattnat alldeles för lite!!)..  Men sen mittiallt hände nåt, å jag börja se både lisvtecken från basilikan och oreganon! Oreganon verkar vara lite segstartad jämfört me basilikan.



Krassen växer som nå ogräs, såpass att jaa.. dom har blitt rätt långa, ganska svaga, vet inte om ja borde ha ställt dom lite mörkare ett tag så dom sku bli lite tjockare. Men har typ miljoner krassefrön ännu, så man får experimentera lite.



Och idag.. Nu när jag kom hem! Lyckan stom uppstod...! När jag inser att både paprikan



.. Gräslöken..



... Och jordgubben..


... har börjat visa livstecken!!! Jag hade nog nästan i ärlighetens namn börjat ge upp med att få upp nå av dom som står i drivhuset. Visst, dom flesta ligger väl på en 60-65% odlingschans (eller vafan man nu ska kalla det), så lägger man ett frö, så behöver ju inte ens just det höra ti dom procenten.

Nåja, anyhow, ja hade no nästan faktiskt tänkt ge upp, me tanke på hur fort krassen börja visa livstecken.

Å inte nog med det... Brödbak i helgen! Okej, första satsen failade brutalt, när jag hade råkat måtta upp mjölet med 1/2dl mått istället för 1dl måttet.. Hehhe. Visserligen stod det nog "...den LÖSA degen", men när man häller ut det efter att de har jäst... ja, bara ti häll bort det direkt då :D

Andra satsen gick som på strömsö, å herreminjesusihimmelen va gott bröd det blev! Så himla perus, å int sku de knådas heller! Gjorde det i typ limpformat, då jag hade messat morsan att ja kommer dit på kaffe en 2-tiden (saakelis morsan hade ju bara av det messet klurat ut att ja sku ha med färskt bröd!), å iom att första satsen failade, så blev det lite brådis. Så det hann svalna så mkt så ja just å just kunde ta i den ena å lägg i en påse. Höll ju på bränn tassarna när ja sku gå ner ti bilen visserligen ;)


Men ja ville att Ma&Pa sku få smaka på riktigt färskt varmt bröd! Farsan hade lyckats dessutom me nå tankeöverföring, så precis när morsan ringd åt honom (han hadd ju hamna i snösvängen förstås), så kom han körandes utanför huset me hjullastarn :D

Ack ja, ni kan inte ana hur det här har gjort min dag...!

tisdag, februari 14

Tveksam..

... Känner mig nog lite tveksam till att denhär odlingen ska lyckas 😂😂

Går ungefär var 10e minut å kollar ifall nåt börjar synas, lär ju kanske inte riktigt gå sååå fort ändå 😉 Sådde alltså jordgubb, gräslök, purjo, smörgåskrasse, chili å paprika igår. Nästa gäng ska sås i mars. Det är ju iallafall tur att de finns flera frön i en påse :D


Ja, basilikan å oreganon va ju såndär färdigsådd, bara att blötlägga en stund, sen häll bort överflödigt vatten å så locket på å vänta.

Vet inte riktigt heller varken hur stor åtgång de blir på allt, och hur mkt som kommer. Gräslöken t.ex misstänker jag nog att jag får kasta nån planta, även om de e nå jag använder mkt av, så lär de väl komma en hel del per planta. Tror jag? Ja de lär ju visa sig.

Och ifall jag inte lyckas med åtminstone gräslöken, så lär jag nog ge upp, de e ju en sak som e säkert. Förr vid villan, när jag var liten, så hade vi vilt växande gräslök vid ett träd.. sandig jord! Där frodades den som tusan...!

Jaja, det lär visa sig. Jag kommer definitivt att få utrymmesbrist här, å de e lite harmligt. Hade ju nog fantiserat att kunna lägga ett litet bord å 2 stolar på balkongen.. Men jag får väl va glad om jag ryms dit själv, innan denhär sommarn e slut ;)

söndag, februari 12

"Börja enkelt med gräslök..."....

.... eller hu blev de nu riktigt?

Jag vet inte riktigt vad som hände, men plötsligt hade jag 2 minidrivväxthus, en massa jord, en massa fröpåsar å en massa allt.. !

Nu ska ni veta, att.. dehär e int nånting jag har gjort förr! Å att få blommor å hållas i liv, det lyckas jag inte med, jag har t.o.m fått livet av bambuskott.. ! Så det kan bli relativt intressant dehär ;D

Men otroligt roligt om jag sku lyckas! Köpte nå grönsaksodling för nybörjare, å så får man ju leta på nätet då hur man ska göra.. De va nån typ som sa (Typ anders stålhand då), "Allt som går att odla i friland, går att odla på balkong"... Så jag räknar med det :D

Det jag har köpt nudå, e smörgåskrasse, sommarmorot (småa runda!), slätbladig persilja, citronmeliss, ruccola, gräslök, broccoli, chilipeppar, paprika, purjolök, isbergssallat och jordgubbe.. ! Så, jo, minst sagt spännande!

Alltså... Egentligen när man riktigt tänker efter.. När hade jag tänkt jag sku ha tid med det här? Inte nog med det här, jag hade tänkt börja laga eget bröd oxå... ? Det känns egentligen som jag har relativt lugnt nu, men jag vet att all "överloppstid" borde läggas ner på firman och sånt. Så jag vet int egentligen vaför ja skaffar mig ännumer att göra, då int dygnena vill räck till ändå!

Jaja, de e som de e! :D Int ska vi ta de så hårt inte.. !