Har varit en inledande sån idag.
Har åtgärdat temporärt högtalarproblemet, genom att sätta in en baslåda bak. En såndär färdig för 40 spänn, som jag köpt för många år sen, men då moitta på att det blev för skrälligt. Kollade om sladdarna fanns kvar under skivan i "baksätet" å jo, de var dom, så de var bara å plugga i, å sen tuta å köra. Dock är baslådan uppdelad i 2 delar, dvs de ska sladdar in från bägge sidor, men hittade bara en fungerande sladd. Hittade en till sladd, men är lite osäker på vart den går i andra ändan, för i baslådan blev de inget liv med den inte.. .
Farsan försökte lokalisera fönsterhiss-felet, å förstås, med min jävla otur, så är det motorn. Det kunde inte ha varit en sönderskavd kabel, eller glapp nånstans, nej, förstås ska det vara det dyraste alternativet.
I sommar ska även stolarna å mattan rivas ut, mattan tvättas, å bilen torkas. Den får sin inside-tvätt i samma veva, betydligt enklare å dammsuga å tvätta om man int har stolar ivägen... Ytterligare ska flaket lyftas av, behandlas, å sen ska även underredet tvättas (!!) och behandlas. Satt just med vattenslang å spola i ena hjulhuset för att se hur helvetiskt många lager skit det var, å efter 15-20 minuters spolande börja man nog få det rent där. Å så ser hela bilen ut undertill.
Kofångaren funderar vi även på att fixa, har ju fått stenskott som resulterat i rost. Och det är inte så snyggt på krom det inte.. Det jag oxå borde fixa är backningslamporna på flaket som dog när Sami bytte blinkrelä för några år sen...
Det börjar komma lite småfix här å där, men man får väl räkna med det när bilen är 14 år gammal å körd 250k med... Då man sku va miljonär...!
Nu blir det lite vila eftersom pannknacken kom å hälsa på, sen krubb å sen lite annat äventyr...!
Visar inlägg med etikett Blixten. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Blixten. Visa alla inlägg
lördag, maj 24
måndag, april 28
Fail...-uppdaterad-
Gick ut å slet sönder bilen. Nästan bokstavligen. Det som var en liten fail var att andra högtalarn e oxå slut, men ja kunde åtminstone ha lite högre volym nu än tidigare. Vad som oxå är en fail är att jag kan int (iaf int utan att krångla) ändra storlek på högtalarna, å dehär e typ 8" eller nåt. Men konstatera oxå att det är original högtalare, så kanske dom får va lite slut efter 14 år?!
Sku ta å kolla om de va nå fel på fönsterhissen oxå, men de va no inget på denhär sidan iaf. Vilket ja inte trodde heller, men slet loss ändå å kolla att de såg ok ut, när ja nu ändå höll på riva sönder hela bilen.
En högtalare mindre. Jeee. Är rätt stolt, har int gjort dehär förr (bara på vrålis hadd ja upp dörrsidan en gång för typ tusen år sen..) å de enda paps behövde hjälpa mig med var att få lös de sista av dörrpanelen (som sku uppåt, jag försöka dra utåt...) å sen de där man öppnar dörren innifrån, ja visste inte hur den satt fast i den där haken som sen leder till själva låset. Men resten perkulera jag sönder själv å dessutom fick ihop allt.
Sku ta å kolla om de va nå fel på fönsterhissen oxå, men de va no inget på denhär sidan iaf. Vilket ja inte trodde heller, men slet loss ändå å kolla att de såg ok ut, när ja nu ändå höll på riva sönder hela bilen.
En högtalare mindre. Jeee. Är rätt stolt, har int gjort dehär förr (bara på vrålis hadd ja upp dörrsidan en gång för typ tusen år sen..) å de enda paps behövde hjälpa mig med var att få lös de sista av dörrpanelen (som sku uppåt, jag försöka dra utåt...) å sen de där man öppnar dörren innifrån, ja visste inte hur den satt fast i den där haken som sen leder till själva låset. Men resten perkulera jag sönder själv å dessutom fick ihop allt.
Den här grejjen fick jag int lös, å sen fick ja spring in å fråg farsan hur tusan den ska sitta fast oxå. Men fast fick jag den... Sådär lagom trångt å bra oxå.. .Ni ser ju pinnen som sticker upp genom den vita plastdelen.. Den sku träs i rakt igenom, sen sku den nedre vita plastdelen vikas runt pinnen. Å de här spelrummet hade man...
Hade inte ens några skruvar till övers efter att jag var klar! Eller nåja, en extra tänkte ja nästan ha, å sen blev de 4 övers, eftersom ja tog bort hela ställningen ti högtalarn iom att de va så krångligt å få loss högtalarn från den. Nu sku de va ti hitt nå pengar ti två nya då.
----
Måsta uppdatera lite till, för nu är jag så förbannat pissmärrs-knäro! Så här länge orka jag hålla mig men nu orkar jag inte längre (jag nämnde det nog i tidigare inlägget, men då va ja inte så knäro som jag e nu...). FY HELVETE VILKEN JÄVLA VÄRK JAG HAR IDAG å vad jag blir trött. Mina jävla axlar krånglar ännu, gör förbannat ont att tex knäppa jeansknappen... Ja kan int kli mig på ryggen utan att ja tror hö axeln ska vridas sönder. Hela vänstra sidan av ryggen e åt röven, från mitten av ryggen uppåt. Ländryggen e värre än vanligt idag, höll på avlida vid stallet (tål inte att stå... gå går bra, men inte att bara stå..). Höftena är så förbannat sjuka idag, så jag har haft svårt att gå i trappan hela dagen. Vanligtvis e de mest på morronen som jag har det problemet, eller om jag suttit megalänge. Blir nog att sova med värmefilten inatt trots att ja lär smälta av värmeslag, men den här värken orkar jag fan inte med.
Jävla pissvärk.
torsdag, april 17
Vad har du gjort idag?
.... Ja det kan man ju undra.
Sitter själv å försöker analysera mitt egna humör, (med ett litet flin i mungipan, så så usligt är det inte idag..), men det har minsann varit en .. känslokarusell idag. Eller kanske humörs... Eller jag vet inte..? (... ni ser?!) ...
Jag har haft en massa konstiga feelisar idag, å bara det att hinna med så många feelisar på en å samma dag, å dagen är långt ifrån slut, gör att jag är lite förbryllad.
Jag har hunnit vara arg å uppgiven, besviken, men det fixade jag undan redan från morronen, eftersom det bara är ångestframkallande. Sen... Jag satt å kollade Tony Awards 2013, å såg en live version av Phantom Of the Opera. Där började det gå snett i huvudet. Missförstå mig rätt, ja gillar Phantom, å jag får gåshud utan dess like. Det är många musikaler jag gillar, men jag insåg - till min besvikelse - att jag hellre ser dom som film, än som en teatershow.. Och en av punkterna på min icke-existerande-bucketlist är att se en broadway musikal. Hmm. Så nu slåss dom inre demonerna om jag ska behålla den punkten på min icke-existerande-bucketlist eller helt enkelt skita i det.
Papsen sa att han för bilen till Kumix idag å byta sommardäck, istället för att vänta på kompressorn som är hos broder oder, eftersom det verkligen behövs bytas till sommardäck nu. Så jag bar fram sommardäcken, kasta upp dom på flaket, leta fram bultarna (höjden av irritation är att ha olika bultar på sommar- å vinterfälgarna), letade fram hylsorna osv. Skönt att göra nåt fysiskt, även om det var så litet. Nåja, ett par timmar senare ser jag bilen ståendes på gården med sommartossorna under. En sån liten sak, gör att jag blir ofantligt glad, jag gillar ju att köra bil. Å speciellt då jag fick nya sommartossor förra sommaren som är riiiktigt trevliga..Och framförallt när dom riktigt heter nå All-Terrain-All-Year-Around-In-All-Weather-Conditions-Or-Something-Like-That. Då är det riktigt trevligt att fara ut å glida.
Sitter själv å försöker analysera mitt egna humör, (med ett litet flin i mungipan, så så usligt är det inte idag..), men det har minsann varit en .. känslokarusell idag. Eller kanske humörs... Eller jag vet inte..? (... ni ser?!) ...
Jag har haft en massa konstiga feelisar idag, å bara det att hinna med så många feelisar på en å samma dag, å dagen är långt ifrån slut, gör att jag är lite förbryllad.
Jag har hunnit vara arg å uppgiven, besviken, men det fixade jag undan redan från morronen, eftersom det bara är ångestframkallande. Sen... Jag satt å kollade Tony Awards 2013, å såg en live version av Phantom Of the Opera. Där började det gå snett i huvudet. Missförstå mig rätt, ja gillar Phantom, å jag får gåshud utan dess like. Det är många musikaler jag gillar, men jag insåg - till min besvikelse - att jag hellre ser dom som film, än som en teatershow.. Och en av punkterna på min icke-existerande-bucketlist är att se en broadway musikal. Hmm. Så nu slåss dom inre demonerna om jag ska behålla den punkten på min icke-existerande-bucketlist eller helt enkelt skita i det.
Papsen sa att han för bilen till Kumix idag å byta sommardäck, istället för att vänta på kompressorn som är hos broder oder, eftersom det verkligen behövs bytas till sommardäck nu. Så jag bar fram sommardäcken, kasta upp dom på flaket, leta fram bultarna (höjden av irritation är att ha olika bultar på sommar- å vinterfälgarna), letade fram hylsorna osv. Skönt att göra nåt fysiskt, även om det var så litet. Nåja, ett par timmar senare ser jag bilen ståendes på gården med sommartossorna under. En sån liten sak, gör att jag blir ofantligt glad, jag gillar ju att köra bil. Å speciellt då jag fick nya sommartossor förra sommaren som är riiiktigt trevliga..Och framförallt när dom riktigt heter nå All-Terrain-All-Year-Around-In-All-Weather-Conditions-Or-Something-Like-That. Då är det riktigt trevligt att fara ut å glida.
Jag har således även hunnit med ett överlyckligt Ooooh-vad-jag-är-glad,-det-är-så-roligt-med-sommardäck å klappat händerna av förtjusning. Åter igen börjar man fundera över den mentala biten och hur det riktigt står till med den, när man blir löjligt lycklig över sommardäck?! Sen kom en 5-sekunders-besvikelse då jag insåg att jag inte ska köra nånstans idag. Inte ens till stallet.
Ingen av mina tidigare bilar har jag känt så bra som Blixten. Det här betyder oxå att jag känner en enorm skillnad vid varje däckbyte. Nu har jag riktigt sköna å fina både sommar- och vinterdäck. Vinterdäcken börjar visserligen dubbarna bli slut på, men annars har dom varit "som bomulli fö hjärta!". Och förstås när jag fick dessa däck, efter att ha haft riktigt pissiga f.d vinterdäck som sommardäck (stenskarpa.. körde bara en vinter med dom, å den vintern vurpa jag upp å ner med bilen..), så är det extra kul när man har bra sommardäck! Man undrar seriöst hur miljöskadad man är, när man, som sagt, blir helt exalterad över nya däck?! Jaja.. olja i blodet var det..
På tal om bilar, så måste jag vara riktigt stolt över blixten. Han är ju som sagt den enda av sitt slag i den här stan, det finns säkerligen samma modeller, men inte samma färg... (dvs -00, 2.4 TD, SR5, metallicblå). Och när Blixten var inne på sin årliga pre-besiktnings-service till Sami, så hade nån av Samis polare frågat Sami om han tror att den är till salu ;) Han trodde nog inte det, men han hade lovat att han sku fråga farsan, som fråga mig ;D Sen hade nån som brosan känner oxå frågat om ja säljer bilen... Å en annan på hans jobb sa nyligen åt mig att jag har så förbannat fin bil ;) KLART DE ATT BLIXTEN ÄR FIN!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




