Visar inlägg med etikett Virkning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Virkning. Visa alla inlägg

lördag, oktober 22

I brist på annat...

... Ja blir så trött.. (finns en orsak vaför ja har en etikett som heter så höhö) ;)

Var å shoppa lite garn idag, kom på att jag ska laga grytlappar åt mig själv å mitt hem som jag aldrig verkar komma till. Färgalternativet blev förstås svart å nån slags blå, hade hoppats på att Marks sku ha soft cotton så sku jag ha tagi nån såndär lila/rosa å laga åt morsan ti köket, men de hade dom inte.

Så det blev Sandnes Fritids och Sandnes Mandarin Grande. Tänkte försöka virka av mandarin och sticka/tova av fritids. Har aldrig tovat förut, men hur svårt kan de vara? ;) Skaffade en ny rundsticka av Addi oxå, fattar inte varför jag inte testat på dessa förut? Garnet glider lätt, å int har dom nån jävla skarv som garnet fastnar i heller. Å framförallt behöver man inte limma fast kabeln som farsan fått göra på en stor del av mina novita rundstickor.

Hade nästan fått ihop en hel samling av alla storlekar å alla längder på rundstickorna av novita, när jag insåg att de e Addi som gäller. Visserligen e de ju bra att ha en extra uppsättning ifall man vill påbörja nytt projekt å stickorna är upptagna.

Nå, hur som helst, påbörjade virkandet av ena grytlappen, tänkte försöka på dubbelvirkning, men har väl virkat sisådär 6 varv, å de känns som de blir en enda korv, så e inte helt säker på att jag gjort rätt. Eftersom jag tröttnar fort på en grej, så måst jag ha nåt jag kan variera med (som om jag inte sku ha det?) så jag fråga morsan om hon ville ha en poncho, så nu blev det en sån oxå av lite garn som jag inte vet vad jag ska göra av. Tänkte försöka få bort lite, men vet inte riktigt vad jag ska laga av allt heller.

Nåja, nog kommer man väl på nåt tids nog. Nu fortsätta med Ponchon å kolla Black Beauty å drömma om en viss herreman ;)

lördag, oktober 1

Nåja...

.. hittills har jag lyckats rätt bra med att "int gå utanför dörrn"...

Har fått gjort en hel del idag, eller nåja, egentligen inte, men en hel del jämfört med vardagar! Så jag e rätt nöjd ändå! :) Sku ju få lite mer gjort om man int sku va hundvakt tillika, å hundarna behöver roas med jämna mellanrum ;)

Kanske mest nöjd e jag att jag fick taget lite nya foton ti mitt andra insta-konto, men dock borde jag variera mig lite. Men satte lite pricken på I:et idag, å lyckades såpass bra med ett foto att jag ansåg att jag inte behövde redigera några färger åtminstone!

Lekte med inställningar på kameran som jag vanligtvis inte rör så det var ju lärorikt. Av totalt 73 foton, var det 3 st som jag la upp på onedrive å laddade ner till telefonen för att sen kontrollera vilket av dom som såg bäst ut på insta.

Här e dom 3 favoriter, visst, dom kan vara bättre, men helt nöjd me dom!


Det blev denhär översta bilden som fick åka upp, även om den e lite oskarp fram i. Såg bäst ut på telefonen.




Fattar inte riktigt varför denhär bilden vänder sig ett kvarts varv fel, då den e en kvart åt höger å sparad så. Samma sak blev de när ja la upp den på onedrive?! Seriöst, försökte just vända den igen på datorn å spara, men nejgo! 

Nedersta bilden var kanske rent tekniskt bäst, men stör mig ofanligt på den ojämna kanten... Det som är imponerande bra med dom 2 första, är avsaknaden av skarpa skuggor! Å jag har inte använt nå reflektors och fotat inomhus! Och om jag ska va riktigt ärlig, så jag tror det mesta som syns som skuggor på dom 2 översta foton beror på att underlaget är högblankt, så de kan vara det som speglar oxå! 

Tror jag ska försöka mig på nå seriösa bilder av ponnisarna i moron, tror ja har 2 st helt klara, en stor å en liten... Eller så skojja jag bara, men vet att jag har 2 stora färdiga.. nåstans.. ! 

Bra sätt å lära sig niftyfifty dehär, även om de e en helt annar story att använda de utomhus sen..! 

lördag, september 3

The end is near..

.... eller nåja, åtminstone nära till mitten ;D


Evighetsfilten! Började närma mig stället där jag haft sån beslutsångest över hur jag skulle göra.. Skulle jag köra 4 gråa, eller lägga in en svart rand mellan, så de blev 2 gråa, 1 svart, 2 gråa? Eller huuur skulle jag göra? Efter ungefär ett års velande beslöt jag mig för att det blir en svart rand i mitten.

Nå, fortsatte sticka på evighetsfilten, var de typ förra helgen? (innan ryggen brakade that is), å plockade fram resterande garn till filten. Insåg till min förskräckelse att nu hade jag nog räknat lite fel, har ett svart nystan för lite (har nog ett nystan, men de är ett missbildat nystan som jag inte bestämt mig för om jag ska skicka tillbaka å kräva nytt, eller vad jag ska göra med det), samt att jag hade ett grått nystan extra. Man kan säga att jag blev lätt förtvivlad igen!

Nå, häromdan, så tänkte jag att ja ska kolla igenom garnhögen av osorterat garn som jag har på golvet. Näpp, fanns inget extra svart där. Har en påse brevid högen, med garn som tållat ihop sig, stack ner armen en stund, å tammehooligomoron, så kände jag ett stort nystan! Jihuu, jag hade inte räknat fel, jag hade ett extra svart nystan! Så nu e de nån viss liten fröken är som e grymt nöjd!


I shit you not, men dehär kommer att bli världens mysigaste filt! Tung som synden, dyr som fan å hans mormor, räknade att den kostat mig ca 130 euro i material (hej, vem sa att garn va billigt?), och stor som halva jorden. När jag ska ta slutgiltiga fotot, så tror jag att ja får kasta den på päronens säng för att få med hela.. Samt att dom har liiiiite just större ljusinsläpp i deras sovrum än det lilla kikfönster jag har i mitt sovrum.. Jag gissar på att blockad sku den bli bredare och längre än sängen (tror jag har mätt den nångång men kommer inte exakt ihåg måtten)... Jamenar, va e nu bäter än he, när de e -30 ute, å man ligger å tokfryser? Linda in sig 3 varv i filten? Perfa om man frågar mig!

Mitt andra projekt jag har lite funderat på (waddupp me alla filtar?), är en dubbelstickad julig stjärnfilt av Rustas helen. Ja, garnet kallas så, men egentligen är det novita som är tillverkare. Lustigt nog finns det dock inte på novitas hemsida.. ! Nå, tokmanni har oxå det garnet, billigt akrylgarn, som är superskönt! Ett av mina favoriter! Nå, här e en bild på hur följande filt e tänkt att se ut..

Inte så jättesnygg sådär, men den blir nog fin i slutändan.. ! Dubbelstickad innebär alltså att den ser likadan ut från bägge håll, men olika färger... Dock har jag inte luskat ut dilemmat hur många maskor som krävs för bredden (bara testat på dubbelstickning), samt hittat nåt diagram för stjärnan. Men de löser jag nångång när jag orkar. Evighetsfilten blev ju size lite större än jag tänkt, för att jag tydligen inte hade räknat ordentligt :P I mina tankar sku den bli 180x200cm eller nåt sånt, nu blir den över 200cm både på bredden å längden.. oops!

Nåja, nu blir det att fundera ut vad dagens projekt blir, lite sugen att börja på stjärnisen, men den kräver så mkt tankeverksamhet före jag kan börja ;D Om ryggen/nacken håller, så kanske jag får vara lite kreativ denhär helgen iaf! :)

tisdag, augusti 2

Sprickfärdig zombie...

.... sådär ifall ni möter mig på stan, å tycker jag ser lite konstig ut.

Jag vet att Marie vet exakt denhär känslan, de där när man har sån grym inspiration, tusen miljoner triljoner idéer å funderingar (så till den milda grad att man får skriva ner allt man tänker), men.... man håller på somnar.. sittandes.

Exakt den feelisen har jag nu. Det brukar resultera i att jag sitter i 3-4h å inte får något gjort öht.

Är ofantligt trött, lyckades nog vända dygnet lite fel väg (sista helgen före semestern, ironiskt nog), så har hittills sovit tills klockan ringer, vilket inte är populärt. Vaknar hellre av mig själv, för då e jag utvilad.

Har inte hunnit/orkat virka/sticka för eget bruk, d.v.s bara för att få göra det, på en halv evighet, så tänkte faktiskt ta å påbörja ett nytt ufo idag. Nej, jag ska inte virka ett ufo, ufo = UnFinished Objects. Har väl en triljon av såna oxå. Evighetsfilten är ett ufo!

Redigerade foton hela kvällen igår efter jobbet, blev klar sådär nippa nappa före läggdags, så idag tänker jag spendera kvällen "på mig själv" s.a.s. Har nog en hel del foton ännu som ska gås igenom, ca 500-600 nåt, men har inte så många köpare på dom, så de e nog ingen panik.

Här e oxå nåt jag borde ta itu med. Nångång. Garneringen. Sortera garnet å .... fundera ut vart tusan allt ska rymmas?!



Nej tusan, nu orkar jag inte tänka längre. Försöka hitta nåt garn till det ufo jag tänkte påbörja, å så spark igång en film. Jeps. Kontoret stänger, så gonatt!

söndag, juli 31

Ändringsanmälan...

... Jeps.

Det sku jag måst göra. Ändringsanmälan om företaget, lägg till lite stuff. Bl.a försäljning av hantverk, utbildning, lärande osv.

Det var det här som var lite det finurliga med valet av firmanamnet By Joa. Om jag inte riktigt minns fel, så står det Photography By JoA på visitkorten, men om det är så att jag faktiskt börjar sälja ponnisarna nångång, så kan ja lätt lägga fast märken med "Made By JoA".

Ibland e ja lite knepig jo. Namnet i sig, säger ju inte direkt vad firman håller på med, för- och nackdelar visserligen. Men det var lite övervägande å funderande, å iom att jag så gärna virkar ponnisarna å gärna sku sälja dom, så blev det kanske smidigaste sådär. Vet inte ens om de sku bli nån åtgång på ponnisarna, dom är ju rätt dyra p.g.a materialkostnaderna, men de sku va såndär kul extra grej!

Så att jo, sku måst maila Sanna å fråga va såndär ändring kostar, om jag förstod rätt på ytj eller var de nu va, så sku de väl kosta 40 spänn, så de va ju int ens dyrt. Sen tar de väl ett par veckor då, innan ändringen e gjord.

Har redigerat foton hela jäkla moronen, blev klar med 80 cm, 90 cm, å halva 100 cm, sen börja ögonen gå i kors å ja kände att ja ville ta en break. Så nu e de kaffe som gäller, å nya Ghostbustersfilmen. Dock i dålig kvalite :S

Så himla mkt jag sku vila investera i å köpa nu, så de e riktigt svårt ti håll sig. Suck. Hittade nå onlinekurser i fotografering, med riktigt bra utbud, som ja sku vila gå oxå, men dom kostar väl runt en 80 dollar eller så. Kollade att Coursera har oxå en kurs, eller egentligen en 5-delarskurs, dessutom en specialization som kostar typ 70 euro eller nåt om man väljer att betala för det.

Känns som fotona ändrats nu igen, eller inte bara känns, syns oxå, men har stött på nya problem då, som jag inte riktigt hittat lösningen på ännu. Har använt Bjässen, så kan väl tro att de e orsaken till förbättringen, stor skillnad på 500 euro mellan objektiven. Lärde mig lite nya trix i redigeringen oxå, men inget som direkt funkar på hästfoton, utan snarare bättre på motocrossen..

Här e 3 st bilder ja lite gillar från gårdagens tävling vid nurk. Hoppas på att få såld så de sku räcka ti nifty-fifty objektivet :) Minns inte exakt va jag hade på firmakontot, men sku väl röra sig om att få sålt för 70-75 euro, så sku de räcka! :)




Dom 2 översta e ju lite häftiga för dammet.. De understa... jaa.. Jag bara gillar de på nå vis. Dessutom hade jag lyckats "slarva bort" det, så jag fick ladda ner det från by joa på fejjan. Smartskaft. Nåja, de e nog nånstans, men orkade inte leta efter det. 

Sku måst skaffa mig lightroom å lära mig det oxå. Pust å stön vid bara tanken av att försöka lära sig det. Nåja, kanske jag sku lyckas denhär gången då man har lite mera info mellan öronen. De e ju så jag har lärt mig photodirector, genom att testa å jämföra å kolla andra fotografers foton. 

Så att jo. Det sista jag sku måst göra är att kast om lite tangentbord, försökte putsa det här i veckan, vilket resulterade i att en del knappar inte ens visar de minsta livstecken... Tex frågetecken e helt dött...

söndag, mars 8

Virka, sticka..

....


Solen skiner, 7,5 grader ute, vårkänslor i överflöd, intressant film på netflix, kaffet är gott, å stick-/virksugen som fasen! :D

Mams hade köpt hem lite (!!) garn åt mig från Rusta/Ica, å nu sitter jag å grubblar vad jag ska hitta på med det. Mössor å halsdukar börjar bli lite för sent för, amigurumi har jag testat på (å har en påse garn till det)...

Har alltså många idéer men kan inte riktigt bestämma mig..  Dessutom sku jag vila fara efter loomringar ti halppis, såg att dom hade ett set med olika. Jag sku kun spinna lite, jag sku kun göra nåt av det jag redan spunnit, jag sku måst sortera garnerna igen in i hyllan då ca hälften ligger på skrivbordet..  Jag sku kun dra upp några ufon som jag vet att jag inte kommer att få klart...

Dilemma dilemma. Blir att glo bland dom miljoner mönster på Ravelry :D

Hade ett riktigt trevligt nästan 20 minuter långt samtal inatt oxå, sen var det svårt att sova efteråt :D

måndag, februari 9

Att leva som bluzz...

... Det är faktiskt inte lätt. Såhär går det till steg för steg... (det är alltså mina tankar bokstavligen som blir nerskrivna)


Fyfaaan vilken absitnens jag har, jag måååååååste virka eller sticka nåt.. Hmm, om jag tar å kollar pinterest?


*glor på pinterest*



Men om ja sku ju vil göra nåt me dehär garnet, de e ju så läckert.... 


Om ja sku ta å gör den där döskallesjalen nu, så kanske ja får tvättat min halsduk nångång.. halsduken som jag e så dödligt kär i.. 


*efter en stund*



Men dehär garnet e ju nog rätt stickigt... kanske ja sku måst ta dom som jag tänkt från början? 


(de "mörkgråa" längst till höger e faktiskt lila) *hämtar garnen* Men ååh, dehär sku ju va rätt mjukt å najs... 


Å de här! 


Aaamagaad, dehäääär!


För att int tala om att kombinera!!!!! *kortslutning*




Så nu sitter jag här då, å e int ett piss klokare. Men med destomer beslutsångest.. ! 



torsdag, januari 22

Irriterad...!

... De här inlägge kommer bara att handla om virkning å stickning så e man inte intresserad av att läsa om det, så kan man sluta läsa nu!

Är så fruktansvärt irriterad på mig själv och allt annat för den delen.

1. Jag blir irriterad när jag kommer hem med svart garn. Jo, jag använder helst svart, men svart e bannemig den jävligaste färgen å jobba med, trots att jag har en ledlampa som lyser rakt på det jag arbetar med.

2. Projekt som inte blir som dom ska. Fruktansvärt irriterande.

Mina pågående projekt:

1. Julsockorna. Jag har gjort typ 4 varv på socka nr 2. Dom är snygga att se på, inte snygga att ha på sig, pga en liten miss i tankeverksamheten. Dessutom blev den första liite just för lös. Jag gick faktiskt efter ett mönster på en redan befintlig socka, men det stör mig ändå att mönstret inte blev så snyggt när man har sockan på sig.

2. Novitaknits knäsockorna efter diagram. Första försöket så insåg jag att jag hade fel färg på garnet. Eller det visste jag nog när jag började, men jag visste inte att den egentliga färgen enligt mönster, inte innehöll något vitt, vilket mitt garn gjorde = mönstret stämmer inte eftersom man ska blanda en viss färg och naturvitt. Säger ju sig självt. Det som egentligen är problem med dessa är att trots att jag stickar löst, så drar dom ihop sig på rätstickningen så det ser ut som jag stickat resår. Det mest intressanta är dock att på baksidan av dessa ska man enkelt sticka bara varannan färg, där har det bannemig inte dragit ihop sig. Så nu är jag i valet å kvalet, ska jag bara göra helt vanligt randiga sockor, eller ska jag fortsätta med diagrammet å låta dom krulla ihop sig?!

3. En newsboy hat. Jag får fanimej int skärmen å bli som jag vill, projektet åsidosatt.

4. Disktrasor. Både virkade å stickade. Blir inte klara med dessa då jag använder bomull, å ja tycker de e asigt att jobba med. Svårt garn. Sku måst testa på bambo, men då de e så hiskeligt dyrt de då igen.

5. Hundens dress har jag inte gjort några framsteg med. Sitter fortfarande å klurar på bakbenen när jag orkar fundera på det.

6. Har ett pannband som inte har alla trådar fästa ännu, blev lite för löst. Valet å kvalet att sy ihop lite spändare?

De e nu alla jag kommer på sådär på rak arm. Dessutom vill jag börja på något nytt, man får såndära cravings ibland, men då ja int kan kom på va ja vill göra -.- Å vill ja sticka eller virka?

Förutom dessa dilemman så vände jag ut å in på magen idag, å mår inte riktigt hyvens nu inte. Drack samarin å de hjälpte 5 minuter, sen sa morsan att man ska drick te, å de lugnade väl lite, men mår fortfarande inte riktigt ok. Stegring fick jag på handeln dessutom. BLÄ.

onsdag, januari 14

Garnmaniac

Jag tror man blir det automagiskt när man börjar sticka/virka. Manisk på att shoppa garn. Har hållit mig relativt lugn nu ett tag med att påbörja nya projekt, men idag fick jag en suverän idé. Har 2 aktiva projekt på gång, andra sockan ti mina röd/vita (jul-)sockor, samt ett par knäsockor från novtiaknits. Med aktiva ufon menar jag dom som är på skrivbordet... Ufon finns det nog gott i min hylla.

Nåja, för att få nån röd tråd i det här hela, så detta är det ufo jag hållit på med nu senaste dagarna... Novitaknits sockorna då alltså...





Det andra aktiva projektet har då varit mina röd/vita knäsockor, där jag har den ena färdig... 



Å jo, hälen ser oproportionerligt stor ut, speciellt sådär, men e nog helt lagom..!



Nå, ett annat projekt jag har kikat på rätt länge är en newsboy hat


Enda problemet här i stan e att det ine finns nåt tillräckligt "super bulky" garn, köpte de största jag hittade på marks (som var svindyrt!), men det är för tunt, plus att dom hade bara 2 nystan av samma färg (å jag vill inte blanda färger), så det sket sig. Googlade lite på nätet å hittade Järbo Elvira (som säljs i 4 städer i finland, varav närpes e de närmaste) å blev såååå shoppingsugen. Saken har inte varit bättre då man sett folk ladda upp bilder på rustagarn för 5kr nystanet... (billigaste ja har sett här e 1,50 för ett babygarn)... Nå efter att man vari lite grinig en stund så kom ja på en fenomenal idé. Hade för ett tag sen inhandlat svart av samma garn som jag använt ti dom röd/vita sockorna (som e supermjukt å skönt!), 4 nystan, å lägger man ihop 3 trådar av samma så får man det tillräckligt tjockt :D

Så jo, den där känslan när man bara MÅSTE shoppa garn, eller när man ligger i sängen å håller på somnar, å lusten att virka/sticka kryper på en.. Jaa... Obeskrivligt jobbigt :S Tackolov e ju de här en av mina billigare hobbyer, men den där maniska känslan är något jobbig! 

Nåja, nu återgå till nåt av projekten.. vilket? Ja det har jag inte bestämt mig för ännu ;D 




torsdag, november 20

Pysselbloggen...

..Är här!

Nånej, inte tänker jag börja skriva om enbart pyssel, ja skriver om det som faller mig in ;) Men jag hade faktiskt tänkt presentera alla mina projekt som jag donar med nu :) Jag kan ju inte ha en sak åt gången, utan minst 3 på samma gång ;D Men vissa kräver lite tankeverksamhet/provningar innan jag fortsätter, å då e de trevligt att ha nåt annat att pyssla med sålänge :)

För den som nu råkat missa, så virkar jag rätt mkt på ledig tid (orkar sällan när ja jobbar), å ja tycker de e riktigt roligt. Är inte så mkt för blommor å dukar å sånt, utan försöker virka nåt som jag har nytta av.

Det första jag har jobbat med är en dress åt doggen. Har helt virkat på "fri hand", dvs inget mönster, å därför har det tagit rätt länge, å massor "gör om - gör rätt!" ;) Nu är jag iaf så långt att själva kroppen är klar, håller på klurar på bakbenen. Frambenen är enklare eftersom det är bara att virka runt runt..



Här är då kroppen av hundens dress.




Bakbenstestet. 



Hur jag fantiserade att bakbenen ska se ut.



Här syns frambenen. 




2 tester :)



Detta blir en hästhuva, men projektet är uppdraget rätt långt nu, eftersom jag inte blev nöjd me denna modell. Testar göra likadant som med frambenen på hunddressen, men måste få testat först innan ja fortsätter. 



2 andra tester på olika mönster :)



Min MyBoshi mössa som jag håller på med :) 



Lite material till hästhuvan, efter mkt letande!! Äntligen hitta jag! Pärlbandet hade jag önskat lite större pärlor på, men tog det där som testband :)



Pärlorna va lite svåra att få på bild, men övre raden är lite sådär pärlemoaktiga å dom undre e silvriga.


Ytterligare idag var jag efter stick-garn åt mig, tänkte försöka mig på knähöga sockor :) Tyvärr är jag inte riktigt bra på stickning, tenderar att bli grymt ojämnt, men ja tänkte göra ett försök iaf :) 




Och så en otroligt söt men TJURig ny KOllega på jobbet, mamma är min stora favorit AW. Första kalven ever som kommit rakt fram till mig när jag gått in i kalvningsboxen, utan att varken bli rädd eller att mamma AW blev orolig. AW måste ha pratat gott om mig :))