Nåja... !
För det första, det är jäkla intressant att på ETT uni i sverige, hittar man mer intressanta utbildningar än i hela finland.
Men jo, den börjar nu den här rambambulan. Ska nog söka in nånstans, troligen umu, novia (in my dreams) å eventuellt YA då, men är väl kanske då främst ssk jag siktar på vid novia å ya. And as i said, in my dreams, lär vara helvetiskt svårt å komma in.
För det andra, det finns ingen studiehandledare eller något liknande som kan hjälpa mig med tolkning av betyg här. Eftersom jag inte e studerande nu, så faller ju det alternativet bort, men inte ens arbetskraftsbyrån kan erbjuda hjälp. Bara en studievägspsykolog eller nåt sånt.
Så nu har jag mailat både till umu å till studera.nu (för jag kunde ju inte kontakta antagning.se för att jag INTE HAR SVENSKT PERSONNUMMER), så hoppas nån av dom kan besvara mina frågor.
Jag har nångång läst att finska närvårdarutbildningen är jämställd med svenska ssk, och att finska ssk är "lite bättre" än den svenska, men för mitt egentliga mål, så vore de ju suveränt att komma in på ssk i Sverige, då jag behöver ha ssk-legitimation. Säkerligen går det att ansöka om det i sverige trots att man har en finsk utbildning. Svenskarna brukar inte va omjöliga på såntdär.
Så, nu mailade jag även te-byråns utbildningsrådgivning, som ja hittade, så kanske dom vet nåt?
Så summa sumarum, nu behöver jag då veta 1) Om ja e behörig att söka in med betyget, 2) Om inte, försöka kolla om ja kan plugga upp det som behövs, utan att te-byrån blir för knäro (alternativt då, hitta nå deltidsjobb eller nå som ger mig ungefär sama pengar i månaden så jag kan studera i lugn å ro utan att te-byrån ska häss upp sig), 3) kolla på högskoleprovet.. *rysa* (4. bli besviken för att ja int kommer att kom in på den utbildningen jag helst vill in på!)
Högskoleprovsanmälan ska tydligen göra 15.2... hupsis! Att man allti ska va för sent ut me allt (å jag som trodde jag var i tid i år!). Iofs, man hinner ju nog plugga ti högskoleprovet ännu, så...
Visar inlägg med etikett Skola. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Skola. Visa alla inlägg
torsdag, februari 5
torsdag, september 11
Post-meeting
... Tänkte skriva ett Pre-Meeting inlägg, men ja fick aldrig färdigt de, så de får la bli ett post-meeting då iställe ;D
Infon gick bra å sådär, inget spännande egentligen, förutom att ja förstås blev ju taggad å vill börja NU. Det som gör mig lite smådeppig är ju fortfarande TE-byrån som troligen kommer å lägg käppar i hjulen, å ja e tveksam att ja hittar nå form av deltidsjobb före första närstudiedagen :S
De sku va den där egna jädras firman, men man ska ha jobb å så de räcker till. Sådär rent teoretiskt kan ja fast fara redan i moron ti Sanna å fix firma, men som sagt, man ska ju ha jobb å så de räcker till, helst alla månader på året. Å dom månader man int har de, så e de ju mindre trevligt.
Jonej USCH va ja hatar de där stället!
Det roliga är att (nåja, roligt å roligt), är att det finns inga garantier att man kommer in på SSK-utbildningen sen för att få examen, men ja måste medge att på den fronten brukar jag ha större tur än på jobb iaf. När jag sökte till handels på åland, så var det 80 st som inte fick studieplats. Hur jag kom in, har jag ingen aning om, då jag inte sökte med speciellt bra betyg inte.
Nå vi hade ju faktiskt en på kursen som inte hade kommit in ti varken SSK, närvårdare eller barnmorska. Så inte verkar de ju helt lätt inte. Nåmen, de tar vi den dagen. Ska försöka lyckas med dessa kurser först...!
Ja, usch de riktigt gräver mig i magen för kommande krångel... Det kommer inte att gå smärtfritt det här, tyvärr :(
Nåja, nåja...
Infon gick bra å sådär, inget spännande egentligen, förutom att ja förstås blev ju taggad å vill börja NU. Det som gör mig lite smådeppig är ju fortfarande TE-byrån som troligen kommer å lägg käppar i hjulen, å ja e tveksam att ja hittar nå form av deltidsjobb före första närstudiedagen :S
De sku va den där egna jädras firman, men man ska ha jobb å så de räcker till. Sådär rent teoretiskt kan ja fast fara redan i moron ti Sanna å fix firma, men som sagt, man ska ju ha jobb å så de räcker till, helst alla månader på året. Å dom månader man int har de, så e de ju mindre trevligt.
Jonej USCH va ja hatar de där stället!
Det roliga är att (nåja, roligt å roligt), är att det finns inga garantier att man kommer in på SSK-utbildningen sen för att få examen, men ja måste medge att på den fronten brukar jag ha större tur än på jobb iaf. När jag sökte till handels på åland, så var det 80 st som inte fick studieplats. Hur jag kom in, har jag ingen aning om, då jag inte sökte med speciellt bra betyg inte.
Nå vi hade ju faktiskt en på kursen som inte hade kommit in ti varken SSK, närvårdare eller barnmorska. Så inte verkar de ju helt lätt inte. Nåmen, de tar vi den dagen. Ska försöka lyckas med dessa kurser först...!
Ja, usch de riktigt gräver mig i magen för kommande krångel... Det kommer inte att gå smärtfritt det här, tyvärr :(
Nåja, nåja...
onsdag, september 10
No need to...
... Streta emot anymore!
Ja. Igår fick jag sagt det åt Anna. Heh, nu låter det som de sku va nån dunderhemlis, men nä, int egentligen, jag brukar bara fundera över vissa saker ett tag ibland, förrns ja säger det åt folk.
Dom flesta som känner mig väl vet ju att jag e intresserad av sjukvård, människokroppen osv osv osv... Å jag har alltid sagt att näääe, ja vill int jobba som SSK (sjuksköterska), att jag ville jobba på ett mer annorlunda sätt, som jag inte riktigt kunna förklara eller lägga fingret på. Tills jag hittade då biomedicin i Sverige. Men det blev ju lite .... knepigt om man säger så (åh, va ja älskar när livet ska motarbeta mig... )
Men när jag satt å såg live-sändningarna för Salabranden så slog en sak mig. Det finns ju lixom flera avdelningar på ett sjukhus...! (dels...)...Och det finns ju för tusan ambulans...! ... Even better, det finns HELIKOPTER!
Nu vet jag inte om ja kommer så långt som helikopter, e ju lite få av dom här i finland. På åland finns ju en, men njääh... Men däremot i Sverige... *finurkligt smile*
Så jo, igår sa jag åt Anna, att de e ingen idé att jag stretar emot längre.. Hela tiden dras jag till det här område, så nu kan jag väl likabra gå det då? Jag börjar helt enkelt med kurserna, å så får man se då om jag om ett par år har SSK-legitimation. Jag lägger ingen press på mig själv, eller så, jag ser helt enkelt vart vindarna bär. Jag kan ju f.ö säga att jag ska på första info-tillfället i moron, å jag e nervös redan! ;) Jag i ett nötskal!
Anna sa att det passar mig så bra, hon kan se mig jobba som det, så de va ju lite roligt å höra :))
Ja. Igår fick jag sagt det åt Anna. Heh, nu låter det som de sku va nån dunderhemlis, men nä, int egentligen, jag brukar bara fundera över vissa saker ett tag ibland, förrns ja säger det åt folk.
Dom flesta som känner mig väl vet ju att jag e intresserad av sjukvård, människokroppen osv osv osv... Å jag har alltid sagt att näääe, ja vill int jobba som SSK (sjuksköterska), att jag ville jobba på ett mer annorlunda sätt, som jag inte riktigt kunna förklara eller lägga fingret på. Tills jag hittade då biomedicin i Sverige. Men det blev ju lite .... knepigt om man säger så (åh, va ja älskar när livet ska motarbeta mig... )
Men när jag satt å såg live-sändningarna för Salabranden så slog en sak mig. Det finns ju lixom flera avdelningar på ett sjukhus...! (dels...)...Och det finns ju för tusan ambulans...! ... Even better, det finns HELIKOPTER!
Nu vet jag inte om ja kommer så långt som helikopter, e ju lite få av dom här i finland. På åland finns ju en, men njääh... Men däremot i Sverige... *finurkligt smile*
Så jo, igår sa jag åt Anna, att de e ingen idé att jag stretar emot längre.. Hela tiden dras jag till det här område, så nu kan jag väl likabra gå det då? Jag börjar helt enkelt med kurserna, å så får man se då om jag om ett par år har SSK-legitimation. Jag lägger ingen press på mig själv, eller så, jag ser helt enkelt vart vindarna bär. Jag kan ju f.ö säga att jag ska på första info-tillfället i moron, å jag e nervös redan! ;) Jag i ett nötskal!
Anna sa att det passar mig så bra, hon kan se mig jobba som det, så de va ju lite roligt å höra :))
tisdag, maj 6
Framtiden framtiden...
... jepp. Det sitter jag å funderar på igen.
Det finns 3 områden som jag är intresserad av, sånt jag tycker e kul. Maskinella delen (allt som går på hjul eller larvfötter), sen naturbruksområdet, och sen människokroppen. Naturbruket får jag väl lägga åt sidan nudå, dels för att min kropp inte gillar det, å det sket sig med studierna. Tyvärr. Så jag sitter å funderar på om jag sku bege mig in i hälsans värld. Där e de lite knepigt, för det finns saker jag absolut inte är intresserad av, tex åldringsvård. Tyvärr, det är inte min grej. Biomedicin låg ju på tapeten ett tag, men det blev lite för krångligt att ens få en studieplats. Sjuksköterska å läkare är jag inte heller intresserad av, jag vill jobba för att förbättra människans välmående i långa loppet. Tex onkologin kommer ju in där, inte direkt jobba med att lägga in en kanyl å hänga upp droppflaskor, utan motverka dom dagliga biverkningarna. Det jag själv lider av. Det är ett exempel jag syftar på när jag säger människokroppen.
Men det jag borde göra allra först, oavsett, är att göra högskoleprovet. HUA. Och före det borde jag träna! I detta läge skulle jag nog inte få ett rätt i högskoleprovet heller -.- Men som med det mesta andra så krävs det 3 års studier åtminstone. Jag börjar lite tröttna på den grejjen.. Men å andra sidan de e ju förståerligt.
Skulle tex bra kunna tänka mig studera på ume uni, det är sådär lagom långt ifrån. Eller som linda "SÅ jävla långt borta?! Jamen fan, du bor ju där uppe du, klart de e nära för dig.."... Finska alternativet inom det här ämnet är arcada, å det vet jag inte om jag är så intresserad av.
Nåja, man får la se vad det blir, högskoleprovet borde jag satsa på att göra ändå, å söka in till några skolor. Sen va det blir, får man väl se. OM det blir studier eller nä. Iofs behövs inte (?) högskoleprovet, utan man bara ökar chanserna att komma in. Eller vafan ja vet inte. När det står berhörighet så står det inget om högskoleprov, men urvalet baseras på betyg och högskoleprov.
Nåja, man får se... det har jag lärt mig att man ska varken tro eller hoppas för mkt. Alltid är det nåt som slår ner en när man börjar tro för mkt.... Jej... Åtminstone får jag ju studera på Coursera hur mkt ja vill utan att nån står å gnäller!
Det finns 3 områden som jag är intresserad av, sånt jag tycker e kul. Maskinella delen (allt som går på hjul eller larvfötter), sen naturbruksområdet, och sen människokroppen. Naturbruket får jag väl lägga åt sidan nudå, dels för att min kropp inte gillar det, å det sket sig med studierna. Tyvärr. Så jag sitter å funderar på om jag sku bege mig in i hälsans värld. Där e de lite knepigt, för det finns saker jag absolut inte är intresserad av, tex åldringsvård. Tyvärr, det är inte min grej. Biomedicin låg ju på tapeten ett tag, men det blev lite för krångligt att ens få en studieplats. Sjuksköterska å läkare är jag inte heller intresserad av, jag vill jobba för att förbättra människans välmående i långa loppet. Tex onkologin kommer ju in där, inte direkt jobba med att lägga in en kanyl å hänga upp droppflaskor, utan motverka dom dagliga biverkningarna. Det jag själv lider av. Det är ett exempel jag syftar på när jag säger människokroppen.
Men det jag borde göra allra först, oavsett, är att göra högskoleprovet. HUA. Och före det borde jag träna! I detta läge skulle jag nog inte få ett rätt i högskoleprovet heller -.- Men som med det mesta andra så krävs det 3 års studier åtminstone. Jag börjar lite tröttna på den grejjen.. Men å andra sidan de e ju förståerligt.
Skulle tex bra kunna tänka mig studera på ume uni, det är sådär lagom långt ifrån. Eller som linda "SÅ jävla långt borta?! Jamen fan, du bor ju där uppe du, klart de e nära för dig.."... Finska alternativet inom det här ämnet är arcada, å det vet jag inte om jag är så intresserad av.
Nåja, man får la se vad det blir, högskoleprovet borde jag satsa på att göra ändå, å söka in till några skolor. Sen va det blir, får man väl se. OM det blir studier eller nä. Iofs behövs inte (?) högskoleprovet, utan man bara ökar chanserna att komma in. Eller vafan ja vet inte. När det står berhörighet så står det inget om högskoleprov, men urvalet baseras på betyg och högskoleprov.
Nåja, man får se... det har jag lärt mig att man ska varken tro eller hoppas för mkt. Alltid är det nåt som slår ner en när man börjar tro för mkt.... Jej... Åtminstone får jag ju studera på Coursera hur mkt ja vill utan att nån står å gnäller!
Etiketter:
Hälsa & Välmående,
Människokroppen,
Skola,
Umeå Universitet,
Utbildning
fredag, april 4
Hoppsan Kerstin...!
Så kan det gå!
Jag gillar när det går fort, men sen får jag lite panik å vill trampa på bromsen, tills jag inser att aaaandas iiiin, å aaaaandas uuuut å ta de lugnt bara, det blir nog bra.
Den känslan har jag haft nu, iom att första kontakten var i måndags, idag satt jag på lektion. Först var det möte kl 10 som blev klart nångång efter 11, sen lunch å sen fick jag hoppa in på lektionen direkt. Inget är hugget i sten ännu, så det kan fort vända ännu, bara en jävlig instans det hänger på, sen bara de e klart, så då skrivs resten av pappren. Men tills dess, så får ni leva med bara småhintar ;)
Dock är det himla roligt att gå in till (både handels och) lannäs, folk verkar så glada när dom ser en :D Antar att jag har lite såndär pappafenomen där, folk gillar helt enkelt att känna mig. Så de e alltid roligt att få "Nämen heeej! E du här!", vilket hände idag med en lärare jag hade i maskinteori på lastbilskursen :D Riktigt trevlig lärare! Dessutom var de lite humor juttu me den läraren oxå den dag vi sku få köra traktor ;D
Han visa lite hastigt hur man sku köra, utan vetskapen om min tidigare erfarenhet... Så ja börja köra lite, å sen sa han "Det verkar som du kört traktor förr?" "-Nåå.. jag har varit avbytare i 8 år, så nog har man väl kört en å annan gång" å så börja han skratta :D
Nå, de va roliga tider vid lannäs, in fact, de var dom bästa gångerna på lastbilskursen, för då hade ja möjlighet att glänsa hahaha ;D Men det är rätt skönt när man bräcker 10 karlar ;D
Nåjo, jag blev ju lite inkastad i det här sådär hastigt å lustigt, men det blir nog säkert bra! Dessutom går en viss majussille morsian i min klass oxå, blev lite snopen då jag hörde hans namn å fundera att de där namnet har jag hört förr. Sen måsta ja börja googla lite å jo tammetusan, visst är det han!
Läste just en artikel om honom i öt (vilket bekräftar att jaa... nå ni ser sen), där jag fastnade på en mening som han blivit citerad i tidningen... "-Om jag klockan åtta på kvällen måste till farmen för att korna rymt vill jag inte få höra en massa skit, då är jag hellre ensam.".. Wait, what? Min spontana tanke här var "-Vadå, man drar väl kläderna på sig å hjälper till?!"... Nåja, där just ser man skillnaden på folk å folk. Men kanske de bara lixom hör till mitt förnuft att fatta att man inte blir arg, eventuellt arg på att djuren inte hållits inne, men int för tusan för att man måst å fånga in dom! Hur tänker folk riktigt?!
Nåja, de va ju int riktigt det de sku handla om, blev ju bara lite snopen :D Idag har det då diskuterats växtodling, gödsling... Men det blir nog bättre då jag får böckerna, har inte riktigt hängt med idag. Blir dessutom dags att leta fram gamla skolböcker å se vilka man kan tänkas behöva. Å jo, fick ju lantbrukskalendern 2014 dessutom, helt grade, dom som brukar va så billiga... :D Eller så inte :D Men för den som inte vet, dom används ofta i undervisningssyfte, e ju bara 1/3 som är kalenderdel i den, å resten e info om typ allt. Ska nog bli riktigt roligt det här bara det formella går igenom :))
Snart dags för middag, å sen iväg till stallet på VÅFFELKALAS!! WOOP WOOP!
Jag gillar när det går fort, men sen får jag lite panik å vill trampa på bromsen, tills jag inser att aaaandas iiiin, å aaaaandas uuuut å ta de lugnt bara, det blir nog bra.
Den känslan har jag haft nu, iom att första kontakten var i måndags, idag satt jag på lektion. Först var det möte kl 10 som blev klart nångång efter 11, sen lunch å sen fick jag hoppa in på lektionen direkt. Inget är hugget i sten ännu, så det kan fort vända ännu, bara en jävlig instans det hänger på, sen bara de e klart, så då skrivs resten av pappren. Men tills dess, så får ni leva med bara småhintar ;)
Dock är det himla roligt att gå in till (både handels och) lannäs, folk verkar så glada när dom ser en :D Antar att jag har lite såndär pappafenomen där, folk gillar helt enkelt att känna mig. Så de e alltid roligt att få "Nämen heeej! E du här!", vilket hände idag med en lärare jag hade i maskinteori på lastbilskursen :D Riktigt trevlig lärare! Dessutom var de lite humor juttu me den läraren oxå den dag vi sku få köra traktor ;D
Han visa lite hastigt hur man sku köra, utan vetskapen om min tidigare erfarenhet... Så ja börja köra lite, å sen sa han "Det verkar som du kört traktor förr?" "-Nåå.. jag har varit avbytare i 8 år, så nog har man väl kört en å annan gång" å så börja han skratta :D
Nå, de va roliga tider vid lannäs, in fact, de var dom bästa gångerna på lastbilskursen, för då hade ja möjlighet att glänsa hahaha ;D Men det är rätt skönt när man bräcker 10 karlar ;D
Nåjo, jag blev ju lite inkastad i det här sådär hastigt å lustigt, men det blir nog säkert bra! Dessutom går en viss majussille morsian i min klass oxå, blev lite snopen då jag hörde hans namn å fundera att de där namnet har jag hört förr. Sen måsta ja börja googla lite å jo tammetusan, visst är det han!
Läste just en artikel om honom i öt (vilket bekräftar att jaa... nå ni ser sen), där jag fastnade på en mening som han blivit citerad i tidningen... "-Om jag klockan åtta på kvällen måste till farmen för att korna rymt vill jag inte få höra en massa skit, då är jag hellre ensam.".. Wait, what? Min spontana tanke här var "-Vadå, man drar väl kläderna på sig å hjälper till?!"... Nåja, där just ser man skillnaden på folk å folk. Men kanske de bara lixom hör till mitt förnuft att fatta att man inte blir arg, eventuellt arg på att djuren inte hållits inne, men int för tusan för att man måst å fånga in dom! Hur tänker folk riktigt?!
Nåja, de va ju int riktigt det de sku handla om, blev ju bara lite snopen :D Idag har det då diskuterats växtodling, gödsling... Men det blir nog bättre då jag får böckerna, har inte riktigt hängt med idag. Blir dessutom dags att leta fram gamla skolböcker å se vilka man kan tänkas behöva. Å jo, fick ju lantbrukskalendern 2014 dessutom, helt grade, dom som brukar va så billiga... :D Eller så inte :D Men för den som inte vet, dom används ofta i undervisningssyfte, e ju bara 1/3 som är kalenderdel i den, å resten e info om typ allt. Ska nog bli riktigt roligt det här bara det formella går igenom :))
Snart dags för middag, å sen iväg till stallet på VÅFFELKALAS!! WOOP WOOP!
torsdag, april 3
Dilemma.
Pga allt extra nu så har jag haft lite svårt å hinna med mina extra kurser på nätet, inte så att jag har missat nån deadline ännu, men är lite i valet å kvalet om jag ska fortsätta. Ifall planerna blir av nu, så då kanske jag inte fortsätter med onlinekurserna. Men det vet jag först efter mötet i morgon!
Så tills dess så borde jag ju se lite video lectures å sånt. Ja, det är nog ett litet dilemma. Sen vet jag att ja kommer å ha de lite stressigt i helgen me att hinna, nåja jag hinner ju iofs i morgon efter mötet oxå.
Konstaterade oxå att jag börjar ha rätt möe att lägga på CVn nu (jo jag vet att det heter CVt men tycker de låter så... fel). Vet ju inte om karriärträningskursen är nåt att lägga på CVn, även om vi fick intyg för den, men åtminstone har jag ju kursen Redo att starta eget, sen hela lastbilskursen, yrkeskompetensen, Vägskydd 1, Arbetssäkerhet, Nöd Första Hjälp och Truckort. Så det är ju en del att uppdatera :D Men ja tänker hela tiden "Nåmen jag tar de efter nästa kurs", nu börja jag tänka samma, ifall jag får en ny grundexamen nu, "nåmen jag tar det efter den då" ;D
Det knepiga me CV är att "den ska ju inte vara" mer än max 2 sidor lång. Jag hade redan svårt å få det att hållas till två sidor, så hur gör man sen då?! När man utbildat sig ännumer eller jobbat på flera olika ställen?! Det här är ju just sånt jag borde ha lärt mig på karriärträningskursen ;) Det var där vi skrev CVn, men jag tänkte ju aldrig på att fråga det heller!
Uscha känner mig lite nollställd idag. Vet inte riktigt varför :S
Så tills dess så borde jag ju se lite video lectures å sånt. Ja, det är nog ett litet dilemma. Sen vet jag att ja kommer å ha de lite stressigt i helgen me att hinna, nåja jag hinner ju iofs i morgon efter mötet oxå.
Konstaterade oxå att jag börjar ha rätt möe att lägga på CVn nu (jo jag vet att det heter CVt men tycker de låter så... fel). Vet ju inte om karriärträningskursen är nåt att lägga på CVn, även om vi fick intyg för den, men åtminstone har jag ju kursen Redo att starta eget, sen hela lastbilskursen, yrkeskompetensen, Vägskydd 1, Arbetssäkerhet, Nöd Första Hjälp och Truckort. Så det är ju en del att uppdatera :D Men ja tänker hela tiden "Nåmen jag tar de efter nästa kurs", nu börja jag tänka samma, ifall jag får en ny grundexamen nu, "nåmen jag tar det efter den då" ;D
Det knepiga me CV är att "den ska ju inte vara" mer än max 2 sidor lång. Jag hade redan svårt å få det att hållas till två sidor, så hur gör man sen då?! När man utbildat sig ännumer eller jobbat på flera olika ställen?! Det här är ju just sånt jag borde ha lärt mig på karriärträningskursen ;) Det var där vi skrev CVn, men jag tänkte ju aldrig på att fråga det heller!
Uscha känner mig lite nollställd idag. Vet inte riktigt varför :S
Etiketter:
Coursera,
Kurser,
Nollställd,
Skola,
Utbildning
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)