Visar inlägg med etikett Gym. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Gym. Visa alla inlägg

tisdag, mars 31

Ibland..

... blir det inte riktigt som man tänkt... :( Ganska deppig, men försöker tänka på annat..

Satt just å kollade mitt träningsprogram, det som jag hade gjort upp för vecka 1. Nu har jag ju inte programmet med mig längre, dels för att jag var lite för lat för att ändra det, men dels oxå för att jag minns vad jag kör för vikter på maskinerna, bara nå enstaka maskiner som jag blandar ihop som jag kanske borde skriva upp... å ta me.

Körde ju ett tag med HURs färdiga träningsprogram, men dom e så ... jaa.. himla ojämna för mig. På en maskin kanske jag kör dubbla vikt, på en annan får jag sänka.. Så..

Dessutom så var ursprungliga programmet endast 10 reps (och 5 på sista set:et), nu kör jag åtminstone 15 reps på första set:et, sen lite beroende på vikt, så kanske ett sett till med 15 reps, å sen 10 på sista.

Har idag haft träningsvärk i bröstmusklerna, vilket är alldeles trevligt, då jag inte haft det tidigare, men kände att jag fick öka på pec decken oxå :) Pull downs har jag gått från 10x25kg/5x30 kg till 15x30kgx2 å 10x33 :)

Push ups märks tydlig skillnad, originalet är 10x5kg + 2 set 10x6 kg, körde 15x9kg i dag :D Men jag måste ta så jäkla försiktigt både med push up/pull down/optimal rhomb, för jag känner att min armbåge inte är helt med på noterna, även om det är bättre men... Det känns alltså som en nerv kommer ikläm när jag kör för hög vikt :S

Sen e de Abdomen back/mage som jag fått öka rejält på, 15x50kg på mage å ja, 15x55kg på rygg, sku säkerligen kunna öka på rygg. Sku måst testa vanliga sit ups/crunches å se om de går lika enkelt... ;)

Lår inner och ytter har jag fått ta de rejält lugnt med, då jag kände att de va nåt som inte gick bra där. Eller de e de ännu, men det problemet jag hade först har jag fått bukt på, nu bara knakar de i ryggen varje gång, så...

Attans nog har man fått öka nog, tyckte int de var så mkt skillnad, men nu när jag faktiskt läser programmet så har jag nog fått öka på dom flesta. T.o.m legpressen där jag fick backa rejält pga knäet. Nåja, måste ju komma ihåg att jag ökat på reps:en oxå, så även om inte vikterna ökat markant, så är dom ju uthålligare!

Träningen har äntligen börjat ge lite resultat, Anna sa här nyligen att de märktes i ansiktet, å jag märker själv på brallorna att de har hänt nåt. Magen vill ju inte riktigt hänga med, så det ser för jävligt ut, ser ut som värsta hip-hoparen med slappa brallor i arslet, men att byta till mindre brallor så gillade inte min mage ännu :S Men -3cm runt arslet iaf :)

Maten e lite sisådär ännu, äter mindre, men inte direkt ändrat så jättemkt. Vill inte göra alltför radikala förändringar där heller, tanken är ju att jag ska kunna äta husmanskost å "vanlig mat"..

Nåja, försöka antasta lite folk på fejjan nu så man har nåt å sysselsätta tankarna med... Tungt dehär...


måndag, mars 30

Tråkigt inlägg...

.... Får se hur många läsare jag får på den ;)


Dagens inlägg blir nog riktat mot träning, var nåt jag nyss började störa mig på.

F.ö gick gympasset bra i morse, svettigare än normalt, sista gången nu, så börjar "Vårgym" typ 13e då :) Varit en jäkla trevlig grupp, så de e lite slött att inte alla fortsätter på vårgym heller :/

Nåja, åter till det jag egentligen tänkte skriva.

En av mina motivators är pinterest. Sitter å snokar, å pinnar, å läser en stund, sen studsar ja iväg ti gymmet. Problemet är bara, att även om du tex söker på "fitness beginners", så bör du ju ha tränat i 1 år kondis å styrke, samt väga max 50 kg, för att du ens ska ha en chans att utföra en stor del av rörelserna. DET blir jag lite lätt irriterad på.

Som exempel.


Det finns ingen chans i världen jag skulle klara av 25 squats på dag 1. Mina lår å knän håller definitivt inte för det! 

Dessa Running for beginners ids jag inte ens kolla på. Eller jo, kollade just en, på dag 8 ska du springa 3,21km. Yeah, right, BEGINNERS. Kanske lätt om man har en grundkondis, eller inte har några extra kilon att bära på. 

Finns massor med liknande "beginners" som kräver att du har kondistränat å styrketränat ett år minst, å som sagt, inte väger mer än 50 kg. 

Att jag sen klarar 50 kg på en maskin som motsvarar situps, eller 30 kg på pull downs, betyder inte att jag klarar av dessa utmaningar. Iofs gillar jag inte alls squats utan maskin, så de e ju inget ja gör sådär annars heller, även om jag borde :S 

Nåja, det är ju att anpassa träningen efter min förmåga, men blir ibland lite irriterad när jag söker efter träningar jag kan göra hemma som komplement... :S 

fredag, februari 20

Känslan... + Trasig som fan

... Då man ökar vikt på hantlarna <3

Sitter å funtsar på om ja ska fara efter en gymboll å ett par kahvakuulat, är lite dålig på att använda gymbollen när jag e där själv, e mest maskinerna å hantlarna då. Å eftersom renovering pågår nu, så har vi ingen lats, utan nu får man köra me hantlar istället.. Å me gymbollen kör vi ypperligt sätt för att squatta, nåt jag verkligen sku måst göra, trots att det är helvetiskt påfrestande å tungt. Har använt mina ben å knän liiiite för fel, liiiiite för länge.. :S

Känslan då man oxå börjar se lite förändring.. ! Har så möe underhudsfett ännu, så svårt å se nån skillnad, men axlarna å muskeln mellan axeln å nacken (som jag redan hunnit träna upp lite före jul), så börjar man se en skillnad på. Men jo, det är bara att knata på, nog börj de väl synas mer å mer så småningom nog :) ah, upper trapezius heter tydligen muskeln som går från axeln ti nacken..

När jag gymmade på stenåldern så hade vi en riktigt bra maskin för squats... Med stång.. Mellan två ställningar, så höll du i stången, å stod på rätt ställe, kunde du int squatta fel..

-----

Sådär går de när man påbörjar ett blogginlägg som man inte får färdigt. Visserligen var det här en så bra känsla, så jag valde att fortsätta här, eftersom det tangerar samma tema.

Men FAN va jag är trasig!

Okej, vi har min vänstra axel då som jag seriöst borde fara å kolla, för jag tror på riktigt att den inte mår bra. Sen har vi då min högra armbåge, på insidan som det går "nervblixtar" i när jag tar i för mkt på rhomben.

Vänstra knäet råkade jag ju vara å överanstränga lite på leg pressen, men det känns helt ok nu, fick ju backa rejält på vikterna där, å nu har ja kunnat öka upp ett par kilon utan att det känns desto värre.

Nå, mina återstående problem som jag borde fråga PTn om vad jag ska göra med.. Det är de här med inner- å ytterlår i maskinen. Jag känner ALDRIG av nåt i själva muskeln som ska tränas, men däremot den där stackars senan i ljumsken. Höfterna brukar ju kunna låsa sig på mig, eller ja, de känns väl typ som sendrag så ja hoppar å tjuter å skuttar å har mig tills de släpper.. Eller tja, inte riktigt som sendrag, men nåt ditåt iaf. Och sen min förbannade korsrygg. Igår på gymmet (trots att det överlag var ett jäkligt bra pass, det är nämligen det som översta texten handlar om), så vid varje tag (nu minns jag inte om de var på inner eller ytter) så knaka ryggen. Vaaarje gång. Det händer sig att ryggen knakar om jag hostar..

Nå, det räcker ju inte med det här.. Jag har känt av lite ömmande på ena vaden, alltså rätt långt ner sådär, men bara känt av det i sängen, å förstås glömt å kolla om jag har några blåmärken. Nå, idag kom ja ju ihåg att kolla, å jovisst ett blåmärken.. Å.. vafan? De e ju stenskarpt här? Va i helvete..

Kände nyss på vänstra vaden å likadant där. Om nån sku veta hur mina utslag efter bromsbetten känns, så sku ja säga att dehär känns likadant. Försöker hitta vilka muskler det kan röra sig om, men då det känns så betydligt ytligare än nån muskel, mer som det skulle vara strax under huden.. Eller hur man riktigt ska förklara..

Det gör inte alls ont vid användning, försökte just pressa vaden lite, å de enda som ömmar då e högre upp av lite träningsvärk som bara känns av vid press. Inte heller är det varmt, svullet däremot. De e ju lixom ännu värre å ta ett steg tillbaka i träningen om man inte har ont!

Nåja, om jag ska byta samtalsämne lite... till ett jag inte tänker skriva om alltför mkt, trots att jag helst sku vila skrika ut min glädje, så känslan när man ser en bild å bara tänker "Wow...!" ... mmm... *big smile*

onsdag, februari 18

Träningen...

Måste medge av vissa förståeliga orsaker hade jag inte riktigt ork förra veckan att gymma. Tyvärr höll det i sig den här veckan oxå (var förstås i måndas då jag trivs med vårt gäng-gymmande, vilket nu påminde mig om att jag ska anmäla mig till vår-gym....  så då var det gjort oxå!)

Nåja, IDAG först kom jag mig iväg efter en invägning (väger mig vanligtvis på morgonen, nu blev det 1-2h efter middag), och otroligt nog hade jag gått ner lite.. alltså vi snackar inte mkt, har rört mig +/-1 kg från å till, men efter en veckas o-gymmande så trodde jag nog jag skulle ha gått upp igen.

Nå, sagt å gjort så kom jag mig iväg, så ytterligaren en såndär "Nu e jag jävligt stolt"-poäng till mig själv.

Men en annan sak jag är väldigt nöjd över, är att jag har hittat mitt sätt att få inspiration. Jag har 2 orsaker varför jag vill träna (förutom för hälsan då), men dessa 2 ger int mig riktigt inspiration. Det är alltså två mål kan man säga. Men som sagt, dom ger mig inte riktigt inspiration i detta nuet, så jag faktiskt kommer mig iväg. Men då har jag lärt mig vad som gör just det, å det är så enkelt som att "googla" fitness inspo på pinterest :) Quotes å otroliga bilder, så jo.. En halvtimme sånt, å jag rusar i träningskläderna å åker iväg till gymmet :)

Det andra som bekymrar mig... Som har med valpen å göra, men är visserligen inte valpen, utan min kära mor. Hon förväntar sig att allt med valpen ska vara "fixat" redan. Jag fråga vad hon bekymrar sig över, den har inte ens varit hos oss en vecka ännu!

Suck, blir så trött. Nu minns jag inte visserligen när vi sku ha haft valp sist, de var när vi fick hem Juska (schäfern), å hon var väl sisådär 2-3 år yngre än labben, så det borde alltså bli, för... snart 23 år sen. Men vad jag däremot märker är min erfarenhet med att ha jobbat med djur av alla de slag. Det där djurögat gäller tydligen alla djur å inte bara kor å kalvar! Okej, det hjälper ju mkt att man haft många vänner oxå med hundar av samma ras, både äldre å valpar, men...

Seriöst, varför oroa sig då.. ja, vi hämta hem valpen i LÖRDAGS. Så vad väntar hon sig lixom? Första gången hon var bekymrad, så hade inte twinky varit hos oss ett helt dygn heller... *facepalm*


Nåja, det blir väl bättre (med syftning på morsan då), men kände att ja var tvungen å "härja ur" mig lite...

torsdag, januari 29

Pinterest!

Alltså om int ja gillar Pinterest! Tyvärr står de int när man har joinat pinterest, men de e bra många år sen Jag joinade. Och jag har babblat om det förr, å jag babblar om det igen. Kändes aldrig som pinterest riktigt slog igenom, men nu på senaste månaderna har jag sett flertalet vänner som joinat. Skoj! Jag fullkomligt älskar sidan!

Det varierar lite vad jag pinnar, förut var det rätt mkt "My future home", nu är det ju då mest Fitness Inspo å Crochet & Knitting. Hittar sååå mkt fint å inspirerande! Det roliga med många sociala medier, är att man lägger upp foton för ANDRA. Pinterest, där lägger jag upp FÖR MIG SJÄLV.

Nåja, nog om det.

Det andra som jag är faktiskt lite nöjd över, är träningen. Har varit på gymmet måndag till onsdag, "vilodag" idag torsdag, så bara Zumba, å sen blir det gym i morgon fredag oxå :) Sen får jag se hur jag gör i helgen om jag tar vilodagar eller om jag kör nån av dagarna. Är hur som helst riktigt nöjd att jag kommit igång sådär bra :) Hoppas nu bara det håller i sig :D Men jag har på känn att de nog kommer att göra det, för det är ungefär det enda jag tänker på nu. Och varje kväll "Borde jag fara en gång till?" "-men bara lite cardio?"... Så att jo. Jag vet inte hur "skadligt" de sku vara, men jo, sån är känslan för mig nästan dagligen :S

Vad tror ni? Köra styrke på morgon å cardio på kvällen?

måndag, januari 5

Lennart har dålig motorik..

... Eller var det kanske jag?


Nåjo, första morgon-gym-passet i morse nudå, blev nog svettigt! :) Blev så hastigt i morse så ja orkade inte leta upp mitt pulsbälte, men de ska jag nog ha med mig ti nästa gång. Men motoriken min, ja jösses...


Vi hade lite uppvärmning i korridoren, å seriöst.. VAR e min motorik? Att få både händer å fötter med i samma rörelse de går fanimej int. Steg kan ja lära mig otroligt fort, men ti få händerna med?! Ni vet ju när man går när armarna svingar diagonalt från det ben som rörs framåt osv... Ja, det ska ju kännas naturligt. Nå, ja kan få de å kännas lika naturligt me "passgång". Så ti fösök nu sen då få in en "naturlig" rörelse me armar åt sidan eller uppåt eller nå, så nä, de går int. Ja tror int mina ben å mina armar använder samma hjärnhalva.. ;D

Därför e ja lite fundersam på den där zumban.. ;D Roligt sku de ju va, men ja får la se. Känns nog som alldeles för lite me bara 2 grejjer på måndagar, måst nog göra mera.. Nåja, kanske om man sku hitt nå pilates oxå... !

PTn kände igen mig, typ 6-7 år sen jag hade henne, så de va lite roligt! Sen var det 2 lärare från när man gick i högstadie som var där oxå, så de va lite kul, snacka int me dom idag, så vettetusan om dom kände igen en... Men ska nog snacka me dom här senare :) Epo å Hasse :)

Nu sku de bara va ti kom sig ut å gå då (såååååååååååå trist) övriga dagar, å sen ti få ordning på ryggen å svanken. Fanns inget skönare å sätt sig i soffan å kast upp fötterna på bordet, blev precis lagom böj på svankryggen då. Har ju fortfarande inte ordnat upp den sen jag inte fick strumporna på mig på 3 månader..  Nåja, de tar vi sen, int kan vi ta allt på samma gång int! ;)

Såg typ 80% av stans chaffisar i morse å, Torri å Juha va där på bottenviksvägen å Sten, Roffe å Aarre va bakom tekniska verke å körd bort snö. Satt å fundera att ja sku nog måst fa å häls på dom lite å säg hej. Ja va ju som en i familjen direkt :P Nåja, Roffe å Aarre ha ja ju känt sen ja lärde mig gå, Tony gick i parallellklass, å Sören visst man ju vem var från förr eftersom han har känt brosan många år, så de va ju typ Torri, Sten, Juha å Mattias man lärd känna :P

Och ja bästa låten just nu!