Visar inlägg med etikett Pensionärsliv. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Pensionärsliv. Visa alla inlägg

lördag, oktober 24

Rubriken som hette Vuxen å sen spårade det ur å bara handlar om hästar..

Jag tror jag håller på bli vuxen. Helt på riktigt.


Vilket är iofs ganska olikt mig.

Första tecknet är att... det är faktiskt inte jag som släpat med mina polare ut den senaste tiden, dom har övertygat mig.. ! Eller så har man konstaterat de ilag...

Men de andra tecknet, som jag kom å tänka på igår.

Var å testred söta lilla Fanta hos marie, å jag hade själv sagt typ barbacka med voltigegjord, för att jag helt enkelt vill rida barbacka. Där kom första problemet. Sen när har jag vila rida barbacka? Dressyrnörden? De ska va hårda dressyrpass, så man har blodsmak i käften. Eller?

Nå, vi skritta mest, varken Fanta eller jag har ju så bra kondis ännu, trava lite, å testade galoppen i båda varven (å oj vilken skön ponny att sitta på, jag som trodde min balans sku va käpprätt åt helskota, hade inga som helst problem att hållas på.. !), gjorde ett par halter, å lite olika tempon i skritt å trav. De va ungefär vad som räckte för mig å ja var riktigt nöjd med det. Wait, what? Vad hände med blodsmaken?

Sen satt jag å tänkte att de sku va himla skönt å fara i terräng me Fanta. Nåmen när har ja vari nå stort fan av terräng? Jo, ja bruka fara för hästens skull.. Men att jag själv sku vila fara? Nee, 100% dressyrnörd här.

Nånej, egentligen vet jag vad det grundar sig på. När jag hade E, så hade jag så förbannat höga krav på mig själv, utvecklas å gå framåt i ridningen, så de mesta blev bara en soppa.

Det var samma dom första gångerna jag red hos Mia (på Aftonsol), men sen beslöt jag mig, att näe, nu ska jag rid som en nybörjare. Jag ska ta bort alla krav å all press, bara rida som jag blir tillsagd.

Ridningen ändrades i ganska snabb takt, från att inte ha fått en häst att ens gå fram i trav (hade inga sporrar), till 2-3 månader senare få honom att jobba riktigt duktigt så skummet yrde runt munnen, å själv kommit till insikten att pressen å kraven börjar vara borta, å därmed betydligt mjukare ridning.

Det är det här skedet jag utgår från nu oxå. Nu har jag inte heller någon ridkondis, å de märktes nog med fanta, baksidan av låren (!, kan nån förklara det för mig?) blev helt sjuka av den lilla stund jag red ;D Men det passar både mig å hennes nivå förtillfället! :) Sku de int ha vari så mörkt, så sku marie ha tagi foto på oss, för hon börja mittiallt skratta å säga att jag såg så LITEN ut på Fanta.. :D Fanta är ponny! :D

Så att jo, jag blev nog lite småkär i Fanta.. Hade inte hunnit gå många steg så tjöt ja helt nöjt åt marie att ja blev nog lite kär nu! Samma var det oxå med Flamenca.. ! Skrev precis nyss det åt marie på chatten, å i samma veva insåg jag att första hästen ja nånsin klickat med (Simona, vila i frid), var oxå ett sto! Så kanske man har valt fel hästar i sitt liv? Jag som alltid haft lite fördomar mot ston, egensinniga (Kadidja*), men trots det är dom så himla kloka många av dom.

Sen är ju frågan, ifall man nånsin skaffar sig egen häst igen? Egentligen sku ja int kanske vila ha en hel häst, utan en som jag kan lalla runt med på små dressyrtävlingar, å lite träningar med. Den där meningen blev ju lite lustig, trött som man är, men alltså en halv häst då... Vet inte om jag sku orka rida varje dag. Men ändå en häst som egentligen nog kan.

Kan inte annat än att hålla med Kyras berömda ord..

- En valack säger man till att göra något. En hingst ber man och till ett sto skickar man in två skriftliga ansökningar och frågar om hon skulle kunna tänka sig att göra detta...

*Kadidja var ett svart litet sto jag red under hästutbildningen, kan inte annat än skratta såhär i efterhand. Kämpade säkerligen ett halvår med henne, å varje gång man började få tag om henne, så körde hon upp huvudet å sprang rakt fram. Alltså helt bevisligen gjorde hon det, hon sprang rakt in i sargen med mig bara för att protestera :D Sen sa Rolle "Näe, nu får du nog byta häst, de här blir ju ti ingenting!", å de va då jag fick Simona <3

söndag, mars 8

Virka, sticka..

....


Solen skiner, 7,5 grader ute, vårkänslor i överflöd, intressant film på netflix, kaffet är gott, å stick-/virksugen som fasen! :D

Mams hade köpt hem lite (!!) garn åt mig från Rusta/Ica, å nu sitter jag å grubblar vad jag ska hitta på med det. Mössor å halsdukar börjar bli lite för sent för, amigurumi har jag testat på (å har en påse garn till det)...

Har alltså många idéer men kan inte riktigt bestämma mig..  Dessutom sku jag vila fara efter loomringar ti halppis, såg att dom hade ett set med olika. Jag sku kun spinna lite, jag sku kun göra nåt av det jag redan spunnit, jag sku måst sortera garnerna igen in i hyllan då ca hälften ligger på skrivbordet..  Jag sku kun dra upp några ufon som jag vet att jag inte kommer att få klart...

Dilemma dilemma. Blir att glo bland dom miljoner mönster på Ravelry :D

Hade ett riktigt trevligt nästan 20 minuter långt samtal inatt oxå, sen var det svårt att sova efteråt :D

lördag, januari 10

Blir så trött....

... på mig själv!

När man är så trasig å inte orkar göra nåt åt det. Förutom diverse ställen med muskelvärk nu, så har ja en lättare inflammation i armbågsleden på högra armen, min vänstra axel har något lurt på gång, ryggen/skuldran/nacken är som en planka, svullnaden på vristen har inte gått ner, mitt hårbotten kliar jag sönder i princip dagligen, svankryggen känns fortfarande ihoptryckt å det är förmodligen därför jag har ont runt höftkammarna oxå.

Nåja, jag kan tejpa bort muskelvärken (alltså träningsvärk på svenska), å fixa både inflammationen och den knasiga axeln med tejp. Jag har oxå funderat på att testa tejp på vristen för att se om det sku lyckas (bandage å liniment, vila och mera motion toimar ju int iaf), sku vara lite spännande å se om de faktiskt sku försvinna då.




Såhär funkar tejpen på ett blåmärke... 


Sen svanken å övre delen av ryggen sku ju hult lätt fixa på ett par gånger, å hårbottnet en dermatolog. Men kommer jag mig iväg? Jonä, inte ens lite heller. Hårbottnet minns ja int ens när ja fick problem med, å svankryggen kom typ 2012 tror ja.. När ja int fick på mig strumporna på 3 månader... ! E ju säkerligen bra att gå me de sådär länge, musklerna dras ju int alls fel då int. Å de tar int alls längre å få de bra heller... Håhå. 

Jaja, fö dumt huvu få kroppi liid. Har ju ingen annan att skylla på än mig själv. 


fredag, augusti 8

Pensionärsliv...

... Ja herregud ändå...

Jag har haft sjuk rygg ett par dagar när ja vaknar, det ställde lite myror i huvu på mig, då ja int brukar få sjuk rygg om ja int sover 13h+... Å de har ja inte gjort..  Morsan sa att jag får väl fara efter ny bäddmadrass då, men näää...

Men dehär lilla dåkelskåpe kom på i morse (t.o.m före kaffe!) på att det finns ett annat samband oxå... Att smärtor på diverse olika ställen i kroppen börjar samtidigt.. Ja, de tar ju några dagar innan man kommer på att det kanske beror på samma sak oxå..!

Så jo, dehär att jag har vaknat med (främre) sjuka fotsulor (!!) kanske har nå samband med sjuk rygg...

Nu är de alltså vristerna, främre fotsulorna, å ryggen(/höften) som krånglar när man ska på pisseriet på morgoen å försöka kämpa sig ner för 4-5 trappsteg.

VAR E MIN ROLLATOR?! VA!