Visar inlägg med etikett Coursera. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Coursera. Visa alla inlägg

söndag, juli 31

Ändringsanmälan...

... Jeps.

Det sku jag måst göra. Ändringsanmälan om företaget, lägg till lite stuff. Bl.a försäljning av hantverk, utbildning, lärande osv.

Det var det här som var lite det finurliga med valet av firmanamnet By Joa. Om jag inte riktigt minns fel, så står det Photography By JoA på visitkorten, men om det är så att jag faktiskt börjar sälja ponnisarna nångång, så kan ja lätt lägga fast märken med "Made By JoA".

Ibland e ja lite knepig jo. Namnet i sig, säger ju inte direkt vad firman håller på med, för- och nackdelar visserligen. Men det var lite övervägande å funderande, å iom att jag så gärna virkar ponnisarna å gärna sku sälja dom, så blev det kanske smidigaste sådär. Vet inte ens om de sku bli nån åtgång på ponnisarna, dom är ju rätt dyra p.g.a materialkostnaderna, men de sku va såndär kul extra grej!

Så att jo, sku måst maila Sanna å fråga va såndär ändring kostar, om jag förstod rätt på ytj eller var de nu va, så sku de väl kosta 40 spänn, så de va ju int ens dyrt. Sen tar de väl ett par veckor då, innan ändringen e gjord.

Har redigerat foton hela jäkla moronen, blev klar med 80 cm, 90 cm, å halva 100 cm, sen börja ögonen gå i kors å ja kände att ja ville ta en break. Så nu e de kaffe som gäller, å nya Ghostbustersfilmen. Dock i dålig kvalite :S

Så himla mkt jag sku vila investera i å köpa nu, så de e riktigt svårt ti håll sig. Suck. Hittade nå onlinekurser i fotografering, med riktigt bra utbud, som ja sku vila gå oxå, men dom kostar väl runt en 80 dollar eller så. Kollade att Coursera har oxå en kurs, eller egentligen en 5-delarskurs, dessutom en specialization som kostar typ 70 euro eller nåt om man väljer att betala för det.

Känns som fotona ändrats nu igen, eller inte bara känns, syns oxå, men har stött på nya problem då, som jag inte riktigt hittat lösningen på ännu. Har använt Bjässen, så kan väl tro att de e orsaken till förbättringen, stor skillnad på 500 euro mellan objektiven. Lärde mig lite nya trix i redigeringen oxå, men inget som direkt funkar på hästfoton, utan snarare bättre på motocrossen..

Här e 3 st bilder ja lite gillar från gårdagens tävling vid nurk. Hoppas på att få såld så de sku räcka ti nifty-fifty objektivet :) Minns inte exakt va jag hade på firmakontot, men sku väl röra sig om att få sålt för 70-75 euro, så sku de räcka! :)




Dom 2 översta e ju lite häftiga för dammet.. De understa... jaa.. Jag bara gillar de på nå vis. Dessutom hade jag lyckats "slarva bort" det, så jag fick ladda ner det från by joa på fejjan. Smartskaft. Nåja, de e nog nånstans, men orkade inte leta efter det. 

Sku måst skaffa mig lightroom å lära mig det oxå. Pust å stön vid bara tanken av att försöka lära sig det. Nåja, kanske jag sku lyckas denhär gången då man har lite mera info mellan öronen. De e ju så jag har lärt mig photodirector, genom att testa å jämföra å kolla andra fotografers foton. 

Så att jo. Det sista jag sku måst göra är att kast om lite tangentbord, försökte putsa det här i veckan, vilket resulterade i att en del knappar inte ens visar de minsta livstecken... Tex frågetecken e helt dött...

tisdag, oktober 7

Bummer...!

... Vad jag har gjort bort mig.

Jag tänkte ja skippar dom 2 kurserna på FutureLearn (Inside Cancer å Heart) eftersom jag hade lite stressigt just den där ena veckan.

Nå, idag kikade jag in på coursera då jag inte hade några pågående kurser nu, för att kolla om det kommer nåt intressant snart. Tänkte kolla FutureLearn oxå, å inser att det inte alls är försent att göra klart dom 2 andra kurserna, även om dom är på sista veckan! Jag trodde således att när det böt till ny vecka på kursen, så kunde man inte längre göra föregående vecka...

Så, den här veckan nudå ska ja klara av 2 kurser och 3 veckors material per kurs. Hehe.. he..... he....

På tal om det så fick jag även mitt andra intyg nyligen, inte lika bra som i Clinical Terminology, där jag fick 100%, men helt nöjd ändå med tanke på ämnet ;) (Cellbiologi på engelska) 95,7% så inte helt illa! :) Riktigt nöjd är jag!



torsdag, september 18

Dålig på att blogga...

... Ja det har jag varit en tid.. Av diverse olika orsaker...

Och dessutom händer det inte så mkt nytt för tillfället, mest bara tjafs med allt, så man blir så trött. Men jag lever åtminstone.

Fick lite inspiration att blogga när jag gjorde veckans lectures av inside cancer (förbannat intressant kurs, så många svar, på så många frågor). Tex Apotosis är en grej som händer vid alzheimers..!

Ska snart fortsätta med  hjärtkursen jag går, lika intressant den oxå. Måsta signa upp mig på en leverkurs oxå (alltså liver) samt en parkinsons...  Men dom börjar först i oktober å november.

Kamerastöket har löst sig rätt bra oxå sku ja tro. Verkar ju ändra åsikt där lika mkt som folk byter underkläder. Nåja, (eller kanske ja skrev det ren?), kom över en kamera (den senaste lånekameran) som kommer att bli obehövlig, så den får ja då köpa. Dessutom kollat in vilket objektiv ja vill ha som e inom min prisklass. Jo, tydligen hade ja skrivit det i förra inlägget redan, nåååja, do i look like i care? Njet.

Objektivet blir ett USM 70-300, kan inte vara utan USM sen man fått prova på det. Liite över min prisklass, men räknar med att kunna bidra med en 50-lapp till ungefär. Lär klara mig rätt bra med det. Sen får man ta sikte på nästa, som e "en aning dyrare", men som nog kommer att vidga mina fotovyer rejält, då de e -600 (Motorsport, here i come!). Kanske de blir nåt billigare mer porträttobjektiv före.. Får la se. Men åtminstone måste jag ha en monopod före stora objektivet, lär knäcka sönder kameran utan :S Vi snackar ett 2 kilos objektiv.

Så det om det. Kan ju säga att jag längtar till december ;)


Här e en bild på Sigmas nya 150-600, kostar en halv förmögenhet å lite till.


lördag, september 13

Paus...

... Jag blir smått tokig på mig själv ibland... Alltså helt på riktigt, sååå jobbigt att vara vädur ibland, så de int e sant heller.

Jag nämnde ju i ett tidigare inlägg att jag går 5 kurser. Eller nåt ditåt, råddigt blev det, men hur som helst, så un-enrolla jag en kurs, Medicine (alltså nåt med hur mediciner påverkar kroppen osv) för den var minst relevant/intressant å ja tyckte att tiden inte riktigt räckte till för så många kurser samtidigt.

Nå nu har jag varit slapp hela veckan när de gäller kurserna, så jag tog tag i det igår, då ja visste att nån har deadline idag. (6 pm UTC +7, säg nu sen vilken tid det är då..), samt att 1 kurs bara var 3 dagar kvar på innan deadline. Så de va bara ti börj på igårkväll.  Nå, när jag gjort klart den första igårkväll, Inside Cancer, så råkar jag få syn på en annan kurs som börjat denna vecka, Heart Health: A Beginner's Guide to Cardiovascular Disease som jag såklart måsta  haka på då.

Håhå, jag är SÅ hopplös. Nåja, den kursen gick relativt enkelt, den börjar ju bli mer på såndär nivå som jag kan, de e ju celler å sånt fanskap som jag e dålig på. Sen dom delar man ser i kroppen kan jag lite bättre... Så nu är jag då igen på lika många aktiva kurser, dvs 4 st som har deadlines.

Det roliga dock är att de nu e "grading process" av den första kursen jag avklarat, clinical termnology eller va den nu hette, så snart borde man ha ett intyg på mailen :)

Det andra roliga som jag inte riktigt hade räknat med, var denhär veckans tema på Inside Cancer, The Genetics of Cancer,  You've scored 15 out of 15. Kändes för jävla fint, då de här e uppbyggt på de viset att du har 3 försök per fråga, men för varje fel drar de bort en poäng. Som på första veckans quiz hade jag 12 av 5, det betyder att jag på första försöket svarade fel 1 gång per fråga. Eller 2 gånger fel på en fråga å 1 gång fel på en fråga, som exempel. Men att få fullpott på denhär veckans kurs kändes nog riiiiktigt fint det som sagt.

På Coursera är det ofta lite annat system, där kan du göra om hela quizzen ett visst antal gånger, så många gånger om man är osäker på en fråga, kan man ta uteslutningsmetoden. Dessutom räknas bästa omgången från quizzen till totala poängen sen.

Nåja, nu är 3 kurser av 4 avverkade sen igårkväll, den här 4e  har inte deadline ännu. Den e lite längre, så där e de först deadline efter 3 veckor, eftersom 1-3 hör till Exam 1, 4-6 hör till Exam 2 osv osv.

Den här sista kursen är tuff, den som är mest relevant. Förstås. Långa videon å svåra att förstå rent tekniskt. Det är nog bara tackvare andra kurser som jag förstår ens lite av denhär. Videorna e ungefär 30 minuter långa, å de e för långt för mig för att komma ihåg allt, trots noteringar. Lagom längd som passat mig är 2-6 minuter, å sen quiz. De lixom fastnar betydligt bättre då, för 30 minuter, de blir ett enda lull lull i huvudet det.

Tror det blir en liten paus för mig en stund, å sen försöka ta tag i den kursen igen. Huhhu...!

torsdag, september 4

Pannknack...

..... Var på ett litet möte igår med stalltjejerna, och fick huvudvärk när ja var i stallet. Trodde detta berodde på koffeinbrist, men nu kan jag nog konstatera att det inte berodde på det. Gick å la mig me pannknack - vaknar upp me pannknack. Oh joy. Dessutom har jag druckit kaffe nu å de har inte gått om :( Så troligtvis nåt med förkylningen ;(

Eftersom de inte blev nåt studera igår, så kör vi desto hårdare idag. Å idag har jag inga program heller förutom eventuellt lite hoppning på tvn. Men de får ja se om ja tar å kollar på eller nä. Hoppas bara pannknacken ger med sig å inte blir värre, blir de värre så kan de slå över till migrän å då e de bara sängen å värkmedicin som gäller. :S

Nåja, började morgonen nudå med lite Basic Cell Organelles. De ni. Nu vet jag precis (eller hu va de nu?) hur en cell är uppbyggd. Och vet skillnaden på en djurcell å växtcell. Jepp. Professorn här sini.

Näemen skämtåsido, även fast de e på sånhär nivå så blir ja inte uttråkad. Otroligt nog. Trodde de här sku va en kurs som jag int sku va riktigt intresserad av (kommer ju ihåg hur intresserad man var av biologi i högstadiet lixom...!)

Ujuj, tar på  huvudet dehär ti funder på proteinuppbyggnad me pannknack. Speciellt då ja körd fast på nå jag int riktigt fatta :S

Grejjen jag körde fast på var Double-Stranded DNA och dess Purines och Pyrimidines. C och G kopplar bara ti varann å A och T kopplar bara ti varann, å sen när de sto CGT så fatta ja int va de sku koppla ihop med. Tills ja insåg att de va så att säga steg för steg.. C -> G, G -> C, T -> A = GCA, tadaaa..!

At this very moment, det jag håller på med, är proteinstruktur. Huhhu... Säkert e dehär nåt man läst endera i högstadie eller gymnasie meen.. .Va sku ja koma ihåg sånt?!



Försto ni nåt? Nää int ja heller...! 

måndag, september 1

Paus...

.... Håhå.

Blir så ivrig så jag måste ta en liten paus. Idag började äntligen 2 MOOCs (online kurser) som jag väntat länge på. Introduction to human physiology och Inside Cancer. Den senare nämnda är på FutureLearn som jag inte testat förut, men verkar vara riktigt bra ställe det oxå.

Nå inte nog med dessa två, så håller jag redan på me Preparation for Introductory Biology DNA to Organisms, så dessa 3 ämnen tangerar ju varann minst sagt.  Går ytterligare 2 kurser sådär lite på sidan om (förutom dom där 2 som man kan hopp på när som helst), men den ena har ja inte kollat in ännu, började oxå idag, å den andra.... Nej nu råddar jag brutalt...

Alltså 2 kurser på FL, och *räkna* 5 kurser officiellt på Coursera då. En är klar, men är öppen till sista oktober, å 2 e såndära "roll on-roll off" (som ja kallar dom, man kan alltså hoppa på när som helst å göra allt i egen takt), så de e 2 officiella kurser då som jag donar med på Coursera.

Nå, har suttit ända sen middagen (dvs i skrivandets stund 5h) å pluggat å pluggat, så ja kände att ja behövde ta en liten paus. Egentligen inte, skulle kunna sitta vaken hela natten för jag vill inte sluta, men för att jag inte ska explodera så tvingar jag mig själv till en liten paus. Kan inte riktigt förklara hur hyper jag blir av intressanta kurser, men som ja sa åt anna, jag måste pausa å andas lite emellanåt.

Det som är skönt med flera kurser är att jag har å göra å inte är klar på 2 minuter (därför jag egentligen har dom där roll on-roll off kurserna oxå), men de e lite surt att man inte har access till allt material på en gång. Ni vet väduren, allt ska ske direkt.

Oftast på Coursera har dom en såndär stor map var man kan klicka in varifrån man är. Tyvärr är det inte riktigt många finnar på kurserna (iaf inte dom ja varit på, kanske mer på andra?), vet inte riktigt varför dehär systemet inte har slagit igenom i finland. Om man googlar lite så hittar man infon att på bara 2,5 år (dvs sen Coursera startade) har 4,2 miljoner människor deltagit i kurserna.  Kanske det är språket som hindrar? Har sagt det förr, å säger det igen, jag är inte själv så förbannat bra på akademisk engelska ;) Men kanske det är en klar fördel att jag snackat engelska i så många år? Brukar tänka att om andra från andra länder som inte har engelska som modersmål klarar av kurserna, då ska nog bannemig jag oxå klara av! Bara den där muskelkursen som blev lite för knepig, men där var det frågan om att jag inte ens sku ha klarat av den på svenska med mina nuvarande kunskaper.

Men nu 112 - På liv å död, Åland e me denna säsong!! :D

onsdag, augusti 27

Like glue.

.... Jepp.

Ibland funderar jag när ja pluggar lite sådär på sidan om, hur tusan jag ska få det att fastna i kontoret? Jag läser, ser på videon, gör quizzar, men att det sku fastna på huvudet? Jonej.

Jag kan få en massa aha-upplevelser, men ändå e de inte som de riktigt sku vilja fastna, å de här e inget jag har noterat för 5 minuter sen, sådär har det alltid varit. Eller nej, på lastbilskursen insåg jag nog att bara jag lyssnar (och förstår) så fastnar det nog.

Nu sitter jag å lyssnar å antecknar men tycker inte det fastnar ändå. På lastbilskursen kunde vi gå igenom tungtrampad text i 6h å sen skriva ett prov direkt efteråt. Som tex tieturva. En tjock bok me paragraf upp å paragraf ner, där lärarna var ungefär lika motiverade som oss. Dvs typ inget alls.

Så nog fastnar det väl, även om det inte känns direkt så :S Vad är receptet för att få det att fastna? Motivation? Intresse? Lim?


.

onsdag, augusti 20

Tröttsamt.

... Jag blir så trött.

Jag går i zombie-mode just nu, dvs vaken, men kontoret har stängt. Och förstås e man lagom rastlös ändå....! (det är det jag blir trött på alltså... )

Dessutom har det varit en såndär dag igen då jag hunnit gå igenom alla sorters mode, arg, irriterad, glad, trött, frustrerad, överlycklig, ivrig, död osv osv osv, bara det i sig tär ju på krafterna.

Fick iallafall klart ena coursera-kursen idag, eller alla quizzar, med full pott, så de lär väl komma ett Statement of Accomplished här om 2-3 veckor efter kursens slut.

You must receive an average of at least 80% or above across all quizzes to access a "Statement of Accomplishment" at the completion of the course. With an average of 90% or above, you will earn a "Statement of Distinction".

Vet int om man får Statement of Disctinction gratis, de e dom som brukar kosta, men ja lär ju se.  Så det har man fått gjort idag, å så kolla jag lite på Forensic Science oxå, har inte beslutat mig ännu om jag ska gå den, beror på hur invecklad den blir, hittills har jag bara sett introduction å what is forensic science å såna topics.

Nåja, enough om Coursera, även om jag har tusen saker till att säga.

Sitter å funderar lite på om jag ska göra "reklam" för bloggen på nya sidan finlandssvenska bloggar, gillar på ett sätt att ha den så liten som den är. Ingen press då ;) Nåja, förutom när Anna tycker ja ska skriv nå då förstås x)

På tal om tapetklister, nån som har nå gymnasieböcker/skolböcker inom biologi, människans anatomi och liknande? Alltså inte biologi rent sådär allmänt, utan inriktat på människan då. Å sku va villig att sälja åt mig? Såna böcker brukar va så hiskeligt dyra, tror min anatomibok som ja köpte kosta nå på 50 spänn... Å den e bara muskler, skelett å nervsystem.

Ugh, är så inspirerad till att göra allt, men jag orkar inte ens klicka in mig på ett spel. Så det är ungefär på den nivån. Dessutom vill jag tusen saker, helst på samma gång, så typiskt för väduren, men man tröttnar lika fort. Alternativt tar sig vatten över huvudet. Jaja, väduren i ett nötskal.

torsdag, augusti 14

Obotbart irritationsmoment.

.... Hittade en intressant hästblogg här, å förstås blev ja lite halvavis på benlängden.

Jo, det är inte roligt att ha för långa/smala ben heller, det är minst lika stort problem som för korta/breda vader. Nej, jag sku nog nästan säga att för korta är värre, för för långa/smala kan åtminstone tillfälligt få på sig ett par stövlar i någorlunda rätt storlek, samt fylla ut me strumpor. Jag kan inte såga av mina fötter för att få ett par tillräckligt korta stövlar, eftersom det oftast är skostorlek 35-36 på dom som har kortare skaft.

 Ett annat problem med korta ben, är att jag fick lätt ont i knäna av knästöden på sadeln. Okej, min sydney hade ju extremt långa kåpor, men joo... Passade inte alls mina ben på nåt vis.


Här ser man tydligt att min knä kommer precis där knästödet är som störst... 



...Till skillnad från Malin som hade längre ben, å knäet kommer där knästödet minskar...


Nåja, det var ett såntdär litet irritationsmoment jag fick... 


Sitter å funderar vad jag ska ha med mig på resan. Först hette det en natt, nu heter det kanske 2 nätter. Som sagt, man vet aldrig med oss... Och jag kommer att vara utan nät på svenska sidan, om man nu int hittar nå hotspots nånstans eller nåt sånt. Så fb är endast från farsans telefon. Men sådär i övrigt så är det tidsfördriv jag försöker komma på.

Vi far reda på söndag efter att jag varit å kliat kuddorna bakom öronen, bara hem å duscha, kaffe å frukost å sen far vi. Sover väl i bilen på väg till haparanda, tar ju sin lilla stund det. Men sen lär man väl vilja ha nåt tidsfördriv. Så surfplattan kommer med, mammas miniläppare å så tänkte ja ta med en drös med ljudböcker, böcker å studiematerial å så hårdskivan med filmer. Borde börja kolla så att allt är som det ska, ladda mp3 spelarn, kolla vilka ljudböcker jag ska ha, kolla vilka filmer som finns på hårdskivan å sånt.. Jamenar, så man inte behöver göra det sen på söndag ;) 

Vår egentliga orsak varför vi sku ti luleå e redan fixad, men vi lär väl fara dit ändå... Men som sagt, man vet aldrig med oss vart man hamnar x)



onsdag, augusti 13

Hjärtsörp i huvu - del 2.

Håhå...

Först hade jag drömt om en trevlig manlig bekant å vaknat, å blev förstås glad när jag hade drömt om denne. Men man brukar ju aldrig ha turen att fortsätta drömma om samma sak när man somnar om, men de gjorde jag! Å drömmen blev bara bättre å bättre ;D

Så jo, nu är man lite knasig i huvudet ;)

Kom på att det blir lite bekymmersamt med internet å resan, konstaterade att inget av mina abbonnemang hade såndär utlandsmojäng, dvs de blir rejält dyrt. Vet int heller om det finns nå öppet wifi på campingen, men... De lär ja ju få snoka upp. Hade annars tänkt att resan blir bra tillfället att plugga på, men ... man e ju lite beroende av internet då.... Måste kolla lite hur mkt ja kan göra av dom utan att va på nätet, på vissa kurser kan man ladda ner studiematerialet. Sen kom ja på att jag unenrollar den där fysiologikursen, blev nog lite för knepig engelska med musklers uppbyggnad...!

Sen började en Forensic Science, men får se om ja går den alls, beror lite på hur invecklad engelska det är.

De e lite knepigt, alla kurser är upplagda på olika sätt, så först gäller de att lära sig hitta det man behöver i "klassrummen" och vad som är relevant för den studieväg man valt (dvs om man betalat eller nä). Sen ska man kolla hurudana assignments det är, är det bara quizzar eller ska man skriva, ska man bedöma andra osv.

Den kurs jag egentligen väntar på är Introductory Human Physiology. Börjar om 19 dagar, yey!

Så jo, har man lite för mkt tid å kan engelska någorlunda bra (finns int ännu på svenska, men det är väl på kommande antar jag, åtminstone subs..!) så e de ett trevligt sätt att lära sig nya saker. Sen finns de nå såndär kurser som e "livstidsöppna", dvs inga deadlines eller nåt, går int ens att unenrolla i det här skedet, jag hade råkat klicka in mig på en Calculus One. Nåja, kan ju vara bra att lära sig lite matte ;D Så jo, Coursera.org om man e intresserad..

onsdag, juli 23

Dilemma...

.... Vilken serie ska ja se på?!

Har plötsligt alldeles för mkt att välja på, å alldeles för lite tid. Började med nå Coursera-kurser idag igen, den ena var nog lite knepig, får se om jag un-enrollar den eller om ja försöker mig på den ändå. Så jag tänkte jag sku se lite House för att få lite hjälp på traven. Int för att jag tror det egentligen kommer att hjälpa men..

Den kursen var Exercise Physiology: Understanding the athlete within. Lite knepig nog, insåg att mina muskellära-kunskaper hade rostat lite... Nåja har ju min Rörelseorganens Anatomi, på svenska visserligen... men..

Den andra kursen jag enrollade var Clinical terminology och såhär bra gick det på första quizzen...


Men jag gjorde inte Signature Track, kostar ju en slant, sån slant som jag inte har just nu...

Såg redan för ett tag oxå att Lunds Uni är första svenska uni som gått med nu, så förhoppningsvis har vi Ume Uni där snart oxå...!

Sku gärna fortsätta idag ännu lite till, men då jag e så hiiiiimla trött. Konstaterade dock att de gick å köra kurserna via appen deras = jag kan sitta ute å njuta av vädret medans man pluggar lite.

Nä, nu blir det snarklådan. Ny dag i moron.

torsdag, april 3

Dilemma.

Pga allt extra nu så har jag haft lite svårt å hinna med mina extra kurser på nätet, inte så att jag har missat nån deadline ännu, men är lite i valet å kvalet om jag ska fortsätta. Ifall planerna blir av nu, så då kanske jag inte fortsätter med onlinekurserna. Men det vet jag först efter mötet i morgon!

Så tills dess så borde jag ju se lite video lectures å sånt. Ja, det är nog ett litet dilemma. Sen vet jag att ja kommer å ha de lite stressigt i helgen me att hinna, nåja jag hinner ju iofs i morgon efter mötet oxå.

Konstaterade oxå att jag börjar ha rätt möe att lägga på CVn nu (jo jag vet att det heter CVt men tycker de låter så... fel). Vet ju inte om karriärträningskursen är nåt att lägga på CVn, även om vi fick intyg för den, men åtminstone har jag ju kursen Redo att starta eget, sen hela lastbilskursen, yrkeskompetensen, Vägskydd 1, Arbetssäkerhet, Nöd Första Hjälp och Truckort. Så det är ju en del att uppdatera :D Men ja tänker hela tiden "Nåmen jag tar de efter nästa kurs", nu börja jag tänka samma, ifall jag får en ny grundexamen nu, "nåmen jag tar det efter den då" ;D

Det knepiga me CV är att "den ska ju inte vara" mer än max 2 sidor lång. Jag hade redan svårt å få det att hållas till två sidor, så hur gör man sen då?! När man utbildat sig ännumer eller jobbat på flera olika ställen?! Det här är ju just sånt jag borde ha lärt mig på karriärträningskursen ;) Det var där vi skrev CVn, men jag tänkte ju aldrig på att fråga det heller!

Uscha känner mig lite nollställd idag. Vet inte riktigt varför :S

fredag, mars 28

Tjohoo!

Roliga dag! :)

Mycket glad idag! :)

Heh.. :D Fick min födelsedagspresent redan igår då jag hade så ont i axeln (som f.ö är bättre idag.. mera rörlighet!) och guuud va ja älskade min present! En ny mediflow waterbase kudde! Min gamla var nog så slut, så jaa.. jag sov med den nästan dubbelvikt, å skarp hade den blivit oxå :S Men nu fick jag en ny som e typ 3 gånger större (egentligen inte, men den gamla var så ihopknöcklad) å såååå fluffig i mjuk! Tänkte för mig själv när ja la ner huvet igår (man brukar ju säga när nåt e gott "he e som bomulli fö hjärta!") "he e som bomulli fö hövo", å flina till lite ;D

Iom mina tidigare nack-/ryggproblem så har jag testat diverse kuddar utan nån märkbar skillnad, men när jag fick min första vattenkudde så skedde ett under... Sen dess vägrar jag sova med nåt annat! Och samma känsla fick jag igår när jag låg på rygg, å kände hur mjuk både nacken å mellan skulderbladen jag blev... ! Dom är rätt dyra, kolla på labtex.fi därifrån morsan hade beställt min, eftersom dom inte säljs här i stan nåmera, att ordinarie pris på dom var 130 spänn, men nu var dom på rea! Sa åt morsan att hon kan nog inte förstå hur skönt jag har sovit inatt!

Nå gårdagen gick oxå riktigt bra, snabbt gick det vid kliniken å han skötte sig exemplariskt. Lite protester vid lastningen, men det får man väl räkna med då han inte åkt så mkt på så länge...! Det blir väl bättre ju mer man far på tävlingar :) När man kom hem så kändes det som om man varit på tävlingar :D Å iofs kändes de så där oxå när man kom fram, jaa, de går int riktigt å beskriva den där känslan :D OJ va ja längtar ti tävlingssäsongens start..!!

På kvällen fick jag dock huvudvärk som bara blev värre å värre.. Kasta in en 1g panadol  å sen börja ja må illa.. Börja ställa mig för sängen å efter 15 minuter fick ja fara å spy.. Jej.. la mig ner i sängen efteråt å återhämta mig lite å inom 30 minuter va både huvudvärken å illamåendet borta! Lite lustigt.. trodde jag börja må illa av värkmedicinen, men då sku väl knappast huvudvärken försvunnit... Nåja, huvudsaken (ehhe!) var ju att de försvann.. :)

Idag då? Joo, håller på me ena businesskursen, gjorde första quizzen idag (hade ju bara 3 attempts på denhär kursen) lite klurigt å veta hur mkt rätt man måste ha per quiz :S Finns bara info över hur många % varje assignment är värd, å att man måst få 70% av kursen godkänd för att få såndär intyg. Men de säger ju inte hur mkt % per assignment jag måste ha -.- Som den här som jag gjorde idag nu så e "värd" 10% av kursen. Men i själva quizzen fick jag nåt på 84% eller nåt sånt.. I dont get it?!

Försökte leta oxå i forumet å FAQs men inte blev jag nå klokare inte -.- Sku gärna ta "with distinction" men det kräver 90% vilket är lite svårt för mig. Eller det är väl att uppfatta frågorna å svaren i quizzarna som e lite knepiga för mig :S

Nåja, nu åter till det, har bara sett på 6 video lectures av 50 totalt (för hela kursen) så det gäller att ligga i ;) Tyvärr börja ja ju redan fundera på att gå en 3e kurs som börjar 7e april, visserligen bara 4 veckor lång.. Men jag kan väl hålla mig lite lugn åtminstone?!