... börjar flunssahelvetet ge med sig!
Kände förra lördan att ja börja ha ont i halsen när vi körd snö, var ti ma&pa efter jobbet å farsan sa sådär skämtsamt att ja hadd rökt för myki. Ja höll med. Nå... På lörda eftermidda var de ju bara ti börj hink in finrexin.
Jag levde i tron att bara ja orkar månda-tisda, så e ju förkylningen förmodligen på bättringsväg, brukar ju vara det där klassiska, på onsdag höll ja på avlida på jobbet, så fick bli hemma torsda-freda.
Nu först börjar de bli det där stadiet då man försöker få bort allt slem överallt ifrån, men man börjar åtminstone återfå orken! Fyfasiken vilken hård flunssa de ha varit! Näsan å läpparna börjar återfå lite hel hud!
Det här innebär även att huvudet börjar gå på högvarv igen, å man e måttligt rastlös. Var nog hemma igår (lördag) så gott som hela dan, förutom å handel me morsan på moronen, då flunssan tog dom oxå, å så va ja där en stund efter handlase oxå.
Men åter till dagens ämne, tadaaa, firman! Va ovanligt ;D
Fick klart (eller iaf någorlunda klart) senaste hemläxan från projektet igår, det har varit svårt. Riktigt svårt. Men tillika tror jag oxå, sku de ha vari för lätt, så sku de int göra nån desto större nytta heller. Nu fick jag lixom börja tänka till på riktigt, vad är realistiskt, vad kan jag fysiskt lyckas med. Samt to-do listan. Huua, va den skrämmer mig ;D Varför? För att nu e de på riktigt!
Nåjo, ser ut att bli soligt, men blåsigt idag, så ida ska ja ut å fota! Å eftersom ja mittiallt halv 10 på moronen igår hade klart alla to-dos, så innebär denhär dan att jag kan koncentrera mig helt på firman, så blir de inte fotas, så blir de annat skoj!
Ny telefjong har det blivit oxå. Efter tips från coachen å lite googlande å jämförande, så blev det en Honor 9 Premium. Valet stod mellan den å Nokia 8. Apparna börja krascha igen på lumian, å precis när jag satt å letade telefoner så sku ja ladda ner appen OmaElisa ti telefonen (så man kan betal räkningarna via den), så kom de "This app is not available for your unit". Det var droppen.
Så har det varit många gånger tyvärr. Nog förstår jag att många apptillverkare inte har prioriterat windowstelefoner, speciellt sen dom nyare nokia har android numera.
Det enda som jag blev lite sur över med 9an, var att den inte hade standardiserade microusb laddare. Den har tydligen nåt som heter USB-C. Va inte tanken att alla sku börj ha samma?! Så, nu blir det att börja skaffa sig lite extra sladdar då, för ja har ju 3 laddningsställen i kämppän (sängen, datorn å soffan), men bara 1 sladd som toimar.
Men annars, 128gb internet minne, sweeet! Ram 6gb (lumian hade 1, nya iphone x har 3 eller 4), dubbla kameror bak, samt 8mp kamera fram (lumian hade 0,8 så en klar förbättring kan man säga). Utöver det, så har den snabbladdning, 40% på 30 minuter! Å de e fanimej int illa de!
Bra grafik/upplösning oxå ser man att den har när man kollar foton, stor skillnad! Så den här kommer förmodligen att bli lite mera arbetsredskap för mig nu oxå, än bara telefon, då man har mera möjligheter.
Nåja, nu märker jag att ja börj me annat än att skriv här, så likabra ti avslut dehär milslånga inlägget ;) Seriöst, ja sku måst lär mig ti skriv oftare å kortare!
Visar inlägg med etikett I'm So Excited. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett I'm So Excited. Visa alla inlägg
söndag, januari 7
Äntligen... !
måndag, oktober 23
Bucketlist #4975354
.. Ungefär.
På onsdag blir en bucketlist-grej av. En grej jag egentligen glömt å lägga på bucketlisten, kom bara på de nu mittiallt att hej, de kan ju va bucketlist-juttu!
Så jo, det blir av på onsdag. Dock är det en grej som jag inte säger förrns det eventuellt är klappat å klart.
Och iom den här eventuella grejjen, så kan det hända att en annan grej på min bucketlist blir av oxå! Tyvärr e inget av dom här nåt som sker över en natt, så de e lite slött, man får vara pirrig för sig själv.
Men ni kan ju hålla tummarna, för det brukar ni vara bra på, å de brukar ge god tur åt mig! :D
Blev lite upp i varv nu iom det här, men flunssan står å rycker i båda byxbenen, å ja sku SÅ ha måsta kryp under täcket då ja kom hem från jobb, här sitter jag ännu bara. Genomkall å snårar.
I morse när jag vaknade fick jag ingen luft. Alltså jag skämtar inte (wich reminds me, beställ mera duact prkl!). Hade inte tvättat näsan efter stallsbesök igår, tyckte de inte kändes så bedrövligt ändå, men det betalade tibax sig i morse. Ni vet känslan då man ha satt nåt i halsen, typ brödsmulor, å hostar å hostar å hostar, å när man försöker andas in så går de int, för man drar ner de i lungorna. Ni vet, den känslan, sådär så man nästan får panik för att man inte får luft.
Typ så i morse. Försöka spy som en liten gris för att få bort allt slem, blev en aningens bättre, for hastigt ut å rök en cigg på balkongen (de har faktiskt visat sig hjälpa när jag haft mina s.k astmaanfall förr), men knappt så det blev bättre heller. Efter ca halva kaffekoppen så började de gå att andas någorlunda normalt igen, sådär så jag faktiskt kunde dra ett djupt andetag utan att de kändes som ja svalde halva atlanten.
Nudå? Nu rosslar de som synden när jag andas, lååångt ner mellan lungorna. Så att jo. Ännu efter sisådär.. *räknar* 15 år av hästallergi, så har man int ännu heller lärt sig. Okej, ja kan int skylla allt på hästarna heller, som ovan nämnt, så står flunssan å river i bägge byxbuntar, så.. slut å trött e man.
Nåja, nu fortsätta me GoT-träsket då. Håhå.
På onsdag blir en bucketlist-grej av. En grej jag egentligen glömt å lägga på bucketlisten, kom bara på de nu mittiallt att hej, de kan ju va bucketlist-juttu!
Så jo, det blir av på onsdag. Dock är det en grej som jag inte säger förrns det eventuellt är klappat å klart.
Och iom den här eventuella grejjen, så kan det hända att en annan grej på min bucketlist blir av oxå! Tyvärr e inget av dom här nåt som sker över en natt, så de e lite slött, man får vara pirrig för sig själv.
Men ni kan ju hålla tummarna, för det brukar ni vara bra på, å de brukar ge god tur åt mig! :D
Blev lite upp i varv nu iom det här, men flunssan står å rycker i båda byxbenen, å ja sku SÅ ha måsta kryp under täcket då ja kom hem från jobb, här sitter jag ännu bara. Genomkall å snårar.
I morse när jag vaknade fick jag ingen luft. Alltså jag skämtar inte (wich reminds me, beställ mera duact prkl!). Hade inte tvättat näsan efter stallsbesök igår, tyckte de inte kändes så bedrövligt ändå, men det betalade tibax sig i morse. Ni vet känslan då man ha satt nåt i halsen, typ brödsmulor, å hostar å hostar å hostar, å när man försöker andas in så går de int, för man drar ner de i lungorna. Ni vet, den känslan, sådär så man nästan får panik för att man inte får luft.
Typ så i morse. Försöka spy som en liten gris för att få bort allt slem, blev en aningens bättre, for hastigt ut å rök en cigg på balkongen (de har faktiskt visat sig hjälpa när jag haft mina s.k astmaanfall förr), men knappt så det blev bättre heller. Efter ca halva kaffekoppen så började de gå att andas någorlunda normalt igen, sådär så jag faktiskt kunde dra ett djupt andetag utan att de kändes som ja svalde halva atlanten.
Nudå? Nu rosslar de som synden när jag andas, lååångt ner mellan lungorna. Så att jo. Ännu efter sisådär.. *räknar* 15 år av hästallergi, så har man int ännu heller lärt sig. Okej, ja kan int skylla allt på hästarna heller, som ovan nämnt, så står flunssan å river i bägge byxbuntar, så.. slut å trött e man.
Nåja, nu fortsätta me GoT-träsket då. Håhå.
Etiketter:
Bucketlist,
I'm So Excited,
Jag flummar
tisdag, september 26
Ojojojoj....
... Nu har det hänt då. Det som inte sku hända.
Jag har testat på motocross! :D Jag visste nog redan, att den sekund ja sätter mig på en hoj, så kommer jag att vara fast. Och mkt riktigt.
Marika fråga igår om ja int e intressera ti prov nå då? Så, efter ungefär 30 ciggar å en massa nervöst vankande av å an, så var det dags för mig att prova då.
Första omgången va de så spännande, så efter 2 varv skaka ja i benen så ja knappt hölls å stå, å fick ta en liten varva-ner-paus ;D Andra gången ja for, så var ja lite mer avslappnad å faktiskt kunde tänka lite oxå hahaha ;D Å våga växla ;D
I 3 säsonger har ja ju varit med på cross-skola, så lite har ju fastnat i minnet å man försökte tänka på det. Som att stå t.ex. Grym träning för benen iaf.
Jag har ju lixom inte ens kört mopo, hade en vespa, men den var automatväxlad, så körde ja nelas mopo nångång vid lantis, alltså från internatet ner ti lagårn. Så inte mkt mer än så. Å inte har man ju ens cyklat på många herrans år, så balansen var ju lite si å så ;D
Men att jo, det gick bra, körde inte omkull iallafall å fick prova på å det var otroligt kul! Man kan ju säga att jag har nåt å fundera på nu ;)
Eftersom jag inte egentligen rider mera, speciellt inte efter att fanttis blev såld, så (å egen häst kommer jag nog inte att köpa) sku ja ju vila ha nån sport som e fysiskt krävande. Trots min fysik, så hör det lite till vädurens mentalitet att ha nåt fysiskt som man får utlopp för, alltså riktigt fysiskt, å avbytase och ridningen var ju ypperliga exempel på det.
Här sku ja ju ha en perfekt hobby iallafall! Berätta åt morsan när hon kom hem från sin arbiskurs, å hon blev ju glad, då hon såg hur glad jag var. Å inte de minsta förvånad heller. Farsan däremot kommer väl att vrida nacken av mig, men de e sånt problem man får ta i det skedet ;) De e ju int direkt så att jag gasar på som en idiot heller. Vilket han förmodligen är orolig över, att ja ska köra ihjäl mig. Men men...
Det roliga är, som jag nog konstaterat förr, att mkt kan man relatera till ridningen i denhär sporten. Och jag märkte även av min snedhet här!
När jag ännu hade elmo så hade ja grymt svårt med höger varv att få det att toima, eller egentligen haft med alla hästar, för att jag helt enkelt rider till vänster i höger varv. Ooch, guess what, högersvängar var riktigt knepiga för mig nu oxå.
För att vara första gången på en cross, så gick vänstersvängar riktigt bra andra gången ja körde, men, till höger, då ville jag int riktigt få svängt utan ti nästan hamna utanför banan. Okej, lite styrfart krävs ju oxå men..
Nåjo, kunde lätt pladdra på om dehär hur länge som helst, helt stoked ännu, men.... ska försöka landa på jorden så småningom ;)
Jag har testat på motocross! :D Jag visste nog redan, att den sekund ja sätter mig på en hoj, så kommer jag att vara fast. Och mkt riktigt.
Marika fråga igår om ja int e intressera ti prov nå då? Så, efter ungefär 30 ciggar å en massa nervöst vankande av å an, så var det dags för mig att prova då.
Första omgången va de så spännande, så efter 2 varv skaka ja i benen så ja knappt hölls å stå, å fick ta en liten varva-ner-paus ;D Andra gången ja for, så var ja lite mer avslappnad å faktiskt kunde tänka lite oxå hahaha ;D Å våga växla ;D
I 3 säsonger har ja ju varit med på cross-skola, så lite har ju fastnat i minnet å man försökte tänka på det. Som att stå t.ex. Grym träning för benen iaf.
Jag har ju lixom inte ens kört mopo, hade en vespa, men den var automatväxlad, så körde ja nelas mopo nångång vid lantis, alltså från internatet ner ti lagårn. Så inte mkt mer än så. Å inte har man ju ens cyklat på många herrans år, så balansen var ju lite si å så ;D
Men att jo, det gick bra, körde inte omkull iallafall å fick prova på å det var otroligt kul! Man kan ju säga att jag har nåt å fundera på nu ;)
Eftersom jag inte egentligen rider mera, speciellt inte efter att fanttis blev såld, så (å egen häst kommer jag nog inte att köpa) sku ja ju vila ha nån sport som e fysiskt krävande. Trots min fysik, så hör det lite till vädurens mentalitet att ha nåt fysiskt som man får utlopp för, alltså riktigt fysiskt, å avbytase och ridningen var ju ypperliga exempel på det.
Här sku ja ju ha en perfekt hobby iallafall! Berätta åt morsan när hon kom hem från sin arbiskurs, å hon blev ju glad, då hon såg hur glad jag var. Å inte de minsta förvånad heller. Farsan däremot kommer väl att vrida nacken av mig, men de e sånt problem man får ta i det skedet ;) De e ju int direkt så att jag gasar på som en idiot heller. Vilket han förmodligen är orolig över, att ja ska köra ihjäl mig. Men men...
Det roliga är, som jag nog konstaterat förr, att mkt kan man relatera till ridningen i denhär sporten. Och jag märkte även av min snedhet här!
När jag ännu hade elmo så hade ja grymt svårt med höger varv att få det att toima, eller egentligen haft med alla hästar, för att jag helt enkelt rider till vänster i höger varv. Ooch, guess what, högersvängar var riktigt knepiga för mig nu oxå.
För att vara första gången på en cross, så gick vänstersvängar riktigt bra andra gången ja körde, men, till höger, då ville jag int riktigt få svängt utan ti nästan hamna utanför banan. Okej, lite styrfart krävs ju oxå men..
Nåjo, kunde lätt pladdra på om dehär hur länge som helst, helt stoked ännu, men.... ska försöka landa på jorden så småningom ;)
lördag, juli 15
Materiell lycka!
.... Jaa-a. Det kan man säga.
Först innan ja glömmer. Ha en skön semester Beo, hälsa åland å njut av zykth... zyto... semestern! ;D
Nåjo, åter till ämnet. Hade köpt ett begagnat batterigrepp ti kameran, tyvärr hade jag märkt det på onsdag, säljaren hade lagt upp annonsen på måndan, så de blev att rappa på lite! Men han fick iväg det på posten så jag hann få det igår (fredag), iom att jag behöver det idag. Som vanligt kommer man på saker å ting i sista minuten. Batterigrepp kan vara rätt värdefulla, men när jag hitta ett för 29euro + post, så va de nog bara att slå till! SÅ supernöjd med det. Nu kan jag fota 09-21 idag utan att behöva oroa mig för att bli utan ström ti kameran ;)
Sen... Sen kom jag på att ja ville ha ett kortare zoom nu till jeppisdagarna. Fenomenala Suvi sökte under förmiddagen å försökte hitta nåt jag skulle få tag i igår, hon hitta ett på findit, skicka sms åt säljaren direkt, men det var förstås redan sålt.
I väntan på att batterigreppet sku anlända ti cittari, så gick ja å tålla på prisma å försökte kolla där, men dom var helt utan. Ett tamron 70-300 hittade ja såndär prislapp på, men de va ju inte de ja behövde.
Nå, tog en chansning å for ti foto elite å fråga, men inte hade dom nåt såndär perus heller, alltså typ ett 17-55 eller nåt liknande. Men... (ett men jag verkligen gillar!).. dom hade ett 18-300. 3.5-6.3, så inte helt super ljusstarkt, men de e dom korta brännvidderna jag behöver nu. Så.. oho. Hoppsan. Ojsan. Så gick det, nu har jag ett Sigma Contemporary 18-300mm då. Ett macro dessutom, inget av mina tidigare objektiv har macro, så de va ju lite skoj. Eller ja, hela linsen i sig e lite skoj, fruktansvärt konstigt med 38cm närgräns. Tur att ja har motljusskydd på, för ja tycker ja går så nära allt så de snart tar i linsen! ;D
Inte helt pissiga recensioner enligt cyberphoto (man får ju hålla sig ti en sida), så dehär e väl kort va dom tyckte om denhär linsen.
Plus:
+ Bra skärpa under 200mm (på f/8-f/11) för att vara en superzoom
+ Förvånansvärt lite kromatisk aberration för att vara en superzoom
+ Kort närgräns och bra förstoringsgrad på 300mm
+ Inbyggd bildstabilisering
+ Snabb och tyst AF-motor
+ Relativt välbyggd i ett smidigt format
Minus:
- Mjukare resultat på brännvidder längre än 200mm, och särskilt på 300mm
- Skärpan på största öppning är inte alltid så bra som man kan önska
- Vinjetterar tydligt på full öppning inom det kortare brännviddsomfånget
- Märkbar distorsion på kortare brännvidder
Slutsats
Sigma 18-300/3,5-6,3 DC Macro OS HSM Contemporary är klart bättre än genomsnittet bland superzoomar, och bland alla dagsaktuella superzoomar placerar jag denna på andra plats efter Nikons 18-300 (version II), men har du en Canon eller Sony-kamera (sistnämnda med A-fattning) så är Sigman i skrivande stund optiskt sett det bästa valet. Om du som hobbyfotograf ska ska ut och resa och bara vill ta med dig ett enda objektiv som ska fungera till så många motivområden som möjligt, ja då kan detta absolut vara rätt objektiv för dig.
Så, sådär lägligt är det JPV idag vid spitu, Jussi Vehviläinen som e där å drar träningar. Så såna är planerna för idag! :)
Först innan ja glömmer. Ha en skön semester Beo, hälsa åland å njut av zykth... zyto... semestern! ;D
Nåjo, åter till ämnet. Hade köpt ett begagnat batterigrepp ti kameran, tyvärr hade jag märkt det på onsdag, säljaren hade lagt upp annonsen på måndan, så de blev att rappa på lite! Men han fick iväg det på posten så jag hann få det igår (fredag), iom att jag behöver det idag. Som vanligt kommer man på saker å ting i sista minuten. Batterigrepp kan vara rätt värdefulla, men när jag hitta ett för 29euro + post, så va de nog bara att slå till! SÅ supernöjd med det. Nu kan jag fota 09-21 idag utan att behöva oroa mig för att bli utan ström ti kameran ;)
Sen... Sen kom jag på att ja ville ha ett kortare zoom nu till jeppisdagarna. Fenomenala Suvi sökte under förmiddagen å försökte hitta nåt jag skulle få tag i igår, hon hitta ett på findit, skicka sms åt säljaren direkt, men det var förstås redan sålt.
I väntan på att batterigreppet sku anlända ti cittari, så gick ja å tålla på prisma å försökte kolla där, men dom var helt utan. Ett tamron 70-300 hittade ja såndär prislapp på, men de va ju inte de ja behövde.
Nå, tog en chansning å for ti foto elite å fråga, men inte hade dom nåt såndär perus heller, alltså typ ett 17-55 eller nåt liknande. Men... (ett men jag verkligen gillar!).. dom hade ett 18-300. 3.5-6.3, så inte helt super ljusstarkt, men de e dom korta brännvidderna jag behöver nu. Så.. oho. Hoppsan. Ojsan. Så gick det, nu har jag ett Sigma Contemporary 18-300mm då. Ett macro dessutom, inget av mina tidigare objektiv har macro, så de va ju lite skoj. Eller ja, hela linsen i sig e lite skoj, fruktansvärt konstigt med 38cm närgräns. Tur att ja har motljusskydd på, för ja tycker ja går så nära allt så de snart tar i linsen! ;D
Inte helt pissiga recensioner enligt cyberphoto (man får ju hålla sig ti en sida), så dehär e väl kort va dom tyckte om denhär linsen.
Plus:
+ Bra skärpa under 200mm (på f/8-f/11) för att vara en superzoom
+ Förvånansvärt lite kromatisk aberration för att vara en superzoom
+ Kort närgräns och bra förstoringsgrad på 300mm
+ Inbyggd bildstabilisering
+ Snabb och tyst AF-motor
+ Relativt välbyggd i ett smidigt format
Minus:
- Mjukare resultat på brännvidder längre än 200mm, och särskilt på 300mm
- Skärpan på största öppning är inte alltid så bra som man kan önska
- Vinjetterar tydligt på full öppning inom det kortare brännviddsomfånget
- Märkbar distorsion på kortare brännvidder
Slutsats
Sigma 18-300/3,5-6,3 DC Macro OS HSM Contemporary är klart bättre än genomsnittet bland superzoomar, och bland alla dagsaktuella superzoomar placerar jag denna på andra plats efter Nikons 18-300 (version II), men har du en Canon eller Sony-kamera (sistnämnda med A-fattning) så är Sigman i skrivande stund optiskt sett det bästa valet. Om du som hobbyfotograf ska ska ut och resa och bara vill ta med dig ett enda objektiv som ska fungera till så många motivområden som möjligt, ja då kan detta absolut vara rätt objektiv för dig.
Så, sådär lägligt är det JPV idag vid spitu, Jussi Vehviläinen som e där å drar träningar. Så såna är planerna för idag! :)
Etiketter:
By JoA,
Fotografering,
I'm So Excited,
Objektiv
måndag, februari 20
Lyckan som uppstod..
... När en viss fröken insåg att det börjar hända nåt i blombänken!!
Först såg ja livstecken från basilikan, men sen dog det lixom bort. Vet inte riktigt vad som hände. Men ja fortsatte vattna lite (och där var första problemet, jag har vattnat alldeles för lite!!).. Men sen mittiallt hände nåt, å jag börja se både lisvtecken från basilikan och oreganon! Oreganon verkar vara lite segstartad jämfört me basilikan.
Krassen växer som nå ogräs, såpass att jaa.. dom har blitt rätt långa, ganska svaga, vet inte om ja borde ha ställt dom lite mörkare ett tag så dom sku bli lite tjockare. Men har typ miljoner krassefrön ännu, så man får experimentera lite.
Och idag.. Nu när jag kom hem! Lyckan stom uppstod...! När jag inser att både paprikan
.. Gräslöken..
... Och jordgubben..
... har börjat visa livstecken!!! Jag hade nog nästan i ärlighetens namn börjat ge upp med att få upp nå av dom som står i drivhuset. Visst, dom flesta ligger väl på en 60-65% odlingschans (eller vafan man nu ska kalla det), så lägger man ett frö, så behöver ju inte ens just det höra ti dom procenten.
Nåja, anyhow, ja hade no nästan faktiskt tänkt ge upp, me tanke på hur fort krassen börja visa livstecken.
Å inte nog med det... Brödbak i helgen! Okej, första satsen failade brutalt, när jag hade råkat måtta upp mjölet med 1/2dl mått istället för 1dl måttet.. Hehhe. Visserligen stod det nog "...den LÖSA degen", men när man häller ut det efter att de har jäst... ja, bara ti häll bort det direkt då :D
Andra satsen gick som på strömsö, å herreminjesusihimmelen va gott bröd det blev! Så himla perus, å int sku de knådas heller! Gjorde det i typ limpformat, då jag hade messat morsan att ja kommer dit på kaffe en 2-tiden (saakelis morsan hade ju bara av det messet klurat ut att ja sku ha med färskt bröd!), å iom att första satsen failade, så blev det lite brådis. Så det hann svalna så mkt så ja just å just kunde ta i den ena å lägg i en påse. Höll ju på bränn tassarna när ja sku gå ner ti bilen visserligen ;)
Men ja ville att Ma&Pa sku få smaka på riktigt färskt varmt bröd! Farsan hade lyckats dessutom me nå tankeöverföring, så precis när morsan ringd åt honom (han hadd ju hamna i snösvängen förstås), så kom han körandes utanför huset me hjullastarn :D
Ack ja, ni kan inte ana hur det här har gjort min dag...!
Först såg ja livstecken från basilikan, men sen dog det lixom bort. Vet inte riktigt vad som hände. Men ja fortsatte vattna lite (och där var första problemet, jag har vattnat alldeles för lite!!).. Men sen mittiallt hände nåt, å jag börja se både lisvtecken från basilikan och oreganon! Oreganon verkar vara lite segstartad jämfört me basilikan.
Krassen växer som nå ogräs, såpass att jaa.. dom har blitt rätt långa, ganska svaga, vet inte om ja borde ha ställt dom lite mörkare ett tag så dom sku bli lite tjockare. Men har typ miljoner krassefrön ännu, så man får experimentera lite.
Och idag.. Nu när jag kom hem! Lyckan stom uppstod...! När jag inser att både paprikan
.. Gräslöken..
... Och jordgubben..
... har börjat visa livstecken!!! Jag hade nog nästan i ärlighetens namn börjat ge upp med att få upp nå av dom som står i drivhuset. Visst, dom flesta ligger väl på en 60-65% odlingschans (eller vafan man nu ska kalla det), så lägger man ett frö, så behöver ju inte ens just det höra ti dom procenten.
Nåja, anyhow, ja hade no nästan faktiskt tänkt ge upp, me tanke på hur fort krassen börja visa livstecken.
Å inte nog med det... Brödbak i helgen! Okej, första satsen failade brutalt, när jag hade råkat måtta upp mjölet med 1/2dl mått istället för 1dl måttet.. Hehhe. Visserligen stod det nog "...den LÖSA degen", men när man häller ut det efter att de har jäst... ja, bara ti häll bort det direkt då :D
Andra satsen gick som på strömsö, å herreminjesusihimmelen va gott bröd det blev! Så himla perus, å int sku de knådas heller! Gjorde det i typ limpformat, då jag hade messat morsan att ja kommer dit på kaffe en 2-tiden (saakelis morsan hade ju bara av det messet klurat ut att ja sku ha med färskt bröd!), å iom att första satsen failade, så blev det lite brådis. Så det hann svalna så mkt så ja just å just kunde ta i den ena å lägg i en påse. Höll ju på bränn tassarna när ja sku gå ner ti bilen visserligen ;)
Men ja ville att Ma&Pa sku få smaka på riktigt färskt varmt bröd! Farsan hade lyckats dessutom me nå tankeöverföring, så precis när morsan ringd åt honom (han hadd ju hamna i snösvängen förstås), så kom han körandes utanför huset me hjullastarn :D
Ack ja, ni kan inte ana hur det här har gjort min dag...!
fredag, december 30
Nåja....
... Nu var det totalkaos här igen då! Inte för att jag direkt klagar ;)
Mitt lass från ikea kom igårkväll å levererades direkt hem, vilket var skönt, så behöver man int lasta om de från bil till bil heller. Så i helgen, om man nu hålls på benen åtminstone*, så blir det att försöka få nån ordning här.
Packade ner lite garn i plastlådorna igår, å det blir helt jäkla perfekt! Så nöjd med mitt val. Enda felet är att jag sku behöva ungefär 30 lådor till! Samt i olika storlekar. Nu tog jag bara 4 småa lådor till produktionsgarnet (som ska vara under soffbordet), å 2 lite större till annat garn, men sku t.o.m ha kuna ta nån storlek större ännu på ett par lådor! Nåja, jag vet ju vad jag behöver tills nästa ikea-resa ;) Inte för att plastlådor e så snygga, men betydligt snyggare än ikeapåsar! :D
Tog även 6 st skubb-lådor, 3 vita å 3 svarta (varför just 3 i varje förpackning? varför int 2 eller 4?), snygga lådor, men... jag e inte helt säker på var ja ska ha dom ens :D En vit vet jag att jag ska ha ti fotograferingen, mer om det senare, men resterande 5 lådor?
Nåja, nog hittar man alltid nån användning för dom nog ;)
Lite halft led e ja att allt ikea ska skruvas ihop, jamenar t.o.m kökspallen ska skruvas ihop. Hade dom inte bara kunnat göra en modell som går att vika ihop? Å min lampa? Hur tusan ska jag få ihop den?
Mycke fina grejjer hade jag fått, så hade nog gjort ett bra val! Men det blir en hel del omrumstering här nu. Jättesnygga vitvinsglas hade vi hittat (dvs morsan surfa på ikea å jag låg på soffan å kolla), däremot hittade vi inte snygga rödvinsglas eller champagneglas så de va lite slött.
Soooom sagt, mkt kaos nu just! Hållit på sortera garn dessutom! Hittills e de 5 olika högar med garn, så åtminstone 5 lådor till sku sitta fint! Jag har faktiskt 2 st hemhemma, ganska stora lådor, så jag funderar nog lite på om dom ska få byta jobb.
Nåja, överleva en jobbdag nu, sen får man börja på här hemma! Får ladda upp me stor panna kaffe bara, så blir de no finnemang dehär! :D
*Flunssa 2.0 håller på övertar min kropp, pigg å kry, bortsett från att jag kan inte andas utan att de rosslar å svider långt ner i luftrören, såpass långt ner att de hjälper verkligen inte att försöka hosta bort slemmet. Ena bihålan värker lite oxå titt som tätt. Så är lite rädd, att bara de blir eftermiddag idag, å man slappnar av jobbmässigt, så bryter de ut helt å hållet! :(
Mitt lass från ikea kom igårkväll å levererades direkt hem, vilket var skönt, så behöver man int lasta om de från bil till bil heller. Så i helgen, om man nu hålls på benen åtminstone*, så blir det att försöka få nån ordning här.
Packade ner lite garn i plastlådorna igår, å det blir helt jäkla perfekt! Så nöjd med mitt val. Enda felet är att jag sku behöva ungefär 30 lådor till! Samt i olika storlekar. Nu tog jag bara 4 småa lådor till produktionsgarnet (som ska vara under soffbordet), å 2 lite större till annat garn, men sku t.o.m ha kuna ta nån storlek större ännu på ett par lådor! Nåja, jag vet ju vad jag behöver tills nästa ikea-resa ;) Inte för att plastlådor e så snygga, men betydligt snyggare än ikeapåsar! :D
Tog även 6 st skubb-lådor, 3 vita å 3 svarta (varför just 3 i varje förpackning? varför int 2 eller 4?), snygga lådor, men... jag e inte helt säker på var ja ska ha dom ens :D En vit vet jag att jag ska ha ti fotograferingen, mer om det senare, men resterande 5 lådor?
Nåja, nog hittar man alltid nån användning för dom nog ;)
Lite halft led e ja att allt ikea ska skruvas ihop, jamenar t.o.m kökspallen ska skruvas ihop. Hade dom inte bara kunnat göra en modell som går att vika ihop? Å min lampa? Hur tusan ska jag få ihop den?
Mycke fina grejjer hade jag fått, så hade nog gjort ett bra val! Men det blir en hel del omrumstering här nu. Jättesnygga vitvinsglas hade vi hittat (dvs morsan surfa på ikea å jag låg på soffan å kolla), däremot hittade vi inte snygga rödvinsglas eller champagneglas så de va lite slött.
Soooom sagt, mkt kaos nu just! Hållit på sortera garn dessutom! Hittills e de 5 olika högar med garn, så åtminstone 5 lådor till sku sitta fint! Jag har faktiskt 2 st hemhemma, ganska stora lådor, så jag funderar nog lite på om dom ska få byta jobb.
Nåja, överleva en jobbdag nu, sen får man börja på här hemma! Får ladda upp me stor panna kaffe bara, så blir de no finnemang dehär! :D
*Flunssa 2.0 håller på övertar min kropp, pigg å kry, bortsett från att jag kan inte andas utan att de rosslar å svider långt ner i luftrören, såpass långt ner att de hjälper verkligen inte att försöka hosta bort slemmet. Ena bihålan värker lite oxå titt som tätt. Så är lite rädd, att bara de blir eftermiddag idag, å man slappnar av jobbmässigt, så bryter de ut helt å hållet! :(
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)









