Visar inlägg med etikett Virka. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Virka. Visa alla inlägg

tisdag, augusti 2

Sprickfärdig zombie...

.... sådär ifall ni möter mig på stan, å tycker jag ser lite konstig ut.

Jag vet att Marie vet exakt denhär känslan, de där när man har sån grym inspiration, tusen miljoner triljoner idéer å funderingar (så till den milda grad att man får skriva ner allt man tänker), men.... man håller på somnar.. sittandes.

Exakt den feelisen har jag nu. Det brukar resultera i att jag sitter i 3-4h å inte får något gjort öht.

Är ofantligt trött, lyckades nog vända dygnet lite fel väg (sista helgen före semestern, ironiskt nog), så har hittills sovit tills klockan ringer, vilket inte är populärt. Vaknar hellre av mig själv, för då e jag utvilad.

Har inte hunnit/orkat virka/sticka för eget bruk, d.v.s bara för att få göra det, på en halv evighet, så tänkte faktiskt ta å påbörja ett nytt ufo idag. Nej, jag ska inte virka ett ufo, ufo = UnFinished Objects. Har väl en triljon av såna oxå. Evighetsfilten är ett ufo!

Redigerade foton hela kvällen igår efter jobbet, blev klar sådär nippa nappa före läggdags, så idag tänker jag spendera kvällen "på mig själv" s.a.s. Har nog en hel del foton ännu som ska gås igenom, ca 500-600 nåt, men har inte så många köpare på dom, så de e nog ingen panik.

Här e oxå nåt jag borde ta itu med. Nångång. Garneringen. Sortera garnet å .... fundera ut vart tusan allt ska rymmas?!



Nej tusan, nu orkar jag inte tänka längre. Försöka hitta nåt garn till det ufo jag tänkte påbörja, å så spark igång en film. Jeps. Kontoret stänger, så gonatt!

söndag, mars 8

Virka, sticka..

....


Solen skiner, 7,5 grader ute, vårkänslor i överflöd, intressant film på netflix, kaffet är gott, å stick-/virksugen som fasen! :D

Mams hade köpt hem lite (!!) garn åt mig från Rusta/Ica, å nu sitter jag å grubblar vad jag ska hitta på med det. Mössor å halsdukar börjar bli lite för sent för, amigurumi har jag testat på (å har en påse garn till det)...

Har alltså många idéer men kan inte riktigt bestämma mig..  Dessutom sku jag vila fara efter loomringar ti halppis, såg att dom hade ett set med olika. Jag sku kun spinna lite, jag sku kun göra nåt av det jag redan spunnit, jag sku måst sortera garnerna igen in i hyllan då ca hälften ligger på skrivbordet..  Jag sku kun dra upp några ufon som jag vet att jag inte kommer att få klart...

Dilemma dilemma. Blir att glo bland dom miljoner mönster på Ravelry :D

Hade ett riktigt trevligt nästan 20 minuter långt samtal inatt oxå, sen var det svårt att sova efteråt :D

måndag, februari 9

Att leva som bluzz...

... Det är faktiskt inte lätt. Såhär går det till steg för steg... (det är alltså mina tankar bokstavligen som blir nerskrivna)


Fyfaaan vilken absitnens jag har, jag måååååååste virka eller sticka nåt.. Hmm, om jag tar å kollar pinterest?


*glor på pinterest*



Men om ja sku ju vil göra nåt me dehär garnet, de e ju så läckert.... 


Om ja sku ta å gör den där döskallesjalen nu, så kanske ja får tvättat min halsduk nångång.. halsduken som jag e så dödligt kär i.. 


*efter en stund*



Men dehär garnet e ju nog rätt stickigt... kanske ja sku måst ta dom som jag tänkt från början? 


(de "mörkgråa" längst till höger e faktiskt lila) *hämtar garnen* Men ååh, dehär sku ju va rätt mjukt å najs... 


Å de här! 


Aaamagaad, dehäääär!


För att int tala om att kombinera!!!!! *kortslutning*




Så nu sitter jag här då, å e int ett piss klokare. Men med destomer beslutsångest.. ! 



torsdag, januari 22

Irriterad...!

... De här inlägge kommer bara att handla om virkning å stickning så e man inte intresserad av att läsa om det, så kan man sluta läsa nu!

Är så fruktansvärt irriterad på mig själv och allt annat för den delen.

1. Jag blir irriterad när jag kommer hem med svart garn. Jo, jag använder helst svart, men svart e bannemig den jävligaste färgen å jobba med, trots att jag har en ledlampa som lyser rakt på det jag arbetar med.

2. Projekt som inte blir som dom ska. Fruktansvärt irriterande.

Mina pågående projekt:

1. Julsockorna. Jag har gjort typ 4 varv på socka nr 2. Dom är snygga att se på, inte snygga att ha på sig, pga en liten miss i tankeverksamheten. Dessutom blev den första liite just för lös. Jag gick faktiskt efter ett mönster på en redan befintlig socka, men det stör mig ändå att mönstret inte blev så snyggt när man har sockan på sig.

2. Novitaknits knäsockorna efter diagram. Första försöket så insåg jag att jag hade fel färg på garnet. Eller det visste jag nog när jag började, men jag visste inte att den egentliga färgen enligt mönster, inte innehöll något vitt, vilket mitt garn gjorde = mönstret stämmer inte eftersom man ska blanda en viss färg och naturvitt. Säger ju sig självt. Det som egentligen är problem med dessa är att trots att jag stickar löst, så drar dom ihop sig på rätstickningen så det ser ut som jag stickat resår. Det mest intressanta är dock att på baksidan av dessa ska man enkelt sticka bara varannan färg, där har det bannemig inte dragit ihop sig. Så nu är jag i valet å kvalet, ska jag bara göra helt vanligt randiga sockor, eller ska jag fortsätta med diagrammet å låta dom krulla ihop sig?!

3. En newsboy hat. Jag får fanimej int skärmen å bli som jag vill, projektet åsidosatt.

4. Disktrasor. Både virkade å stickade. Blir inte klara med dessa då jag använder bomull, å ja tycker de e asigt att jobba med. Svårt garn. Sku måst testa på bambo, men då de e så hiskeligt dyrt de då igen.

5. Hundens dress har jag inte gjort några framsteg med. Sitter fortfarande å klurar på bakbenen när jag orkar fundera på det.

6. Har ett pannband som inte har alla trådar fästa ännu, blev lite för löst. Valet å kvalet att sy ihop lite spändare?

De e nu alla jag kommer på sådär på rak arm. Dessutom vill jag börja på något nytt, man får såndära cravings ibland, men då ja int kan kom på va ja vill göra -.- Å vill ja sticka eller virka?

Förutom dessa dilemman så vände jag ut å in på magen idag, å mår inte riktigt hyvens nu inte. Drack samarin å de hjälpte 5 minuter, sen sa morsan att man ska drick te, å de lugnade väl lite, men mår fortfarande inte riktigt ok. Stegring fick jag på handeln dessutom. BLÄ.

onsdag, januari 14

Garnmaniac

Jag tror man blir det automagiskt när man börjar sticka/virka. Manisk på att shoppa garn. Har hållit mig relativt lugn nu ett tag med att påbörja nya projekt, men idag fick jag en suverän idé. Har 2 aktiva projekt på gång, andra sockan ti mina röd/vita (jul-)sockor, samt ett par knäsockor från novtiaknits. Med aktiva ufon menar jag dom som är på skrivbordet... Ufon finns det nog gott i min hylla.

Nåja, för att få nån röd tråd i det här hela, så detta är det ufo jag hållit på med nu senaste dagarna... Novitaknits sockorna då alltså...





Det andra aktiva projektet har då varit mina röd/vita knäsockor, där jag har den ena färdig... 



Å jo, hälen ser oproportionerligt stor ut, speciellt sådär, men e nog helt lagom..!



Nå, ett annat projekt jag har kikat på rätt länge är en newsboy hat


Enda problemet här i stan e att det ine finns nåt tillräckligt "super bulky" garn, köpte de största jag hittade på marks (som var svindyrt!), men det är för tunt, plus att dom hade bara 2 nystan av samma färg (å jag vill inte blanda färger), så det sket sig. Googlade lite på nätet å hittade Järbo Elvira (som säljs i 4 städer i finland, varav närpes e de närmaste) å blev såååå shoppingsugen. Saken har inte varit bättre då man sett folk ladda upp bilder på rustagarn för 5kr nystanet... (billigaste ja har sett här e 1,50 för ett babygarn)... Nå efter att man vari lite grinig en stund så kom ja på en fenomenal idé. Hade för ett tag sen inhandlat svart av samma garn som jag använt ti dom röd/vita sockorna (som e supermjukt å skönt!), 4 nystan, å lägger man ihop 3 trådar av samma så får man det tillräckligt tjockt :D

Så jo, den där känslan när man bara MÅSTE shoppa garn, eller när man ligger i sängen å håller på somnar, å lusten att virka/sticka kryper på en.. Jaa... Obeskrivligt jobbigt :S Tackolov e ju de här en av mina billigare hobbyer, men den där maniska känslan är något jobbig! 

Nåja, nu återgå till nåt av projekten.. vilket? Ja det har jag inte bestämt mig för ännu ;D 




torsdag, november 20

Pysselbloggen...

..Är här!

Nånej, inte tänker jag börja skriva om enbart pyssel, ja skriver om det som faller mig in ;) Men jag hade faktiskt tänkt presentera alla mina projekt som jag donar med nu :) Jag kan ju inte ha en sak åt gången, utan minst 3 på samma gång ;D Men vissa kräver lite tankeverksamhet/provningar innan jag fortsätter, å då e de trevligt att ha nåt annat att pyssla med sålänge :)

För den som nu råkat missa, så virkar jag rätt mkt på ledig tid (orkar sällan när ja jobbar), å ja tycker de e riktigt roligt. Är inte så mkt för blommor å dukar å sånt, utan försöker virka nåt som jag har nytta av.

Det första jag har jobbat med är en dress åt doggen. Har helt virkat på "fri hand", dvs inget mönster, å därför har det tagit rätt länge, å massor "gör om - gör rätt!" ;) Nu är jag iaf så långt att själva kroppen är klar, håller på klurar på bakbenen. Frambenen är enklare eftersom det är bara att virka runt runt..



Här är då kroppen av hundens dress.




Bakbenstestet. 



Hur jag fantiserade att bakbenen ska se ut.



Här syns frambenen. 




2 tester :)



Detta blir en hästhuva, men projektet är uppdraget rätt långt nu, eftersom jag inte blev nöjd me denna modell. Testar göra likadant som med frambenen på hunddressen, men måste få testat först innan ja fortsätter. 



2 andra tester på olika mönster :)



Min MyBoshi mössa som jag håller på med :) 



Lite material till hästhuvan, efter mkt letande!! Äntligen hitta jag! Pärlbandet hade jag önskat lite större pärlor på, men tog det där som testband :)



Pärlorna va lite svåra att få på bild, men övre raden är lite sådär pärlemoaktiga å dom undre e silvriga.


Ytterligare idag var jag efter stick-garn åt mig, tänkte försöka mig på knähöga sockor :) Tyvärr är jag inte riktigt bra på stickning, tenderar att bli grymt ojämnt, men ja tänkte göra ett försök iaf :) 




Och så en otroligt söt men TJURig ny KOllega på jobbet, mamma är min stora favorit AW. Första kalven ever som kommit rakt fram till mig när jag gått in i kalvningsboxen, utan att varken bli rädd eller att mamma AW blev orolig. AW måste ha pratat gott om mig :))