Visar inlägg med etikett Bubblans Ponnystall. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bubblans Ponnystall. Visa alla inlägg

lördag, december 16

Lång time, no skåda.

... eller va bruk dom säg?

Det har varit rätt mkt på gång, å jag har varit übertrött. Sover lugnt 10h per natt nu dom senaste veckorna.

Så att jo.

Första problemet är att jag borde boka tid till sjukan igen. Har en synlig lymfkörtel i armhålan, samma sida där jag blev op:ad sist, samt att det spänner lite jävligt från insidan under muskeln dom kapa. Så vet int om de e nån där igen som e svullen, eller om de e nå strul me själva muskeln (infektion?) som lett till att en annan lymfa e svullen. Hur som hafver, borde verkligen sparka mig i röva å boka tid, för är det nåt mer allvarligt så e de ju bättre de åtgärdas snarast möjligen. Å jag har väl nog haft de där ett halvår kanske?!

Nåja, enough om det.

Sen har jag/firman fått va typ testpilot för ett projekt, å de va ett riktigt kul projekt! Lärde mig en hel del, fick lite nya synvinklar på firman, men framförallt, det viktigaste, jag fick mer.. hur ska man säga...  Kanske mer konkret, sådär va de e jag gör, vad jag ska göra, å vart jag är på väg! Senaste delen har jag inte gjort ännu, ska se om jag sätter mig ner å gör den i mön. Det var kanske den viktigaste biten, så får nog skriva ett par kluddar först innan jag renskriver.

Men hur som helst, SÅ skoj! Så peppad blev jag! Ja, å jag kanske fick lite mer en .. öh, nu tappa ja orden igen. Men jag typ insåg att det här är på riktigt! Hittills har jag ju i princip bara kört på med firman, lite sådär.. ditåt.. ish.. ungefär.. nånting..

Sen en rolig grej.

För det första har min hjärna gått lite i baklås när det gäller fotase, så ja sku måst koll upp med guruna på moderskeppet, men min fotografering har ändrat. Det har lite med baklåsningen å göra, men inte nödvändigtvis så negativt.

Redigeringen har jag lite justerat oxå, hittat lite nya stuff (eller har nog alltid sett dom, men inte riktigt fattat va dom e bra för, men iom att man börja printa ut, så insåg ja att de där va en grej ja gillar), så de e lite kul. Har en grej till att kika på i lightroom va de gör för skillnad, men tror ja får kolla upp nån kurs på moderskeppet angående det.

Kan inte heller riktigt lägga fingret på va de e som gjort att mina foton ändrat, men dom har gjort det på nåt vis. Ska bli intressant på motocrossen i sommar å se om jag får samma där.

Här är ett exempel. Tror tammetusan det här kan bli ett av mina utprintas-foton!

Image may contain: horse, sky and outdoor


Var ut å körde me mitt svåraste objektiv, mitt 24-70 sigma. Det är tammetusan lite knepigt objektiv. Svårt att få skarpt me de, men sen då man råkar exakt få rätt inställningar å rätt fokus, så blir de riktigt bra! Men gränserna e hårfina! Det är känt för att vara ett extremt snabbt objektiv, e väl kanske där jag failar då?! Att jag är för okänslig i fingrarna då jag e van me långsammare?! Va vet jag, men som sagt, övning ger färdighet!

Nåjo, börjar bli ganska taggad med fotograferingen, väntar som fasen på mera snö å solsken!

torsdag, juli 7

Up to date..

... börjar äntligen hinna ifatt mitt liv. Nästan!

Torde ha alla foton redigerade nu å utflyttad ur husbilen. Har sovit där, då de har varit lite lätt varmt här uppe, men den ska på service idag, å sen ska ma&pa börja packa inför deras resa om 1,5 vecka.

Hoppas infernaliskt mkt att mina kommande semesterpengar räcker ti kameran, sen blir det eventuellt ett nifty-fifty, å sen jäklar va ja ska leta lägenhet då. Okej, måst väl spara upp nån buffert visserligen, men tusan va de ska bli skönt å flytta!

Tyvärr ser det väl så illa ut att de blir sådär lagom till hösten när alla studeranden ska ha läggor oxå, men nåja. Så ni kära vänner (de får man tydligen inte skriva i en blogg läste jag nyligen), kan ju hålla ögon å öron öppna för en 2a.

Idag/ikväll blir det att virka så virknålen pyr, ska ha klart några ponnisar till den 17e, å har varit liiite lat på den sidan. Bubblans Ponnystall (gå gärna in å läs!) kommer att finnas på storloppiset å sälja både käpphästar och virkade ponnisar, som överskottet går till gott ändamål, för att barn med speciella behov ska kunna rida och pyssla med hästar! :) Så jag tycker allt ni kan köpa nånting! :D

Enda krångliga är att ja har mera vinst på mindre ponnisar, men ack när mina fingrar int gillar så pilligt å påtigt. Har så mkt lättare å virka dom större, men de garnet är lite dyrare å kräver lite mera material per ponny.

Nåja, åter till kameran. Nya kameran + Nifty-Fifty = betydligt mera fotojobb jag kan ta emot! Visst, det är mkt jag ska ha till sen ännu, batterigrepp, akkuna, blixt, mera objektiv, men me dom 2 e jag redan på god väg!

På egna firman borde jag fixa lite oxå, dels göra en köp-instruktion, men oxå funderar jag på att lägg ihop nå... specialerbjudande... Nåja vi får se vad det blir! :)

Nåja, jobbet å Lilla Röda kallar, så dags å hoppa i jobbkläderna! :)

måndag, maj 23

Livet ler...

.... Eldä naa.

På dom 5 senaste inläggen är 4 utkast.. ;D Så bra har jag varit på att blogga nu igen, fast jag har miljoner saker att säga!

Mycke fotas på G nu, knattecross ikväll, FG-Cup i moron, klubbcross på torsdan, å så e de säkert nå på lörda å sönda oxå.

Men efter söndagens fotas, så ... ser jag så framemot att ta kameran i handen igen...! Marie hade ju öppet hus i Ösö, å sami var där å varmskodde fanttisen... Å jag fick till så förbaskat bra foton från det, så inte ens jag kan moitta! T.o.m en av dom där bättre mentorerna sa "Bra jobbat!"

Det var ju de där med att ha utvecklats... Å jag bannas fortfarande över att jag litar så blint på va ja läser på nätet om "lär dig..." å sen blir det bara pannkaka... ! Tänkte nästan skriva Pangkaka.. Minns du den Therese? Som vi gjorde åt din pappa i födelsedagspresent? (nåja, de var en annan story... men rolig sådan!)

Jag börjar hitta min teknik så småningom, vad som definierar mig som fotograf. Samma gäller redigeringen.. Tänkte nästan försöka experimentera lite på knattecrossen ikväll (kanske.. ) å försöka få... jaa... Jag vet inte exakt vad jag söker där, så lite svårt.. Vet att rodolfi fotar crossen med ett motsvarande som Bjässen (om de int t.o.m var samma märke) + att han dessutom kör utan tri-/monopod. Okej, såg just ett foto, han har 2 kameror (därmed 2 objektiv), så han kan växla... Men ändå..! Visst ger min bjässe bra foton oxå, men jag har inte lärt mig använda den ännu... :S Tro mig.. hela ekipaget väger väl närmare 4kg, så stå nu å håll upp de ett par timmar då...!

Här e mina favoriter från helgen.






Dom här fotona säger nånting. Det är inte bara en still stillbild, utan en rörlig stillbild som lever. Det har jag lite svårt att få fram. Och tackvare dom här fotona fick jag bra reklam genom Sami! Så det var ju ännu bättre! :D

Sen e de lite annat skojs på gång (som inte har nåt med fotas å göra), men det vet bara dom närmaste om ;) Den som lever tillräckligt länge får se.. (frågan är om jag ens lever så länge, med denhär takten hahaha..)


lördag, maj 21

Inför öppet hus!

Maries Stall/T:Mi Marie Sundman har öppet hus och sommaröppning i morgon vid lagmansgården i Östensö! Kl 15-17!

SOMMARÖPPNING & ÖPPET HUS! 

Välkommen på öppet hus vid Maries stall i Östensö söndagen den 22.5.2016 kl 15.00 – 17.00! 

En fin möjlighet att bekanta sig vår verksamhet och våra utrymmen, samt anmäla sig till sommarens kurser & program. Vi presenterar även ett heltäckande samarbete med Bubblans Ponnystall , fotograf by JoA, hästmassör Pauliinan Eläinpalvelutoch massör Mias Massagestudio. Även hovslagareHevospalvelu Houtsonen är på plats och brännskor en fjordhäst! Möjlighet att pröva på att forma om en hästsko. Alla företagare är på plats, och kan berätta mer om sitt företag och sina tjänster!

Ponnyridning för familjens minsta, möjlighet att pröva på ponnyagility, käpphästhoppning & försäljning, servering och en hel del fina erbjudanden av företagarna som presenterar sin verksamhet på plats!

Vi har även hästloppis i stallet, vill du komma med och sälja eller lämna saker till försäljning – anmäl dej till Marie tel 044-297 1230 /sms!

Adress: Gåtasvägen 99, 68910 Bennäs 
 
PS: Vi lottar ut en ridlektion bland alla som delat detta inlägg, samt deltar i tävlingen på plats! 

Så det här tycker jag ni ska komma på! :)

Själv ska jag fixa lite foton... Alltså, precis som marie sa "Fan va vi e old school"... Och det är precis det vi är, då jag sitter å babblar om att jag sku måst göra nå fotoutskrifter... Men en digital fotoram? Hallåå? Visst, fördelen med riktiga utskrifter e ju att man ser flera på samma gång, men..  Jaja, kanske man börjar bli för gammal för att riktigt hänga med?

Nå, det ska jag hur som helst gå igenom idag, å så ska ja försöka kolla på nå loppistavara (hästgrejjer) å se om ja sku för dit nå å lite annat dittan å dattan.

Själv kommer jag att finnas på plats där å fota i morron, förhoppningsvis få till nå bra foton. Återigen sku ett 50mm (objektiv alltså) vara bra att ha, men... Det har jag inte ännu...! Egentligen sku jag vila ha ett kortare zoom, men ett 50mm är ett såkallat nifty fifty*, så de sku va perfekt... Men det är tänkt att jag ska beställa efter ett med sistas lönen. Fick en såndär trevlig bilräkning att betala i juni, så man får vara lite återhållsam nu.

Lustigt hur typ 99% av mina inlägg ti sist spånar in på nåt om kameror å objektiv... Har ni märkt det? :D Fast jag inte alls har det i åtanke när jag börjar skriva, så kommer jag ändå in på det på nåt märkligt vis ;)

Det kommer in mer å mer bokningar till fotografering, å... Jag sa det här i tidigare i år, att jag hade nog inte riktigt väntat mig det! Trodde att jag ännu i år åtminstone skulle fokusera mest på hästsporten å motocrossen (vilket jag nog iofs gör), å att det ännu sku ta ett par år innan jag får nå egentliga bokningar. Men tji fick jag! Roligt är det förstås, men jag får ju lite prestationsångest :D

Emellanåt sitter jag å funderar på om jag ska använda mina hittills sparade pengar på olika objektiv istället, men sen igen... vintersäsongen faller helt bort för mig om jag inte skaffar kameran :/ Kameran sku jag helst vila ha ny, ett lämpligt objektiv kan jag hitta på nå kirppis för lite billigare peng än själva kameran, så det blir nog enklare att införskaffa det..

Höjden av irritation var när jag hittade en exakt sån kamera jag ska ha på valokuvaajan kirppis på fb, plus ett sånt objektiv jag definitivt ska ha. Ägaren tyckte bägge var skit (det var en del diskussioner i kommentarsfältet om ägaren ens förstod sig på fotografering), till det förmånliga priset av 3000 euro. Kameran var inte alls mkt använd. Totalpriset på bägge, nya, så ligger kameran på 1499 (sakrans Rajala som har höjt priset igen prkl) å objektivet ligger på 2200 euro. Men då de e såna pengar jag inte har för tillfället :( Hade inte tvekat en sekund om jag hade 3000 euro extra liggandes...!

Varför jag egentligen vill ha kameran sprillans ny är för att jag får med en softa, som e rätt bra för redigering. Nu har jag ett gratisprogram, Photodirector 3, det är faktiskt helt okej, å jag tycker att det hittills täcker dom redigeringar jag behöver göra... Men det känns ändå som en säkerhet att ha DPP att tillgå...

Här i veckan tog jag kameran under ena armen å tanja under andra, å så for vi å testa på lite porträtt. De va riktigt kul! Enda problemet va ju att när jag sku försöka få tanja å slappna av, så de blev naturligt, så börja hon ju skratta istället, så min taktik funka int riktigt... (... mao de toimar int å försöka andas som nån som har värkar...höhö), men på slutet gick de bättre, å blev mer naturligt! Fick nog till ett par helt okej foton! :) Det här är min favorit!



Det enda, som jag tyvärr inte såg här... är den där förbannade björken i bakgrunden! Men annars så stället vi var på e helt perfekt. På samma plats har du flera möjliga bakgrunder samt ljus!

Tanja moitta att hon såg så blek ut, å jag håller nog med, hela fotot är blekt å grått å trist, så jag måste medge, jag är förbaskat nöjd med att jag behärskar redigeringen såhär bra..!


Håhå, ja dehär som sku vara om öppet hus i moron, blev ett marathon-inlägg om fotografering istället ;D Nåja, så kan de gå! :D


*A 50mm prime camera lens with an f-number of 1.8 or lower. The first lens to earn this nickname was the Canon EF 50mm f/1.8 II, introduced in 1991. Nifty fifties are cheap to buy, have sharp optics, and give amazing bokeh.

"Yeah, I got a huge collection of zooms and wide angle lenses, but when all else fails, the nifty fifty always delivers."