Visar inlägg med etikett Husbil. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Husbil. Visa alla inlägg

fredag, juni 17

Ladda...

.... Är nog dagens tema. Har laddat strömkällan, laddar handsfreen, laddar kaidaern, laddar telefonen, ska ladda över musik på stickorna, ladda över foton från kameran, ladda kameraakkuna... å ja, husbilen laddas den oxå!

Tyvärr har jag dock inte riktigt hittat min egen laddning, utan tappade gnistan helt å hållet :( Tackolov köpte jag 2 flarror happywine, kan nog hända en behövs redan ikväll!

På tal om att ladda, så när jag köpte nya datorin, så var mitt minimikrav 4 usb-portar på framsidan. Tror ni dom räcker nu just? 2 är vanligtvis konstant upptagna pga externa hårdskivorna, den ena har jag faktiskt kopplat bort nu, för att kunna ladda 3 devices samtidigt... (Vad heter devices på svenska?)

Så i väntan på att nån av dom 3 som laddas nu ska bli färdiga, så får jag sitta å vänta me att ladda över musiken på stickorna... å fotona...! Iofs kunde man ju passa på att springa genom sprinklern i väntan på det... Känns som man sku behöv tvätt bort ett par kilon skit...

Har varit lite bitter å nere idag, men det beror nog på vädret. Är så förbannat lustigt hur mitt humör svänger radikalt beroende på väder.. ! Alltså att man blir trött av dassigt väder, jo, jag förstår, inte e de ju konstigt, å lika att man blir på bra humör av skönt väder. Men då nån viss typ här bli lixom extrem åt bägge hållen!

Knappt så bra musik har funkat på mig idag heller, å då e de usligt!

Jonä, lika bra å spring genom sprinklern, så har man de gjort iaf. Om man ska lyckas kom sig iväg redan ikväll så... !

fredag, juni 10

Höjden av irritation....

... Somnar halv 2 ish, vaknar 05:10.

Vet ni hur irriterad jag är? Hade gärna varit utvilad inför helgen, för den lär nog bli tung ändå!

Idag blir det packa husbilen, handla förnödenheter, instruktioner av husbil... å sen får man la se då om man far redan ikväll eller om man far i morgon.
På ett vis hade de ju varit roligt att åka redan ikväll, men vet nog att jag inte kommer att orka länge, å hade lite fantiserat att fota konvojen när dom kommer i morron. Sen kan man ju visserligen sova i morron på dagen, borde ju inte vara några problem...

Tur att man har ett relativt bra spritlager, lite till behöver jag väl handla för att vara på säkra sidan, men borde ha åtminstone 2 vinflarror + en massa cider, å en 6-pack öl i värsta fall!

Ja, man kan inte säga annat än att det kommer att bli en väldigt spännande helg.

Tog den här bilden för ett par dagar sen, å ja jösses ja, nog är det ju en viss skillnad nog från när man började gymma januari 2015 nog. Nå nog ska väl -tusn kilo måst synnas nånstans nog!


Det bästa, som jag inte hade insett förrns jag tog den här bilden... Kolla fan "bakbensmusklerna"...! Alltså musklerna på baksidan av låren.. Härkkas, ja visste inte ens om att jag hade såna...! Men det är nog tackvare allt klättras upp å ner ur lilla röda! 

Har nog gått upp ett par kilon nu sen jag var sjuk, men jag tänkte, ääh vafan. De e sommar å jag älskar grillkorv å potatissallad, vi tar de pånytt sen till hösten. Skitsamma sålänge man inte går upp alltför mkt! 

måndag, maj 30

Dumdididum...

... Så lämplig rubrik hade jag för morgonens inlägg!

Jag har haft en riktigt skön helg måst jag säga, förutom mitt lilla nervsammanbrott igår!

Blir så fruktansvärt irriterad på vädret ibland, OM vi nu lyckas ha sol å värme en hel dag, så blåser de så förbannat kallt, så man håller på fryser ihjäl. Många mornar börjar bra, å sen mitt i dagen, så blir det mulet.. Som igår tex.

Hade sett fram emot många timmars solande igår, men tji fick jag.. Ungefär 2-2,5h, å sen var det mulet resten av dagen... Visst, int lönar de sig att bli förbannad på vädret, ingen kan påverka det, men igår va de lixom droppen som fick bägarn att rinna över!

Har deadline på kursen idag, alltså information om kursen, men torde ha det på klart nu. Innehållet så har jag ju fram till september på mig att planera, så det borde inte vara något problem. Har redan rätt lång lista på teoretiska ämnen å praktiska övningar! De e ju inte direkt en "nybörjarkurs i fotografering", så de e lite sådär... vad ska man ta upp å hur djupt?

Måste ta å kolla med Sanna oxå om de här e nåt jag kan ta via firman, eller om jag måste ta det privat... Har nog visserligen "uthyrning av arbetskraft", men de kanske e lite tolkningsfråga det där.

Inkommande vecka är rätt lugn, bara knatte- och klubbcross måndag å torsdag, å de e nu såntdär som jag 'ser om jag orkar fara på'-juttu. Sen till helgen e de studentdags! Hade tänkt besöka 2, den ena ska jag fota på. Ska nog tror jag låna en lins till det... Å lönen ja, oj va den sku få koma, helst igår! Hitta ett begagnat nifty-fifty på rajala som ja tänkte klicka hem direkt, då de e nästan halva priset av ett nytt! Ett såntdär lite universal som jag kan ha nytta av i många lägen...! Ett filterpack ska jag klicka hem oxå, så då har jag åtminstone utrustning till PTM...

.... som är snart! TJOHOO! Sommarens happening som jag ser mest fram emot! Och min första husbilssemester hahahaha! Ojoj, hur tror ni de ska sluta? :D

Har inte ens varit ut å provkört husbilen ännu, mer än att backat in den på gården. Morsan hade kört hem den från kokkola då hon vila testa på den i lugn å ro, den e manuellväxlad, å morsan ha int kört manuell på många år, men att få in den på gården sen, så gick jag ut å erbjöd mig hjälp. Den ÄR grymt bökig att få in på gården, speciellt om de står bilar parkerade på gatan.

Så där kan man bokstavligen säga att jag har kört mer bakåt än framåt iaf :D

Sen e de ju tusen miljoner andra saker jag måste lära mig om den, men jag får göra helt enkelt som jag gjorde i början av min avbytarkarriär... Skriv upp!

tisdag, april 5

One more day... err.. week!

... Ungefär så länge torde de vara innan firman officiellt e igång nudå.

Det som kanske är mest irriterande (förutom väntan då, ni vet, otålig vädur här.. ), så är att en stor del av allt e lixom "push enter and send"-stadiet. Men jag kan inte riktigt trycka på enter innan allt e klappat å klart.

Dessutom är det fenomenalt mkt på gång och jag borde seriöst skriva ner lite mer funderingar, innan jag glömmer vad jag tänkt på. Sponsorer (mer om detta i ett senare skede, håll ögonen öppna), utlottningar, öppet hus... you name it. STORA planer på gång! ..... Å jag som tänkte börja med en mjukstart.. 

Kom oxå fram till att jag borde ha en sekreterare... höhö ;D Nejmen, alltså, en som gör mina stan-ärenden så inte jag behöver springa dit :D Just nu skulle jag behöva en kalender kombinerat med anteckningsbok, så jag sku få skriva ner mina funderingar, tex på jobbet. Även om jag är fenomenalt glömsk, så har jag lyckats lämna mina funderingar i "öppna tabbar" i hjärnan, så dom finns kvar där ännu bara jag gräver lite ;D ... Ännu..!

Jag borde dessutom gå igenom sådär på riktigt, årets happenings, har nog rätt bra uppskrivet var å när det ska fotas, men vet att jag har nåt icke-hästrelaterat event bort från min lista, å jag kommer inte på vad det var. Tackolov har jag väl klickat i "attending" eller "interested" på eventet på fb, så de e ju bara att kolla va de var därvia.

Vad jag oxå borde införskaffa (ajaj, de här blir dyrt), är en .. laptop.. ! Laptop å extern hårdskiva. Eller åtminstone en laptop. Finns ett par events jag ska på i sommar, eller iaf tänkte åka på, där jag kommer att fara med husbilen, å då kan man sitta å redigera foton i den sen efteråt...

Som sagt, tusen miljoner triljoner saker jag behöver.. Kamera, objektiv, batterier/batterigrepp (behöver jag till både 50D å 7D, å tro mig, dom e inte billiga, int nån av dom.. batterierna ligger väl på 100+ å batterigreppen 200+), ordentlig monopod, filter, laptop, fotoskrivare (så småningom), blixt, ett par reflektors sku inte vara helt tokigt heller..  Men viktigaste e väl nog 7D å objektiv... å batterier... å batterigrepp... åå... å.. Ni ser.. ! (fördelen med batterigrepp e att man kan kast in vanliga AA-batterier, om man int hinner/kan ladda akkuna)

Sen såntdär smått annat, som visitkort.. Jaja, jag vet, de låter så cheesyt, men när man e på tävlingar å folk kommer å frågar å man säger "joo, du hittar dom där å där, eller där å där" så kommer dom ihåg det i 5 minuter. Mkt enklare att kast ett visitkort i handen på dom, så har dom kontaktuppgifter å var dom hittar alla foton sen. Blir oxå att fixa om hela kuvat-sidan, samt laga en fb-sida. Fb-sidan e nog fysiskt fixad redan, dock inte publicerad, förrns jag.. tadaaaa, har fått igång firman officiellt, så jag vet om namnet godkänns... ! Som jag sa, "press enter and send"... Å ja, just de, blir troligen en ny blogg som är relaterad till firman, så denhär förblir min privata. Om jag nu inte kör 2-in-1 å börjar blogga på kuvat-sidan då. Kanske sku va smartare.. ! Å så insta då förstås...

Prislistan e väl någorlunda klar iallafall, bara lite frågetecken angående momsen, å till det behöver jag min FO-nummer, som jag inte har fått ännu. Håhå... ! Ja, å ett par ordentliga jobb-kängor borde jag införskaffa oxå, mina vanliga sommarsievis börjar bli så slut, så jag får ont i tassarna av dom :/ Å jo, brukar ha dom när jag e på tävlingar... Märker redan på jobbet om de e såna dagar då jag går mkt, att fötterna börjar moitta lite.. Dom e inte lika bra som vinterkängorna :S

Känns lite som en ond cirkel alltihop i det här skedet, jag behöver utrustning för att kunna förtjäna mera, å jag behöver förtjäna mera för att kunna skaffa mer utrustning! Håhå ;)

Här e iaf sommarens preliminära lista...

9.4 Dressyr - VH Vasa
10.4 Hoppning - E-pur Seinäjoki
16.4 Dressyr - JPR (regions)
23.4 Hoppning - JPR SPEEDEX CUP 1
1.5 Hoppning - JPR
7.5 Hoppning - Tavast
10.5 Hoppning - EssRy SPEEDEX CUP 2
24.5 Dressyr - EssRy
7.6 Hoppning - EssRy
11.6 Pedersöre Truckmeet
(11.6 Dagens Dubbel - EssRy)
15.6 Hoppning - Åminne SPEEDEX CUP 4 (Bara jag som inte hittar speedex cup 3?)
17-19.6 American Car Meeting - Nykaabi, Matchbox
18.5 Hoppning - Seinäjoki travbana
(29.6-3.7 FinnDerby - Ypäjä)
2.7 Hoppning - Nurk SPEEDEX CUP 5
2.7 Klacken Party - Björn Rosenström
7.7 Norvalla sommarfest - Kaj, Samir & Viktor
10.7 Shettis Cup - Kokkola
17.7 Hoppning - KGR Aluecup 4
29-31.7 Fälttävlan - Nurk
6.8 Hoppning - Ylistaro Lagmästerskap
16.8 Hoppning - EssRy Maskerad
19-21.8 Hoppning - Tuuri FM, ponny sh-mästerskap
25-28.8 Hoppning - Tuuri FM jun, yr, sen

onsdag, augusti 20

Home Sweet Home!

... Nu är man äntligen hemma igen! Mycket najsigt att åka på en liten miniresa, även om luleå inte blev av. Vi var hela tiden i haparanda, bodde på en camping på svenska sidan. Kukkolaforsen

Helt okej ställe, forsen var väldigt fin i solnedgången, men sådär i övrigt inget speciellt med den. Typ 14 km eller nåt sånt från Ikea, så det var riktigt lämpligt avstånd. 

Mycket smått å gott har vi fått inhandlat, mkt till husbilen förstås, men även lite annat. Jag fick en vinterparkas eftersom jag inte har några vettiga vinterjackor, tänkte först ha den i stallet, men så insåg ja att ja gillade jackan så mkt, så jag vet nog inte om ja tänker ha den i stallet heller ;) 



Otroligt skön jacka! Tanken var egentligen att jag skulle ha kollat på hjälmar, å ja hittade en svinsnygg som jag bara ville ha...som inte passade..! Dom har den inte på hemsidan, men det var en lamicell med blingbling, som var så snygg, men... som sagt... den var skön på huvudet å  vinka från sida ti sida... Den satt alltså bara "fast" i pannan å bakhuvudet på mig, sen gick den å gunga.... Å de va ju lite synd :( Storlekarna var ett plus dock, för dom gick från typ 57-61 istället för att byta storlek vid 57 och 58. Eller om de brukar vara 58 å 59. Så hjälmfrågan återstår ännu... :/ Bara att söka vidare..! 

Hittade även tidningen Allt om Dressyr vid hööks å blev ju överlycklig..! Fick dessutom 3 häst magazinet gratis, såna som blivit gamla, så de va ju trevligt, fick man lite läsning..! 

Vid Ikea hittade jag äntligen en glasskål som går att ... erhm... vända... ;D Nåja, lite svårt att förklara, men hur som helst, så kan man lägg godis i den å lock på, så de inte torkar. Jag e ju inte känd för att äta upp godis så fort.. 

Första natten sov jag någorlunda bra, lite kallt, men hade helvetiskt ont i ryggen när jag vaknade. Riktigt ont i ryggen. Andra natten hade ja hållit på få värmeslag, så då sov jag inte mkt. Sov en stund på vägen sen, så då blev man lite piggare. Körde även från kempele ti kokkola, riktigt skön bil att köra måste ja säga, trodde inte den sku vara så trevlig att köra den där husbilen..! 

Vad är btw oddsen att man har österbottningar brevid sig på campingen?! ;) Och ja, fick ju höra en del norrländska, jag e ju löjligt förtjust i den, så de var ju ett nöje ;) 

Så, borta bra, men hemma bäst ;)

torsdag, augusti 14

Obotbart irritationsmoment.

.... Hittade en intressant hästblogg här, å förstås blev ja lite halvavis på benlängden.

Jo, det är inte roligt att ha för långa/smala ben heller, det är minst lika stort problem som för korta/breda vader. Nej, jag sku nog nästan säga att för korta är värre, för för långa/smala kan åtminstone tillfälligt få på sig ett par stövlar i någorlunda rätt storlek, samt fylla ut me strumpor. Jag kan inte såga av mina fötter för att få ett par tillräckligt korta stövlar, eftersom det oftast är skostorlek 35-36 på dom som har kortare skaft.

 Ett annat problem med korta ben, är att jag fick lätt ont i knäna av knästöden på sadeln. Okej, min sydney hade ju extremt långa kåpor, men joo... Passade inte alls mina ben på nåt vis.


Här ser man tydligt att min knä kommer precis där knästödet är som störst... 



...Till skillnad från Malin som hade längre ben, å knäet kommer där knästödet minskar...


Nåja, det var ett såntdär litet irritationsmoment jag fick... 


Sitter å funderar vad jag ska ha med mig på resan. Först hette det en natt, nu heter det kanske 2 nätter. Som sagt, man vet aldrig med oss... Och jag kommer att vara utan nät på svenska sidan, om man nu int hittar nå hotspots nånstans eller nåt sånt. Så fb är endast från farsans telefon. Men sådär i övrigt så är det tidsfördriv jag försöker komma på.

Vi far reda på söndag efter att jag varit å kliat kuddorna bakom öronen, bara hem å duscha, kaffe å frukost å sen far vi. Sover väl i bilen på väg till haparanda, tar ju sin lilla stund det. Men sen lär man väl vilja ha nåt tidsfördriv. Så surfplattan kommer med, mammas miniläppare å så tänkte ja ta med en drös med ljudböcker, böcker å studiematerial å så hårdskivan med filmer. Borde börja kolla så att allt är som det ska, ladda mp3 spelarn, kolla vilka ljudböcker jag ska ha, kolla vilka filmer som finns på hårdskivan å sånt.. Jamenar, så man inte behöver göra det sen på söndag ;) 

Vår egentliga orsak varför vi sku ti luleå e redan fixad, men vi lär väl fara dit ändå... Men som sagt, man vet aldrig med oss vart man hamnar x)



onsdag, augusti 13

Hjärtsörp i huvu - del 2.

Håhå...

Först hade jag drömt om en trevlig manlig bekant å vaknat, å blev förstås glad när jag hade drömt om denne. Men man brukar ju aldrig ha turen att fortsätta drömma om samma sak när man somnar om, men de gjorde jag! Å drömmen blev bara bättre å bättre ;D

Så jo, nu är man lite knasig i huvudet ;)

Kom på att det blir lite bekymmersamt med internet å resan, konstaterade att inget av mina abbonnemang hade såndär utlandsmojäng, dvs de blir rejält dyrt. Vet int heller om det finns nå öppet wifi på campingen, men... De lär ja ju få snoka upp. Hade annars tänkt att resan blir bra tillfället att plugga på, men ... man e ju lite beroende av internet då.... Måste kolla lite hur mkt ja kan göra av dom utan att va på nätet, på vissa kurser kan man ladda ner studiematerialet. Sen kom ja på att jag unenrollar den där fysiologikursen, blev nog lite för knepig engelska med musklers uppbyggnad...!

Sen började en Forensic Science, men får se om ja går den alls, beror lite på hur invecklad engelska det är.

De e lite knepigt, alla kurser är upplagda på olika sätt, så först gäller de att lära sig hitta det man behöver i "klassrummen" och vad som är relevant för den studieväg man valt (dvs om man betalat eller nä). Sen ska man kolla hurudana assignments det är, är det bara quizzar eller ska man skriva, ska man bedöma andra osv.

Den kurs jag egentligen väntar på är Introductory Human Physiology. Börjar om 19 dagar, yey!

Så jo, har man lite för mkt tid å kan engelska någorlunda bra (finns int ännu på svenska, men det är väl på kommande antar jag, åtminstone subs..!) så e de ett trevligt sätt att lära sig nya saker. Sen finns de nå såndär kurser som e "livstidsöppna", dvs inga deadlines eller nåt, går int ens att unenrolla i det här skedet, jag hade råkat klicka in mig på en Calculus One. Nåja, kan ju vara bra att lära sig lite matte ;D Så jo, Coursera.org om man e intresserad..

måndag, augusti 11

En halv evighet.. å lite till...

.... Trodde det var så länge sen jag hade bloggat, men tydligen inte. De var i fredags x) Nåja, både lördag och idag har uppfattats som 2 dagar, så inte konstigt om jag är lite yr i skåpet.

Tröttheten å värken börjar bli måttligt påtaglig nu, känns som man gått omkring å pms:at i 2 veckor ungefär. Jag kan bli så infernaliskt trött på att vara trött. Men sen vaknar man med en jävla värk varenda förbenade morgon. Tydligen verkar det gå i skov det här -whatever- jag har, för före det här så tror ja att jag sov relativt bra. Nåja, värmen har ju påverkat den oxå... Men att jag springer marathon på nätterna vet jag inte om  beror på värmen eller om det beror på värken.  Hur som hafver är det irriterande!

Jag har dessutom bestämt mig nu vilken kameramodell det ska bli, efter mkt velande å tvekande. Dessvärre var det inte den billigaste kameran, så de lär dröja innan jag köper den. Men beslutet kändes rätt :) Får se bara om ja orkar hålla mig, å int köper en billigare kamera före ;)

Ja vad annat då? Lär dra ti sverige på en minisemester nästa vecka....  Päronen tyckte jag gott å väl kan komma med som int har rest nåt på tusen år (förutom den lilla utfärden ti ericsberg å uppsala), så... får väl göra det då. Blir först Haparanda, ikea å hööks, sen drar vi ner till Luleå. Sen vet man int riktigt om de blir mera eller om vi kommer hemåt då.

De e ju typ nu då som jag sku vilja ha en fungerande laptop...Visst, vi har både Mas å Pas miniläppisar, men ja får ju hysterianfall me dom. Int för att min e bättre, men den e ett halvt sekel äldre.

Sitter å funderar dessutom på om ja borde byta namn på bloggen, dessvärre går det ju inte att byta adress... såvitt jag vet. Den startades egentligen som ett sidoprojekt som aldrig blev av, å sen har ja nu bara börjat  vardagsblogga här. Sku ju int riktigt ork börj byta blogg bara för det ;) Nåja, får la se.


måndag, augusti 4

Falsterbo, bucketlist osv...

Jepp. Nää, alltså ja ska int dö, så bucketlist e väl lite fel ti säga, men nångång dör man ju! Hur som helst e de enklare att skriva bucketlist istället för things-to-do-before-i-die. Så bucketlist it is.

2 av mina saker på min ickeskrivna bucketlist är att besöka södra sverige och falsterbo horse show. Nu verkar de inte sämre än att det mittiallt kan landa en husbil på gården idag, å det gör ju att möjligheterna att resa förenklas avsevärt. Dessutom blir det ju 2 flugor i en smäll isåfall. Datumen för falsterbo 2015 är inte ute ännu, men man vet ju på ett ungefär.

Kollade priserna för campingen, å billigt var det ju inte. Men det var campingen som var ansluten till området, så de e ju klart att det kostar då en del. Och skulle man bli 2-4 personer skulle det ju bli avsevärt billigare. Jamenar billigare än så kommer man inte undan om man faktiskt vill åka dit. Visst, campingar lite längre bort, det är ju lite frågan om bekvämlighet å hur långt avstånd man pratar om.

Nåjo, det är är lite drömmar, det hela hänger ju på om det faktiskt kommer hem en husbil eller nä. Gör det de, så då kan man börja fundera seriöst. En sak e dock säkert, jag åker inte dit utan kamera ;)


Ja vet int seriöst om dehär e från Falsterbo, men ja bildgooglade på FHS så... Jag får väl bara anta :P Men nog skulle det vara underbart härligt att få besöka ett sånt ställe! Lite redigt objektiv på kameran bara ;)

Så är det nån som är seriöst intresserad, så hojta till. Inget bestäms ju nu, men som sagt, de går ju att fundera! :)