Visar inlägg med etikett By JoA. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett By JoA. Visa alla inlägg

lördag, februari 24

To do or not to do.

....


Är visst FM/SM dragrace me snöskoter vid nabben idag, men ja tro ja skippar det. Kollade termometern som visa -19 å min ljuger med några grader. Räcker med att man fryser i jobbet, orkar inte stå å frysa flera timmar frivilligt. Dessutom e min högra hand väldigt svullen å sjuk så inget större nöje då att stå utan handskar :/

Men däremot sitter jag å kollar kursen med Brutus östling för tillfället å lär kolla ett par andra kurser idag oxå, så mittiallt beger man sig ut på lite kortare fotouppdrag idag ändå. Ser iaf ut att bli strålande väder!

Min dator hade fått lite stärv här i veckan, visst får skylla mig själv lite, då jag inte startat om den på länge, så tyvärr försvann min todo-lista som jag aldrig brukar spara, eftersom jag uppdaterar den varje vecka. Visserligen e de sällan väldigt viktiga to-do's, men ändå, känns lagom frustrerande.

Fredagen ägnades åt det jag tycker är den största vardagslyxen, på soffan å lyckades dessutom somna. Även om jag inte låg på den sjuka sidan, så brukar trycket från armens egen vikt göra att de börjar värka, men nu fick ja nån slags placering på armen, så jag kunde somna mitt i nyaste PoTC. Däremot då jag vakna i morse 4-tiden så svor jag å bannades över att jag vaknar just den tiden, å funderade åter igen om ja sku försöka somna om, eller ligga å dra mig en halvtimme tills de var dags å stiga upp... Tills jag insåg att de var lördag idag!

Hur som hafver, så lär det bli en helg med mkt foto/firma, å det känns skönt iaf. Ska ta in stativet ur bilen (verkar vara svårt å komma ihåg), å testa på lite foto här inne nu när man har fjärrkontrollen, känns som man har lite mer möjligheter då redan! Jamenar, när man lixom inte har en bunt med 1.4 - 2.8 objektiv.

Angående objektiv så är ja nog grymt i valet å kvalet. Har 2 objektiv som inte riktigt passar mig å mina behov, men ändå sku jag int borda laga bort dom ännu. De e mitt 18-300 och mitt 24-70. Mitt 24-70 sku säkert va bra, om jag sku va nöjd me kvalitén på det, men i den ändan jag behöver det som mest (dvs 2.8 70mm) så presterar det som sämst. Och 18-300 är ett billigt objektiv, passar superbra för nybörjare, lite vinjettering å inte riktigt superskarp (kanske man blivit kräsen eftersom Bjässen ger så bra kvalité?), så de e nog mest ett objektiv jag leker med. Dehär e ett foto som e taget med 18-300.



Nåja, bäst å sluta nu innan jag börjar drömma för mkt om ny utrustning. Den där lottovinsten sku int sitta helt fel ;) Jag sku bara behöva typ 20 tusen så sku ja klara mig rätt bra ;) 

tisdag, februari 6

What to expect...

... when the unexpected happens?

Jadu, det är en bra fråga.

Men jo, Beo, du har så rätt. Även en orsak varför jag borde snarast möjligen satsa på ett 70-200 2.8 istället för bjässen, för ibland är bjässen helt enkelt för stor ;)

Ett av mina mål för detta år är att gå en fysisk kurs. Det verkar som om ödets makter har tjuvkikat över axeln när jag skrev listan, för nu har det dykt upp en kurs på arbis som jag helt klart överväger att gå. Nämligen en kurs med Brutus Östling. Vem då? Undrar säkert många av er. Bildgoogla. Jag vågar inte stjäla hans bilder ti bloggen, man blir väl stämd på miljonbelopp.

Brutus namn känner jag igen från moderskeppet, så när jag såg detta namn i samband med ett inlägg från arbis så klicka jag direkt på länken. Brutus är en väldigt känd natur- och fågelfotograf i sverige. Kanske mest hans fågelbilder som imponerar på mig.

Har kollat in Brutus lite mer, och hittade lite rockfoton, å vad som förbryllar mig är att han använt ett 200-400, på vissa foton även en 1,4x konverter. Nu är det ju svårt å säga på vilket avstånd han fått stå, meen. Med dom längderna så är det nog inte direkt nedanför scenen.

Nåja, hur som helst så överväger jag helt klart att gå dessa 2 kurser, den ena är föreläsning, den andra är praktisk kurs. Även om fokus (höhö) ligger på djur och natur, så tror jag nog helt klart man kan lära sig många värdefulla tips!

Det om det, nu dags för mig å gasa iväg på jobb :)

söndag, januari 21

Oh what a day!

....

Ojoj, ja e helt stoked ännu från gårdagen. Å så trött. Å sååå sjuk i kroppen!

Med så mkt kläder på, å gå omkring å kånka på kameran å väskan, de blir lite tungt det ;D

Men nu är jag iaf en erfarenhet rikare. Förvånansvärt lite folk med tanke på hur många platser som var bokade enligt ticketmaster... 

Nackdelen var kallt å dammig snö. Kölden fixade jag nog, hade såpass mkt kläder på mig, så var stundvis t.o.m lite svettig, men kölden bidrog till att skotrarna bara drog upp en massa damm istället för att sprätta lite häftig snö, så allt man såg var ett dammoln, tyvärr :/ De här e de resultat jag kan åstadkomma, men tyvärr ser ju resultatet väldigt redigerat ut istället... :/


Resultatet i lite större format


Men som sagt, många erfarenheter nyare. Som t.ex att kolla upp när på förhand ett mediapass ska ansökas om. I detta fall var det 7 dagar på förhand, å jag håka det 5 dagar före. Nåja, dock har jag snälla vänner som drar i lite trådar och fixar ett pass åt mig, det var nog tammefan guldvärt!

En annan sak, var att ha stenkoll på tider.

När Seb och han andra som jag inte kommer ihåg vad heter körde, sto jag heeeelt på fel ställe.

Nåja, ny chans om ett par veckor i kokkola, vi får hoppas på lite bättre väder då iaf!

tisdag, januari 16

Mycket på gång.. !




....


Det måste jag säga! Och roliga saker!

De känns lite som att firman fått en raketfart sådär direkt från nyår, brukar stå rätt stilla vintertid, men nu e de lixom som att det finns å göra! T.o.m en del kundarbeten!

Det kanske bästa av allt var att jag fick skaffat en ordentlig... ööhm, vad ska man kalla det? Kalender, anteckningsbok, journal? Alltså ni vet ju hur en filofax ser ut, nå en liknande sån (men ca 5 gånger billigare, filofaxar kostar tydligen 61 euro på adlibris, å ja köpte en lite mindre variant för 100kr på panduro), samt en massa olika inlägg att sätt in, så nu får jag utformat min Firmabibel precis som jag vill ha den.

Enda "felet" var att den inte var a5, men ja tänkte ja testar å ser hur det funkar.

Har lite kundstuff att fixa ida, eller ska försöka få dom fixade idag. En kaffedejt med en kund är oxå på listan To-Do, kanske mitt största jobb denna sommar, roligt roligt!



Så att jo, det är bara att gasa på nudå, å se vart de bär! :) Snart ska jag dock gasa iväg på jobb ;)


söndag, januari 7

Äntligen... !

... börjar flunssahelvetet ge med sig!

Kände förra lördan att ja börja ha ont i halsen när vi körd snö, var ti ma&pa efter jobbet å farsan sa sådär skämtsamt att ja hadd rökt för myki. Ja höll med. Nå... På lörda eftermidda var de ju bara ti börj hink in finrexin.

Jag levde i tron att bara ja orkar månda-tisda, så e ju förkylningen förmodligen på bättringsväg, brukar ju vara det där klassiska, på onsdag höll ja på avlida på jobbet, så fick bli hemma torsda-freda.

Nu först börjar de bli det där stadiet då man försöker få bort allt slem överallt ifrån, men man börjar åtminstone återfå orken! Fyfasiken vilken hård flunssa de ha varit! Näsan å läpparna börjar återfå lite hel hud!

Det här innebär även att huvudet börjar gå på högvarv igen, å man e måttligt rastlös. Var nog hemma igår (lördag) så gott som hela dan, förutom å handel me morsan på moronen, då flunssan tog dom oxå, å så va ja där en stund efter handlase oxå.

Men åter till dagens ämne, tadaaa, firman! Va ovanligt ;D

Fick klart (eller iaf någorlunda klart) senaste hemläxan från projektet igår, det har varit svårt. Riktigt svårt. Men tillika tror jag oxå, sku de ha vari för lätt, så sku de int göra nån desto större nytta heller. Nu fick jag lixom börja tänka till på riktigt, vad är realistiskt, vad kan jag fysiskt lyckas med. Samt to-do listan. Huua, va den skrämmer mig ;D Varför? För att nu e de på riktigt!

Nåjo, ser ut att bli soligt, men blåsigt idag, så ida ska ja ut å fota! Å eftersom ja mittiallt halv 10 på moronen igår hade klart alla to-dos, så innebär denhär dan att jag kan koncentrera mig helt på firman, så blir de inte fotas, så blir de annat skoj!


Ny telefjong har det blivit oxå. Efter tips från coachen å lite googlande å jämförande, så blev det en Honor 9 Premium. Valet stod mellan den å Nokia 8. Apparna börja krascha igen på lumian, å precis när jag satt å letade telefoner så sku ja ladda ner appen OmaElisa ti telefonen (så man kan betal räkningarna via den), så kom de "This app is not available for your unit". Det var droppen.

Så har det varit många gånger tyvärr. Nog förstår jag att många apptillverkare inte har prioriterat windowstelefoner, speciellt sen dom nyare nokia har android numera.

Det enda som jag blev lite sur över med 9an, var att den inte hade standardiserade microusb laddare. Den har tydligen nåt som heter USB-C. Va inte tanken att alla sku börj ha samma?! Så, nu blir det att börja skaffa sig lite extra sladdar då, för ja har ju 3 laddningsställen i kämppän (sängen, datorn å soffan), men bara 1 sladd som toimar.

Men annars, 128gb internet minne, sweeet! Ram 6gb (lumian hade 1, nya iphone x har 3 eller 4), dubbla kameror bak, samt 8mp kamera fram (lumian hade 0,8 så en klar förbättring kan man säga). Utöver det, så har den snabbladdning, 40% på 30 minuter! Å de e fanimej int illa de!

Bra grafik/upplösning oxå ser man att den har när man kollar foton, stor skillnad! Så den här kommer förmodligen att bli lite mera arbetsredskap för mig nu oxå, än bara telefon, då man har mera möjligheter.

Nåja, nu märker jag att ja börj me annat än att skriv här, så likabra ti avslut dehär milslånga inlägget ;) Seriöst, ja sku måst lär mig ti skriv oftare å kortare!

lördag, december 16

Lång time, no skåda.

... eller va bruk dom säg?

Det har varit rätt mkt på gång, å jag har varit übertrött. Sover lugnt 10h per natt nu dom senaste veckorna.

Så att jo.

Första problemet är att jag borde boka tid till sjukan igen. Har en synlig lymfkörtel i armhålan, samma sida där jag blev op:ad sist, samt att det spänner lite jävligt från insidan under muskeln dom kapa. Så vet int om de e nån där igen som e svullen, eller om de e nå strul me själva muskeln (infektion?) som lett till att en annan lymfa e svullen. Hur som hafver, borde verkligen sparka mig i röva å boka tid, för är det nåt mer allvarligt så e de ju bättre de åtgärdas snarast möjligen. Å jag har väl nog haft de där ett halvår kanske?!

Nåja, enough om det.

Sen har jag/firman fått va typ testpilot för ett projekt, å de va ett riktigt kul projekt! Lärde mig en hel del, fick lite nya synvinklar på firman, men framförallt, det viktigaste, jag fick mer.. hur ska man säga...  Kanske mer konkret, sådär va de e jag gör, vad jag ska göra, å vart jag är på väg! Senaste delen har jag inte gjort ännu, ska se om jag sätter mig ner å gör den i mön. Det var kanske den viktigaste biten, så får nog skriva ett par kluddar först innan jag renskriver.

Men hur som helst, SÅ skoj! Så peppad blev jag! Ja, å jag kanske fick lite mer en .. öh, nu tappa ja orden igen. Men jag typ insåg att det här är på riktigt! Hittills har jag ju i princip bara kört på med firman, lite sådär.. ditåt.. ish.. ungefär.. nånting..

Sen en rolig grej.

För det första har min hjärna gått lite i baklås när det gäller fotase, så ja sku måst koll upp med guruna på moderskeppet, men min fotografering har ändrat. Det har lite med baklåsningen å göra, men inte nödvändigtvis så negativt.

Redigeringen har jag lite justerat oxå, hittat lite nya stuff (eller har nog alltid sett dom, men inte riktigt fattat va dom e bra för, men iom att man börja printa ut, så insåg ja att de där va en grej ja gillar), så de e lite kul. Har en grej till att kika på i lightroom va de gör för skillnad, men tror ja får kolla upp nån kurs på moderskeppet angående det.

Kan inte heller riktigt lägga fingret på va de e som gjort att mina foton ändrat, men dom har gjort det på nåt vis. Ska bli intressant på motocrossen i sommar å se om jag får samma där.

Här är ett exempel. Tror tammetusan det här kan bli ett av mina utprintas-foton!

Image may contain: horse, sky and outdoor


Var ut å körde me mitt svåraste objektiv, mitt 24-70 sigma. Det är tammetusan lite knepigt objektiv. Svårt att få skarpt me de, men sen då man råkar exakt få rätt inställningar å rätt fokus, så blir de riktigt bra! Men gränserna e hårfina! Det är känt för att vara ett extremt snabbt objektiv, e väl kanske där jag failar då?! Att jag är för okänslig i fingrarna då jag e van me långsammare?! Va vet jag, men som sagt, övning ger färdighet!

Nåjo, börjar bli ganska taggad med fotograferingen, väntar som fasen på mera snö å solsken!

söndag, oktober 22

I hate sundays...

... Jeps, det gör jag.

Varför? För att jag blir så infernaliskt inspirerad, kreativ, drömmande, längtande, whatever. Alltså ge mig en miljon å ja sku res jorden runt på en dag. Typ.

Steg upp för lite mer än en timme sen, har inte avslutat första koppen kaffe ännu, å jag har inte ens ro att sitta stilla. Det är söndagar i ett nötskal för mig.

Jag vill så otroligt mkt. Mest handlar det ju förstås om firman.

"Papperssidan" på firman har ju legat lite på is nu under sommarsäsongen, då har ju fokuset varit på fotografering å redigering. Nu är det paus på det sålänge det är sådär mörkt, vått å ruggigt (eller ja, man kan ju passa på dom få dagar vi har lite bättre väder), så nu får man ju fixa undan papperssidan istället. Eller ja, int e de ju så mkt papper egentligen, men jag brukar kalla det för papperssidan. Alternativt teoretiska sidan ;) Anyhow.

I fredags fick jag förfrågan om en lite annorlunda shoot, å ack så skoj å utmanande det var! Produkt nere i en parkeringsgrotta! Packa med mig allt jag äger å har i utrustningsväg å trodde det sku bli problem med ljuset, men de visa sig räcka rätt bra med tripoden å fjärrisen. Å mitt 1.8 50mm. Blev rätt nöjd med resultatet själv.

Känns dessutom som de börjar bli dags å skriva ner lite "To-dos", för nu kom ja på en sak jag glömt. Väldigt liten grej, men ack så väsentlig. Såndär småsaker som ti se om man får lightroom på nya surfplattan å sen castat det till tvn. Det här är t.ex en firmagrej!

Ibland blir det lite ihopsåsat, firman å fritiden, då man jobbar mkt hemma. Men i det här skedet så har jag inget emot det, men visst sku de va lite häftigt med en egen liten studio nånstans å ett litet kontor ;)

Så att jo, jag hatar söndagar, lika myki som jag älskar dom. Nu ska jag iaf försöka dricka kaffe klart å se lite GoT å äta lite smöggistårta! ;)

måndag, augusti 28

Stoked!

... Ja vet ni.. Här kommer långa versionen på gårdagen...

Jag kan först å främst säga att jag övervägde om jag sku fara eller nä, men hade tidigare i veckan gjort beslutet att jag skriver på sm-alauvs sida på fb att jag är på plats på söndag, så ja int sku banga ur ;)

Nå packa ihop mig å for dit då, va ju rätt enkelt å hitta dit, sålänge ja visst i vilken korsning ja sku svänga. For enklaste vägen via lapua, så de va ju typ hela 2 svängar. 4km före hade dom redan lagt upp skyltar vart man sku, så den delen va ju verkligen inte svår.

Nå en Samuli Arto (eller nåt sånt) hade sett dehär att ja skrivit på sm-alauvssidan att ja kommer, så han kom å sa hej åt mig på tävlingen. Nå, nu va de såhär då att han sa att jag får en press-väst, så får jag röra mig fritt på området, förstås med säkerheten i åtanke, men jag blev ju helt förbluffad. Gick efter västen till fel café (så de va ju int hela sanningen att han bokstavligen slängde den på mig haha), men en rar kille for med mönkkijän efter den ti andra caféet. Alltså området var inte direkt litet! Och så fick jag en liten goodiebag som tack oxå! :D

Blev ganska mkt traskande runt området för att hitta ett bra ställe, 2 andra pressisar var där oxå, samt nån filmare som hade mediaväst på sig (vet int vem de va, sku va intressant å veta, sku gärna se filmen!). Nå ena pressisen gick omkring med ett såntdär 5000 euros canons L objektiv, så då tänkt ja ju börja gråta. Säkert fullframekamera oxå som kostat sisådär 7000 euro. Där kom jag med min utrustning som kostat mig totalt 1300 euro. Jej.

Visst, det hänger inte till 100% på utrustningen, men den påverkar. Inte kan jag tekniskt tävla mot nån som har bättre utrustning. Utseendemässigt sådär för den vanliga dödliga människans öga, det kan jag tävla med. Och där e jag så otroligt tacksam till P-JMK och alla som kör vid spitu som ofrivilligt ha fått ställa upp som övningsobjekt :D

Banan i sig, ur fotografisk synvinkel var rätt tuff. Nästan oavsett var man sto, så fota man neråt. Banan för körarna tror ja var ännu tuffare! Alltså jösses vilka backar... ! När jag sku lämna tibax västen till rätt café när tävlingarna var över, sku ja gina (gena? vafan heter det?) över banan, kolla ner för en backe, åå... Nope, där går inte jag ner!

2 krachar såvitt jag hängde med, den ena kraschen såg jag inte i sig själv, men såg när killen lyfte upp hojen, andra kraschen hände bakom ryggen på mig, en bit ifrån, satt på marken vid det tillfället, men såg hur länge flaggaren hade upp flaggan, så ti sist steg ja upp å kolla lite. Hojen hade dom fått bort från banan å likaså killen, men tyvärr hade han brutit nyckelbenet. Uscha. Säkerligen var det flera som körde omkull, men som sagt, stoooor å lååååång bana. Bra att OFFROADPro finns att läsas, så jag hänger med vad som hände på tävlingarna oxå ;)

Här återkommer ju samma problem som med hästarna, jag e så fokuserad på själva fotograferandet, att ja int riktigt har koll på själva tävlandet.

Hade önskat lite ljusare väder, fick ha lite väl hög iso på vissa ställen, vilket kan medföra en del brusighet, men vafan, man får bara gilla läget lixom. Brukar ju försöka vifta med trollspöet å få bort dom rätt bra ändå. Har ingen koll på hur många foton sådär egentligen, men... 3 8gb minneskort e fulla, så ja gissar på en ca 2000 foton.

Kan lugnt säga att jag längtar efter min egen dator nu, så man sku få börja redigera å ladda upp. Får lite se vad feelisen är ikväll om man far ti spitu å fota, eller om man skiter i det ikväll å far på torsdan istället. Således sku jag eventuellt få fixat undan en del redigering ikväll, ligger ju lite efter oxå med tidigare foton. Frustrerande minst sagt!

Jäkligt surt att många av tävlingarna e väldigt långt bort, finalen går i imatra, så de lär jag väl få skippa. Däremot e de nå indoor supercross i tampere på kommande, sku va lite skoj å fara å kolla på, även om jag sådär fotomässigt kanske inte kan prestera där.

Hur som helst, de här var såååå awesome! Kommer definitivt å fara på flera större tävlingar när tillfället ges! Nåja, i år lär de ju int ske nåmer, men kanske de e nå lägre sarja ännu på vettigt avstånd! Vet ju va ja har ti satsa på i nästa år ;D

De värsta e att de känns som det håller på bli stort dehär ;D Visserligen e de ju kanske de jag nog vill, men tillika blir ja ju lite skraj, å vill göm mig under täcket haha ;D Jag vet inte hur mkt folk känner till mig utanför nejden, men...  Tror inte jag behöver visa framfötterna så många gånger förrns folk börjar känna till mig å  mina foton.

Nåja, dags å ställa sig mot jobb nudå, fortfarande full av adrenalin å bränsleångor ;D

lördag, augusti 26

Att vara företagare....

..... Den tanken har lockat mig sen unga år, varför vet jag inte riktigt?! Inte sådär egentligen.

Sanna på concordia kom ihåg mig sen första gången jag var in ti henne, å hon var så otroligt glad nu när jag äntligen sku starta egen firma. Å visst var jag lika glad själv. Ännu bättre var ju att det här var en firma som jag sku syssla med på fritiden, så jag är inte på det viset beroende av inkomsten = mindre huvudbry (... eller?)

Dom brukar säga, att vara företagare så jobbar du dygnet runt. Det stämmer kanske nog rätt bra. I skrivande stund är klockan 05:51 på lördag morgon, och jag har suttit å kolla vilken kurs jag vill se idag. Kollat fb events så jag inte missar nå photoshoot idag, kollar kalendern så jag inte har nåt uppskrivet där, funderar vart jag ska åka ikväll å fota fyrverkerier osv. Allt det här är att vara företagare.

En viktig uppgift som ligger på, är att skriva lite årsplaner. I mitt fall behövs det kanske inte, men för min motivation (tävlingsinriktad som man är), så är det bara nyttigt. Jag har ingen jag behöver redovisa åt, jag är inte momsskyldig osv och bokföringen är ganska enkel. Jag fakturerar online, så inte heller några kvitton att hålla reda på. Den här delen av företaget är jag ganska tacksam att den är så enkelt skött.

Jag tänker alltid ut nästa steg (eller försöker iaf, sen om det blir av är ju en annan fråga). Vilken utrustning är mest nödvändig? Ja, som ni vet, så har ja ju snarvlat om att en ny kamera ligger på här ganska snart, eftersom 50Dn börjar ha sett sina bästa dagar. Räknade igår att bara kamera å objektiv så har jag uppdaterat från ett värde på 700 euro till ett värde på 2100 euro. Innan jag har den utrustning jag vill ha, så kommer jag att landa på ett värde närmare 15 tusen euro. Sen kommer all utrustning runtom till oxå. Billigt? Mjaah. En del utrustning kan man pruta på priset på, som t.ex den trådförsedda fjärrkontrollen jag beställde efter till kameran häromdan. Sålänge den fungerar som den ska, så kommer den inte att försämra bildkvalitén = där kan man pruta på priset.

Igår blev jag bitter av den här insikten. Idag blir jag sporrad (och kanske en aning frustrerad, för att snöbollen är så trög att få i rullning). Alla har sämre och bättre dagar.

I år har jag kanske lagt lite mindre press på mig själv, tillåtit mig att åka å fota för övningens skull, inte för att leverera. Det här var nåt vi diskuterade på kursen, åker man på en hästtävling, så åker man dit för att sälja foton, inte för att öva sig på att fota. Då ska man ha det på klart. Men det finns gånger då jag åkt till spitu för att helt enkelt utmana mig själv lite, få testa på vinklar å inställningar som jag kanske inte räknat med att sku bli bra. Lixom försökt få bort det där "hur ska jag fota för att dom ska bli nöjda?".  Men å andra sidan, crosskola på måndagar, klubbcross på torsdagar, så jag har haft ganska många tillfällen att kunna välja, ska jag leverera, eller öva?

Men vet jag att jag ska leverera, som t.ex på Sarjacrossen, då tar jag nog fram Bjässen å lägger dom inställningar jag e van med. Eller som när jag ska åka till Alavus i morron, inte chansar jag där inte, lägger nog direkt bjässen på.

När jag var på Road Rockets american car meeting i somras, så satt jag å några vänner å kollade på car limbo (ja, precis som det låter, limbo med bilar), å jag drog fram telefonen å börja pilla på den. Ena kompisen sa "-Men du ska ju fota nu så du får några foton!" och jag svarade "-Jag jobbar. Jag lägger upp bilder på instagram". Okej, jobbet i sig var ju även att vara där på meetingen, men även att pilla på tfn innebar jobb.

Jag känner även en viss frustration nu oxå, då jag bor hos päronen p.g.a remppan å har bara med mig en 200 euros laptop, som inte ens klarar av att visa raw-material. Känns lite som att jag har myror i blodet för att jag inte kan sitta vid min egen dator och jobba med foton osv. Att sen färgkalibreringen var åt skogen på den här laptopen gör inte saken bättre heller, då man inte ens kan se på foton utan att få kortslutning i kontoret.

En nackdel är att jag har lite för lätt å låta vissa uttryck fastna i huvudet. En kurs jag kollade med John Hagby som handlade om porträtt, så sa han 2 saker. 1) Bilden ska vara så färdig som möjligt när du tar den. Gulp! 2) En annan fotograf som han kände, sa att man ska inte behöva lägga ner mer än 2-3 minuter per bild i redigering. Gulp! Okej, John själv sa att det här är kanske att ta i, 10 minuter per bild är nog ok. Tänk er då 200 foton och 10 minuter per foto.

Så, vad kan man dra för slutsats? Jo, man jobbar nog dygnet runt som företagare, men.. jag trivs med det. Jag har en massa måsten som ligger på, den viktigaste som jag borde göra, är att skriva ner vilka måsten som ligger på ;D

onsdag, augusti 23

One step up....

....


Beo, får du notifieringar om jag svarar direkt på kommentaren? Men jo, det e på gång, men jag har inte riktigt fått färdig den, å kommer knappast att hinna få den färdig innan säsongen e slut. Så det betyder att jag förmodligen vid årsskiftet kommer att byta över till företagsversion av kuvat.fi istället.

Men att jo. Hade ju funderat på att ta steget upp från klubbcross till sarja, men ääääh, ja kör på (eehhee) SM direkt jag ;D Nejmen, det råka sig så väl så dom har deltävling i alavus, så de e ju likabra ti pass åpå då. Men med min vanliga otur ösregnar det väl.... *himlar me ögonen*.

Sen återstår det ju några problem dock. Eller jag kanske borde vara positiv å säga utmaningar istället. 1) Jag har aldrig sett banan, så jag vet int varken var man kan och får stå för bra foton. På den här nivån så e ju säkerhetsaspekten ännu viktigare. Vid spitu så vet dom att jag e där, dom e vana me att ja tållar lite överallt och jag e ju van från hästarna att ha ögonen lite överallt. Å gula kläder på så man syns! Klart en olycka kan alltid ske, men... jag brukar försöka tänka på säkerheten iaf.

2) Dom e förmodligen liiiiiite fler i startfältet än jag är van med. Vet att Rodolfi kör på förhandsbeställning för att säkerställa att köparna får bilder på sig, meen.... Tror int jag ska köra med det ännu, då ja inte riktigt vet.

Borde även göra upp lite årsplaner för firman. Fördelen med att ha sidofirma e ju att man inte måst göra allt sånt. Men att sätta upp personliga mål e ju aldrig en dum idé. Dock e de lite sämre me att lyckas uppfylla dom ;D

Nåja, dags å ställa sig för jobb, men vi ska hoppas åtminstone att ja kommer mig iväg ti alavus. Borde ha nån som sparkar mig där bak ibland, så ja kommer mig iväg ;D


lördag, juli 15

Materiell lycka!

.... Jaa-a. Det kan man säga.

Först innan ja glömmer. Ha en skön semester Beo, hälsa åland å njut av zykth... zyto... semestern! ;D

Nåjo, åter till ämnet. Hade köpt ett begagnat batterigrepp ti kameran, tyvärr hade jag märkt det på onsdag, säljaren hade lagt upp annonsen på måndan, så de blev att rappa på lite! Men han fick iväg det på posten så jag hann få det igår (fredag), iom att jag behöver det idag. Som vanligt kommer man på saker å ting i sista minuten. Batterigrepp kan vara rätt värdefulla, men när jag hitta ett för 29euro + post, så va de nog bara att slå till! SÅ supernöjd med det. Nu kan jag fota 09-21 idag utan att behöva oroa mig för att bli utan ström ti kameran ;)

Sen... Sen kom jag på att ja ville ha ett kortare zoom nu till jeppisdagarna. Fenomenala Suvi sökte under förmiddagen å försökte hitta nåt jag skulle få tag i igår, hon hitta ett på findit, skicka sms åt säljaren direkt, men det var förstås redan sålt.

I väntan på att batterigreppet sku anlända ti cittari, så gick ja å tålla på prisma å försökte kolla där, men dom var helt utan. Ett tamron 70-300 hittade ja såndär prislapp på, men de va ju inte de ja behövde.

Nå, tog en chansning å for ti foto elite å fråga, men inte hade dom nåt såndär perus heller, alltså typ ett 17-55 eller nåt liknande. Men... (ett men jag verkligen gillar!).. dom hade ett 18-300. 3.5-6.3, så inte helt super ljusstarkt, men de e dom korta brännvidderna jag behöver nu. Så.. oho. Hoppsan. Ojsan. Så gick det, nu har jag ett Sigma Contemporary 18-300mm då. Ett macro dessutom, inget av mina tidigare objektiv har macro, så de va ju lite skoj. Eller ja, hela linsen i sig e lite skoj, fruktansvärt konstigt med 38cm närgräns. Tur att ja har motljusskydd på, för ja tycker ja går så nära allt så de snart tar i linsen! ;D

Inte helt pissiga recensioner enligt cyberphoto (man får ju hålla sig ti en sida), så dehär e väl kort va dom tyckte om denhär linsen.

Plus:
+ Bra skärpa under 200mm (på f/8-f/11) för att vara en superzoom
+ Förvånansvärt lite kromatisk aberration för att vara en superzoom
+ Kort närgräns och bra förstoringsgrad på 300mm
+ Inbyggd bildstabilisering
+ Snabb och tyst AF-motor
+ Relativt välbyggd i ett smidigt format 

Minus:
- Mjukare resultat på brännvidder längre än 200mm, och särskilt på 300mm
- Skärpan på största öppning är inte alltid så bra som man kan önska
- Vinjetterar tydligt på full öppning inom det kortare brännviddsomfånget
- Märkbar distorsion på kortare brännvidder 

Slutsats
Sigma 18-300/3,5-6,3 DC Macro OS HSM Contemporary är klart bättre än genomsnittet bland superzoomar, och bland alla dagsaktuella superzoomar placerar jag denna på andra plats efter Nikons 18-300 (version II), men har du en Canon eller Sony-kamera (sistnämnda med A-fattning) så är Sigman i skrivande stund optiskt sett det bästa valet. Om du som hobbyfotograf ska ska ut och resa och bara vill ta med dig ett enda objektiv som ska fungera till så många motivområden som möjligt, ja då kan detta absolut vara rätt objektiv för dig.

Så, sådär lägligt är det JPV idag vid spitu, Jussi Vehviläinen som e där å drar träningar. Så såna är planerna för idag! :)

torsdag, juni 22

Börja aldrig med fotografering...

... om ni inte är miljonärer.

Nåja. Senare i sommar har jag ett fotoshoot inbokat. Grejt. Bortsett från att jag varken har kamera eller objektiv som riktigt räcker till för detta ändamål. Så nu har man börjat fundera på kamera och objektiv då.

Kamerorna står mellan en 5D Mk II och en 6D. 5an är lite billigare än 6an, men 6an klarar av högre iso. Däremot har 5an högre shutter speed. Tror ni beslutet blev enkelt?! Båda e jag beroende av på mina områden. Visserligen ska jag å testa min kamera ikväll (om de nu inte börjar ösregna), för att kolla hur hög shutter jag behöver, så med god tur kanske det klarnar efter ikväll. Men med min vanliga otur så ösregnar de väl där en kvart före 6 eller så.

Nå, så objektiven då. Det jag inte prutar på är ljusstyrkan, alltså minst ett 2.8 och helst ett fast 2.8, alltså inte så att ju mer du zoomar, desto sämre ljus. Mitt nifty-fifty är ett sånt, men bjässen å lillen är 5-6.3 resp. 4-5.nånting.

Inte nog med det, man ska veta längden oxå. Snacka med Suvi som hade använt ett 70-200 på nån festtillställning och tyckte det blev lite för långt, å det låter logiskt. Hon tipsa om ett 17-50 (tror jag det var) som var 2.8 å faktiskt ganska billigt. Bortsett från det lilla problemet att det inte passar en fullframekamera, alltså 5an eller 6an. Således lite bortkastat, eftersom min 50 inte klarar av höga ison.

Så, ni som håller på med hästar, å vet den där djungeln att försöka hitta en passande sadel. Det här kan liknas vid det. Hitta ett lagom objektiv som passar även fullframe. Omöjligt? Ungefär.

Och när man letar (jag brukar enklast nog leta på cyberphoto, sen letar jag fram var man köper det), så går det till så här... Okeeej, ja klickar i objektiv för canon.. å så klickar jag i fullformats... å bläddra.. bläddra.. aha, bara fasta objek, där kommer zoomerna.. YESS! Hitta ett 24-105!! De blir perfa.... vafaan! Inte ljusstarkt, prkl!

Precis så går det till. Så får man fortsätta bläddra. Osv osv osv.

Så att, sådär spenderas min fritid. Den lilla man råkar ha ibland.

Btw, Beo, tvättmaskinen snurrar! Den fick stå på utsidan tills vessan e remppad ;)

fredag, juni 16

Lång tajm no skåda.

... eller va bruk dom säg?!

Det har varit så obeskrivligt mkt nu på senaste tid, så jag har helt enkelt inte hunnit/orkat uppdatera ;)

Vet inte när de var jag uppdaterade sist, alltså jo, datumet kan ja ju se, men vad som hänt sen dess?! Kan iaf börja med det bästa, nämligen truckmeetingen.

Ojojoj, behöver jag ens säga hur kul de var?! Det blev helt perfekt i år igen, fick träffa på många nya vänner. Kanske mest roligt var att få träffa Maxan som kommit ända från Skåååuune. Ja, det finns inte ens ord att beskriva hur kul det var. Sen tog de ju oxå 3 dagar innan man återhämtat sig ;) Nåja, så full blev jag inte, meen.. man börjar väl bli gammal ;)

Firmamässigt, så har det oxå varit rätt mkt. Snart lugnar det väl ner sig lite då julimånad kommer, brukar alltid vara relativt lugnt då. Faktikst inte så mkt hästas i år, hmm.

Har beställt efter lite grejs ti firman oxå, reflektorer, en fjärrkontroll å en ny akku. Originalakkun e ju riktigt slut, å mina 2 china-akkuna börjar nog bli ganska slut dom oxå, eller jag fundera där ett tag om de rentav kan börja va laddarn som börjar va slut, för trots att den visar fulladdat så känns det inte direkt som akkuna är fulla.

Nåja, utan att gå destomer in på det, så får ja hoppas att nya akkun håller åtminstone några timmar. Visar den sig vara värd sina 8 euro, så beställer jag efter ett par till, samt ett batterigrepp. Reflektorerna ska bli oerhört skoj å testa på, då blir det porträttfoton på riktigt!

Hemsidan då? Jaadu. Vilken hemsida? Heh.. ungefär på den nivån, så att jo, inte får jag den klar innan denhär säsongen e slut. Meeen, de kommer ju hela vintern sen!

Sen var de en lite skitgrej me firman, hade tänkt göra lite förändringar, skicka in blankett, fick uppgifterna om att de inte kostar nåt, å sen kom ett fint brev hem på posten att de kostar 85 euro. Nå, nu va de ju så då, att jag just nu inte riktigt hade dom pengarna, så nu får jag skjuta upp det oxå. Typiskt.

Nå, hursomhelst, så går det iaf framåt. Har haft så mkt, så hela läggan ser ju ut som ett bombnedslag. Har bara jobbat, redigerat foton, sovit. Nå mkt mer har jag typ inte hunnit med. Den här helgen blir kanske en aaaningen lugnare, dock event både ikväll å i morron på dan. Men tänkte faktiskt sova hemma denhär helgen, alltså inte i husbil, så jag har söndan att hinna reda upp saker å ting.

Nåja, nu fick ja ju kamerafeber, så ja kom av mig me bloggen, men så bruk de vara :P Får chilla lite bara, å ... jaa... .fortsätta med annat :D

söndag, juni 4

Håhå....

...

Ma&Pa drog ti tuuri me husbilen i helgen, så man har fått vara hundvakt. Man kan int annat än säg att dom e ganska tållo dom här hundarna. Men de har nog gått rätt bra, T har varit lite knäro med maten som vanligt, hon har nån sån period nu igen. Som de int sku va svårt å få henne å hållas i hullet ändå?! Sku koka ris åt henne å se om hon äter det, men.... hittade inget ris?! Så fick komponera ihop en brödkant, lite lördagskorv å skinka, lite potatissallad å sen pure natural portionspåsar me såntdär slemmigt äckelkött. Ja, doggarna tycker ju säkert de e fenomenalt gott, meen.. det ser inte direkt aptitligt ut. Så, vad åt hon då? Jo, brödet å korven.

Så att jo.

Ser dessutom ut att bli en stekardag idag, tempen i solen visade nyss på 23 grader, å den som är i skuggan e redan på 14 grader å klockan är halv 9!

Annat då? Firmamässigt, så har jag myror i blodet. På gott och ont. Har kontaktat en som ska meddela mig när han far å köra, så får jag komma å fota honom, lite nytt att testa på. Många foton säljs (TACK till kunderna!), men ja sku ju helst sälja för några tusen. SÅ mkt utrustning som jag sku vila klicka hem, å de e lite svårt å veta vad man ska prioritera. Jaja, de där har jag tjafsat om förut.

Gjorde även misstaget å va in å kolla på MxCarro å man blir ju bara bitter.. Jag får lixom inte till den där sista touchen, å de irriterar mig. Jag vet att tex Rodolfi kör med i princip samma utrustning som mig, meeen int ändå att ja sku lyckas.

Nästa helg är det mkt på gång. På lördag e de fälttävlan vid nurk, dagens dubbel vid Esse och truckmeeting vid mysinge. På söndag e de hundutställning vid centralplan, pulling i forsby (sku seriöst måst fa på de, börj bli ett par år sen ja va på de sist), å det innebär att ja kan int fara på After Truckmeet nå. Eller visst kan jag, men blir ju nyktert då isåfall.

Måndag e de crosskola, tisdag e de hoppning i esse, onsdag blir de eventuellt annat, torsdag klubbcross. Så attdehäääran.

Några beställningsjobb har jag oxå på hyllan, eller ja, åtminstone ett, eventuellt 2. En 3e ska använda mina foton i reklamsyfte.

Utöver det borde jag jobba på en massa annat. OARGH va ja sku vila klona mig själv, seriöst alltså. Nåt jag sku måst prioritera sådär före utrustning e nå form av reklamkläder. Men vet int riktigt va som sku va lämpligt. Nu e de ju mest sommarsäsongen jag jobbar, så ett linne med tryck på sku ju va nå å så kanske nån tunnare vindtät jacka för kallare dagar. Ja.. å så kanske man sku måst laga logon klar först oxå?

Jaja, så e de. En sak i taget bara. Låter ju rätt negativ ti egen firma, men problemet är att ja vill så mkt på samma gång å har inte ro att låta saker å ting ha sin tid ;D Den som väntar på nå gott, väntar alltid för länge ;)

torsdag, maj 11

Måndag å fredag..

... Jag tror jag levt i koma.

Jag vet seriöst inte vart månda-onsdag försvann? Morsan brukar skämta å säga att veckorna går så fort, så de e ungefär måndag å så e de fredag! Lite sån känsla har jag nu oxå. Fast de e bara torsdag idag.

Kan riktigt ärligt säga att jag inte alls hunnit me nånting! Okej, sov en natt hos ma&pa här, då de va avloppsavbrott ti-on, så .. de lixom försvann ett dygn för mig. I måndags fick ja dock satt dom sista pärona, alltså inte päron, utan potatis.

Farsans nån bekant eller nån jobbarkompis eller nåt sånt, har varit pottisodlare, så han hade kommit med en del tips, å gett klartecken att vi kan nog plantera direkt i jorden nu redan. Så vi körde på det! Sen kom ju nattfrosten förstås. Nåjo. De blir va de blir.. !


Päärona blev i alla 3 lådorna, blev 8 st över från att ja lagt i dom 2 större lådorna, så täckte in plastlådan å planterade resterande i den.. ! Sen blev de en "kryddlåda", där gräslöken växer nu, alltså nere i vänstra hörnet, men dom andra kryddorna är inne å mojjar sig ännu, bara gräslöken som blev omplanterad. Ampeljordgubb har vi oxå på prov för att se hur de blir. 

Hade i min vildaste fantasi tänkt att morötterna sku rymmas i samma lådor som pottisarna, men tji fick jag. Sist morsan odla morötter, så ... man kan säga att hon inte direkt hade tillräckligt med växtdjup 😂

Så att jo, så långt e de klart tills kryddorna e redo att flyttas ut. 

Annat då? Jaa... Det har väl stagnerat! Heh :D Har lixom inte ens hunnit kolla vad jag har för planer till helgen, eller om jag e ledig hela helgen. Ledighet sku visserligen nog behövas, meeeen. Kollade nyss, å inte verkar de vara nå speciellt mkt tävlingar på g. En hopp i kurikka, å en dressyr i alahärmä. Jaja, kanske de blir en hemmahelg å försöka få ordning på bohaget å hemsidan. 

Så att sådant på gång nu just :) Få se om ja ens hinner få färdig hemsidan tills säsongen e slut 😂 Står fortfarande å stampar på samma ställe om layouten... Såå.. int vet jag.. Gick iaf med i en wp-grupp på fejjan å en woocommerce, så där ska jag väl nog säkerligen få all teknisk hjälp jag kan behöva! 


Och P.s Beo, sorry, men ja glömmer alltid svara på dina kommentarer! Hoppas du förlåter mig! :D 

söndag, maj 7

Paus...

... med marknadslaku... !

Efter nån månads prackande å problemsökande, fick jag problemet löst på min hemsida idag. Okej, jag kontaktade supporten för webhotellet, då jag insåg att de var ett serverfel som uppstod, alltså inget jag kunde påverka. Supporten gick in på min sida, å installerade tillägget jag ville ha, å tadaaa.

Men sen... Nu kommer dom verkliga problemen. Första problemet är layouten. Svenska eller finska? Eller rentav enbart på engelska? Engelska sku vara absolut enklaste för mig, men.. kan alla kunder tillräcklig engelska?

Nackdelen med att ha 2 språk, är att allt måste korskopplas dvs.. invecklat. Sen kan man ju fråga sig om jag sku köra layoutsmässigt bara på ett språk tills jag e nöjd med sidan, å sen börja krångla på diverse andra språk?

Vad jag menar med korskoppla, så tänk att du går in på svenska sidan, klickar in dig på webshopen å köper en fysisk vara som bara finns 1 av, då måste den här vara "försvinna" från finska sidan. Det ska således inte gå att köpa den på finska då mera. Det är de jag menar med korskoppla. Eller om jag t.ex väljer att publicera ett blogginlägg på svenska, så sku jag ju helst vila att de här sku kom automatiskt på finska sidan, endera färdigt översatt, eller med möjligheten att google translatea det. Det brukar iofs aldrig bli bra meen. Ni förstår poängen? Eller ska bloggen vara "gemensam" och jag skriver på bägge språken? Nu är ju inte det här frågan om blogg blogg as in som den här bloggen, utan mer som en informations-wall eller vad man ska kalla det.

Själva webshopen är ett tillägg till wordpressen, så misstänker nog det kanske finns multilingual plugin till den... Men ändå. Är ju inte bara webshopen som ska korskopplas. Tror jag.

Ja, de är en massa problem, som jag inte vet hur jag ska lösa dom, problem som inte folk iaf tekniskt kan svara på, förrns jag vet layoutmässigt hur jag vill ha det.

Int ere läätt tå he svåårt pa di säj.

måndag, maj 1

Säsongen inleds!

.. officiellt!


Med att vakna 04.30 och nysningar de luxe!

Heh. Jo, alltså tog en Duact igårkväll, å tydligen blev de snörvel-kalas idag. Tror int ja håller på bli sjuk, utan misstänker att ja kanske blir sådär efter duact. Vet inte, men tanken bara slog mig. Blir nog bättre då ja får dra in lite kall luft genom snoken ;)

Kameraväskan är färdigställd och packad (så gott som), akkuna på laddning, handsfreen på laddning, å ställt mig själv så långt så att jag ungefär vet vilka kläder jag ska ha på mig. Har ju utlovats varmt å soligt väder idag, så få se då. Alltid samma dilemma va man ska lägg på sig. Sen bruk ju ridhuset va lite svalt sådär, å när man står stilla, så de gäller att ha tillräckligt med kläder på sig ändå.

Plantorna får flytta ut idag, skedde nån radikal förändring på dom här när jag har haft ut dom, men tyvärr e de lite för kallt på nätterna ännu att ha ut dom helt å hållet :/ Arma sentända värme! T.o.m gurkorna å tomaten trivdes ute, trots att dom e mer växthusväxter.

Var nog lite onödigt å vakna sådär tidigt, vet att ja hinner bli trött innan tävlingarna börjar. Men va, e man får ivrig å taggad, så de e svårt ti sova då :( Å så har jag liiite för höga förväntningar på fotona, tävlingarna är ändå inomhus, så vet att jag inte borde ha så höga förväntningar :/ De går bra sålänge man fotar nånting som står still, men när de börjar röra på sig så... Nå, vi ska hoppas de kommer mkt ljus in i ridhuset idag... ! (Marie moitta ja låter så svensk när ja talar om ridhus, men ibland sitter det lixom i sen ja bodde på åland, där tala man om ridhus å inte manege :D ..)

De e såndär dag oxå, då ja sku vila ha 2 kameror. En som 70-300mm ligger på å en som 50mm ligger på, så man int sku behöv kasta om hela tiden. Men va, när man int e gjord av pengar så ;D Nåja, idag kan jag bara gilla läget! :)

lördag, april 8

Börjar bli...

... på riktigt det här nu.

Köpte mig ett domännamn å webhotell idag, hittade nåt väldigt förmånligt. Tanken är att jag så småningom (när domänet är registrerat), ska försöka kasta upp en hemsida/blogg/webshop för firman. Så nu jävlars jävlar, e de på gång :P

Hade inte tänkt göra det här ännu, men eftersom jag inte riktigt hinner med tiden, och fick lite lätt panik när jag stod i duschen å insåg att 1 maj är väldigt snart, så var det bara att sätta sig ner vid datorn å börja klicka till höger och vänster.

Tanken är att jag (om de nu går som jag vill), ska börja sälja fotona direkt från sidan, utan min egen inblandning. Meeen, med min otur så ska de väl inte gå så smärtfritt. Har iaf kollat att den tilltänkta webshops-tillägget iallafall kan sälja foton, frågan är bara hur mkt det kostar för just det tilläggs-tillägget.

Det går ju att sälja fotona direkt via kuvat oxå, men ja.. jag vet inte riktigt, det verkar på nåt vis så invecklat.

Nå, det sura i hela kråksången var att det kan ta upp till 48h innan domänet är registrerat. Så... Jag kunde hittills ladda ner (eller ladda upp?!) wp, å sen kunde jag inte göra så mkt mera innan domänet e reggat. Blöää. Hade ju sett fram emot en riktigt datanörds-kväll med kaffet i högsta hugg å sitta långt inpå småtimmarna (alltså typ till halv 10 då när jag somnar), å programmera.

Det som däremot var en fet tumme upp, var att webhostingen finns både på finska å svenska (å miljoner andra språk), så även om jag köpte det på finska sidan då förstås, så kunde jag kontakta supporten på svenska sidan. Dom hade en såndär fin "Chatta med oss", så ja tänkte, vafan jag testar, eftersom slutsumman inte riktigt stämde överens med det som jag hade tänkt betala... (36 euro vs 94 euro). Killen i andra ändan fixade mitt problem, så jäkla nöjd!

Har länge länge velat testa på wp (alltså wordpress), men aldrig riktigt förstått mig på det. Tills jag kollade en wp-kurs på moderskeppet idag! Fenomenalt! Har faktiskt lärt mig rätt mkt från moderskeppet, så nog är det väl värt sina 11 euro i månaden, för över 200 kurser!

Nå, hur som hafver, nu kom ja lixom lite av mig, då jag inte kunde göra nåt mer förrns domänet e reggat nudå. Så va tusan ska jag göra nu?! Visserligen kunde jag ju jobba lite på logon, men de e ju tråkigt ;)

Äsch, får väl käka nå mums å se nån film nudå istället :D Tusan oxå ;)

söndag, mars 19

Gäsp..

... Full rulle igår kan man säga. Höhö, no pun intended.. Om man fortfarande sku ha filmrullar..

Var nåt event vid macken i gamla hamn igår, tänkte jag sku måst fara dit å fota lite (för ja vet, annars kommer Marie å sparkar mig i reven), så ja tänkte att jag far en liten stund. Nåjo, det visade ju sig att Dennis Backlunds körning var rätt intressant sådär fotomässigt, så ja beslöt mig för att vara där lite längre. Tackolov hade man ju extra kläder i bilen, hästmänniska som man är ;) Många foton tagna, men dom flesta är väl rätt snarlika, så man får la se vilka som är bra nog att laddas upp :)

Tyvärr har inte morsan ens nå raw-viewer på sin dator, hade nog tidigare nångång dragit ner nåt program, men de va bara en trial, så int toima de ju denhär gången. Hittade en onlinekonverter, så letade upp ett visst foto jag ville se (jag kunde alltså inte ens se dom på datorn) å samtidigt konvertera det till jpg.



Det är precis så brutalt som det ser ut, han faller över styret. Ni som stått brevid mig på hästhoppningen vet ju hur jag brukar låta. Dock, så vet jag int.. I dessa situationer, som går på några sekunder, så har jag slutat fota. Självklart med respekt för den person som eventuellt skadar sig väldigt illa, men... Sku jag flyg av en häst rejält, så sku jag nog verkligen vila se alla bilder i en serietagning.

Men det känns så girig nyhetsfotograf att fortfarande håll ner knappen när man ser någon som är på väg å vurpa. Och fast ja nu sku fota, så behöver man ju inte lägga upp dom bilderna om de e så att utgången slutade lite mer olyckligt.

I det här fallet gick det relativt bra, han steg upp. Å de e ju huvudsaken! Det kan hända att jag har några andra foton där han flög oxå, underlaget var inte det lättaste att köra på (låter ju som jag sku ha kört oxå.. men man kan ju tänka sig), så det var imponerande att han ens försökte!

Matias tyckte oxå vi sku ta en helhetsbild (jag måst seriöst skaff mig ett 17-55 eller nåt liknande!), så han skicka upp mig i hjullastarn. Alltså i skopan. Man e ju inte alls höjdrädd. Till en viss höjd gick det bra, sen kändes de lite ostabilt :P När man sen ska försöka se nåt genom kameran, så tenderar min balans å bli lite annorlunda, kroppen känner inte av det som ögat ser, det där klassiska. Så, de va nog bäst å sätt sig ner på huk, så man inte tog nåt snedsteg ;)

Måsta ju förstås börja googla 18-55 gluggar, finns riktigt billiga perus, 231 euro på rajala, 181 på scandinavianphoto. Nästan så man sku kuna klick hem ett bara för att. Kvalitén e ju som vanligt därefter, men då sku man åtminstone få helhetsbilder. Å då sku det täcka totalt från 18-600, så.. då kan man börja snacka heltäckande ;) Nå, vi får se. Nog använder jag ju gamla trotjänaren 70-300 ännu, å får riktigt bra bilder med den, men de e ju för att jag känner den å vet hur jag ska använda den. Visserligen, kvalitén i bilderna är inte lika bra som Bjässen, har ju förr nångång visat skillnaden på fotona.

Nåja.

Ma&Pa kommer hem ida, gissar på att dom käkat frulle rätt tidigt, så dom e väl hemma runt 12 tiden sku jag gissa. Ska bli spännande å kom hem sen å få se hur turbotomaten tagit sig, skruva ihop mina piedestaler å börja plantera om lite. Ja fasiken, de va ju plastkrukorna. Måste norpa några ur garaget. Drömde mardrömmar om att jag fått en invasion av blomflugor över natten ;) Men det tvivlar jag nog på :D Tror dessutom jag ska möblera om lite å flytta min Billy The Bokhylla till andra sidan soffan, så jag får ena piedestalen där upp efter fönstret.

Så att jo, tror ja ska börj ta å käk nå frukost här nu å fara å kast mig på soffan en stund!

söndag, januari 29

Sådan dag...

.. Hade lite hoppats på strålande solsken där ute, men tji fick jag.

Så istället jobbar man såhär.



Det här är bara i testskedet ännu, därav garnnystanet.. 😁😁 Och det lite harmliga är att mitt soffbord har blivit rätt transportskadat, så tyvärr finns de lite blemmor här å där 😒

Testat lite olika saker nu, direkt light, "softbox", direkt blixt å diverse annat, inte riktigt nöjd med resultatet ännu. Men det är bara att fortsätta testa! Ett vitt lakan är ju nåt man ska införskaffa här så småningom oxå, konstaterade jag rätt fort.

Skulle gå igenom bilderna å köra dom genom redigering å se om ja lyckas förbättra nåt, men sen råkade jag se att moderskeppet har gratiskurs (tills sista denna mån!) om friläggning, å de e nåt jag fullkomligt suger på, så nu blir det att försöka lära sig det!

Om jag hinner å och ifall jag orkar, så blir det plättkalas här idag. Men var tänkt jag sku göra en supergod knackkorvsås oxå, så får la se om jag hinner och orkar med bägge.

Så att jo, sådant idag. Nu fortsätta med onlinekursen! 😎