.. Schysst att det är Haukipudas å Kokkolas nationella precis sama helg. Jag blir ju så lycklig.. !
Nåja, jag vet inte om Jenny tänker åka ti Haukipudas bägge dagarna, eller bara en dag, å vilken dag isåfall, det lär väl visa sig, såg att kokkola hade 130 cm klasser båda dagarna, så nog lär ja ju få fota nog..!
Haukipudas var en såndär dag (då när vi var sist) som man fick starta innan tuppen har vaknat ens.. ! Minns inte om det var 4 eller 5 nångång som vi for från stallet.. ! Men trevliga tävlingar hade dom :) Dom har klämt in 7 klasser på en å samma dag, visserligen på 2 banor, men det lär nog bli tidig start ändå..! Å en av dom första gångerna man fick se PSG klass live.. :) Eller om de nu va inter, de minns ja int, men ja sku ha för mig att de va PSG
Angående tömkörningstävlingen, så har jag inte hunnit fundera med ägarna ännu, det blev lixom lite mkt på G här nu igen. Idag ska jag å hjälpa Anni tömköra Prins å se lite hur det fungerar, sen ska väl jenny träna i morronkväll, å sen e de jenni-träningar på fredag. De e nog arma synd att dom kom så hastigt på, men visst, har man egen ponny som e inkörd, ganska enkelt då å veta om man ska fara eller inte.. Frågade nog om tävlingarna ordnas flera gånger, men dom skrev att det beror på deltagarantalet, kanske blir först nästa sommar :S
Kom på ytterligare ett knep med mina gramaner oxå till longreiningen... Eftersom de e såndär.. jaa.. hur ska man säga.. alltså vanligt "tygellås" å de e så knöligt varje gång dom ska sättas fast i bettringarna, så slog de mig igårkväll, att 2a paret inspänningstyglar jag köpte, var ju lite såndär... bättre kvalité om man säger så... Så att spännet går att ta lös/byta ut. Det var orsaken till att jag köpte nya, för spännet gick sönder på första paret inspänningstyglar (bara av att dom föll i golvet vinterntid.. hejja bara!) å inte gick att ta loss..!
Så nu kan jag enkelt ta spännena från inspänningstyglarna å lägg på gramanerna, så slipper jag slita upp dom varje gång, utan bara knäppa fast i bettringarna...! Aaah, gotta love that!
Håhå, fastna på cyberphoto.fi å glo lite, kom på att jag inte kollat priserna där på en kamera.. Visserligen rejält dyrare än på diverse andra ställen... Cyberphoto har lite dåligt utbud på 3200, men kanske den e utgående den oxå... (350 spänn på tex anttila + 18-55 objektiv), billigaste på Cyberphoto var 500 spänn, visserligen med väska å uv-filter å sånt tjafs med.
Sku vara lite intresserad av just den, eller nån från 5-serien, orsaken är att det finns en wifi-enhet att köpa till för en 50-lapp. De innebär att man kan direkt överföra bilder ti surfplatta (eller telefon, men jag har ju WP), betydligt enklare å se direkt på plats då. Dock stiger ju 5-serien direkt prismässigt...! Ah nu såg jag om 3200 "Utgången modell som inte säljs längre.." Just så...
Nåja.... !
Visar inlägg med etikett Tömkörning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tömkörning. Visa alla inlägg
onsdag, juni 25
Men suck...!
Etiketter:
Dressyr,
Fotografering,
Hoppning,
Jenni-träningar,
Tävlingar,
Tömkörning
onsdag, april 30
Farbror C.
Det var en sån dag idag. Ni som vet, ni vet.
Han gnägga åt mig i hagen, fastän jag e fortfarande övertygad om att han trodde jag kom med maten, även om ja var 1,5-2h "för tidig". Allt gick bra tills jag sku börja tränsa. Inte ens med morot som lockbete så gick det, sen kom Martina till undsätting :D Nå... På plan kände ja rätt fort att idag kommer det att bli lite spännande.. Gick först ett par varv sådär löst å ledigt bara, tömkörde ett par varv, å konstatera att idag fick ja nog lägga på inspänningstyglarna. La fast dom å i samma veva kom Martina ut me Mio, å när hon hade longerat en stund, så kom Farbror C på att nånting var skitläskigt å hoppa till, å förståss hässa upp Mio oxå :D Gamla gubbar!
Det roliga sen var att jag i princip sku ha kunna ta bort tömmarna, han dressyrade på för sig själv! Å jag stod å fundera vart han är på väg. Så vi rådda nu på en stund, han gick mest böjningar å vikningar där han själv tyckte han sku gå, å ja följde med ;D Men han gick nog fint! :D
På vägen ut till hagen sen stod han på två ben, man kan inte annat än att sucka å skratta åt Farbrorn. De va lixom int nå att han hoppa till, han ställde sig upp på 2 ben...! Sen försökte ja förklara åt honom att jag int drar om int han drar, så han trippa sidledes till hagen med huvudet böjt mot mig. Försökte även upplysa om att maten inte har kommit till hagen ännu, men det trodde han inte på, han var nog säker på att jag ljög. Så det var tvärdyk ner i hölådan för att inse att den var tom, å sen var det galopp, hopp, bock, spark, studs, galopp, tjut, hopp, galopp, bock.
Hälsningar Farbror C, 24 år gammal!
Nu är det kaffepaus å sen tillbaka till stallet för banbyggandet!
Han gnägga åt mig i hagen, fastän jag e fortfarande övertygad om att han trodde jag kom med maten, även om ja var 1,5-2h "för tidig". Allt gick bra tills jag sku börja tränsa. Inte ens med morot som lockbete så gick det, sen kom Martina till undsätting :D Nå... På plan kände ja rätt fort att idag kommer det att bli lite spännande.. Gick först ett par varv sådär löst å ledigt bara, tömkörde ett par varv, å konstatera att idag fick ja nog lägga på inspänningstyglarna. La fast dom å i samma veva kom Martina ut me Mio, å när hon hade longerat en stund, så kom Farbror C på att nånting var skitläskigt å hoppa till, å förståss hässa upp Mio oxå :D Gamla gubbar!
Det roliga sen var att jag i princip sku ha kunna ta bort tömmarna, han dressyrade på för sig själv! Å jag stod å fundera vart han är på väg. Så vi rådda nu på en stund, han gick mest böjningar å vikningar där han själv tyckte han sku gå, å ja följde med ;D Men han gick nog fint! :D
På vägen ut till hagen sen stod han på två ben, man kan inte annat än att sucka å skratta åt Farbrorn. De va lixom int nå att han hoppa till, han ställde sig upp på 2 ben...! Sen försökte ja förklara åt honom att jag int drar om int han drar, så han trippa sidledes till hagen med huvudet böjt mot mig. Försökte även upplysa om att maten inte har kommit till hagen ännu, men det trodde han inte på, han var nog säker på att jag ljög. Så det var tvärdyk ner i hölådan för att inse att den var tom, å sen var det galopp, hopp, bock, spark, studs, galopp, tjut, hopp, galopp, bock.
Hälsningar Farbror C, 24 år gammal!
Nu är det kaffepaus å sen tillbaka till stallet för banbyggandet!
lördag, april 26
Partypooper.
Känns som att jag e den personen idag.
Är inte alls på humör för nånting, trött som fan, å grinig dessutom. Å trött som fan. Å trött e jag dessutom. Å jag e så förbannat trött.
Var å fundera med Farbror C idag, gick riktigt bra, men iom att jag var trött från början så va de lixom inget extra.. Börjar få mera tjing på hjälperna åtminstone, tusan de e nog bra övning dehär. Farbror C va ju förstås lika fin å nöjd som alltid, ståtlig häst när han står fint i form. Jag måsta t.o.m göra en halt å gå så långt åt sidan jag kunde för att se hur fint han stod. Lustigt oxå hur tidsuppfattningen e borta när man försvinner in i sin lilla koncentrations-bubbla!
Nåja, såpass trött, så dom sista stegen när ja plocka undan allting var riktigt jobbiga.
Dessutom tyckte marie vi sku göra nåt ikväll. Hör å häpna så råka hon ha en ledig helg igen (!!)... Den människan har typ 2 lediga helger i året, å nu har hon tammetusan haft hela TRE lediga helger redan i år! Håhå, va ska de bli av henne?! Tsss.. Nå anyhow, det där "göra nåt ikväll" brukar ju vanligen innebära sprit. Å sist jag var på sånthär humor å "gjorde nåt", så hände ju kvällen "Karma, ödet, call it whatever you want"... Seriöst, jag borde lära mig att skriva kortare inlägg, t.o.m jag tröttna ju när jag sku leta efter inlägget -.- Men jag kan inte rå för det då jag har typ tusen saker jag måste "spit it out".. sku ju istället bli ca 200 inlägg om dan då -.- ... Pest eller kolera...
I all min frustration så råkade ja klicka igång en pianoversion av PoTC å sen va de ju kört då. Då blir jag ännumera frustrerad då den där favoritlåten e så kort egentligen. Å när jag hör den så börjar jag så innerligt sakna ett spel som lades ner ;( Dom gjorde ett nytt spel under samma namn som nu kan spelas på fejjan, men det är inte alls samma upplägg. Bara samma namn. Å de suger. Fan va ja saknar de där andra spelet prkl... Tog några printscreens från spelet... å ja, så finns ju the zombie dance på tuben oxå. Dom la in sånhära helt onödiga grejjer som inte hade nåt med själva spelet att göra, men som (enligt mig) var askul. Ni lär ju förstå sen.
Denhär var inte så synkad, å lite mörk första, men sen blir det bättre. Sånt här kunde man roa sig med i spelet.
Här e några printscreens som jag tog..
Jag rapar... Moget?
Jag fiser (och är gul dessutom)... riktigt moget!
Close-up.
Ja, det var ett roligt spel. Kunde fördriva många timmar där när man inte hade nåt att göra. Det var ett skönt spel på det viset att det måsta int ske nånting hela tiden, du kunde precis välja själv. Hann dock aldrig bli full lvl, tror jag kom upp till lvl 46 eller nåt, sen la dom ner :(
Visst skulle det vara surt om dom lade ner seafight oxå, men ja lirar inte det så mkt. Dessutom är det dyrt. Dehär kosta 7,90 dollar i månaden (eller nåt ditåt) å det var allt du pröjsade för. Ja fy tusan, sku ja kuna progga spel, sku ja helt klart göra ett liknande bara för att få roa mig själv -.- Som sagt jag e ju sentamentalist...!
Sitter å funtsar på om jag borde göra egna compilations av PoTC soundtracket, så jag inte behöver sitta å klicka replay efter 2 minuter, å så jag får höra flera versioner efter varandra utan att behöva tuba efter flera. Handär Jarrod Radnich version e ju nog rätt skön om man säger så. Men det finns ju ofantligt varianter på den, 4-hands å massor med egna tolkningar.
Nåja om ja sku ta å dissa bloggen nu en stund å försöka göra nå annat. Som t. ex att börja mentalt förbereda mig på att fixa mig inför kvällen. När man int har nån lust så går de extra trögt, men jag e ju int den som int tar vara på chansen åtminstone. Tror jag sku vara typ 8 hos marie, å klockan är 5 nu... å jag e ju känd för att int riktigt stressa när jag ska fixa mig... Tagga? ... tagga.... -.-
Är inte alls på humör för nånting, trött som fan, å grinig dessutom. Å trött som fan. Å trött e jag dessutom. Å jag e så förbannat trött.
Var å fundera med Farbror C idag, gick riktigt bra, men iom att jag var trött från början så va de lixom inget extra.. Börjar få mera tjing på hjälperna åtminstone, tusan de e nog bra övning dehär. Farbror C va ju förstås lika fin å nöjd som alltid, ståtlig häst när han står fint i form. Jag måsta t.o.m göra en halt å gå så långt åt sidan jag kunde för att se hur fint han stod. Lustigt oxå hur tidsuppfattningen e borta när man försvinner in i sin lilla koncentrations-bubbla!
Nåja, såpass trött, så dom sista stegen när ja plocka undan allting var riktigt jobbiga.
Dessutom tyckte marie vi sku göra nåt ikväll. Hör å häpna så råka hon ha en ledig helg igen (!!)... Den människan har typ 2 lediga helger i året, å nu har hon tammetusan haft hela TRE lediga helger redan i år! Håhå, va ska de bli av henne?! Tsss.. Nå anyhow, det där "göra nåt ikväll" brukar ju vanligen innebära sprit. Å sist jag var på sånthär humor å "gjorde nåt", så hände ju kvällen "Karma, ödet, call it whatever you want"... Seriöst, jag borde lära mig att skriva kortare inlägg, t.o.m jag tröttna ju när jag sku leta efter inlägget -.- Men jag kan inte rå för det då jag har typ tusen saker jag måste "spit it out".. sku ju istället bli ca 200 inlägg om dan då -.- ... Pest eller kolera...
I all min frustration så råkade ja klicka igång en pianoversion av PoTC å sen va de ju kört då. Då blir jag ännumera frustrerad då den där favoritlåten e så kort egentligen. Å när jag hör den så börjar jag så innerligt sakna ett spel som lades ner ;( Dom gjorde ett nytt spel under samma namn som nu kan spelas på fejjan, men det är inte alls samma upplägg. Bara samma namn. Å de suger. Fan va ja saknar de där andra spelet prkl... Tog några printscreens från spelet... å ja, så finns ju the zombie dance på tuben oxå. Dom la in sånhära helt onödiga grejjer som inte hade nåt med själva spelet att göra, men som (enligt mig) var askul. Ni lär ju förstå sen.
Denhär var inte så synkad, å lite mörk första, men sen blir det bättre. Sånt här kunde man roa sig med i spelet.
Här e några printscreens som jag tog..
Jag rapar... Moget?
Jag fiser (och är gul dessutom)... riktigt moget!
Close-up.
Ja, det var ett roligt spel. Kunde fördriva många timmar där när man inte hade nåt att göra. Det var ett skönt spel på det viset att det måsta int ske nånting hela tiden, du kunde precis välja själv. Hann dock aldrig bli full lvl, tror jag kom upp till lvl 46 eller nåt, sen la dom ner :(
Visst skulle det vara surt om dom lade ner seafight oxå, men ja lirar inte det så mkt. Dessutom är det dyrt. Dehär kosta 7,90 dollar i månaden (eller nåt ditåt) å det var allt du pröjsade för. Ja fy tusan, sku ja kuna progga spel, sku ja helt klart göra ett liknande bara för att få roa mig själv -.- Som sagt jag e ju sentamentalist...!
Sitter å funtsar på om jag borde göra egna compilations av PoTC soundtracket, så jag inte behöver sitta å klicka replay efter 2 minuter, å så jag får höra flera versioner efter varandra utan att behöva tuba efter flera. Handär Jarrod Radnich version e ju nog rätt skön om man säger så. Men det finns ju ofantligt varianter på den, 4-hands å massor med egna tolkningar.
Nåja om ja sku ta å dissa bloggen nu en stund å försöka göra nå annat. Som t. ex att börja mentalt förbereda mig på att fixa mig inför kvällen. När man int har nån lust så går de extra trögt, men jag e ju int den som int tar vara på chansen åtminstone. Tror jag sku vara typ 8 hos marie, å klockan är 5 nu... å jag e ju känd för att int riktigt stressa när jag ska fixa mig... Tagga? ... tagga.... -.-
Etiketter:
Bitter,
Chirac,
Hitta-på-fanstyg,
Stass,
Tömkörning
lördag, april 19
Duktiga tjejer...
... som vanligt! Å även fast de va lite kaos i början.
Nå ja for ju å tömköra Faxman i morse, det gick riktigt bra. Först var han lite misstänksam när jag hämta honom från hagen, han fundera om han ska ti kliniken nu igen! Men ja sa att nää, int va de de idag, vi ska nog bara å tömköra :] Hade spöet med idag så vi träna lite med det, å de gick riktigt bra, däremot började han med en grej som inte var det bästa, å de va att "dra tyglarna åt sig" om man säger så.. Vilket inte är riktigt optimalt vid tömkörning... Men såfort ja börja kräva lite (som tex skänkelvikning) så sluta han med det, så ja undrar om han int blev lite rastlös när han gjorde det, för de var mest när vi skritta runt bara. Det visar sig, vi håller ju på lära känna varann på en ny nivå nu om man säger så :D
Vi har ett litet bekymmer dessutom. Visserligen är det ett roligt bekymmer, men lite knepigt. I vänster varv kan jag tömköra honom på riktigt liten volt, i alla gångarter, men det här lyckas inte riktigt bra i höger varv. Sist lyckades jag inte alls, idag fick jag honom att gå i skritt. I traven blev det att han for utåt, eftersom ja vill kunna "hålla tillbaka" oxå... Alltså det är så himla knepigt att förklara, man måste egentligen se, eller ännu hellre, känna själv.
Nå, de roliga är att de sätter mig å fundera lite, dels själv på vad jag gör, å hur jag löser problemet! De e som överlag styrningen åt ena hållet som alltid är lite knepigt, jag sku riktigt måst ta å rannsaka mig själv å vad jag gör annorlunda i dom olika varven eventuellt. Därför e de ju bra ti träna me Chirac oxå..! :D Hmm, måst nog ta å fundera på det där nästa gång ja tömkör faxman, för att se om det faktiskt är nåt ja gör annorlunda..!
Det roliga är att man sku verkligen inte kunna tro att de e 4e gången nu han blir tömkörd... Helt suveräna skänkelvikningar idag, där jag t.o.m kunde välja hur mkt ställning på huvudet å nacken jag skulle ha tex.. Men jag är ju perfektionist (speciellt då de gäller faxi, för jag vet att han kan rörelserna..!) så vi har nog att finslipa där ännu ;) Dessutom vill ja kunna variera, alltså skänkelvikning, öppna å sluta... Tror jag får börja lägga upp lite scheman nu, hittills har vi ju mest rållat på kors om tvärs, hit å dit, men nu får ja nog börja lägga upp en träningsplan vad vi ska träna på, å i vilket skede :) Iofs sku de ju nu ha varit bra att jag sku kom ihåg va som gick bättre å va som gick sämre idag, men kontoret har ju redan stängt för idag, så det minns jag ju inte längre..
Att jag kunde använda spöet oxå var riktigt bra, han reagerade perfekt på det, lixom stressa int upp sig, men skärpte till sig...Spöet är ju bra hjälp för att få framåtdrivningen lite bättre. Åh lilla gosefarbrorn, vi står huvud mot huvud å bara njuter.. <3 Han är såndär som man får krama om huvudet på han å han nästan stänger ögonen <3 Det som är riktigt superpositivt är att ... åh ja blir så glad... Först brukar ja ju longera honom så han lite får röra på sig i bägge varven, sen stannar ja upp å lägger tömmarna som dom ska vara, å så knuffar jag iväg honom på bogen, å idag var det helt raka spåret utåt! Inte raka spåret ut på volt, utan raka spåret ... utåt! :D Han vet precis vad som gäller!
Å tävlingen då? Jaa-a. Dessa fantastiska duktiga flickor... ! Jag blir så imponerad varje gång, hur dom sköter precis allt. Dom fixar bannemig precis allt..! Tävlingarna sku börja kl 13, å 12:50 satt vi ännu å försökte få ihop funktionärslistan...! Men som vanligt löste flickorna det med bravur. Var själv domarsekreterare i 2 klasser å banpersonal i sista klassen, vi hade ett plankhinder som lite ville blåsa omkull mellan varven...! Det var så härlig stämning, å vi har rätt hög standard på våra träningstävlingar, så det är otroligt roligt. Lockar mkt folk..!
Är otroligt stel å öm i kroppen nu, känns som de sku knaka överallt så fort man rör sig x) Fast ja tror ja blev lite kall efter tömkörningen :S Hade nog med andra kläder, å bytte brallor iaf (hade inte dom vindtäta när ja tömkörde, de brukar resultera i att långfjallingarna t.o.m e våta...), men bytte inte tröja, vilket jag kanske borde ha gjort. Nååja... Kan lugnt säga att jag e rätt död nu oxå, de e så otroligt skönt å va hela dan i stalle å på tävlingar, men man blir så färdig x) Känns dessutom som jag sku va alldeles rödbrusig i ansiktet..!
Jag sku få låna lite bilder av Suvi, men ja tror jag lägger dom i ett annat inlägg senare :) Dessutom blir dethär inlägget ett marathon-inlägg ifall ja lägger in bilder här oxå :D
Nå ja for ju å tömköra Faxman i morse, det gick riktigt bra. Först var han lite misstänksam när jag hämta honom från hagen, han fundera om han ska ti kliniken nu igen! Men ja sa att nää, int va de de idag, vi ska nog bara å tömköra :] Hade spöet med idag så vi träna lite med det, å de gick riktigt bra, däremot började han med en grej som inte var det bästa, å de va att "dra tyglarna åt sig" om man säger så.. Vilket inte är riktigt optimalt vid tömkörning... Men såfort ja börja kräva lite (som tex skänkelvikning) så sluta han med det, så ja undrar om han int blev lite rastlös när han gjorde det, för de var mest när vi skritta runt bara. Det visar sig, vi håller ju på lära känna varann på en ny nivå nu om man säger så :D
Vi har ett litet bekymmer dessutom. Visserligen är det ett roligt bekymmer, men lite knepigt. I vänster varv kan jag tömköra honom på riktigt liten volt, i alla gångarter, men det här lyckas inte riktigt bra i höger varv. Sist lyckades jag inte alls, idag fick jag honom att gå i skritt. I traven blev det att han for utåt, eftersom ja vill kunna "hålla tillbaka" oxå... Alltså det är så himla knepigt att förklara, man måste egentligen se, eller ännu hellre, känna själv.
Nå, de roliga är att de sätter mig å fundera lite, dels själv på vad jag gör, å hur jag löser problemet! De e som överlag styrningen åt ena hållet som alltid är lite knepigt, jag sku riktigt måst ta å rannsaka mig själv å vad jag gör annorlunda i dom olika varven eventuellt. Därför e de ju bra ti träna me Chirac oxå..! :D Hmm, måst nog ta å fundera på det där nästa gång ja tömkör faxman, för att se om det faktiskt är nåt ja gör annorlunda..!
Det roliga är att man sku verkligen inte kunna tro att de e 4e gången nu han blir tömkörd... Helt suveräna skänkelvikningar idag, där jag t.o.m kunde välja hur mkt ställning på huvudet å nacken jag skulle ha tex.. Men jag är ju perfektionist (speciellt då de gäller faxi, för jag vet att han kan rörelserna..!) så vi har nog att finslipa där ännu ;) Dessutom vill ja kunna variera, alltså skänkelvikning, öppna å sluta... Tror jag får börja lägga upp lite scheman nu, hittills har vi ju mest rållat på kors om tvärs, hit å dit, men nu får ja nog börja lägga upp en träningsplan vad vi ska träna på, å i vilket skede :) Iofs sku de ju nu ha varit bra att jag sku kom ihåg va som gick bättre å va som gick sämre idag, men kontoret har ju redan stängt för idag, så det minns jag ju inte längre..
Att jag kunde använda spöet oxå var riktigt bra, han reagerade perfekt på det, lixom stressa int upp sig, men skärpte till sig...Spöet är ju bra hjälp för att få framåtdrivningen lite bättre. Åh lilla gosefarbrorn, vi står huvud mot huvud å bara njuter.. <3 Han är såndär som man får krama om huvudet på han å han nästan stänger ögonen <3 Det som är riktigt superpositivt är att ... åh ja blir så glad... Först brukar ja ju longera honom så han lite får röra på sig i bägge varven, sen stannar ja upp å lägger tömmarna som dom ska vara, å så knuffar jag iväg honom på bogen, å idag var det helt raka spåret utåt! Inte raka spåret ut på volt, utan raka spåret ... utåt! :D Han vet precis vad som gäller!
Å tävlingen då? Jaa-a. Dessa fantastiska duktiga flickor... ! Jag blir så imponerad varje gång, hur dom sköter precis allt. Dom fixar bannemig precis allt..! Tävlingarna sku börja kl 13, å 12:50 satt vi ännu å försökte få ihop funktionärslistan...! Men som vanligt löste flickorna det med bravur. Var själv domarsekreterare i 2 klasser å banpersonal i sista klassen, vi hade ett plankhinder som lite ville blåsa omkull mellan varven...! Det var så härlig stämning, å vi har rätt hög standard på våra träningstävlingar, så det är otroligt roligt. Lockar mkt folk..!
Är otroligt stel å öm i kroppen nu, känns som de sku knaka överallt så fort man rör sig x) Fast ja tror ja blev lite kall efter tömkörningen :S Hade nog med andra kläder, å bytte brallor iaf (hade inte dom vindtäta när ja tömkörde, de brukar resultera i att långfjallingarna t.o.m e våta...), men bytte inte tröja, vilket jag kanske borde ha gjort. Nååja... Kan lugnt säga att jag e rätt död nu oxå, de e så otroligt skönt å va hela dan i stalle å på tävlingar, men man blir så färdig x) Känns dessutom som jag sku va alldeles rödbrusig i ansiktet..!
Jag sku få låna lite bilder av Suvi, men ja tror jag lägger dom i ett annat inlägg senare :) Dessutom blir dethär inlägget ett marathon-inlägg ifall ja lägger in bilder här oxå :D
Etiketter:
Duktiga Stalltjejer,
Faxi,
Hoppning,
Jag analyserar,
Tävlingar,
Tömkörning
Händelserik dag...
...idag... !
Såpass att jag redan rusade innan ja fått morronkaffet... Å nu känns det mest som att kommer jag ens att vakna idag?! Är nog bäst att jag gör det, för om cirka gurka en timme far ja ti stallet, ska tömköra faxman idag och kl 11 börjar dom bygga hoppbanan, kl 13 startar tävlingarna. På tävlingarna ska jag vara banpersonal i 2 klasser å sekreterare i en klass. Eller så blir jag bara banpersonal i en klass, minns inte vilka klasser jag hade skrivit in mig på, men första klassen blev inte av pga för få deltagare.
Rätt många startande ändå, trots att det är hopptävlingar i nejden 3 dagar på raken. Det var ju en liten miss, dom flesta sparar sig nog till Regionstävlingarna som är på måndag.
Ska bli roligt å tömköra faxman idag, nu när ja fått testa på Chirac. Nu vet jag lite bättre vilken känsla jag ska söka efter...Pga ett litet bakslag här tidigare (inte i tömkörningen dock), så tänker ja inte pressa honom speciellt idag, tar spöet med, men får se vad vi testar på.. Måste helt enkelt se hur han känns... men åtminstone ingen passage... Tror vi ska jobba mera på de där att suga framåt.. Han var betydligt duktigare på det förra gången, men det krävs ju att hästen suger framåt, å stabilt, för att man ska kunna hålla tillbaka, det måste ju lixom finnas nåt att hålla i... ! Å Faxman som annars är så mjuk å böjlig, så de e lite knepigt ibland ;) Chirac visste ju de där, han kan ju dehär med tömkörningen.. Ganska lustigt egentligen, när man rider, vill man att dom ska vara lätta i handen, vid tömkörningen så vill man ha bättre sug i handen för att man ska kunna göra nåt.. Inte direkt gå på bogarna, men lite mer som när man kör en häst, den känslan. Den ska lite tänka att den drar nåt...
Nu fick jag minsann en ny idé... Nåja, vi ska se vart dehär bär ;) Tanken är ju inte att faxi ska bli körhäst, men att han sku få dra vikter sku int alls tror ja skada för framåt-tänket. Nåja, vi får se, kanske han överraskar mig idag, det ÄR ju trots allt stor skillnad när man longerar å tömkör. När man rider pratar man ju att hästen ska gå fram för egen motor, och det märker man verkligen när man ändrar från longering till tömkörning å har tömkört en liten stund...! I longeringen får man ju hoppa å flaxa som en fågelskrämma, han bryr sig nämnvärt, men när man tömkört en stund, så vill han knappt stå stilla, han tycker de e så skoj :D
Kommer ihåg när vi körde in gammelfarbror-Adde vid aftonsol.. Där krävdes det jobb minsann.. ! Men vi fick himla bra beröm, för vi var enda klassen som höll oss lugna, när Adde freakade ur. Tyvärr hann vi aldrig slutföra inkörningen innan vi var klara i skolan, men där krävdes det minsann arbete.. Vi var 4-5 personer som gick med honom, för han gillade inte alls skaklarna när dom kom på sidorna.. Så en "tömkörde", två gick å höll i skaklarna å 1-2 pers gick vid Addes huvud med grimskaft å höll i honom å lugnade honom.. De e såntdär som e bra när det ingår i en hästutbildning, det är definitivt inte alltid en dans på rosor. Min första Ponni P, där var det en dans på rosor (oftast, förutom när han var i värsta trotsåldern), men själva inlärningen var aldrig nåt problem. Inte blev han rädd för nåt, å han accepterade precis allt. Men han var ju härdad från födseln redan, å blev utsatt med en massa grejjer... Maskiner gillade han..!
En växtodlingslärare berättade i början av studietiden (min då alltså), att han hade sett Ponni P stå å beta lite gräs uppe vid stängslet när mjölkbilen kom körandes förbi, å han tänkte att han sku stanna å titta på om ponnin reagerade, eftersom mjölkbilen kom rätt hårt...Ponni P vände på ena örat... Det var hans reaktion :D
Nå, under tiden jag hade honom så har vi blivit omkörda av en långtradare på 80-väg, samt stått 20m brevid järnvägen när ett tåg susade förbi... utan att han brydde sig... Jag var nog mera nervös då, idag kanske man sku ha hanterat situationen lite bättre ;) Inte för att jag gjorde nåt speciellt, men ja var väldigt osäker..!
Nåja, blev ett marathon-inlägg det här nu, Anni sku koma å se när ja tömkör faxman, ska fråga om hon skulle kunna ta några foton på faxi så ja får se lite "från sidan" hur han ser ut när ja tömkör :) Lite svårt å se riktigt bra när man endera går snett bakom eller rakt bakom :P
Såpass att jag redan rusade innan ja fått morronkaffet... Å nu känns det mest som att kommer jag ens att vakna idag?! Är nog bäst att jag gör det, för om cirka gurka en timme far ja ti stallet, ska tömköra faxman idag och kl 11 börjar dom bygga hoppbanan, kl 13 startar tävlingarna. På tävlingarna ska jag vara banpersonal i 2 klasser å sekreterare i en klass. Eller så blir jag bara banpersonal i en klass, minns inte vilka klasser jag hade skrivit in mig på, men första klassen blev inte av pga för få deltagare.
Rätt många startande ändå, trots att det är hopptävlingar i nejden 3 dagar på raken. Det var ju en liten miss, dom flesta sparar sig nog till Regionstävlingarna som är på måndag.
Ska bli roligt å tömköra faxman idag, nu när ja fått testa på Chirac. Nu vet jag lite bättre vilken känsla jag ska söka efter...Pga ett litet bakslag här tidigare (inte i tömkörningen dock), så tänker ja inte pressa honom speciellt idag, tar spöet med, men får se vad vi testar på.. Måste helt enkelt se hur han känns... men åtminstone ingen passage... Tror vi ska jobba mera på de där att suga framåt.. Han var betydligt duktigare på det förra gången, men det krävs ju att hästen suger framåt, å stabilt, för att man ska kunna hålla tillbaka, det måste ju lixom finnas nåt att hålla i... ! Å Faxman som annars är så mjuk å böjlig, så de e lite knepigt ibland ;) Chirac visste ju de där, han kan ju dehär med tömkörningen.. Ganska lustigt egentligen, när man rider, vill man att dom ska vara lätta i handen, vid tömkörningen så vill man ha bättre sug i handen för att man ska kunna göra nåt.. Inte direkt gå på bogarna, men lite mer som när man kör en häst, den känslan. Den ska lite tänka att den drar nåt...
Nu fick jag minsann en ny idé... Nåja, vi ska se vart dehär bär ;) Tanken är ju inte att faxi ska bli körhäst, men att han sku få dra vikter sku int alls tror ja skada för framåt-tänket. Nåja, vi får se, kanske han överraskar mig idag, det ÄR ju trots allt stor skillnad när man longerar å tömkör. När man rider pratar man ju att hästen ska gå fram för egen motor, och det märker man verkligen när man ändrar från longering till tömkörning å har tömkört en liten stund...! I longeringen får man ju hoppa å flaxa som en fågelskrämma, han bryr sig nämnvärt, men när man tömkört en stund, så vill han knappt stå stilla, han tycker de e så skoj :D
Kommer ihåg när vi körde in gammelfarbror-Adde vid aftonsol.. Där krävdes det jobb minsann.. ! Men vi fick himla bra beröm, för vi var enda klassen som höll oss lugna, när Adde freakade ur. Tyvärr hann vi aldrig slutföra inkörningen innan vi var klara i skolan, men där krävdes det minsann arbete.. Vi var 4-5 personer som gick med honom, för han gillade inte alls skaklarna när dom kom på sidorna.. Så en "tömkörde", två gick å höll i skaklarna å 1-2 pers gick vid Addes huvud med grimskaft å höll i honom å lugnade honom.. De e såntdär som e bra när det ingår i en hästutbildning, det är definitivt inte alltid en dans på rosor. Min första Ponni P, där var det en dans på rosor (oftast, förutom när han var i värsta trotsåldern), men själva inlärningen var aldrig nåt problem. Inte blev han rädd för nåt, å han accepterade precis allt. Men han var ju härdad från födseln redan, å blev utsatt med en massa grejjer... Maskiner gillade han..!
En växtodlingslärare berättade i början av studietiden (min då alltså), att han hade sett Ponni P stå å beta lite gräs uppe vid stängslet när mjölkbilen kom körandes förbi, å han tänkte att han sku stanna å titta på om ponnin reagerade, eftersom mjölkbilen kom rätt hårt...Ponni P vände på ena örat... Det var hans reaktion :D
Nå, under tiden jag hade honom så har vi blivit omkörda av en långtradare på 80-väg, samt stått 20m brevid järnvägen när ett tåg susade förbi... utan att han brydde sig... Jag var nog mera nervös då, idag kanske man sku ha hanterat situationen lite bättre ;) Inte för att jag gjorde nåt speciellt, men ja var väldigt osäker..!
Nåja, blev ett marathon-inlägg det här nu, Anni sku koma å se när ja tömkör faxman, ska fråga om hon skulle kunna ta några foton på faxi så ja får se lite "från sidan" hur han ser ut när ja tömkör :) Lite svårt å se riktigt bra när man endera går snett bakom eller rakt bakom :P
Etiketter:
Aftonsol,
Faxi,
Hoppning,
Tävlingar,
Tömkörning
tisdag, april 8
Avis...
... Det är jag, men först lite faxi ;)
Ja, jag behöver ju knappast fortsätta skriva hur fantastisk denna häst är, var 3e gången idag, å de bara flyter på. Gjorde skänkelvikningar i trav, hade in honom på så liten volt att jag nästan kunde nudda honom på arslet, i både galopp å trav, å testade med spö på baken efteråt utanför stallet å konstaterade att de gick bra, så nästa gång tar vi med spöet! Det är lite svårt att få hållit tillbaka honom för passagen, funderade ett skede om jag borde testa me att bara ha tyglar å inspänningstyglar, alltså lära honom det på vanligt vis. Nu är det ju inte frågan om att han inte kan, utan att han behöver snajja vad jag vill från marken!
Kanske de sku va skäl å prova det nästa gång! Nå hur som helst, han va kolugn idag, nu vet jag att han inte längre spänner sig för linorna, han läser av mig minsta lilla, tex om ja vill korta upp linorna för att komma närmare honom, så gör han halt direkt. Knuffar jag honom i bogen går han ut direkt, å inte ens ut på "longervolt" utan helt enkelt bort från mig! Fantastiska älskade häst!
Det flöt lixom helt på idag, utan bekymmer! Mitt mål för dagen var att få honom mera fram, att få honom att suga mer i bettet framåt, vilket behövs för att jag ska kunna hålla emot, så vi kan börja gå mot passagen. Det lyckades utan problem.
OM jag ska säga nåt negativt idag, så förstod han inte riktigt styrningen i höger varv då jag ville ha in honom på liten volt runt mig. Det kan likabra vara jag som gör nåt annorlunda, å det känns ju som en negativ sak för att det lyckades så otroligt bra i andra varvet ;) Så egentligen kan jag inte ens kalla det negativt, å allt de positiva väger waaaaaaay upp den lilla grejjen ;)
Körde typ 35-40 minuter idag, tidigare har jag ta't rätt lugnt å hållit på en timma ungefär, men idag behövdes det inte. Först kolla ja på klockan när vi hade hållit på en halvtimma, å ja tänkte att lite längre kan ja ju köra nog, men sen beslöt jag mig att sluta för han var så duktig! Faxi blev lite besviken själv, han tycker de e så himla skoj när jag står å skriker "DUUUKTIG KILLE, BRAAAAA FAXI, SUPERBRAAAAAA!"
Han ville gärna fortsätta, men ja sa att det får nog räcka nu :) Efteråt gick vi å filosoferade några varv på plan, han är så nöjd när han efteråt får gå bakom mig.
Ja, jag behöver ju knappast fortsätta skriva hur fantastisk denna häst är, var 3e gången idag, å de bara flyter på. Gjorde skänkelvikningar i trav, hade in honom på så liten volt att jag nästan kunde nudda honom på arslet, i både galopp å trav, å testade med spö på baken efteråt utanför stallet å konstaterade att de gick bra, så nästa gång tar vi med spöet! Det är lite svårt att få hållit tillbaka honom för passagen, funderade ett skede om jag borde testa me att bara ha tyglar å inspänningstyglar, alltså lära honom det på vanligt vis. Nu är det ju inte frågan om att han inte kan, utan att han behöver snajja vad jag vill från marken!
Kanske de sku va skäl å prova det nästa gång! Nå hur som helst, han va kolugn idag, nu vet jag att han inte längre spänner sig för linorna, han läser av mig minsta lilla, tex om ja vill korta upp linorna för att komma närmare honom, så gör han halt direkt. Knuffar jag honom i bogen går han ut direkt, å inte ens ut på "longervolt" utan helt enkelt bort från mig! Fantastiska älskade häst!
Det flöt lixom helt på idag, utan bekymmer! Mitt mål för dagen var att få honom mera fram, att få honom att suga mer i bettet framåt, vilket behövs för att jag ska kunna hålla emot, så vi kan börja gå mot passagen. Det lyckades utan problem.
OM jag ska säga nåt negativt idag, så förstod han inte riktigt styrningen i höger varv då jag ville ha in honom på liten volt runt mig. Det kan likabra vara jag som gör nåt annorlunda, å det känns ju som en negativ sak för att det lyckades så otroligt bra i andra varvet ;) Så egentligen kan jag inte ens kalla det negativt, å allt de positiva väger waaaaaaay upp den lilla grejjen ;)
Körde typ 35-40 minuter idag, tidigare har jag ta't rätt lugnt å hållit på en timma ungefär, men idag behövdes det inte. Först kolla ja på klockan när vi hade hållit på en halvtimma, å ja tänkte att lite längre kan ja ju köra nog, men sen beslöt jag mig att sluta för han var så duktig! Faxi blev lite besviken själv, han tycker de e så himla skoj när jag står å skriker "DUUUKTIG KILLE, BRAAAAA FAXI, SUPERBRAAAAAA!"
Han ville gärna fortsätta, men ja sa att det får nog räcka nu :) Efteråt gick vi å filosoferade några varv på plan, han är så nöjd när han efteråt får gå bakom mig.
Fina fina faxi <3
Nåja. Till det andra då. JAG ÄR SÅ JÄVLA AVIS FÖR EN KOMPIS SKA PÅ DEJT IKVÄLL! prkl. 2a dejten nu. Hmpf. Det är ju bara av principsak som jag är avis ;D Sa redan att jag hatar henne, så hon vet va ja tycker hahaha ;D Här är vi ärliga åtminstone ;)
Nåja, inte nog med det, jag kan ju fan inte låta bli att skratta åt mig själv heller. Har ännu inte hört något av honom, å håller på imploderar eller nåt. Men sen där emellan sitter jag å säger "Jag tror nog inte han är min typ", men SERRE, hur skulle de va om man kunde bestämma sig? Nejmen, det handlar ju bara om principen, uppmärksamheten ;) Ja ni kan tro att jag sitter å skrattar å ruskar på huvudet åt mig själv. Nåja, det är väl bara att inse sanningen (realist - javisst!) att det inte kommer nåt ;) Men som sagt, han är nog inte riktigt min typ, å så e han nåt år yngre än mig oxå, ja brukar ju gilla åt andra hållet ;D
Det är precis just sånhära gånger det skulle vara himla intressant å veta vad hade dom diskuterat på vägen hem? Vad tänker han nu? Osv.. Nåja, det är ju ett kapitel som är och kommer att förbli en hemlighet. Nu ska jag bara fortsätta njuta av livet, yla med när Veronica Maggio sjunger "Allt är för bra nu", och blicka framåt.
Etiketter:
Dejting,
Faxi,
Karlar,
Kommer att dö singel,
Ragga,
Tömkörning
tisdag, april 1
Nej..
..Jag tänker inte sluta nojsa om singelbloggen. Men jag återkommer till det snart!
Var som sagt å tömköra Faxi idag, 2a gången nu. Värmde upp lite snabbt i ena varvet, då genom longering först för att checka av var vi har varann å så. Sen tänkte jag på skojskull testa styra lite utåt, men vadå... Faxi såg ut som "hörrö, tror du att ja e helkorkad eller? Klart ja fattar va du menar!" å gick som om vi aldrig gjort annat än tömkört!
Visst, lite knepigt var det vissa gånger, men åter igen, JAG är oxå ringrostig, jag måste oxå hitta knapparna och få in känslan igen. Men faxi fortsätter imponera på mig. Idag la jag t.o.m andra tömmen som den ska va, alltså sist hade jag ju innertömmen fastsatt som vid longering, men idag hade jag bägge på varsin sida, å genom ringarna på gjorden, å det gick huuuuur fint som helst.
Vi bytte varv kors om tvärs, gjorde vändningar, försökte finslipa lite på skänkelvikningar, å lekte lite med trav mot passage oxå. Jag behöver få Faxi att börja suga framåt själv, å jag tror det blir bättre när vi båda har det här på grej, å när jag kan börja ta med spö för att sen få in takten i passagen. Men nu i det här skedet, borde jag få faxi att få mera sug framåt så att jag inte behöver gå med slappade tömmar vilket det lite blir ibland, den är så hårfin den där gränsen mellan stadigt tömtag å halt. Och det är klart, det är ju bra att han är känslig, men de e ju lite knepigt :D
Det sköna är oxå att han verkar inte reagera hårt på om jag har tömmen runt arslet på han, (han vänder ibland helt inåt mot mig då jag går snett bakom honom), å de där var jag lite orolig över först. I början spände han till sig lite, men sen börja det gå bättre! Här är de ju en grym fördel att jag faktiskt känner faxi å därmed har betydligt enklare att läsa av honom, å veta hur han reagerar!
Det som oxå är roligt att när jag stod å fixa honom så fråga han mig hela tiden var jenny är å vad vi ska göra?! När vi sen gick mot manegen så kom han på vad det handlade om å han blev jättepositiv å glad. (Ni får fan tro va ni vill, jag snackar me djur.. åtminstone me vissa av dom.. ). Och så var han genom hela passet. Han funderade, han tog in min information, jag lät honom fundera, han kom på vad jag menade, han fick beröm, han frågade "-är det såhär?" och vi hade en dialog hela tiden. Ibland förstod han inte och ibland var han jättestolt å nöjd när han förstod. Jag svarar ju inte genom ord när vi har vår dialog, men det roliga var att han förstod bättre när jag sa "Mera framåt!" än när jag smackade..mmkay? :D
Han är oxå fundersam när jag står rakt bakom honom, försöker undvika det av säkerhetsskäl, men ibland är det helt enkelt lättare. Bara rent ur en hästs synvinkel är ju det här totalt fel, eftersom ledaren går först. Så efteråt när jag skrittade av honom (nåja, inte har vi gjort så mkt annat än skrittat å lite travat, pust ja har ju ingen kondis.. !) så sa han att nu tänker han gå bakom mig å gjorde det alldeles förnöjt!
Jag tror inte jag sett en häst fundera så mycket som faxi gör, han vill verkligen vara till lags. När vi övade på varvbytena så frågade han hela tiden "är det hitåt jag ska?" Nej jag kan verkligen inte sluta imponerad av denna kille.
NU till singelbloggen!
Jag skulle vilja citera en text ur hennes blogg, men seriöst jag kan inte välja vilken del. Har precis just läst igenom alla inlägg, å det var en viss grej som fastnade på hjärnan, ska försöka se om jag hittar den delen. Håll i er.
"Det finns Säger-du-ett-enda-ord-till-mig-som-är-en-stavelse-fel-så-sliter-jag-huvudet-av-dig-och-börjar-tugga-på-din-halskota-PMS. Och så finns det Livet-är-så-meningslöst-varför-lever-vi-egentligen-och-vad-är-poängen-med-den-här-blomkvisten-som-jag-har-teatraliskt-stirrat-på-i-en-timme-PMS. Och så finns det Om-jag-klarar-mig-genom-en-enda-kvart-utan-att-böla-ögonen-ur-mig-så-är-jag-tacksam-vilket-gör-mig-så-glad-att-jag-måste-gråta-lite-PMS. Och denna gång har definitivt förtjänat den sista diagnosen. Vilket jag till skillnad från förra gången faktiskt insåg innan mensen hade kommit och de senaste dagarnas vrålande psykbryt äntligen fick en förklaring.
Var som sagt å tömköra Faxi idag, 2a gången nu. Värmde upp lite snabbt i ena varvet, då genom longering först för att checka av var vi har varann å så. Sen tänkte jag på skojskull testa styra lite utåt, men vadå... Faxi såg ut som "hörrö, tror du att ja e helkorkad eller? Klart ja fattar va du menar!" å gick som om vi aldrig gjort annat än tömkört!
Visst, lite knepigt var det vissa gånger, men åter igen, JAG är oxå ringrostig, jag måste oxå hitta knapparna och få in känslan igen. Men faxi fortsätter imponera på mig. Idag la jag t.o.m andra tömmen som den ska va, alltså sist hade jag ju innertömmen fastsatt som vid longering, men idag hade jag bägge på varsin sida, å genom ringarna på gjorden, å det gick huuuuur fint som helst.
Vi bytte varv kors om tvärs, gjorde vändningar, försökte finslipa lite på skänkelvikningar, å lekte lite med trav mot passage oxå. Jag behöver få Faxi att börja suga framåt själv, å jag tror det blir bättre när vi båda har det här på grej, å när jag kan börja ta med spö för att sen få in takten i passagen. Men nu i det här skedet, borde jag få faxi att få mera sug framåt så att jag inte behöver gå med slappade tömmar vilket det lite blir ibland, den är så hårfin den där gränsen mellan stadigt tömtag å halt. Och det är klart, det är ju bra att han är känslig, men de e ju lite knepigt :D
Det sköna är oxå att han verkar inte reagera hårt på om jag har tömmen runt arslet på han, (han vänder ibland helt inåt mot mig då jag går snett bakom honom), å de där var jag lite orolig över först. I början spände han till sig lite, men sen börja det gå bättre! Här är de ju en grym fördel att jag faktiskt känner faxi å därmed har betydligt enklare att läsa av honom, å veta hur han reagerar!
Det som oxå är roligt att när jag stod å fixa honom så fråga han mig hela tiden var jenny är å vad vi ska göra?! När vi sen gick mot manegen så kom han på vad det handlade om å han blev jättepositiv å glad. (Ni får fan tro va ni vill, jag snackar me djur.. åtminstone me vissa av dom.. ). Och så var han genom hela passet. Han funderade, han tog in min information, jag lät honom fundera, han kom på vad jag menade, han fick beröm, han frågade "-är det såhär?" och vi hade en dialog hela tiden. Ibland förstod han inte och ibland var han jättestolt å nöjd när han förstod. Jag svarar ju inte genom ord när vi har vår dialog, men det roliga var att han förstod bättre när jag sa "Mera framåt!" än när jag smackade..mmkay? :D
Han är oxå fundersam när jag står rakt bakom honom, försöker undvika det av säkerhetsskäl, men ibland är det helt enkelt lättare. Bara rent ur en hästs synvinkel är ju det här totalt fel, eftersom ledaren går först. Så efteråt när jag skrittade av honom (nåja, inte har vi gjort så mkt annat än skrittat å lite travat, pust ja har ju ingen kondis.. !) så sa han att nu tänker han gå bakom mig å gjorde det alldeles förnöjt!
Jag tror inte jag sett en häst fundera så mycket som faxi gör, han vill verkligen vara till lags. När vi övade på varvbytena så frågade han hela tiden "är det hitåt jag ska?" Nej jag kan verkligen inte sluta imponerad av denna kille.
NU till singelbloggen!
Jag skulle vilja citera en text ur hennes blogg, men seriöst jag kan inte välja vilken del. Har precis just läst igenom alla inlägg, å det var en viss grej som fastnade på hjärnan, ska försöka se om jag hittar den delen. Håll i er.
"Det finns Säger-du-ett-enda-ord-till-mig-som-är-en-stavelse-fel-så-sliter-jag-huvudet-av-dig-och-börjar-tugga-på-din-halskota-PMS. Och så finns det Livet-är-så-meningslöst-varför-lever-vi-egentligen-och-vad-är-poängen-med-den-här-blomkvisten-som-jag-har-teatraliskt-stirrat-på-i-en-timme-PMS. Och så finns det Om-jag-klarar-mig-genom-en-enda-kvart-utan-att-böla-ögonen-ur-mig-så-är-jag-tacksam-vilket-gör-mig-så-glad-att-jag-måste-gråta-lite-PMS. Och denna gång har definitivt förtjänat den sista diagnosen. Vilket jag till skillnad från förra gången faktiskt insåg innan mensen hade kommit och de senaste dagarnas vrålande psykbryt äntligen fick en förklaring.
Jodå, jag var minsann riktigt insiktsfull! Jag skulle till och med säga att jag förstod det med närmast knivskarp uppfattningsförmåga! In your face, Sherlock Holmes! Allt som behövdes var sju gråtattacker på offentlig plats, trettioelva tillfällen av glansiga ögon på tunnelbanan som jag frenetiskt försökte blinka bort, och sisådär femhundratusentrehundrafyra omgångar av darrande underläpp som endast försvann genom att köra in en kaka choklad i munnen – SEDAN kom jag på att jag kanske borde kolla min P Tracker-app"
Resten av inlägget kan läsas här. Förstår ni nu? tisdag, mars 25
Överklycklig...
... Jag kan inte beskriva känslan när man får jobba en häst från marken å man får in den där känslan..
Jag har aldrig gillat speciellt mkt att longera, jag kan inte det på den nivån som tex Sarah, som gjorde ett enormt jobb med Elmo. Men däremot tömkörning... !
Jag e ringrostig å Faxi är inte helt hundra införstådd med tömkörningen ännu, men tillsammans kommer vi att nå dit, dit när vi kan flasha åt alla andra ;D Men trots förvirrnigen för Faxi idag, så börja han ändå förstå vad jag menade, å vi gjorde t.o.m lite skänkelvikningar. Dock hade jag "longerfastsättning på insidan", för att lättare kunna styra i början och när vi inte heller visste hur han skulle reagera. Men nej, Faxi var så otroligt duktig att jobba med, så jag e ännu helt salig.
Dessutom såg man på honom att han tyckte det här va lite kul, å han såg jättenöjd ut själv efteråt! Sånt e lite kul när man verkligen känner en häst, när man ser vad dom tycker å tänker! Jag behöver dessutom själv komma på knixen å knepen lite, som sagt, ringrostig, har inte tömkört sen jag gick i lantis.. å där slutade jag 2002...!
Var så koncentrerad så jag märkte inte ens hur svettig jag blev heller... ! Men nä, det var faktiskt riktigt riktigt roligt å få jobba en häst från marken igen, som sagt, det kommer att vara en oerhört stor hjälp för Faxi i tex passagen å piaffen när han själv får hitta takten utan ryttare på ryggen... !
Började med att longera på volt så han sku få värma upp lite, å känna på yttertömmen, å försökte sen styra lite utåt. Vilket inte gick så bra egentligen för faxi är så mjuk å böjlig, så han forsatte på voltspåret med huvudet ställd utåt ;D Tänkte att det var lättast att börja så, för då har man ju redan "en fart" än att direkt gå å ställ sig snett bakom å börja tro att hästen ska fatta att gå framåt..
Näe som sagt, vi har att jobba på båda två, han att bli säker i tömkörningen å förstår mig, å jag att finslipa på tekniken!
Vissa hästar som blivit lastad med linor brukar inte gilla när man börjar tömköra (vilket jag aldrig tänkt på, å eftersom jag gillar att tömköra så är de här nåt jag aldrig kommer att göra med framtida häst... alltså lasta med linor..!) Så jag var lite osäker där på faxi vad han sku säga (inte ofta han har blivit lastad me linor, men ja tror jag kommer ihåg att det har blivit gjort nångång...), men trots att ena tömmen (den som var i "longeringsfastsättning") blev hängandes mot hans sida å mellan varven även på yttersida, så verkade han inte reagera speciellt mkt på den! Tackolov!
Det i sig ger ju mig en fördel eftersom tömmarna nu ska agera både tyglarna å ryttarens skänkel, å därmed kunde jag rama in honom lite.. ! Det här gav mig oxå insikten att jag ska lägga tömmen i en lägre ring i början för att få linorna mera på "sidorna" än i dom övre ringarna på gjorden.. !
Det man kan säga är att det gick över det målet jag hade lagt för idag.. ! Så man kan inte vara annat än nöjd. Mitt mål sådär preliminärt var att få faxi att gå rakt fram å jag snett bakom beroende på hur det skulle ha gått i början. Vi gjorde som sagt t.o.m skänkelvikningar ;)
Så nu är planen att jag ska fortsätta med det här en gång i veckan! :) Ser redan fram emot nästa gång! Å nästa gång ska jag ha morötter i fickan, som jag glömde bort idag ;D
Jag har aldrig gillat speciellt mkt att longera, jag kan inte det på den nivån som tex Sarah, som gjorde ett enormt jobb med Elmo. Men däremot tömkörning... !
Jag e ringrostig å Faxi är inte helt hundra införstådd med tömkörningen ännu, men tillsammans kommer vi att nå dit, dit när vi kan flasha åt alla andra ;D Men trots förvirrnigen för Faxi idag, så börja han ändå förstå vad jag menade, å vi gjorde t.o.m lite skänkelvikningar. Dock hade jag "longerfastsättning på insidan", för att lättare kunna styra i början och när vi inte heller visste hur han skulle reagera. Men nej, Faxi var så otroligt duktig att jobba med, så jag e ännu helt salig.
Dessutom såg man på honom att han tyckte det här va lite kul, å han såg jättenöjd ut själv efteråt! Sånt e lite kul när man verkligen känner en häst, när man ser vad dom tycker å tänker! Jag behöver dessutom själv komma på knixen å knepen lite, som sagt, ringrostig, har inte tömkört sen jag gick i lantis.. å där slutade jag 2002...!
Var så koncentrerad så jag märkte inte ens hur svettig jag blev heller... ! Men nä, det var faktiskt riktigt riktigt roligt å få jobba en häst från marken igen, som sagt, det kommer att vara en oerhört stor hjälp för Faxi i tex passagen å piaffen när han själv får hitta takten utan ryttare på ryggen... !
Började med att longera på volt så han sku få värma upp lite, å känna på yttertömmen, å försökte sen styra lite utåt. Vilket inte gick så bra egentligen för faxi är så mjuk å böjlig, så han forsatte på voltspåret med huvudet ställd utåt ;D Tänkte att det var lättast att börja så, för då har man ju redan "en fart" än att direkt gå å ställ sig snett bakom å börja tro att hästen ska fatta att gå framåt..
Näe som sagt, vi har att jobba på båda två, han att bli säker i tömkörningen å förstår mig, å jag att finslipa på tekniken!
Vissa hästar som blivit lastad med linor brukar inte gilla när man börjar tömköra (vilket jag aldrig tänkt på, å eftersom jag gillar att tömköra så är de här nåt jag aldrig kommer att göra med framtida häst... alltså lasta med linor..!) Så jag var lite osäker där på faxi vad han sku säga (inte ofta han har blivit lastad me linor, men ja tror jag kommer ihåg att det har blivit gjort nångång...), men trots att ena tömmen (den som var i "longeringsfastsättning") blev hängandes mot hans sida å mellan varven även på yttersida, så verkade han inte reagera speciellt mkt på den! Tackolov!
Det i sig ger ju mig en fördel eftersom tömmarna nu ska agera både tyglarna å ryttarens skänkel, å därmed kunde jag rama in honom lite.. ! Det här gav mig oxå insikten att jag ska lägga tömmen i en lägre ring i början för att få linorna mera på "sidorna" än i dom övre ringarna på gjorden.. !
Det man kan säga är att det gick över det målet jag hade lagt för idag.. ! Så man kan inte vara annat än nöjd. Mitt mål sådär preliminärt var att få faxi att gå rakt fram å jag snett bakom beroende på hur det skulle ha gått i början. Vi gjorde som sagt t.o.m skänkelvikningar ;)
Så nu är planen att jag ska fortsätta med det här en gång i veckan! :) Ser redan fram emot nästa gång! Å nästa gång ska jag ha morötter i fickan, som jag glömde bort idag ;D
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




