Visar inlägg med etikett Business. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Business. Visa alla inlägg

lördag, februari 24

To do or not to do.

....


Är visst FM/SM dragrace me snöskoter vid nabben idag, men ja tro ja skippar det. Kollade termometern som visa -19 å min ljuger med några grader. Räcker med att man fryser i jobbet, orkar inte stå å frysa flera timmar frivilligt. Dessutom e min högra hand väldigt svullen å sjuk så inget större nöje då att stå utan handskar :/

Men däremot sitter jag å kollar kursen med Brutus östling för tillfället å lär kolla ett par andra kurser idag oxå, så mittiallt beger man sig ut på lite kortare fotouppdrag idag ändå. Ser iaf ut att bli strålande väder!

Min dator hade fått lite stärv här i veckan, visst får skylla mig själv lite, då jag inte startat om den på länge, så tyvärr försvann min todo-lista som jag aldrig brukar spara, eftersom jag uppdaterar den varje vecka. Visserligen e de sällan väldigt viktiga to-do's, men ändå, känns lagom frustrerande.

Fredagen ägnades åt det jag tycker är den största vardagslyxen, på soffan å lyckades dessutom somna. Även om jag inte låg på den sjuka sidan, så brukar trycket från armens egen vikt göra att de börjar värka, men nu fick ja nån slags placering på armen, så jag kunde somna mitt i nyaste PoTC. Däremot då jag vakna i morse 4-tiden så svor jag å bannades över att jag vaknar just den tiden, å funderade åter igen om ja sku försöka somna om, eller ligga å dra mig en halvtimme tills de var dags å stiga upp... Tills jag insåg att de var lördag idag!

Hur som hafver, så lär det bli en helg med mkt foto/firma, å det känns skönt iaf. Ska ta in stativet ur bilen (verkar vara svårt å komma ihåg), å testa på lite foto här inne nu när man har fjärrkontrollen, känns som man har lite mer möjligheter då redan! Jamenar, när man lixom inte har en bunt med 1.4 - 2.8 objektiv.

Angående objektiv så är ja nog grymt i valet å kvalet. Har 2 objektiv som inte riktigt passar mig å mina behov, men ändå sku jag int borda laga bort dom ännu. De e mitt 18-300 och mitt 24-70. Mitt 24-70 sku säkert va bra, om jag sku va nöjd me kvalitén på det, men i den ändan jag behöver det som mest (dvs 2.8 70mm) så presterar det som sämst. Och 18-300 är ett billigt objektiv, passar superbra för nybörjare, lite vinjettering å inte riktigt superskarp (kanske man blivit kräsen eftersom Bjässen ger så bra kvalité?), så de e nog mest ett objektiv jag leker med. Dehär e ett foto som e taget med 18-300.



Nåja, bäst å sluta nu innan jag börjar drömma för mkt om ny utrustning. Den där lottovinsten sku int sitta helt fel ;) Jag sku bara behöva typ 20 tusen så sku ja klara mig rätt bra ;) 

onsdag, september 28

Prestationsångest..

... Ibland tror jag nog jag lider av det. Eller nej, jag vet att jag lider av prestationsångest...!

Var till Ösö å rålla me kameran före jag sku å rida fanta i söndas, tog några foton på världens sötaste å översocialaste fölis. Mao, så fort jag gick en bit ifrån så ja sku få åtminstone hela huvu på foto utan att ha eltråden med, så kom fölis hårt efter!

Men om man bortser från konstiga vinklar, eltråd, å annat tjafs, så är dom här fotona förvånansvärt bra.






Är ganska lätthänt att fotona blir överexponerade med niftyfifity, de e ju nåt jag inte direkt är van med, så de gäller att fortsätta leka bara. Sku vila börj lära mig utantill den där ration aperture vs iso vs shutterspeed, alltså på ren svenska, hur mkt f jag ska ställa för att välja hur mkt av bilden som blir suddigt vs inte överexponerat. Samt ifall jag behöver justera exponeringskompensationen eller nä. Dock händer de ju mest att jag leker inomhus me niftyfifty, så de blir ju aldrig nå seriöst lekande med det.

Nåja, den där listan me "sku måst göra" (leka me kameran hör dit bl.a) börj bli ganska lång, såpass lång att ja nästan börj bli lite stressad av den... ! Men ska se va ja får gjort i helgen, ska vara hundvakt så ja planerar att låsa in mig hela helgen.. Speciellt om de e skitväder så lär ju inte doggarna ha lust att vara ute ens...!

Så att så att, får la se va man hittar på...!

torsdag, augusti 11

Snabb update...

... före jag somnar!

Seriöst, har nog nå flunssa i kroppen, okej har haft sjuk hals i 2 dagar, men ja tammehoooligomoron sover ju bara..! Int e jobbe tungt eller nånting sånt, men så sjukligt trött konstant. Sover som fan klockan runt, å orkar knappt ändå...!

Nåja, såläng de inte blir värre än såhär så överlever jag, tar bara lite jäkligt på humöret.

Beställde efter ett nifty-fifty nudå, så i moron senast kl 16 så sku de bord va vi posten. Sen när de e hämtat så bär de av ti härmä nästan direkt på power truck show. Är sådär mellan varven riktigt taggad, men sen så emellanåt så sku ja bara ha lust å skita i det. Vädret verkar ju inte direkt så lovande, så få se om man ens lyckas knäppa några kort. Det var ju för den här helgen (bl.a) som ja nudå beställde efter nifty för "egna pengar" iställe för att vänta tills jag hade tillräckligt på firmakontot. Och nej, de e fusk att flytta över pengar! :P

Nå, hur som hafver så kan jag erbjuda lite bredare spektrum av fotografering nu tackvare dehär objektivet. Sen e frågan vad som blir nästa, om jag satsar på de där 2200 euros, eller om ja tar nåt "där emellan" så att säga. Den som lever så länge får se.

Sku kanske borda satsa i akkuna å batterigrepp före... Hmm. Nåja, som sagt, den som lever så länge får se!

By JoA kanske expanderar här oxå så småningom, dels ponnisarna, men så har jag lite annat i åtanke oxå. Vettefan när man ska hinna me allt haha. Kommer nog åtminstone att fyllas ut en hel del på ändringsanmälan iaf, better safe than sorry. I samband med eventuella expanderingen, så kanske de kommer upp en hemsida oxå :)

Så att sådant är läget just nu :)

söndag, juli 31

Ändringsanmälan...

... Jeps.

Det sku jag måst göra. Ändringsanmälan om företaget, lägg till lite stuff. Bl.a försäljning av hantverk, utbildning, lärande osv.

Det var det här som var lite det finurliga med valet av firmanamnet By Joa. Om jag inte riktigt minns fel, så står det Photography By JoA på visitkorten, men om det är så att jag faktiskt börjar sälja ponnisarna nångång, så kan ja lätt lägga fast märken med "Made By JoA".

Ibland e ja lite knepig jo. Namnet i sig, säger ju inte direkt vad firman håller på med, för- och nackdelar visserligen. Men det var lite övervägande å funderande, å iom att jag så gärna virkar ponnisarna å gärna sku sälja dom, så blev det kanske smidigaste sådär. Vet inte ens om de sku bli nån åtgång på ponnisarna, dom är ju rätt dyra p.g.a materialkostnaderna, men de sku va såndär kul extra grej!

Så att jo, sku måst maila Sanna å fråga va såndär ändring kostar, om jag förstod rätt på ytj eller var de nu va, så sku de väl kosta 40 spänn, så de va ju int ens dyrt. Sen tar de väl ett par veckor då, innan ändringen e gjord.

Har redigerat foton hela jäkla moronen, blev klar med 80 cm, 90 cm, å halva 100 cm, sen börja ögonen gå i kors å ja kände att ja ville ta en break. Så nu e de kaffe som gäller, å nya Ghostbustersfilmen. Dock i dålig kvalite :S

Så himla mkt jag sku vila investera i å köpa nu, så de e riktigt svårt ti håll sig. Suck. Hittade nå onlinekurser i fotografering, med riktigt bra utbud, som ja sku vila gå oxå, men dom kostar väl runt en 80 dollar eller så. Kollade att Coursera har oxå en kurs, eller egentligen en 5-delarskurs, dessutom en specialization som kostar typ 70 euro eller nåt om man väljer att betala för det.

Känns som fotona ändrats nu igen, eller inte bara känns, syns oxå, men har stött på nya problem då, som jag inte riktigt hittat lösningen på ännu. Har använt Bjässen, så kan väl tro att de e orsaken till förbättringen, stor skillnad på 500 euro mellan objektiven. Lärde mig lite nya trix i redigeringen oxå, men inget som direkt funkar på hästfoton, utan snarare bättre på motocrossen..

Här e 3 st bilder ja lite gillar från gårdagens tävling vid nurk. Hoppas på att få såld så de sku räcka ti nifty-fifty objektivet :) Minns inte exakt va jag hade på firmakontot, men sku väl röra sig om att få sålt för 70-75 euro, så sku de räcka! :)




Dom 2 översta e ju lite häftiga för dammet.. De understa... jaa.. Jag bara gillar de på nå vis. Dessutom hade jag lyckats "slarva bort" det, så jag fick ladda ner det från by joa på fejjan. Smartskaft. Nåja, de e nog nånstans, men orkade inte leta efter det. 

Sku måst skaffa mig lightroom å lära mig det oxå. Pust å stön vid bara tanken av att försöka lära sig det. Nåja, kanske jag sku lyckas denhär gången då man har lite mera info mellan öronen. De e ju så jag har lärt mig photodirector, genom att testa å jämföra å kolla andra fotografers foton. 

Så att jo. Det sista jag sku måst göra är att kast om lite tangentbord, försökte putsa det här i veckan, vilket resulterade i att en del knappar inte ens visar de minsta livstecken... Tex frågetecken e helt dött...

lördag, maj 14

Öppet hus!

.. Snart, nämligen den 22a maj, hos Tm:i Marie Sundman vid Lagmansgården i Östensö! Kommer att finnas där å erbjuda fotografering å representera min firma.. !

Jag har så myki att göra fortfarande, så de e nästan ett stressmoment. Morgonen började med att jag, 10 minuter efter uppvaknadet, ropar "jamen no va he ju satan!".... Så blir det när man är alldeles övertrött...

Ögonen tvinnar i huvu, å jag sitter å funderar på alla tusen miljoner saker jag sku måst få gjort. Jag har åtminstone fått testat handsfreen på örat, å de verkar som den kanske hålls där! Blir nog test på måndag! Besvarade sen ett pm av en potentiell kund oxå. Så 2 saker kan jag checka av iaf... 2 av dom enklare å mindre tidskrävande sakerna... Hmmh..

Helst sku jag gå tibax å sova, men vet att jag inte somnar ändå. Det slog mig faktiskt att jag tidvis brukar ha sånhära perioder, då jag inte får nån sömn, trots att jag e dödligt trött. Sku va kul å veta vaför...

Jag kan ju förstå om det beror tex på stress, prestationsångest, värk, sorg.. bla bla bla, men inget av dehär har jag. Jag e betydligt lugnare än jag varit på länge... Stressar inte ens upp mig över pengar... Å då e jag rätt bra på att stressa upp mig över småsaker.. !

Nåja, tog tag i saken å började redigera fakturamallen, å precis när jag e klar å ska konvertera den ti pdf, tror ni fan int sonera tycker vi ska uppdater nå? De kommer varje lördag, men de e nåt såntdär som min bror måst fixa... Så det betyder att jag inte kan öppna nya websidor förrns jag går ner å startar om modemet -.- OARGH JAG BLIR SÅ TRÖTT.

Kaffeglaset har jag försökt dricka ur redan 2 gånger, trots att det är tomt. Vanligt fenomen när jag sitter å "kontorsjobbar". Lika snopen blir man varje gång.

Sku måst få iväg mailet med fotona, eller ja, iväg onedriven med fotona, så kunden får dom. Och det hakar upp sig på fakturan.. som hakar upp sig på pdfen.. som hakar upp sig på modemjäveln. Som sagt, jag blir så trött.

Sen tror jag faktiskt jag bara har redigeringen kvar... Tror jag... ? Sku jag ha sån tur? Men iom att jag inte längre fotar i jpg+raw, utan bara raw, så tar det ju en sin lilla stund att processa dom.

Kanske det blev dags för kaffe nr 2 nu. Jeps.

onsdag, april 13

One step closer...

.... and babysteps ofc!

Fick en aha-upplevelse här nyligen. Dels lite i helgen, men dels oxå lite igår. Måste medge att det är oerhört förvirrande med ett ljusstarkt objektiv, rent tankemässigt.

Vi ska se om jag får det rätt nu. Om jag som exempel vill fota en människa inomhus, så behöver jag dra upp ison, let's say till 2000. Aperturen på 2.8 (som exempel då.. ju lägre siffror = desto mera ljusinsläpp).

Då får jag såndär lagom trevlig suddig bakgrund, men det skarpa området är alldeles för litet. Istället måste jag höja ytterligare på iso (i mitt fall praktiskt möjligt jo, men det blir kornigt, se bilden!)


...Och sen... nu till det knepiga, måste jag höja på aperturen, för att få ett bredare område som e skarpt.


Här är just det problemet. Högt iso, i detta fall så torde kornigheten vara okej (har inte granskat desto närmare), men ser ni var 1) fokusen är? 2) hur litet de skarpa området är? Fokusen och det skarpa området är på dom vita hårstråna mellan ögonen. Vilket är alldeles fel. Fokusen ska ligga på ögonen, och i det här fallet, de högra ögat. Helst hade jag fått bägge ögonen skarpa, alltså ett större område som e skarpt och då sku jag ha måsta höja aperturen till 4-5 nånting. Vilket medför att bilden blir mörkare, betydligt mörkare. Detta foto e taget med 2.8 och jag tror faktiskt jag hade ison på 2000.

Här e samma bild före redigering.


Det är den där förbannade matematiken, ration between dom olika faktorerna som jag försöker lära mig. Och det är bannemig knepigt. Jag vet vad dom betyder (bara det i sig tog ju mig 1 år å lära mig skillnaden på), men att sen få rätt ratio, det är ganska knepigt.... Och därför blir jag ännumer förvirrad med ett 2.8 objektiv, när jag e van med min 4.

Nåja, skam den som ger sig, det är redan ett framsteg att jag börjar få aha-upplevelser! Dessutom har jag testat lite på tv-läget, 95% av gångerna kör jag på av-läget, men tv är en hel ny vetenskap för mig.

Här är oxå orsaken varför jag SÅ längtar efter nya kameran. Eftersom både Tuulia å Vaasan Urheilukuvaus var på samma tävling, så har jag snokat lite på deras inställningar. Bägge hade fullframe kameror som klarade av höga iso-tal utan kornighet. Tuulia hade ison på 5000 och VU hade ison på 4000. Min har inte ens högre än 3200 :S Och upp till 12800 på extended, å de vettetusan hur man ens använder sig av. Nya kameran klarar 16000 och extended 51200. Så där e en väsentlig skillnad. Jag vet inte om jag klarar av inomhus ändå utan ett ljusstarkare objektiv, men troligtvis klarar jag mig med ett 2.8. VU hade ett fast objektiv, 135mm och 2.0 på ljuskänsligheten (okej, VU hade 2 kameror å 2 objektiv, men iaf på det foto jag kollade). Priset för den linsen hittade jag inte, eftersom den tydligen inte finns kvar, men t.ex ett 200mm 2.0 kostade ca 6000 euro.

Nåja... En vacker dag....!

söndag, april 10

For the very first time...!

... Så ska jag försöka mig på en seriös fotografering inomhus!

Har lånat ett 100mm 2.8 av en polare, å jo visst, risken är stor att 100mm blir för kort, beror helt på hur E-purs manege ser ut å var hindrena är placerade :/ Men det var de enda 2.8 han hade :/

Dessutom lånade jag favoritlinsen 70-200 4L. Allt som har L efter sig så ger en nästan orgasm. Canons lite mer påkostade objektiv, men tex just 70-200 4L har kommit ut i en nyare version, så därmed e dom relativt billiga nu. Begagnat kan man hitta för 300-400 euro! Å andra sidan upplyste en annan vän mig om att man ser ut som en noob om man har äldre versionen :P (Och prisskillnaden på dom 2.8 L objektiven jag sneglat på var 1400 euro vs 2200 euro...Så att...)

Jag hoppas på att få till några riktigt fina utomhus-situationsbilder, måste ju passa på när man har det objektivet till förfogande. Å andra sidan kommer jag att ha bägge ända till nästa helg, då jag ändå sku ha lånat 2.8an för inomhusdressyren vid jpr.

Så att jo, snart blir det att börja packa ihop sig å bege sig iväg till seinäjoki :) Har googlat mkt på just inomhustävlingar å objektiv, å många använder sig av 2.8, så i teorin borde jag ha en chans att få till nåt vettigt. Sen var det ju de där med längden då :/ Men det kan man omöjligen veta på förhand..!

157 starter + klubbklassen var det idag, så jag hoppas jag får låna ett strömuttag, för mina akkun kommer int å hålla för hela dagen! Nåja, kommer nog inte att vara där hela dagen heller, sista klassen var bekräknad att börja 17:20 eller nåt sånt, å man ska ändå ha i minnet att det tar 1,5h att köra därifrån. Insåg dessutom att det tar för länge å spara till nya kameran, så jag får nog investera i ett batterigrepp till 50Dn å ett par extra batterier :/ Visserligen har jag hittat så china-china, så jag får 1 grepp + 2 batterier för ca 80 euro. Å med batterigreppet får jag in vanliga AA-batterier i nödfall... så då ska man väl klara sig?

Ja-a, det blir minst sagt spännande idag! :) Vi ska hålla tummarna att jag lyckas få till nå som e säljbara!

tisdag, april 5

One more day... err.. week!

... Ungefär så länge torde de vara innan firman officiellt e igång nudå.

Det som kanske är mest irriterande (förutom väntan då, ni vet, otålig vädur här.. ), så är att en stor del av allt e lixom "push enter and send"-stadiet. Men jag kan inte riktigt trycka på enter innan allt e klappat å klart.

Dessutom är det fenomenalt mkt på gång och jag borde seriöst skriva ner lite mer funderingar, innan jag glömmer vad jag tänkt på. Sponsorer (mer om detta i ett senare skede, håll ögonen öppna), utlottningar, öppet hus... you name it. STORA planer på gång! ..... Å jag som tänkte börja med en mjukstart.. 

Kom oxå fram till att jag borde ha en sekreterare... höhö ;D Nejmen, alltså, en som gör mina stan-ärenden så inte jag behöver springa dit :D Just nu skulle jag behöva en kalender kombinerat med anteckningsbok, så jag sku få skriva ner mina funderingar, tex på jobbet. Även om jag är fenomenalt glömsk, så har jag lyckats lämna mina funderingar i "öppna tabbar" i hjärnan, så dom finns kvar där ännu bara jag gräver lite ;D ... Ännu..!

Jag borde dessutom gå igenom sådär på riktigt, årets happenings, har nog rätt bra uppskrivet var å när det ska fotas, men vet att jag har nåt icke-hästrelaterat event bort från min lista, å jag kommer inte på vad det var. Tackolov har jag väl klickat i "attending" eller "interested" på eventet på fb, så de e ju bara att kolla va de var därvia.

Vad jag oxå borde införskaffa (ajaj, de här blir dyrt), är en .. laptop.. ! Laptop å extern hårdskiva. Eller åtminstone en laptop. Finns ett par events jag ska på i sommar, eller iaf tänkte åka på, där jag kommer att fara med husbilen, å då kan man sitta å redigera foton i den sen efteråt...

Som sagt, tusen miljoner triljoner saker jag behöver.. Kamera, objektiv, batterier/batterigrepp (behöver jag till både 50D å 7D, å tro mig, dom e inte billiga, int nån av dom.. batterierna ligger väl på 100+ å batterigreppen 200+), ordentlig monopod, filter, laptop, fotoskrivare (så småningom), blixt, ett par reflektors sku inte vara helt tokigt heller..  Men viktigaste e väl nog 7D å objektiv... å batterier... å batterigrepp... åå... å.. Ni ser.. ! (fördelen med batterigrepp e att man kan kast in vanliga AA-batterier, om man int hinner/kan ladda akkuna)

Sen såntdär smått annat, som visitkort.. Jaja, jag vet, de låter så cheesyt, men när man e på tävlingar å folk kommer å frågar å man säger "joo, du hittar dom där å där, eller där å där" så kommer dom ihåg det i 5 minuter. Mkt enklare att kast ett visitkort i handen på dom, så har dom kontaktuppgifter å var dom hittar alla foton sen. Blir oxå att fixa om hela kuvat-sidan, samt laga en fb-sida. Fb-sidan e nog fysiskt fixad redan, dock inte publicerad, förrns jag.. tadaaaa, har fått igång firman officiellt, så jag vet om namnet godkänns... ! Som jag sa, "press enter and send"... Å ja, just de, blir troligen en ny blogg som är relaterad till firman, så denhär förblir min privata. Om jag nu inte kör 2-in-1 å börjar blogga på kuvat-sidan då. Kanske sku va smartare.. ! Å så insta då förstås...

Prislistan e väl någorlunda klar iallafall, bara lite frågetecken angående momsen, å till det behöver jag min FO-nummer, som jag inte har fått ännu. Håhå... ! Ja, å ett par ordentliga jobb-kängor borde jag införskaffa oxå, mina vanliga sommarsievis börjar bli så slut, så jag får ont i tassarna av dom :/ Å jo, brukar ha dom när jag e på tävlingar... Märker redan på jobbet om de e såna dagar då jag går mkt, att fötterna börjar moitta lite.. Dom e inte lika bra som vinterkängorna :S

Känns lite som en ond cirkel alltihop i det här skedet, jag behöver utrustning för att kunna förtjäna mera, å jag behöver förtjäna mera för att kunna skaffa mer utrustning! Håhå ;)

Här e iaf sommarens preliminära lista...

9.4 Dressyr - VH Vasa
10.4 Hoppning - E-pur Seinäjoki
16.4 Dressyr - JPR (regions)
23.4 Hoppning - JPR SPEEDEX CUP 1
1.5 Hoppning - JPR
7.5 Hoppning - Tavast
10.5 Hoppning - EssRy SPEEDEX CUP 2
24.5 Dressyr - EssRy
7.6 Hoppning - EssRy
11.6 Pedersöre Truckmeet
(11.6 Dagens Dubbel - EssRy)
15.6 Hoppning - Åminne SPEEDEX CUP 4 (Bara jag som inte hittar speedex cup 3?)
17-19.6 American Car Meeting - Nykaabi, Matchbox
18.5 Hoppning - Seinäjoki travbana
(29.6-3.7 FinnDerby - Ypäjä)
2.7 Hoppning - Nurk SPEEDEX CUP 5
2.7 Klacken Party - Björn Rosenström
7.7 Norvalla sommarfest - Kaj, Samir & Viktor
10.7 Shettis Cup - Kokkola
17.7 Hoppning - KGR Aluecup 4
29-31.7 Fälttävlan - Nurk
6.8 Hoppning - Ylistaro Lagmästerskap
16.8 Hoppning - EssRy Maskerad
19-21.8 Hoppning - Tuuri FM, ponny sh-mästerskap
25-28.8 Hoppning - Tuuri FM jun, yr, sen

tisdag, mars 22

På gång...

.... är väl det mesta, förutom jag.

Är så ruggigt trött å genomslut, så det ska faktiskt bli lite skönt med påskledigt. Vet inte riktigt varför heller, sovit hur bra som helst dom senaste nätterna...

Pappren på firman blev inskickade idag, så om 3 veckor borde det vara på gång. Var en viss typ som hade lite brådis med att ja sku få igång firman, jo Marie, jag syftar på dig ;D

Lördagen kommer förhoppningsvis att bli riktigt bra. Tävlingar på dagen, å sen på kvällen iväg till sesam å käka me dom närmaste polarna å fira födelsedan. Ja, å ifall nån tycker dom sku behöva ge nåt, så e de pengar (som går ti kameran) som mottages väldigt tacksamt ;D

Jag vet seriöst inte vart denhär månaden har försvunnit? Jag tycker fortfarande att vi är i början av mars, men den e ju fan snart slut. Februari kändes ju som 7 fati ååre däremot.

Visserligen e de nog rätt kul, fr.o.m 1 maj börjar min utomhussäsong på allvar, så det ser jag fram emot! Å oj va ja sku ha vila ha nya kameran tills dess, men.. nä :( Sku ha vari så smidigt ti få ha 2 kameror istället beroende på vilket objektiv man vill använda, för på en hoppbana så hinner du inte byta objektiv ;D

Nåja, nu ska ja fortsätta glo på den 8-delar långa dokumentären om första världskriget som jag hittade på tuuben. Ha de gött!

söndag, augusti 3

Bokklubben jag & Businessplaner...

Jepp... Idag har jag bokklubb. Om ja sku kom mig iväg å läsa that is, men ja fastna ju här när man planerar lite business. Kom ända ti sid 34, å sen fastna ja me dehär :D Nåja, kanske man orkar läsa 2 rader innan man somnar ;)

Nu är det inte frågan om business för mig, utan för Marie ;) Vi spånar på alla möjliga idéer å ja blir ju helt i gasen av sånt ja, så jo... håhå!

2 bra idéer har vi suttit å diskuterat idag, som jag tror stenhårt på. Jag skulle nyttja den tjänsten åtminstone, å jag kan inte vara den enda i världen. Jag blev ju trots allt utbildad till att förutspå trender. Inte för att jag direkt minns vilka 3 trender jag hade förutom en.. men di va no säkert bra, heck, de va ju jag som kom på dom ;)

Dessutom hade hon lite andra idéer oxå som vi nog ska ta å fundera på pånytt, ja va lite trött å ofokuserad då när hon la fram dom första gången. Å de va lite sådär i runda slängar.. Iofs e ja int nå myki piggare nu heller int men x)

Boken jag f.ö påbörjade ikväll var Nostradamus försvunna profetior, finns att läsas om här. Verkar va riktigt spännande..! Läste nångång att har man kommit till sid 50 av en bok, så läser man ut hela. Det är alltså dom 50 första sidorna som ska vara avgörande om man läser vidare eller nä, å den här boken fick mig hooked rätt fort ;) Älskar ju gamla konspirationsteorier, mysterier å lite sånt som tangerar verkligheten(*). Visst har ja läst helt fiktion oxå, men dom flesta tangerar nånting ur det verkliga livet på ett eller annat sätt. Gogglade på recension, å den första ja hittade så tjaa.. jag e inte bra på att skriva sånt, men när ett stycke handlar om handlingen i boken och dessutom är från typ 2 första kapitlen så känns det ju lite.... tjaa... Jag blev inte nyfiken på boken av den recensionen iaf. Goggla vidare.

Wooo, insåg just att Mario Reading kan bli en ny favorit, han har en om tempelriddare oxå, The Templar Prophecy! Niiiice. Det jag oxå insåg är att denhär boken, alltså Nostradamus, är den första i en trilogi...Nåja, more books for me then! Tror ja har oläst ca 80% av mina böcker...!

 *3 av dessa böcker är lite inom samma genre, tror 2 av dom åtminstone utspelar sig i Rom (iaf till en viss del) (och jag gjorde nyss 2 insikter, den heter CATILINAS å inte Catalinas, å dessutom är det en 3e bok.. suck.. Nåja, as i said, more books for me then!). Åtminstone går alla 3 under nutid som jagar nåt från det förflutna. Ish...

Tempelriddarn har ja ju läst säkert 2-3 gånger, har även gjorts en filmatisering (visserligen rätt b-film) av den... Men den e braaa, ja gillar boken. Uppföljaren har jag fått tag i, men inte läst ännu, sku ju vilja koma igenom första boken (igen) för att sen fortsätta me 2a boken.



Borde även göra en inventering, vet att Anna å jag har diskuterat En shopaholics bekännelser, åmittiallt såg jag den i påsen me alla böcker. Så jo, en inventering vore på sin plats. Dessutom hittade jag inte boken jag hade tänkt börja med (säkert är den där nåstans den oxå), den här boken nämligen. Den här brukar ja läsa en gång om året (förutsatt att jag kommer ihåg det), men nu har det inte blivit av på ett par år. Riktigt skön bok dehär. Egentligen inte en bok där genren faller mig i smaken, men slyngstad diggar ja stenhårt!

Nä, nu dags att sluta flumma å gå å lägg sig! :)