.. officiellt!
Med att vakna 04.30 och nysningar de luxe!
Heh. Jo, alltså tog en Duact igårkväll, å tydligen blev de snörvel-kalas idag. Tror int ja håller på bli sjuk, utan misstänker att ja kanske blir sådär efter duact. Vet inte, men tanken bara slog mig. Blir nog bättre då ja får dra in lite kall luft genom snoken ;)
Kameraväskan är färdigställd och packad (så gott som), akkuna på laddning, handsfreen på laddning, å ställt mig själv så långt så att jag ungefär vet vilka kläder jag ska ha på mig. Har ju utlovats varmt å soligt väder idag, så få se då. Alltid samma dilemma va man ska lägg på sig. Sen bruk ju ridhuset va lite svalt sådär, å när man står stilla, så de gäller att ha tillräckligt med kläder på sig ändå.
Plantorna får flytta ut idag, skedde nån radikal förändring på dom här när jag har haft ut dom, men tyvärr e de lite för kallt på nätterna ännu att ha ut dom helt å hållet :/ Arma sentända värme! T.o.m gurkorna å tomaten trivdes ute, trots att dom e mer växthusväxter.
Var nog lite onödigt å vakna sådär tidigt, vet att ja hinner bli trött innan tävlingarna börjar. Men va, e man får ivrig å taggad, så de e svårt ti sova då :( Å så har jag liiite för höga förväntningar på fotona, tävlingarna är ändå inomhus, så vet att jag inte borde ha så höga förväntningar :/ De går bra sålänge man fotar nånting som står still, men när de börjar röra på sig så... Nå, vi ska hoppas de kommer mkt ljus in i ridhuset idag... ! (Marie moitta ja låter så svensk när ja talar om ridhus, men ibland sitter det lixom i sen ja bodde på åland, där tala man om ridhus å inte manege :D ..)
De e såndär dag oxå, då ja sku vila ha 2 kameror. En som 70-300mm ligger på å en som 50mm ligger på, så man int sku behöv kasta om hela tiden. Men va, när man int e gjord av pengar så ;D Nåja, idag kan jag bara gilla läget! :)
Visar inlägg med etikett Tävlingar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tävlingar. Visa alla inlägg
måndag, maj 1
Säsongen inleds!
Etiketter:
1 Maj,
By JoA,
Fotografering,
Tävlingar
söndag, april 10
For the very first time...!
... Så ska jag försöka mig på en seriös fotografering inomhus!
Har lånat ett 100mm 2.8 av en polare, å jo visst, risken är stor att 100mm blir för kort, beror helt på hur E-purs manege ser ut å var hindrena är placerade :/ Men det var de enda 2.8 han hade :/
Dessutom lånade jag favoritlinsen 70-200 4L. Allt som har L efter sig så ger en nästan orgasm. Canons lite mer påkostade objektiv, men tex just 70-200 4L har kommit ut i en nyare version, så därmed e dom relativt billiga nu. Begagnat kan man hitta för 300-400 euro! Å andra sidan upplyste en annan vän mig om att man ser ut som en noob om man har äldre versionen :P (Och prisskillnaden på dom 2.8 L objektiven jag sneglat på var 1400 euro vs 2200 euro...Så att...)
Jag hoppas på att få till några riktigt fina utomhus-situationsbilder, måste ju passa på när man har det objektivet till förfogande. Å andra sidan kommer jag att ha bägge ända till nästa helg, då jag ändå sku ha lånat 2.8an för inomhusdressyren vid jpr.
Så att jo, snart blir det att börja packa ihop sig å bege sig iväg till seinäjoki :) Har googlat mkt på just inomhustävlingar å objektiv, å många använder sig av 2.8, så i teorin borde jag ha en chans att få till nåt vettigt. Sen var det ju de där med längden då :/ Men det kan man omöjligen veta på förhand..!
157 starter + klubbklassen var det idag, så jag hoppas jag får låna ett strömuttag, för mina akkun kommer int å hålla för hela dagen! Nåja, kommer nog inte att vara där hela dagen heller, sista klassen var bekräknad att börja 17:20 eller nåt sånt, å man ska ändå ha i minnet att det tar 1,5h att köra därifrån. Insåg dessutom att det tar för länge å spara till nya kameran, så jag får nog investera i ett batterigrepp till 50Dn å ett par extra batterier :/ Visserligen har jag hittat så china-china, så jag får 1 grepp + 2 batterier för ca 80 euro. Å med batterigreppet får jag in vanliga AA-batterier i nödfall... så då ska man väl klara sig?
Ja-a, det blir minst sagt spännande idag! :) Vi ska hålla tummarna att jag lyckas få till nå som e säljbara!
Har lånat ett 100mm 2.8 av en polare, å jo visst, risken är stor att 100mm blir för kort, beror helt på hur E-purs manege ser ut å var hindrena är placerade :/ Men det var de enda 2.8 han hade :/
Dessutom lånade jag favoritlinsen 70-200 4L. Allt som har L efter sig så ger en nästan orgasm. Canons lite mer påkostade objektiv, men tex just 70-200 4L har kommit ut i en nyare version, så därmed e dom relativt billiga nu. Begagnat kan man hitta för 300-400 euro! Å andra sidan upplyste en annan vän mig om att man ser ut som en noob om man har äldre versionen :P (Och prisskillnaden på dom 2.8 L objektiven jag sneglat på var 1400 euro vs 2200 euro...Så att...)
Jag hoppas på att få till några riktigt fina utomhus-situationsbilder, måste ju passa på när man har det objektivet till förfogande. Å andra sidan kommer jag att ha bägge ända till nästa helg, då jag ändå sku ha lånat 2.8an för inomhusdressyren vid jpr.
Så att jo, snart blir det att börja packa ihop sig å bege sig iväg till seinäjoki :) Har googlat mkt på just inomhustävlingar å objektiv, å många använder sig av 2.8, så i teorin borde jag ha en chans att få till nåt vettigt. Sen var det ju de där med längden då :/ Men det kan man omöjligen veta på förhand..!
157 starter + klubbklassen var det idag, så jag hoppas jag får låna ett strömuttag, för mina akkun kommer int å hålla för hela dagen! Nåja, kommer nog inte att vara där hela dagen heller, sista klassen var bekräknad att börja 17:20 eller nåt sånt, å man ska ändå ha i minnet att det tar 1,5h att köra därifrån. Insåg dessutom att det tar för länge å spara till nya kameran, så jag får nog investera i ett batterigrepp till 50Dn å ett par extra batterier :/ Visserligen har jag hittat så china-china, så jag får 1 grepp + 2 batterier för ca 80 euro. Å med batterigreppet får jag in vanliga AA-batterier i nödfall... så då ska man väl klara sig?
Ja-a, det blir minst sagt spännande idag! :) Vi ska hålla tummarna att jag lyckas få till nå som e säljbara!
tisdag, april 5
One more day... err.. week!
... Ungefär så länge torde de vara innan firman officiellt e igång nudå.
Det som kanske är mest irriterande (förutom väntan då, ni vet, otålig vädur här.. ), så är att en stor del av allt e lixom "push enter and send"-stadiet. Men jag kan inte riktigt trycka på enter innan allt e klappat å klart.
Dessutom är det fenomenalt mkt på gång och jag borde seriöst skriva ner lite mer funderingar, innan jag glömmer vad jag tänkt på. Sponsorer (mer om detta i ett senare skede, håll ögonen öppna), utlottningar, öppet hus... you name it. STORA planer på gång! ..... Å jag som tänkte börja med en mjukstart..
Kom oxå fram till att jag borde ha en sekreterare... höhö ;D Nejmen, alltså, en som gör mina stan-ärenden så inte jag behöver springa dit :D Just nu skulle jag behöva en kalender kombinerat med anteckningsbok, så jag sku få skriva ner mina funderingar, tex på jobbet. Även om jag är fenomenalt glömsk, så har jag lyckats lämna mina funderingar i "öppna tabbar" i hjärnan, så dom finns kvar där ännu bara jag gräver lite ;D ... Ännu..!
Jag borde dessutom gå igenom sådär på riktigt, årets happenings, har nog rätt bra uppskrivet var å när det ska fotas, men vet att jag har nåt icke-hästrelaterat event bort från min lista, å jag kommer inte på vad det var. Tackolov har jag väl klickat i "attending" eller "interested" på eventet på fb, så de e ju bara att kolla va de var därvia.
Vad jag oxå borde införskaffa (ajaj, de här blir dyrt), är en .. laptop.. ! Laptop å extern hårdskiva. Eller åtminstone en laptop. Finns ett par events jag ska på i sommar, eller iaf tänkte åka på, där jag kommer att fara med husbilen, å då kan man sitta å redigera foton i den sen efteråt...
Som sagt, tusen miljoner triljoner saker jag behöver.. Kamera, objektiv, batterier/batterigrepp (behöver jag till både 50D å 7D, å tro mig, dom e inte billiga, int nån av dom.. batterierna ligger väl på 100+ å batterigreppen 200+), ordentlig monopod, filter, laptop, fotoskrivare (så småningom), blixt, ett par reflektors sku inte vara helt tokigt heller.. Men viktigaste e väl nog 7D å objektiv... å batterier... å batterigrepp... åå... å.. Ni ser.. ! (fördelen med batterigrepp e att man kan kast in vanliga AA-batterier, om man int hinner/kan ladda akkuna)
Sen såntdär smått annat, som visitkort.. Jaja, jag vet, de låter så cheesyt, men när man e på tävlingar å folk kommer å frågar å man säger "joo, du hittar dom där å där, eller där å där" så kommer dom ihåg det i 5 minuter. Mkt enklare att kast ett visitkort i handen på dom, så har dom kontaktuppgifter å var dom hittar alla foton sen. Blir oxå att fixa om hela kuvat-sidan, samt laga en fb-sida. Fb-sidan e nog fysiskt fixad redan, dock inte publicerad, förrns jag.. tadaaaa, har fått igång firman officiellt, så jag vet om namnet godkänns... ! Som jag sa, "press enter and send"... Å ja, just de, blir troligen en ny blogg som är relaterad till firman, så denhär förblir min privata. Om jag nu inte kör 2-in-1 å börjar blogga på kuvat-sidan då. Kanske sku va smartare.. ! Å så insta då förstås...
Prislistan e väl någorlunda klar iallafall, bara lite frågetecken angående momsen, å till det behöver jag min FO-nummer, som jag inte har fått ännu. Håhå... ! Ja, å ett par ordentliga jobb-kängor borde jag införskaffa oxå, mina vanliga sommarsievis börjar bli så slut, så jag får ont i tassarna av dom :/ Å jo, brukar ha dom när jag e på tävlingar... Märker redan på jobbet om de e såna dagar då jag går mkt, att fötterna börjar moitta lite.. Dom e inte lika bra som vinterkängorna :S
Känns lite som en ond cirkel alltihop i det här skedet, jag behöver utrustning för att kunna förtjäna mera, å jag behöver förtjäna mera för att kunna skaffa mer utrustning! Håhå ;)
Här e iaf sommarens preliminära lista...
9.4 Dressyr - VH Vasa
10.4 Hoppning - E-pur Seinäjoki
16.4 Dressyr - JPR (regions)
23.4 Hoppning - JPR SPEEDEX CUP 1
1.5 Hoppning - JPR
7.5 Hoppning - Tavast
10.5 Hoppning - EssRy SPEEDEX CUP 2
24.5 Dressyr - EssRy
7.6 Hoppning - EssRy
11.6 Pedersöre Truckmeet
(11.6 Dagens Dubbel - EssRy)
15.6 Hoppning - Åminne SPEEDEX CUP 4 (Bara jag som inte hittar speedex cup 3?)
17-19.6 American Car Meeting - Nykaabi, Matchbox
18.5 Hoppning - Seinäjoki travbana
(29.6-3.7 FinnDerby - Ypäjä)
2.7 Hoppning - Nurk SPEEDEX CUP 5
2.7 Klacken Party - Björn Rosenström
7.7 Norvalla sommarfest - Kaj, Samir & Viktor
10.7 Shettis Cup - Kokkola
17.7 Hoppning - KGR Aluecup 4
29-31.7 Fälttävlan - Nurk
6.8 Hoppning - Ylistaro Lagmästerskap
16.8 Hoppning - EssRy Maskerad
19-21.8 Hoppning - Tuuri FM, ponny sh-mästerskap
25-28.8 Hoppning - Tuuri FM jun, yr, sen
Det som kanske är mest irriterande (förutom väntan då, ni vet, otålig vädur här.. ), så är att en stor del av allt e lixom "push enter and send"-stadiet. Men jag kan inte riktigt trycka på enter innan allt e klappat å klart.
Dessutom är det fenomenalt mkt på gång och jag borde seriöst skriva ner lite mer funderingar, innan jag glömmer vad jag tänkt på. Sponsorer (mer om detta i ett senare skede, håll ögonen öppna), utlottningar, öppet hus... you name it. STORA planer på gång! ..... Å jag som tänkte börja med en mjukstart..
Kom oxå fram till att jag borde ha en sekreterare... höhö ;D Nejmen, alltså, en som gör mina stan-ärenden så inte jag behöver springa dit :D Just nu skulle jag behöva en kalender kombinerat med anteckningsbok, så jag sku få skriva ner mina funderingar, tex på jobbet. Även om jag är fenomenalt glömsk, så har jag lyckats lämna mina funderingar i "öppna tabbar" i hjärnan, så dom finns kvar där ännu bara jag gräver lite ;D ... Ännu..!
Jag borde dessutom gå igenom sådär på riktigt, årets happenings, har nog rätt bra uppskrivet var å när det ska fotas, men vet att jag har nåt icke-hästrelaterat event bort från min lista, å jag kommer inte på vad det var. Tackolov har jag väl klickat i "attending" eller "interested" på eventet på fb, så de e ju bara att kolla va de var därvia.
Vad jag oxå borde införskaffa (ajaj, de här blir dyrt), är en .. laptop.. ! Laptop å extern hårdskiva. Eller åtminstone en laptop. Finns ett par events jag ska på i sommar, eller iaf tänkte åka på, där jag kommer att fara med husbilen, å då kan man sitta å redigera foton i den sen efteråt...
Som sagt, tusen miljoner triljoner saker jag behöver.. Kamera, objektiv, batterier/batterigrepp (behöver jag till både 50D å 7D, å tro mig, dom e inte billiga, int nån av dom.. batterierna ligger väl på 100+ å batterigreppen 200+), ordentlig monopod, filter, laptop, fotoskrivare (så småningom), blixt, ett par reflektors sku inte vara helt tokigt heller.. Men viktigaste e väl nog 7D å objektiv... å batterier... å batterigrepp... åå... å.. Ni ser.. ! (fördelen med batterigrepp e att man kan kast in vanliga AA-batterier, om man int hinner/kan ladda akkuna)
Sen såntdär smått annat, som visitkort.. Jaja, jag vet, de låter så cheesyt, men när man e på tävlingar å folk kommer å frågar å man säger "joo, du hittar dom där å där, eller där å där" så kommer dom ihåg det i 5 minuter. Mkt enklare att kast ett visitkort i handen på dom, så har dom kontaktuppgifter å var dom hittar alla foton sen. Blir oxå att fixa om hela kuvat-sidan, samt laga en fb-sida. Fb-sidan e nog fysiskt fixad redan, dock inte publicerad, förrns jag.. tadaaaa, har fått igång firman officiellt, så jag vet om namnet godkänns... ! Som jag sa, "press enter and send"... Å ja, just de, blir troligen en ny blogg som är relaterad till firman, så denhär förblir min privata. Om jag nu inte kör 2-in-1 å börjar blogga på kuvat-sidan då. Kanske sku va smartare.. ! Å så insta då förstås...
Prislistan e väl någorlunda klar iallafall, bara lite frågetecken angående momsen, å till det behöver jag min FO-nummer, som jag inte har fått ännu. Håhå... ! Ja, å ett par ordentliga jobb-kängor borde jag införskaffa oxå, mina vanliga sommarsievis börjar bli så slut, så jag får ont i tassarna av dom :/ Å jo, brukar ha dom när jag e på tävlingar... Märker redan på jobbet om de e såna dagar då jag går mkt, att fötterna börjar moitta lite.. Dom e inte lika bra som vinterkängorna :S
Känns lite som en ond cirkel alltihop i det här skedet, jag behöver utrustning för att kunna förtjäna mera, å jag behöver förtjäna mera för att kunna skaffa mer utrustning! Håhå ;)
Här e iaf sommarens preliminära lista...
9.4 Dressyr - VH Vasa
10.4 Hoppning - E-pur Seinäjoki
16.4 Dressyr - JPR (regions)
23.4 Hoppning - JPR SPEEDEX CUP 1
1.5 Hoppning - JPR
7.5 Hoppning - Tavast
10.5 Hoppning - EssRy SPEEDEX CUP 2
24.5 Dressyr - EssRy
7.6 Hoppning - EssRy
11.6 Pedersöre Truckmeet
(11.6 Dagens Dubbel - EssRy)
15.6 Hoppning - Åminne SPEEDEX CUP 4 (Bara jag som inte hittar speedex cup 3?)
17-19.6 American Car Meeting - Nykaabi, Matchbox
18.5 Hoppning - Seinäjoki travbana
(29.6-3.7 FinnDerby - Ypäjä)
2.7 Hoppning - Nurk SPEEDEX CUP 5
2.7 Klacken Party - Björn Rosenström
7.7 Norvalla sommarfest - Kaj, Samir & Viktor
10.7 Shettis Cup - Kokkola
17.7 Hoppning - KGR Aluecup 4
29-31.7 Fälttävlan - Nurk
6.8 Hoppning - Ylistaro Lagmästerskap
16.8 Hoppning - EssRy Maskerad
19-21.8 Hoppning - Tuuri FM, ponny sh-mästerskap
25-28.8 Hoppning - Tuuri FM jun, yr, sen
Etiketter:
Business,
By JoA,
Canon 50D,
Dressyr,
Firman,
Fotografering,
Hoppning,
Husbil,
Instagram,
PTM2016 Pedersöre Truckmeet,
Tagga,
Träning,
Tävlingar
lördag, mars 26
Queen of Spain!
... den bästa häst som finns! Okej, hon heter ju Flamenca på riktigt, men hon är nog verkligen Queen of Spain!
För den oinvigde, Flamenca är Sussys ena PRE häst, ett sto.
Tror jag har skrivit om henne förut, åtminstone på fejjan, men de här e en sån obeskrivlig häst så... nä, det finns inte ord för henne! Önskar så att jag nångång sku hitta en häst som henne, å hädanefter så den dagen jag ska köpa häst, så kommer jag definitivt att leta ett sto ;) Endast ston som jag har kommit bäst överens med förut. Sen har jag visserligen tyckt om en del valacker, men när det gäller, då e de ston!
Nå, igår så slog det mig på kvällen att oj tusan att jag inte hade tänkt på det tidigare, de sku ju ha vari lite kul å fara på träningsdressyr-tävlingen, när dom hade en såpass lätt klass som dom hade. Men det var ju lite sent påtänkt. Tills Sussy skrev att flamenca går bara en klass ;D
Så lite på skoj då, så efteranmälde jag mig i morse, å red då lättaste klassen. Kände redan på uppvärmningen att det här kommer att gå bra. Nu ska jag då berätta att jag kom från åland september 2013, sen dess har jag ridit henne 4 gånger tror jag, å fanta en gång. De e allt jag ridit sen dess, så det blev ju verkligen att ta det här på talang!
När jag värmde upp å de var 2 ekipage kvar, så slog det mig "heeelvettteee, jag har glömt bort volt-tillbaka" när jag hade gått igenom banan i huvudet. Då blev det lite halvpanik. Det roliga var att dom kom jag ihåg, men sen red jag fel på 2 andra ställen istället haha ;D På det ena stället märkte inte ens domaren att jag ridit fel, men jag insåg att jag har ingen koll på vart jag ska härnäst, så jag hojtade "Red jag inte fel nu?" -6p totalt, men sånt händer :D Blev inte diskad iaf, å mitt mål var ju att få godkänd bana!
I början av banan var hon som ett ånglok, vilket både sussy å jenny har informerat mig om (å som jag själv sett när hon gått banor, men hade glömt bort), å redan innan startsignalen höll vi på springa ut från plan ett par gånger.
Nå, som en yr liten höna tog vi oss igenom banan (alltså yra hönan var jag då.. ), hon lugnade ner sig efter halva banan, men strax innan banan var klar började hon ladda å fråga mig när galoppen kommer :D Tackolov så kom de ingen galopp :D Jag har egentligen ingen aning om HUR jag ridit, mer än det som står på protokollet, men nää... sen e allt bara en dimma ;D De enda jag vet e att jag försökte se vägarna iallafall ;D Protokollet har jag i jackfickan som är i bilen, men tror jag landade på 60,nånting% iaf, så mer än godkänd bana! Ingen aning om hästen har gått i form, har jag haft långa eller korta tyglar osv osv ;D
Jag tror nog jag hade största flinet på när jag gjorde sista hälsningen (hade jag det Marie?), å när jag gav långa tyglar åt Flamenca, så kände jag mig nog som Edward Gal å Totilas! SÅ nöjd var jag med henne!
Det var lite svårt att landa på jorden efteråt, men nu när spänningen börjar släppa, ack va trött jag e (lagom vakna 3 på natten å stig upp halv 4) ;D Blir nog att ta en tupplur här snart så man orkar på tjejkväll/middag me polarna. Får dubbelfira ikväll nudå! :D
Man får hoppas det blir av igen, men kanske lite träning före vore på sin plats! ;)
För den oinvigde, Flamenca är Sussys ena PRE häst, ett sto.
Tror jag har skrivit om henne förut, åtminstone på fejjan, men de här e en sån obeskrivlig häst så... nä, det finns inte ord för henne! Önskar så att jag nångång sku hitta en häst som henne, å hädanefter så den dagen jag ska köpa häst, så kommer jag definitivt att leta ett sto ;) Endast ston som jag har kommit bäst överens med förut. Sen har jag visserligen tyckt om en del valacker, men när det gäller, då e de ston!
Nå, igår så slog det mig på kvällen att oj tusan att jag inte hade tänkt på det tidigare, de sku ju ha vari lite kul å fara på träningsdressyr-tävlingen, när dom hade en såpass lätt klass som dom hade. Men det var ju lite sent påtänkt. Tills Sussy skrev att flamenca går bara en klass ;D
Så lite på skoj då, så efteranmälde jag mig i morse, å red då lättaste klassen. Kände redan på uppvärmningen att det här kommer att gå bra. Nu ska jag då berätta att jag kom från åland september 2013, sen dess har jag ridit henne 4 gånger tror jag, å fanta en gång. De e allt jag ridit sen dess, så det blev ju verkligen att ta det här på talang!
När jag värmde upp å de var 2 ekipage kvar, så slog det mig "heeelvettteee, jag har glömt bort volt-tillbaka" när jag hade gått igenom banan i huvudet. Då blev det lite halvpanik. Det roliga var att dom kom jag ihåg, men sen red jag fel på 2 andra ställen istället haha ;D På det ena stället märkte inte ens domaren att jag ridit fel, men jag insåg att jag har ingen koll på vart jag ska härnäst, så jag hojtade "Red jag inte fel nu?" -6p totalt, men sånt händer :D Blev inte diskad iaf, å mitt mål var ju att få godkänd bana!
I början av banan var hon som ett ånglok, vilket både sussy å jenny har informerat mig om (å som jag själv sett när hon gått banor, men hade glömt bort), å redan innan startsignalen höll vi på springa ut från plan ett par gånger.
Nå, som en yr liten höna tog vi oss igenom banan (alltså yra hönan var jag då.. ), hon lugnade ner sig efter halva banan, men strax innan banan var klar började hon ladda å fråga mig när galoppen kommer :D Tackolov så kom de ingen galopp :D Jag har egentligen ingen aning om HUR jag ridit, mer än det som står på protokollet, men nää... sen e allt bara en dimma ;D De enda jag vet e att jag försökte se vägarna iallafall ;D Protokollet har jag i jackfickan som är i bilen, men tror jag landade på 60,nånting% iaf, så mer än godkänd bana! Ingen aning om hästen har gått i form, har jag haft långa eller korta tyglar osv osv ;D
Jag tror nog jag hade största flinet på när jag gjorde sista hälsningen (hade jag det Marie?), å när jag gav långa tyglar åt Flamenca, så kände jag mig nog som Edward Gal å Totilas! SÅ nöjd var jag med henne!
Det var lite svårt att landa på jorden efteråt, men nu när spänningen börjar släppa, ack va trött jag e (lagom vakna 3 på natten å stig upp halv 4) ;D Blir nog att ta en tupplur här snart så man orkar på tjejkväll/middag me polarna. Får dubbelfira ikväll nudå! :D
Man får hoppas det blir av igen, men kanske lite träning före vore på sin plats! ;)
tisdag, mars 22
På gång...
.... är väl det mesta, förutom jag.
Är så ruggigt trött å genomslut, så det ska faktiskt bli lite skönt med påskledigt. Vet inte riktigt varför heller, sovit hur bra som helst dom senaste nätterna...
Pappren på firman blev inskickade idag, så om 3 veckor borde det vara på gång. Var en viss typ som hade lite brådis med att ja sku få igång firman, jo Marie, jag syftar på dig ;D
Lördagen kommer förhoppningsvis att bli riktigt bra. Tävlingar på dagen, å sen på kvällen iväg till sesam å käka me dom närmaste polarna å fira födelsedan. Ja, å ifall nån tycker dom sku behöva ge nåt, så e de pengar (som går ti kameran) som mottages väldigt tacksamt ;D
Jag vet seriöst inte vart denhär månaden har försvunnit? Jag tycker fortfarande att vi är i början av mars, men den e ju fan snart slut. Februari kändes ju som 7 fati ååre däremot.
Visserligen e de nog rätt kul, fr.o.m 1 maj börjar min utomhussäsong på allvar, så det ser jag fram emot! Å oj va ja sku ha vila ha nya kameran tills dess, men.. nä :( Sku ha vari så smidigt ti få ha 2 kameror istället beroende på vilket objektiv man vill använda, för på en hoppbana så hinner du inte byta objektiv ;D
Nåja, nu ska ja fortsätta glo på den 8-delar långa dokumentären om första världskriget som jag hittade på tuuben. Ha de gött!
Är så ruggigt trött å genomslut, så det ska faktiskt bli lite skönt med påskledigt. Vet inte riktigt varför heller, sovit hur bra som helst dom senaste nätterna...
Pappren på firman blev inskickade idag, så om 3 veckor borde det vara på gång. Var en viss typ som hade lite brådis med att ja sku få igång firman, jo Marie, jag syftar på dig ;D
Lördagen kommer förhoppningsvis att bli riktigt bra. Tävlingar på dagen, å sen på kvällen iväg till sesam å käka me dom närmaste polarna å fira födelsedan. Ja, å ifall nån tycker dom sku behöva ge nåt, så e de pengar (som går ti kameran) som mottages väldigt tacksamt ;D
Jag vet seriöst inte vart denhär månaden har försvunnit? Jag tycker fortfarande att vi är i början av mars, men den e ju fan snart slut. Februari kändes ju som 7 fati ååre däremot.
Visserligen e de nog rätt kul, fr.o.m 1 maj börjar min utomhussäsong på allvar, så det ser jag fram emot! Å oj va ja sku ha vila ha nya kameran tills dess, men.. nä :( Sku ha vari så smidigt ti få ha 2 kameror istället beroende på vilket objektiv man vill använda, för på en hoppbana så hinner du inte byta objektiv ;D
Nåja, nu ska ja fortsätta glo på den 8-delar långa dokumentären om första världskriget som jag hittade på tuuben. Ha de gött!
Etiketter:
Business,
Dressyr,
Fotografering,
Jag flummar,
Petter det går bra nu,
Tävlingar
onsdag, mars 9
Abstinens...
... Jag har typ abstinens på allt för tillfället.
Först å främst, ny valp! En liten otroligt söt CaseyCrazy! Hårig hårlös, å så otrooooooligt fin å söt! Ett defekt öra, så ingen blivande utställnings-/avelshund, å de passar ju oss perfekt :) Otroligt tuff å modig, så vi hoppas på att de ska smitta av sig på Twinky som e väldigt känslig hund. Twinky börjar lära sig storasyster-rollen rätt bra nu, kunde inte annat än att bli stolt över henne då Casey å hon hade dragkamp, å jag såg att twinky drog inte ens i närheten så hårt som hon brukar när vi leker..! Sen släppte hon leksaken åt casey! Fina duktiga twinky!
Nå de andra då... Fick tummen ur, å for in till Sanna på Concordia, å fixade firma nudå... Egentligen är den inte helt färdig ännu, måste ha ett namn iom att jag ska med i handelsregistret, samt pröjsa 110 euro, men sen då de e gjort, då e de bara att skicka in pappren, å så tar det ca 3 veckor (om jag inte minns fel), så är min firma igång :) De e alltså fotandet som gäller nudå.
Och iom det här... gissa vem som har grym fotoabstinens? Tävlingsäsongen börjar komma igång, å jag har fortfarande inget objektiv för inomhusbruk, å överallt ser man tävlingar på G.. ;(
Vid jpr ska de vara dressyr typ 16.4 eller nåt sånt, så ska faktiskt låna ett objektiv då, så jag får fota lite, men annars e de inte så mkt för min del, förrns 1 maj :S Hade dessutom hoppats på att ha pengar till nya kameran tills dess (bara för att jag sku få vara lat å inte behöva byta objektiv, utan istället få byta kamera, då begränsas de inte lika mkt var man står), men fattas ca 900 euro ännu till den :/ (hint hint, jag fyller år snart... ;) ... )
Så att sådant är läget. Sitter nästan dagligen å snokar på rajala å drömmer om objektiv, men man får väl hoppas man förtjänar så mkt som möjligt på så kort tid som möjligt på firman nudå, så man får skaffa sig mera objektiv ;) Nå, jag borde inte ta stress över det, inte många tävlingar som är inomhus innan utomhussäsongen börjar, å de e ju då jag fotar mest. MEN ÄNDÅ! ;D
Bara jag sku kom på ett namn, så sku de va lite enklare å börja fixa lite grejs kring firman, fb-sida, insta å sånt... Men när man inte riktigt kommer på ... eller jag har ett förslag som jag funderar på, men måste ännu smaka lite på namnet.
Först å främst, ny valp! En liten otroligt söt CaseyCrazy! Hårig hårlös, å så otrooooooligt fin å söt! Ett defekt öra, så ingen blivande utställnings-/avelshund, å de passar ju oss perfekt :) Otroligt tuff å modig, så vi hoppas på att de ska smitta av sig på Twinky som e väldigt känslig hund. Twinky börjar lära sig storasyster-rollen rätt bra nu, kunde inte annat än att bli stolt över henne då Casey å hon hade dragkamp, å jag såg att twinky drog inte ens i närheten så hårt som hon brukar när vi leker..! Sen släppte hon leksaken åt casey! Fina duktiga twinky!
Nå de andra då... Fick tummen ur, å for in till Sanna på Concordia, å fixade firma nudå... Egentligen är den inte helt färdig ännu, måste ha ett namn iom att jag ska med i handelsregistret, samt pröjsa 110 euro, men sen då de e gjort, då e de bara att skicka in pappren, å så tar det ca 3 veckor (om jag inte minns fel), så är min firma igång :) De e alltså fotandet som gäller nudå.
Och iom det här... gissa vem som har grym fotoabstinens? Tävlingsäsongen börjar komma igång, å jag har fortfarande inget objektiv för inomhusbruk, å överallt ser man tävlingar på G.. ;(
Vid jpr ska de vara dressyr typ 16.4 eller nåt sånt, så ska faktiskt låna ett objektiv då, så jag får fota lite, men annars e de inte så mkt för min del, förrns 1 maj :S Hade dessutom hoppats på att ha pengar till nya kameran tills dess (bara för att jag sku få vara lat å inte behöva byta objektiv, utan istället få byta kamera, då begränsas de inte lika mkt var man står), men fattas ca 900 euro ännu till den :/ (hint hint, jag fyller år snart... ;) ... )
Så att sådant är läget. Sitter nästan dagligen å snokar på rajala å drömmer om objektiv, men man får väl hoppas man förtjänar så mkt som möjligt på så kort tid som möjligt på firman nudå, så man får skaffa sig mera objektiv ;) Nå, jag borde inte ta stress över det, inte många tävlingar som är inomhus innan utomhussäsongen börjar, å de e ju då jag fotar mest. MEN ÄNDÅ! ;D
Bara jag sku kom på ett namn, så sku de va lite enklare å börja fixa lite grejs kring firman, fb-sida, insta å sånt... Men när man inte riktigt kommer på ... eller jag har ett förslag som jag funderar på, men måste ännu smaka lite på namnet.
måndag, september 8
Nåja..!
... Över 2400 foton blev resultatet från söndan... (inte lika många som var bra... )... och denna gång har jag faktiskt redigerat en del litegrann, hade ju tekniska problem med vädret i 1a å 2a klassen så där fick ja jobba upp lite kontraster. Sen var de lite klippa å klistra. Men alla e inte redigerade, speciellt senare delen av fotona var rätt bra.
Så det är väl dags för mina personliga favoriter då? :)
(förstår ni hur arg ja blev på mig själv när jag såg denna?)
Etiketter:
Canon 50D,
Fotografering,
Hoppning,
Tävlingar
söndag, juli 13
Kokkola Part II - Så jävla nöjd!
... ÄNTLIGEN lyckades man...!! Äntligen den där känslan att man e ju typ FEI-fotograf! Äntligen den där känslan då man bara vill visa upp sina alster! Äntligen riktigt bra foton! Äntligen den där känslan då man har lust å säga åt en proffsfotograf "IN YOUR FACE! Jag kan oxå!"
Observera att alla foton är helt OREDIGERADE. Inte klippta, inte färgredigera, ingenting...!
Observera att alla foton är helt OREDIGERADE. Inte klippta, inte färgredigera, ingenting...!
Kokkola Part I
.. Japp, VILKA HÄRLIGA TÄVLINGAR!!
Kan inte säga annat, tusen gånger bättre än när dom har vid hemmastallet! Så bra organiserat, så bra kaffeservering (å allt annat ätbart), bänkar, bra plan, jaa... INGET var fel med dom här tävlingarna, iallafall inte som publik. Hoppas det är lika bra för tävlanden oxå! Måste vara otroligt mkt slit för dom att fixa fram allt å sen bort, så ska nog absolut lämna feedback åt dom!
Dessutom var banmästaren en svensk herreman, å det var lite roligt att se lite nytänk oxå! T.ex 3-kombinationer e nåt jag inte har sett många gånger i mitt liv inte...
Otroligt roligt faktiskt måste jag säga. Vad som är ännu roligare är ju alla duktiga J-PR:are som levererade, framförallt måste jag lyfta fram Edith som debuterade i 130, å kammade hem vinsten!! Bedömningen i den klassen var oxå lite "nytänk", dvs C-bedömning (?), vilket innebär att för varje fel, får dom iställe 3 sekunders tillägg! Och Stilbedömning i ponnyklasserna!
Ja, nej, jag är sjukt imponerad av tävlingsarrangörerna och alla duktiga ekipage!
Fotade lite över 1000 foton igår, tyvärr hade ja glömt att ja lekt me kameran, å trodde jag hade alla inställningar som dom sku va. Så bilderna i början blev.... skumma. Inte direkt oskarpa, men inte skarpa heller.. Sen slog de mig att tusan jag hade ju varit å testat lite andra fokus-punkter..! Sen när jag ändra de tibax så blev de bättre bilder.. Så de va lite surt, tog rätt länge innan ja kom på det. Dessutom hade det inte alls skadat me lite längre objektiv igår, banan var så stor, så trots att vinkeln var rätt, å man hade möjlighet att fota många hinder, så blev det inte riktigt bra resultat ändå :S
Men, det som är bra, var att igår var de övningsdag, idag får ja ta bättre foton ;) Måste oxå medge, att det är inte lätt att fota... Hehe, no shit Sherlock :D Nejmen, man vill gärna ha i upphoppet, å sen språnget över hindren... Men då hinner inte jag med... På sånhära höjder, så är det stor höjdskillnad på ekipaget från de att dom är i upphoppet, till själva språnget över hindret.. Det innebär att man har lite luft över ryttaren, å mkt hinder under ekipaget på bilderna :/ Jag blir oxå för rädd att zooma in för mkt, för att tappa ekipaget... Sku måst bli lite modigare, å då fotar ja ändå stående..! Det går ju förstås att klippa bilderna.. Ska testa på det idag, ladda först över originalen, sen lägg tibax minneskortet å klipp till dom direkt i kameran... !
Och för Jenny & Faxi gick det på tok igår, men Marika hade tydligen sagt det som jag tänkte. Faxi hade kastat tungan över betten, å de vet jag precis va det blir till. Det blir total-stopp! :( Jag har själv nångång sprungit fram ti Jenny när faxi har kastat tungan över bettet på träning, å hjälpt han få tillbaka tungan.. Så hoppas hopppppaaaas det går bättre idag, Jenny behöver få lite flyt!
Nåja, nu får ni lite smakprov å lite kommentarer :) Kl 10 (eller lite före) ska jag hämta upp Anna, å sen å hämta upp Sandra, dom ska va mitt sällskap i kokkola idag :)
Kan inte säga annat, tusen gånger bättre än när dom har vid hemmastallet! Så bra organiserat, så bra kaffeservering (å allt annat ätbart), bänkar, bra plan, jaa... INGET var fel med dom här tävlingarna, iallafall inte som publik. Hoppas det är lika bra för tävlanden oxå! Måste vara otroligt mkt slit för dom att fixa fram allt å sen bort, så ska nog absolut lämna feedback åt dom!
Dessutom var banmästaren en svensk herreman, å det var lite roligt att se lite nytänk oxå! T.ex 3-kombinationer e nåt jag inte har sett många gånger i mitt liv inte...
Otroligt roligt faktiskt måste jag säga. Vad som är ännu roligare är ju alla duktiga J-PR:are som levererade, framförallt måste jag lyfta fram Edith som debuterade i 130, å kammade hem vinsten!! Bedömningen i den klassen var oxå lite "nytänk", dvs C-bedömning (?), vilket innebär att för varje fel, får dom iställe 3 sekunders tillägg! Och Stilbedömning i ponnyklasserna!
Ja, nej, jag är sjukt imponerad av tävlingsarrangörerna och alla duktiga ekipage!
Fotade lite över 1000 foton igår, tyvärr hade ja glömt att ja lekt me kameran, å trodde jag hade alla inställningar som dom sku va. Så bilderna i början blev.... skumma. Inte direkt oskarpa, men inte skarpa heller.. Sen slog de mig att tusan jag hade ju varit å testat lite andra fokus-punkter..! Sen när jag ändra de tibax så blev de bättre bilder.. Så de va lite surt, tog rätt länge innan ja kom på det. Dessutom hade det inte alls skadat me lite längre objektiv igår, banan var så stor, så trots att vinkeln var rätt, å man hade möjlighet att fota många hinder, så blev det inte riktigt bra resultat ändå :S
Men, det som är bra, var att igår var de övningsdag, idag får ja ta bättre foton ;) Måste oxå medge, att det är inte lätt att fota... Hehe, no shit Sherlock :D Nejmen, man vill gärna ha i upphoppet, å sen språnget över hindren... Men då hinner inte jag med... På sånhära höjder, så är det stor höjdskillnad på ekipaget från de att dom är i upphoppet, till själva språnget över hindret.. Det innebär att man har lite luft över ryttaren, å mkt hinder under ekipaget på bilderna :/ Jag blir oxå för rädd att zooma in för mkt, för att tappa ekipaget... Sku måst bli lite modigare, å då fotar ja ändå stående..! Det går ju förstås att klippa bilderna.. Ska testa på det idag, ladda först över originalen, sen lägg tibax minneskortet å klipp till dom direkt i kameran... !
Och för Jenny & Faxi gick det på tok igår, men Marika hade tydligen sagt det som jag tänkte. Faxi hade kastat tungan över betten, å de vet jag precis va det blir till. Det blir total-stopp! :( Jag har själv nångång sprungit fram ti Jenny när faxi har kastat tungan över bettet på träning, å hjälpt han få tillbaka tungan.. Så hoppas hopppppaaaas det går bättre idag, Jenny behöver få lite flyt!
Nåja, nu får ni lite smakprov å lite kommentarer :) Kl 10 (eller lite före) ska jag hämta upp Anna, å sen å hämta upp Sandra, dom ska va mitt sällskap i kokkola idag :)
Dehär tyckt ja va lite småroligt :D
Det här är precis det jag menade, bra språng, bra från sidan, FÖR MKT LUFT under ekipaget..! Här sku jag t.o.m ha kunna få liggande foto, men då får man inte stående i uppsprånget..
Det här är väl helt okej...
Gillar lite dehär, men önskar jag sku ha fått med 3an oxå...! Men de e sånt man inser efteråt, var bara tanken att få på 1an...!
Här är oxå lite för mkt luft... Fast sen igen sku de int ha gått att få bort mkt iom att bakhovarna e såpass långt ner, å på ett sätt e de lite häftigt, för man ser hur högt det faktiskt är... Hmm... jaa...Delade åsikter.
Helt okej det här oxå, lite mera luft bakom ekipaget istället...!
onsdag, juli 9
Mkt foto...
.. på tapeten nu igen!
Var igår å fota tanja lite, jag e iofs ganska missnöjd med fotona, men det fanns en del bra. Tanja var väl nöjd iallafall med några. Men hur som helst så ska vi nog fara å fota en gång till, de va ju en ny grej för mig å fota det här, nytt å tänka på, bla att justera fokuseringspunkterna... De va de som failade lite på vissa, Stures huvud va skarpt å sen tanja va suddig... :S Mina två största favoriter ids ja inte visa, för ja låter tanja behålla ensamrätten på dom :P Dehär va dock en av mina favoriter bland dom "mindre bra" om man säger så xD
Var igår å fota tanja lite, jag e iofs ganska missnöjd med fotona, men det fanns en del bra. Tanja var väl nöjd iallafall med några. Men hur som helst så ska vi nog fara å fota en gång till, de va ju en ny grej för mig å fota det här, nytt å tänka på, bla att justera fokuseringspunkterna... De va de som failade lite på vissa, Stures huvud va skarpt å sen tanja va suddig... :S Mina två största favoriter ids ja inte visa, för ja låter tanja behålla ensamrätten på dom :P Dehär va dock en av mina favoriter bland dom "mindre bra" om man säger så xD
På kvällen var jag även å fota på FG-cuppen, dock hade ja failat lite. Batteriet hade visat fullt å ja litade på det, men när ja kom fram så visade det nästan tomt, så ja visste inte hur länge det skulle hålla :S Batteriet håller annars en halv evighet å lite till, så man blir ju lite bortskämd..! Det är btw oxå så otroligt roligt att vara på FG-cuppen, bra ordnade tävlingar å så otroligt duktiga flickor å ponnisar..! Sådär ska stämningen vara på en tävling..!
Men fick ett riktigt guldkorn där oxå, som ja t.o.m själv sa "Oho!" när jag såg det....
Men det som kanske är roligast av allt, är att alla blev så glada över fotona... Sån otrolig positiv feedback har jag fått, å folk har varit så nöjda..!
Sen fick jag så otroligt roliga foton på Lollo & Belle...
Dom här två brevid varann, hahaha :'D De bästa är att båda ser bra ut på första bilden, å båda grimaserar på andra bilden :D Teamwork? ;D
Det var dessutom ett par som ville köpa foton å förstora upp, så jag ska nog justera kvalitén lite till nästa gång... Har på normalkvalité å sådär relativt stora, 1536x2304, men vet att det går att höja upp kvalitén å storleken ytterligare...! Å minneskortet e ju stort (me dom här inställningarna får jag 13k foton), enda som blir problematiskt är om man vill maila dom :P Men jag har ju både onedrive å kuvat att dela ut bilder genom...!
Nu ska ja avnjuta lite Horse1 och dressyr SM på Ericsbergs Slott! :D Var ju dit för ett par år sen å kollade Lag-SM, så det blir väl lite nostalgi att se sändningar därifrån!
Etiketter:
Fors-Gers Cup,
Fotografering,
Hoppning,
Tävlingar
söndag, juni 29
Salig...!
... WOW!
Har varit på mitt livs första fälttävlanstävlingar vid Nurk. Alltså WOW säger jag bara. Vilka hästar å vilka ryttare! Jag blev ju helt salig!
För det första så såg det så himla roligt ut, dom var tuffa någo fruktansvärt (you got my respect!!), å de va lixom ingen samlad dressyr-galopp där inte, utan de va no... ja huhhu...!
Jag kan inte beskriva hur impad jag blev av alla ryttare å hästar..! Nog har man sett fälttävlan på tv å bilder å sånt, men det var nog nåt helt annat att se det live...! Sku jag int va så förbannat mesig själv sku jag helt klart överväga de där.. Men jag kommer ju inte ens över ett 30cm hinder ;)
Måste lägga in lite bilder, även om många bilder int e såndär över-hinder-foton, så blev det otrolig action i bilderna ändå! Alltså jag e helt mållös..!
Här e några favoriter, resten finns på kuvat.
Har varit på mitt livs första fälttävlanstävlingar vid Nurk. Alltså WOW säger jag bara. Vilka hästar å vilka ryttare! Jag blev ju helt salig!
För det första så såg det så himla roligt ut, dom var tuffa någo fruktansvärt (you got my respect!!), å de va lixom ingen samlad dressyr-galopp där inte, utan de va no... ja huhhu...!
Jag kan inte beskriva hur impad jag blev av alla ryttare å hästar..! Nog har man sett fälttävlan på tv å bilder å sånt, men det var nog nåt helt annat att se det live...! Sku jag int va så förbannat mesig själv sku jag helt klart överväga de där.. Men jag kommer ju inte ens över ett 30cm hinder ;)
Måste lägga in lite bilder, även om många bilder int e såndär över-hinder-foton, så blev det otrolig action i bilderna ändå! Alltså jag e helt mållös..!
Här e några favoriter, resten finns på kuvat.
Kolla hur högt ovanför marken denhär hästen är..!
Etiketter:
Fotografering,
Fälttävlan,
Nurk,
Tävlingar
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)