Visar inlägg med etikett Drömmar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Drömmar. Visa alla inlägg

lördag, december 16

Lång time, no skåda.

... eller va bruk dom säg?

Det har varit rätt mkt på gång, å jag har varit übertrött. Sover lugnt 10h per natt nu dom senaste veckorna.

Så att jo.

Första problemet är att jag borde boka tid till sjukan igen. Har en synlig lymfkörtel i armhålan, samma sida där jag blev op:ad sist, samt att det spänner lite jävligt från insidan under muskeln dom kapa. Så vet int om de e nån där igen som e svullen, eller om de e nå strul me själva muskeln (infektion?) som lett till att en annan lymfa e svullen. Hur som hafver, borde verkligen sparka mig i röva å boka tid, för är det nåt mer allvarligt så e de ju bättre de åtgärdas snarast möjligen. Å jag har väl nog haft de där ett halvår kanske?!

Nåja, enough om det.

Sen har jag/firman fått va typ testpilot för ett projekt, å de va ett riktigt kul projekt! Lärde mig en hel del, fick lite nya synvinklar på firman, men framförallt, det viktigaste, jag fick mer.. hur ska man säga...  Kanske mer konkret, sådär va de e jag gör, vad jag ska göra, å vart jag är på väg! Senaste delen har jag inte gjort ännu, ska se om jag sätter mig ner å gör den i mön. Det var kanske den viktigaste biten, så får nog skriva ett par kluddar först innan jag renskriver.

Men hur som helst, SÅ skoj! Så peppad blev jag! Ja, å jag kanske fick lite mer en .. öh, nu tappa ja orden igen. Men jag typ insåg att det här är på riktigt! Hittills har jag ju i princip bara kört på med firman, lite sådär.. ditåt.. ish.. ungefär.. nånting..

Sen en rolig grej.

För det första har min hjärna gått lite i baklås när det gäller fotase, så ja sku måst koll upp med guruna på moderskeppet, men min fotografering har ändrat. Det har lite med baklåsningen å göra, men inte nödvändigtvis så negativt.

Redigeringen har jag lite justerat oxå, hittat lite nya stuff (eller har nog alltid sett dom, men inte riktigt fattat va dom e bra för, men iom att man börja printa ut, så insåg ja att de där va en grej ja gillar), så de e lite kul. Har en grej till att kika på i lightroom va de gör för skillnad, men tror ja får kolla upp nån kurs på moderskeppet angående det.

Kan inte heller riktigt lägga fingret på va de e som gjort att mina foton ändrat, men dom har gjort det på nåt vis. Ska bli intressant på motocrossen i sommar å se om jag får samma där.

Här är ett exempel. Tror tammetusan det här kan bli ett av mina utprintas-foton!

Image may contain: horse, sky and outdoor


Var ut å körde me mitt svåraste objektiv, mitt 24-70 sigma. Det är tammetusan lite knepigt objektiv. Svårt att få skarpt me de, men sen då man råkar exakt få rätt inställningar å rätt fokus, så blir de riktigt bra! Men gränserna e hårfina! Det är känt för att vara ett extremt snabbt objektiv, e väl kanske där jag failar då?! Att jag är för okänslig i fingrarna då jag e van me långsammare?! Va vet jag, men som sagt, övning ger färdighet!

Nåjo, börjar bli ganska taggad med fotograferingen, väntar som fasen på mera snö å solsken!

söndag, oktober 15

Bucketlist..

... Jeps.


Tatueringen var en grej på min bucketlist (som läker bra, tatueringen då alltså, inte bucketlisten.. eller kanske den oxå läker bra.. höhö). Så det kan jag checka av nu.

Sitter som bäst å kollar på en till grej som är på bucketlisten, men vet int riktigt hur jag ska genomföra den praktiskt. Största problemet är väl wasaline som går fel tider på dygnet.

Jag har 2 saker som inkluderar vinterhalvåret, men jag vet inte riktigt varför bägge sku måst ske den här vintern inte. Så ja velar lite från å till, vilken av dom jag ska försöka prioritera i vinter. OM ja nu lyckas få nån av dom genomförda denhär vintern, de e ju en fråga i sig.

Nåja, chilldag, så de blir hästhoppning på tvn å eventuellt lite brödbak om ja hittar de där goda receptet igen.. !

måndag, september 19

Kreativa stunden...

... Det finns 2 tidpunkter på en hel vecka då jag är som mest kreativ tankemässigt. Kan man ens säga så? Alltså mest funderingar, å mest lust att göra nåt vettigt.

Det är varje morron halv 5 ti halv 7 (är det då man kan kallas morronmänniska?) å varje söndag. Jag har larmet inställt på 5, men vaknar gärna halv 5 om jag haft någorlunda bra sömn. Den där extra halvtimmen känns som 3h extra ;)

Nå, vad har jag gjort då? Förutom att druckit en halvliter kaffe. Jo, brukar spela lite på morronen, har ett par spel som jag spelar dagligen. Har kollat igenom kameraloppiset å rajalas begagnat, sorterat några foton, ändrat lite i bloggen igen, eftersom jag insåg att jag hade missat en bakgrundsfärg på ett ställe, ändrade kantlinjerna runt fotona i bloggen. Läst lite bloggar, kollat tips å idéer på instagram för firman. Ibland kan det hända att jag gör noteringar för firman, tankar å funderingar som jag kommer på, för att jag ska komma ihåg dom när jag kommer hem från jobb.

Sen händer det att jag stickar några varv om jag har något enkelt jobb på gång. Något jag funderar på ungefär varje morgon är var jag ska skapa mitt arbetsplejs. Sku behöva nånstans var jag kan jobba på, som inte är här men där jag t.ex ändå kunde se på netflix medans jag jobbar på med stickning/virkning, åtminstone kan lyssna på radio. Och ja, en laptop sku ju behövas om jag ska kunna se på netflix nån annanstans än här! Skärmen på min sa ju upp kontraktet.

En ny laptop sku faktikst behövas, speciellt om man ska på tävlingar längre bort å far med husbilen, sku vara grymt praktiskt om man kunde ladda över foton då å kolla igenom dom. Gillar lite min gamla ändå, trots att det inte var den dyraste å inte den billigaste (tror den låg på 445 euro eller nåt sånt), så har den nog varit en trotjänare. Visst, seg som tusan blev den mot slutet, men farsans blev ju 10 gånger segare efter 2 månader ungefär. Såna gånger var jag nog tacksam över min.

Nåja, nu börja jag sitta å läsa på soneras interneterbjudanden, jag har ju redan tänkt så långt att jag behöver en mokkula till läppärin... som jag inte har köpt ännu! Å nu blir det dags att börja ställa sig mot jobb! :)

fredag, mars 13

Varken vårdepression eller pms...

... Nej, för idag njuter jag av livet.

Däremot e ja rätt flummig ;)



Var till stallet ikväll, varit så otroligt skönt väder, så jag kände att jag bara måsta iväg. Och vilken effekt det hade. Det var helt otroligt vad jag kände mig fresh både i skallen å kroppen. Fick en helt ny energi!

Det var riktigt skönt att träffa Jenny, Joanna å Marika å bara snacka skit. Så härligt med människor som GER en energi! Och förstås lilla älskade Faxi <3 Finns nog inget som gör en på så gott humör som djur...

Har riktigt sommarfeelis, sitter å lyssnar på en så förbaskat bra låt, ni vet den där moment när man bara blundar å kan drömma sig bort till det som låten får en att tänka på. Precis så bra låt är det.

Även om livet har sina jävliga stunder ibland, så funderar man nog om det inte kommer att ordna sig till slut? Iofs lätt för mig att säga nu, när det är nåt på gång, men man blir åtminstone påmind om att det nog kanske kan lösa sig. Visst kan jag fundera på en hel del saker å grubbla på varför det har hänt, som tex mitt trubbel med ryggen, som ledde mig genom en helvetes resa. Visst, jag sitter ju här idag för det, å det har ju förmodligen resulterat i det som skett. Men... Skulle det kanske ha skett ändå? Måsta jag verkligen gå igenom hela köret för att nå dit jag e idag? Å var e jag idag? Nå, det ska vi inte ta så hårt, en sak åt gången.

Alltså livssituationen JUST NU är inget jag hurrar över, men vad som eventuellt kan komma. Det är det jag syftar på. Men hade jag inte kunnat komma dit, utan att de sku ha måsta krångla så emellan? Vad har dom senare 3-4 åren gett mig? Bitterhet?

Nå, måste nog ge lite cred åt ödet, trots sina något långa och något invecklade vägar ibland, men en sak ledde till det andra, som ledde till det tredje, vilket ledde till att jag ska vara "officiell" fotograf på en tillställning i sommar. Dom brukar ha en fotograf som är betydligt bättre än mig, men dom ville ha mera foton, as in antal. Därför valde dom att fråga mig. Jag skrev oxå "officiell", för jag vet faktiskt inte om jag ÄR officiell, men, jag antar att dom inte frågar hundratusen olika?

Iom detta oxå, alltså före förfrågningen kom, men inom samma kretsar, så har jag fått många nya vänner. Majoriteten av dom har jag inte träffat, men det känns som det är ett redigt folk, som går att lita på till 100%... Väldigt trevliga människor att fördriva tiden med på nätet, kvällar som helger :)

Snart är det även dags för min absolut sista återkontroll. Ni kan inte ana hur skönt det är. Jag har alltid känt mig bunden och känt mig "tillgänglig", jamenar, en återkontroll flyttar man inte på sådär bara. Tänk om jag velat flytta till usa? Hade blivit helvetisk krångligt det...

Jag är fri


Cancern vet jag vad gav mig, jag vet varför jag fick cancer. Inte rent fysiskt då, men för att jag skulle bli en sån fantastisk människa jag är. Det kanske inte märks, kanske bara jag som märker av det, men när man får bekräftelse för det i form av "Du har kloka tankar", då vet man att det blev mitt i prick. Det var DÄRFÖR jag fick cancer. Det är DÄRFÖR jag har gått igenom allt helvete (även allt före cancern), för att jag skulle bli en fantastisk människa.


Jag har även gått i lite konstiga tankar. Eller nej, RIKTIGT konstiga tankar. Jag vet egentligen inte när det började, men jag började inse att jag gillar snö. Jag har hatat snö å vinter, å kyla å fan å hans mormor. Och hans faster! Nåja, åter till ämnet (har jag sagt att jag brukar tappa tråden ibland.. ?).. Nåjo, som sagt, åter till ämnet. Ja, snö.. gillar snö. Och jag gillar lugn.

Det fanns en arbetsplats jag älskade att komma till på morgonen. När jag steg ur bilen, å bara lyssnade på och inandades lugnet som fanns där. Jag kunde stå en minut extra innan jag gick in på jobbet, bara för att njuta av stillheten. Det är där jag vill bo, där stillheten finns. Med naturen inpå.

Nåjo, iom dessa två har jag börjat fundera på att dra norrut. Det började som ett skämt "-Jag sku fast kun flytt ti haparanda"... Men nu känns inte tanken alls så avlägsen. Efter att jag tog lastbilskortet satt jag å drömde om snöröjning i norra Sverige.

Visst, det behöver inte nödvändigtvis vara norra Sverige, men sålänge det är Sverige och jag finner lugn å ro, stillhet, så är jag nöjd. Och då syftar jag inte på Stockholms skärgård. Jag vet inte kära läsare om ni förstår vilken känsla jag efterlyser.

Ibland känns det lite smått overkligt att man är född å uppvuxen i en liten stad, men längtar ut till lugnet. Det är inte precis så att det inte kan vara lugnt här, att gå hem från en efterfest en söndagmorgon kan vara riktigt mysigt det oxå! Men jag vill ha den känslan varje morgon jag vaknar. Varje morgon jag dricker mitt morronkaffe å tittar ut genom fönstret och inser hur jävla bra jag har det. Jag vill vara fri.






söndag, mars 8

Virka, sticka..

....


Solen skiner, 7,5 grader ute, vårkänslor i överflöd, intressant film på netflix, kaffet är gott, å stick-/virksugen som fasen! :D

Mams hade köpt hem lite (!!) garn åt mig från Rusta/Ica, å nu sitter jag å grubblar vad jag ska hitta på med det. Mössor å halsdukar börjar bli lite för sent för, amigurumi har jag testat på (å har en påse garn till det)...

Har alltså många idéer men kan inte riktigt bestämma mig..  Dessutom sku jag vila fara efter loomringar ti halppis, såg att dom hade ett set med olika. Jag sku kun spinna lite, jag sku kun göra nåt av det jag redan spunnit, jag sku måst sortera garnerna igen in i hyllan då ca hälften ligger på skrivbordet..  Jag sku kun dra upp några ufon som jag vet att jag inte kommer att få klart...

Dilemma dilemma. Blir att glo bland dom miljoner mönster på Ravelry :D

Hade ett riktigt trevligt nästan 20 minuter långt samtal inatt oxå, sen var det svårt att sova efteråt :D

onsdag, oktober 1

Häst, häst, häst...

... eller va de ponny?


Haha, nej skämtåsido, ponny hade ingen relevans i rubriken egentligen, utan det syftades på att dagens spenderats i häst-tecken idag. Jag har alltså sett Horse1 hela dagen i princip.

Började med att kolla dom 3 missade avsnitten av SRT (Swedish Riders Trophy), och nu kollar jag första deltävlingen i VW Grand Prix 2014. De sköna med horse1, man kan kolla efteråt om man missat livesändningarna :)) Och jo, jag ser SAMTIDIGT.... Skönt med wide WIDE screen ;)


Helt perfekt! Lär nog aldrig ha mindre skärm än dehär nå fler gånger iaf... Nåja, de va int de det egentligen sku handla om x) 

Jo, dagen har alltså spenderats med fokus på hästar å jag måste faktiskt medge en sak. Även om jag som första häst (nu säger jag första häst) förhoppningsvis köper en 5-10 år, som e  redan riden, så ligger lite tankar på avel. Alltså nångång, bara för att prova på en gång.. Men man får se, kommer nog att sikta på en vuxen häst som första häst, sen kanske man skaffar ett sto till då för avel, eller hur man nu gör. Och jo, lär nog troligen skaffa häst såfort man har en fastanställning... Int har jag nåt att vänta/fundera på. 

Om  en stund ska jag fara i väg ti stallet oxå, tänkt fara på stellamötet ikväll å se va dom säger där. Men först ska ja se lite mera av VW GP :) Hästsport när de e som bäst! 


fredag, augusti 15

Hästfeber...

...... Jepp. Och inte vilken sorts hästfeber som helst, utan den verkligt farliga. Den där som när jag sist hade den så sku ja "bara" fara å provrida en häst, som 3-4 dagar senare stod på stallsbacken...!

DEN sortens hästfeber...!

Och den hästfebern blev absolut inte bättre av att jag såg den här videon på en 7årig hingst i danmark.




Dock är ju det lilla problemet att jag vill ju ha en överhöjdare, men som denna, å ja vet inte om denna hingst lämnar några överhöjdare. O'Chief gör ju det. Inte alla förstås, men en del. Så jo, de e ti hoppas på att man hittar en avkomma som blir/är överhöjdare.

Fick bekräftat igår oxå att Nick ÄR större än Elmo, plus att Nick kändes betydligt större även om det handlade om 2 cm.

Tur att man far ti stalle idag så man får pladdra av sig med Jenny. SYND att klockan går så långsamt!

fredag, maj 30

Välte lastbilstrailern...

... Så kan det gå ibland...

Dom har grävd upp halva vägen bakom vårt hus, å grannens gräsplätt bakom deras hus, å ja ha vari lite å åk me brosan idag. Nå brosan sku ha upp nå skum trailerjuttu på krokbilen, men han misslyckast på första försöket så han fråga om ja kuna försök kör. Försökte nog, men de va lite knepigt, dels va vägen så smal när dom ha grävd upp, å dessutom hadd han knuffa till tunnan på den där trailermojängen (nej jag fattar int heller, hjul hade den, men sku ändå upp me krok?) så jag fick böka å backa lite innan ja kom bra.... Eller vi ska säga, som så här, att jag hann int ens så långt. Plötsligt gav marken vika eftersom den där trailern stod precis vid de djupa hålet dom har grävt, så... dit for den tanken, upp å ner i gropen, med hjulen rakt upp.

Det var inte riktigt vår dag idag. Dessutom höll ja på köra över nå av brosans jobbarkompisar, lastbilen -vettefan var dom har hittat den- var från 1800-kall om inte ännu äldre, så de va nå förbannat vajersystem dels på handbromsen, alltså synliga vajrar, å sen va de typ nå 3 till. Nån låste fast bromspedalerna, så när du bara peta så låste de bromsarna helt å hållet, å du sku tryck på en annan pedal för att få de å släppa. Lite som "handbromsen" på min jänkare, dvs du tryckt ner en pedal å de va "handbromsen".. Eller ja minns inte hur den hade, men de va nåt sånt system iaf...  Nå anyhow, den hade riiiiktigt skit bromsar den här lastbilen, så ja höll helt enkelt på att ramma en av brosans jobbarkompisar. När brosan visa vilken vajer som var till vad så slet han dessutom av en vajer. Som sagt, vettefan var dom har hittat den här lastbilen.

Dessutom fredag eftermiddag, så int vet ja hur de blev nudå om dom sku beställ nån kran som kommer å lyfter upp den, eller om de blir på månda...


Kan ju säga att jag skratta när jag vaknade... 

När jag berätta det här åt ma&pa så fattade ju Ma direkt att jag hade drömt, men farsan som var på väg ti tv-rummet vände om å kom å lyssna riktigt ordentligt.. å TRODDE PÅ DET!

Har ju varit lite halvflunssig å trött, så när ma&pa sku dra till kokkola på en liten shoppingrunda, så beslöt jag mig för att ta en nap me doggen, som sov som en död. Tror de e första gången jag ser/hör/känner att hon drömmer! Snarkar brukar hon kunna göra, men drömma...! Det händer inte ofta det. Stackarn kan inte sova ordentligt med papsen, så vi beslöt att jag ska försöka ta upp henne lite nu som då å sova på dagarna. Hon vet att hon har int nå alternativ när jag tar upp henne, för väcka mig vågar hon inte :P