.... Eller nu ljög jag, för det var ingen lektion!
Låg på soffan igår med C å fick SÅ himla ridfeber där en halv 4 tiden, tänkte att Semppa har väl nog jobbat redan idag, men jag chansar å skrev åt marie. Nejdå, han var nog tillgänglig, så jag fick hyra honom å fara å rida!
Farligt dehär me ridning! Har ju inte ridit sen i våras, å inte direkt haft nå ridfeber heller, men så va ja ju sådär spontant på en kimppatunti me heli för 2 veckor sen? Å nu va man ju fast i träsket igen då ;D
(Å jo Beo, ja vet att ja börjar bli tant.. ;) Fast jag förnekar de hårt... ! hehe)
Nå, hur som hafver, drog hastigt kläderna på mig, for ti stalle, å ställd iordning Semppalill.
Det roliga med Semppa är att första gången jag red honom, så tror ja han var kanske 5 år? Han var inte så skolad, det kommer jag ihåg, å jag red mkt lektioner för marie på semppa på den tiden. Det var före jag köpt Elmo, å han köpt jag 2008. Så det är ganska roligt att det funnits en häst som man haft möjligt å rida sådär många år. Visserligen har jag inte ridit S sen marie köpt honom, tills för 2 veckor sen! Men ändå, han har lixom funnits där!
Nå, från kimppatuntin så fick ja ju bra tips å knep av marie, så fortsatt lite me det igår, men de va nog lixom en helt annat häst i farten än sist! Heh. Han har ju sina ridskolefasoner så inpräntade i hjärnan, så ibland kommer dom fram.
Marie själv beskrev det så bra igår, Semppas knappar e int svåra å hitta, men de e svårt att få knapparna å hållas! Precis så e de! Igår tyckt semppa dehär med halvhalter va ett onödigt påfund, men det fanns åtminstone gas! Bruk va värre då det varken finns broms eller gas!
Lite lätt huvuvärk idag, men råka somn på soffan igår, samt att jag hade min egen ridhjälm på. Men tror nog jag får skylla mest på soffan. Inte så farlig träningsvärk idag, kroppen kommer väl ihåg musklerna trots att de va 2v sen sist ;) Nåja, de blir alltid lättare ridning när man rider själv, trots att jag nog var halft slut igår oxå, men den fysiska uthållningen brukar bli kortare då man rider själv, än när man har nån som pushar en ;) Samt att när man väl får de å funka, så ska de int vara tungt att rida!
Nåja, nu sku de va ti funder ut va man ska hitt åpå idag, hade nog tänkt ha slappsöndag, men känns nog lite som nå fotas sku kun va skoj idag.. ! Nåja får la se!
Visar inlägg med etikett Dressyr. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Dressyr. Visa alla inlägg
söndag, november 26
Dressyrlektion!
Etiketter:
Dressyr,
Sunday Soft,
T:mi Marie Sundman,
Träning
fredag, oktober 28
Konstiga helger...
... Nu först börjar de gå in i huvu att mina helger börjar lugna ner sig. Ännu förra helgen va de sådär AAAMAGAAAAD JAG SKA GÖRA INGENTIIIING OMGOMG LYX.. typ. Men nu kommer varje helg typ att bli så, bortsett från nån enstaka helg här å där då man antagligen e å funktionerar på nån tävling.
Chill som synden!
Får börjar fokusera mera på firman nu, dona å fixa, samt här hemma... Försöka få till nå hyllor å garnförvaring å sånt tjafs, försöka fixa nån arbetsyta åt mig. Som de sku hända, me dom här småa garderoberna jag bor i.. men drömma kan man ju! Sku ju kuna bre ut mig i trappan om de int sku vara för att de e kallutrymme, så där går de ju int å vara vintertid iaf.. !
Var å rida tanttis igår, efter ett litet uppehåll på ca 2 veckor. Hon har väl oxå haft lite lugnare nog, men marie tyckte hon behövde få komma på nån utmaning då hon har joggat omkring i hagen för sig själv ;D
Redan när ja la henne i skötselspiltan, så sökte hon kontakt... Ville vara nära å sådär allmänt gosig..! Märktes att hon var taggad å på gång!
Longera henne lite först iom att hon kan vara lite stel å sådär, så de behövs rätt mkt uppvärmning, å ja ville se lite hur hon rör sig (så sällan jag får se det), armadis fin trav hade hon iaf! Nå, satte mig upp å skritta lite på lång tygel en stund sen, å när jag kortade tyglarna, kunde inte annat än skratta! Då gick de inte å skritta rakt längre! :D Tanttis tyckte vi kör sidvärtsrörelser direkt bara! Tii baa, påå baa! Då vet man minsann att man sitter på en arbetsglad ponni iallafall!
Red lite ziczac ... nu vet jag inte faktiskt om de blir öppnor eller slutor, men aivan sama, nånting som int e skänkelvikning iaf, å red med raka steg emellan (egentligen ska det bytas direkt), å det blev faktiskt raka steg emellan å sedan tillbaka till spåret. Fanta lär sig otroligt fort rutiner, å såfort man vänder upp på diagonalen så känner man hur hennes 600kg (minst!) börjar ladda upp å sen lägger iväg!
Tidigare har man fått ge efter lite i ökningarna, så hon ska orka framåt å faktiskt öka märkbart, men nu fick man lixom börja sitta å hålla tygeln, börja lixom få påskjutet att komma bakifrån, å t.o.m kunna lyfta upp henne lite i ökningen! En halvhalt gjorde inte att hon sakta av, utan att hon lystra till!
Visst är det på gott och ont att man lär henne att öka på diagonalen, men ändå rätt bra, för hon behöver röra sig framåt.
Höger galoppen var lite jobbig idag, vilket i sig e konstigt, de e vänster galoppen som e problematisk! Men körde rätt "grym" stil för henne, 8-volt med skritt å sen byte, å där funka faktiskt vänster galoppen betydligt bättre, och det var eftergift i galoppen. Det som jag sist blev så fundersam över om jag kände rätt, eller om det var inbillining och hon gick bakom hand!
Hade kandaret på, men red rätt mkt på bridongen enbart, å stångtyglarna hängde rätt lösa. Lite beroende på uppgift så korta jag upp dom. Det är nog tungt för henne ännu att orka bära sig fjäderlätt, men det blir mer å mer! Och dessutom när jag inte har sett henne på ca 2 veckor nu, så kunde man se att nackmusklerna har börjat komma och hon är inte alls lika svankryggig som innan! Det är roligt att se! Iofs, eftersom magen är såpass mkt mindre å ryggmusklerna blir bättre, så de e väl klart att ryggen kommer upp lite mera!
Nåt som oxå toimar bra på henne när hon är väl genomjumppad e 8-volter i trav å att man lite säger till henne på skarpen! Igår var första gången jag hade känslan att jag faktiskt hade henne mellan mina skänklar å händerna, igår kunde jag styra vilken 4e del av henne som jag tyckte behövde justeras! Inte länge, men iallafall, allt hör ihop med hennes ork att bära sig själv!
Det är det här som e så fenomenalt, för det första e vi ju som gjorda för varann. Vi började lika ringrostiga båda 2, tekniken å kunskapen finns nånstans där i bakhuvudet, men vi behöver få ordning på våra kroppar, få igång musklerna, börja tänka rätt osv. Vi har lixom mötts vid en T-korsning å har nu bägge vänt mot den ena vägen å går sida vid sida. Jösses, börja låta som nåt väckelsemöte de här nu hahaha ;D Men lite sån är känslan med Tanttis! Och jag har sagt det förr, är det nån ponni som tar mig till en högre nivå än jag hittills varit i mitt liv, så är det fanta! Man får bara hoppas att hon lever länge och håller sig frisk! Inte för att de direkt märks att hon är 23 år gammal, bortsett från att hon kan vara lite styv å stel i början! Men så länge arbetsviljan å glädjen finns, så tänker jag nog fortsätta!
Men sen också den här utvecklingen. Det är den jag inte riktigt förstår att den kan förbättras sådär snabbt. Visst, jag förbättras ju snabbt oxå, men de e ju för att jag har en ponni som jag känner när jag gör rätt på.
Bara jag fortsätter hela vintern och vädret inte hindrar våran träning alltför mkt, så kommer det nog att bli spännande å se hennes utveckling nästa sommar! Igår fick jag lixom känslan att nu, nu kan vi fara på dressyrträning! Och man vet att man har ridit i regnet när de börjar droppa från hjälmen haha ;D
Älskade Fanta <3
Chill som synden!
Får börjar fokusera mera på firman nu, dona å fixa, samt här hemma... Försöka få till nå hyllor å garnförvaring å sånt tjafs, försöka fixa nån arbetsyta åt mig. Som de sku hända, me dom här småa garderoberna jag bor i.. men drömma kan man ju! Sku ju kuna bre ut mig i trappan om de int sku vara för att de e kallutrymme, så där går de ju int å vara vintertid iaf.. !
Var å rida tanttis igår, efter ett litet uppehåll på ca 2 veckor. Hon har väl oxå haft lite lugnare nog, men marie tyckte hon behövde få komma på nån utmaning då hon har joggat omkring i hagen för sig själv ;D
Redan när ja la henne i skötselspiltan, så sökte hon kontakt... Ville vara nära å sådär allmänt gosig..! Märktes att hon var taggad å på gång!
Longera henne lite först iom att hon kan vara lite stel å sådär, så de behövs rätt mkt uppvärmning, å ja ville se lite hur hon rör sig (så sällan jag får se det), armadis fin trav hade hon iaf! Nå, satte mig upp å skritta lite på lång tygel en stund sen, å när jag kortade tyglarna, kunde inte annat än skratta! Då gick de inte å skritta rakt längre! :D Tanttis tyckte vi kör sidvärtsrörelser direkt bara! Tii baa, påå baa! Då vet man minsann att man sitter på en arbetsglad ponni iallafall!
Red lite ziczac ... nu vet jag inte faktiskt om de blir öppnor eller slutor, men aivan sama, nånting som int e skänkelvikning iaf, å red med raka steg emellan (egentligen ska det bytas direkt), å det blev faktiskt raka steg emellan å sedan tillbaka till spåret. Fanta lär sig otroligt fort rutiner, å såfort man vänder upp på diagonalen så känner man hur hennes 600kg (minst!) börjar ladda upp å sen lägger iväg!
Tidigare har man fått ge efter lite i ökningarna, så hon ska orka framåt å faktiskt öka märkbart, men nu fick man lixom börja sitta å hålla tygeln, börja lixom få påskjutet att komma bakifrån, å t.o.m kunna lyfta upp henne lite i ökningen! En halvhalt gjorde inte att hon sakta av, utan att hon lystra till!
Visst är det på gott och ont att man lär henne att öka på diagonalen, men ändå rätt bra, för hon behöver röra sig framåt.
Höger galoppen var lite jobbig idag, vilket i sig e konstigt, de e vänster galoppen som e problematisk! Men körde rätt "grym" stil för henne, 8-volt med skritt å sen byte, å där funka faktiskt vänster galoppen betydligt bättre, och det var eftergift i galoppen. Det som jag sist blev så fundersam över om jag kände rätt, eller om det var inbillining och hon gick bakom hand!
Hade kandaret på, men red rätt mkt på bridongen enbart, å stångtyglarna hängde rätt lösa. Lite beroende på uppgift så korta jag upp dom. Det är nog tungt för henne ännu att orka bära sig fjäderlätt, men det blir mer å mer! Och dessutom när jag inte har sett henne på ca 2 veckor nu, så kunde man se att nackmusklerna har börjat komma och hon är inte alls lika svankryggig som innan! Det är roligt att se! Iofs, eftersom magen är såpass mkt mindre å ryggmusklerna blir bättre, så de e väl klart att ryggen kommer upp lite mera!
Nåt som oxå toimar bra på henne när hon är väl genomjumppad e 8-volter i trav å att man lite säger till henne på skarpen! Igår var första gången jag hade känslan att jag faktiskt hade henne mellan mina skänklar å händerna, igår kunde jag styra vilken 4e del av henne som jag tyckte behövde justeras! Inte länge, men iallafall, allt hör ihop med hennes ork att bära sig själv!
Det är det här som e så fenomenalt, för det första e vi ju som gjorda för varann. Vi började lika ringrostiga båda 2, tekniken å kunskapen finns nånstans där i bakhuvudet, men vi behöver få ordning på våra kroppar, få igång musklerna, börja tänka rätt osv. Vi har lixom mötts vid en T-korsning å har nu bägge vänt mot den ena vägen å går sida vid sida. Jösses, börja låta som nåt väckelsemöte de här nu hahaha ;D Men lite sån är känslan med Tanttis! Och jag har sagt det förr, är det nån ponni som tar mig till en högre nivå än jag hittills varit i mitt liv, så är det fanta! Man får bara hoppas att hon lever länge och håller sig frisk! Inte för att de direkt märks att hon är 23 år gammal, bortsett från att hon kan vara lite styv å stel i början! Men så länge arbetsviljan å glädjen finns, så tänker jag nog fortsätta!
Men sen också den här utvecklingen. Det är den jag inte riktigt förstår att den kan förbättras sådär snabbt. Visst, jag förbättras ju snabbt oxå, men de e ju för att jag har en ponni som jag känner när jag gör rätt på.
Bara jag fortsätter hela vintern och vädret inte hindrar våran träning alltför mkt, så kommer det nog att bli spännande å se hennes utveckling nästa sommar! Igår fick jag lixom känslan att nu, nu kan vi fara på dressyrträning! Och man vet att man har ridit i regnet när de börjar droppa från hjälmen haha ;D
Älskade Fanta <3
lördag, oktober 15
Riddagbok..
... i brist på att jag hittat vad jag vill använda som riddagbok, så får bloggen fungera som det delvist ;)
Kan inte annat än skratta åt denhär dan.. De e tur att jag inte e så uppställd ;) Första planen var att jag sku jumppa Proffa som jag inte har ridit förut, å sen sku marie ta proffis å jag sku ta fanta å vi sku fara å rejsa på rondellen. Nå, marie fick 2 lektionsryttare till, så både proffis å fanta fick motion! Så vi besluta då att iom att ja va lite trött ida å, att jag int rider alls, fö de va mest lixom fö fanttis skull ja sku ha fari å rid ida, att fö mig va de som int på de viset panik. Nå, de sluta me då att ja kom dit, for ti ridplan så ja sku få se lite hur fanttis rör sig nu under annan ryttare, å marie tyckt åt mig att ja sku nog kuna lägg hjälmen på huvu å ta en stund efteråt ;) Sagt å gjort, en snabbis!
Hon hade vanliga tränset på mig, å jag e ju såndär som inte vågar jinxa, så jag va lite bekymrad över hur de sku gå me vanligt bett nu istället för kandaret.
Satt mig fort ti rätta å sa åt Fanta att nu, nu skärper vi till oss, kände efter lite i skritten, kolla efter att jag hade henne lyhörd på halvhalterna, trava aktivt framåt, bägge varven å kände efter, gjorde ett par ökningar på diagonalerna för att checka att hon gick fram för skänkeln. Hon kändes ganska trött, men hon hade ju oxå gått en 60minuters lektion, så de e helt acceptabelt! Lyfte ett par galopper oxå för att checka av där, men orken var nog slut för nå bättre galopp, men kolla nu iaf att vi galoppera med alla ben i bägge varven!
Skrittpaus sen en liten stund så hon fick pusta.
Nå korta upp tyglarna, lite spö på rumpan å lite hej hej, vakna! Lite samma sak idag som igår, ville gå lite emot innerskänkel i vänster varv, så de blev lite sidvärts för att få de å börja lossna, när jag tyckte det kändes ok blev de lite trav, först höger varvet, för att checka av att jag hade henne mot yttertygeln, funka finfint, sen över ti vänster varv igen, lite tragglande, fick påminna henne igen om bakbenen och till sist, 8-volt i trav, eftergift å rund å fin form i bägge varven!
Sen sluta jag! :) Det blev sådär kort å effektivt, men precis vad som behövdes! Med fanta ska man inte tro att man lixom får nåt gratis på det viset, varje gång behöver man nog påminna henne om att vi hänger inte på bogarna, vi använder bakbenen osv. Marie sa de e samma sak när man tar henne från hagen, de kan gå 2 gånger, de kan gå 3 gånger, men 4e gången får man nog påminna henne om vem de e som leder vem osv ;)
Jag kollade lite vad jag skrivit tidigare å med tanke på gårdagen, så e jag ännumer förbluffad över vad jag skrev den 3e oktober, ridningen var 2a oktober.
Förstår ni nu hur fort det går framåt? Vet inte hur många gånger jag ridit sen dess, men på 2 veckor går vi från att jag blir snopen över rätt galopp på första försöket, till att ge efter å kunna rida steg för steg - på volt, i vänster varv?! Knappt så jag förstår det själv heller!
Nåja, nu blir det nog snart läggdags, varit übertrött idag, vilket märktes när det totalt spåra ur för mig å marie i stallet. Försök nu lixom flytt en bal när man står dubbelvikt å skrattar så tårarna sprutar... Håhå :D I morron blir det tävlingar å funktionerande vid stallet, Stella Grand Prix på gång! Skoj skoj! :)
Kan inte annat än skratta åt denhär dan.. De e tur att jag inte e så uppställd ;) Första planen var att jag sku jumppa Proffa som jag inte har ridit förut, å sen sku marie ta proffis å jag sku ta fanta å vi sku fara å rejsa på rondellen. Nå, marie fick 2 lektionsryttare till, så både proffis å fanta fick motion! Så vi besluta då att iom att ja va lite trött ida å, att jag int rider alls, fö de va mest lixom fö fanttis skull ja sku ha fari å rid ida, att fö mig va de som int på de viset panik. Nå, de sluta me då att ja kom dit, for ti ridplan så ja sku få se lite hur fanttis rör sig nu under annan ryttare, å marie tyckt åt mig att ja sku nog kuna lägg hjälmen på huvu å ta en stund efteråt ;) Sagt å gjort, en snabbis!
Hon hade vanliga tränset på mig, å jag e ju såndär som inte vågar jinxa, så jag va lite bekymrad över hur de sku gå me vanligt bett nu istället för kandaret.
Satt mig fort ti rätta å sa åt Fanta att nu, nu skärper vi till oss, kände efter lite i skritten, kolla efter att jag hade henne lyhörd på halvhalterna, trava aktivt framåt, bägge varven å kände efter, gjorde ett par ökningar på diagonalerna för att checka att hon gick fram för skänkeln. Hon kändes ganska trött, men hon hade ju oxå gått en 60minuters lektion, så de e helt acceptabelt! Lyfte ett par galopper oxå för att checka av där, men orken var nog slut för nå bättre galopp, men kolla nu iaf att vi galoppera med alla ben i bägge varven!
Skrittpaus sen en liten stund så hon fick pusta.
Nå korta upp tyglarna, lite spö på rumpan å lite hej hej, vakna! Lite samma sak idag som igår, ville gå lite emot innerskänkel i vänster varv, så de blev lite sidvärts för att få de å börja lossna, när jag tyckte det kändes ok blev de lite trav, först höger varvet, för att checka av att jag hade henne mot yttertygeln, funka finfint, sen över ti vänster varv igen, lite tragglande, fick påminna henne igen om bakbenen och till sist, 8-volt i trav, eftergift å rund å fin form i bägge varven!
Sen sluta jag! :) Det blev sådär kort å effektivt, men precis vad som behövdes! Med fanta ska man inte tro att man lixom får nåt gratis på det viset, varje gång behöver man nog påminna henne om att vi hänger inte på bogarna, vi använder bakbenen osv. Marie sa de e samma sak när man tar henne från hagen, de kan gå 2 gånger, de kan gå 3 gånger, men 4e gången får man nog påminna henne om vem de e som leder vem osv ;)
Jag kollade lite vad jag skrivit tidigare å med tanke på gårdagen, så e jag ännumer förbluffad över vad jag skrev den 3e oktober, ridningen var 2a oktober.
Fanta har inte orken att bära sig själv en hel lektion, å framförallt inte i galoppen, men hon orkar en hel lektion ganska bra nu! Hennes vänstra galopp har varit nästintill omöjlig att lyfta (jag har inte klarat av det), men igår kom t.o.m vänster galopp på första försöket å jag blev så snopen så jag var inte säker på om jag ens kände rätt! Galopperna går inte så bra att styra å ställa ännu, utan man får bara försöka rejsa framåt så hon lossnar ordentligt! Men hej, man kan inte få allt på en gång, man måste jobba stegvist!
Förstår ni nu hur fort det går framåt? Vet inte hur många gånger jag ridit sen dess, men på 2 veckor går vi från att jag blir snopen över rätt galopp på första försöket, till att ge efter å kunna rida steg för steg - på volt, i vänster varv?! Knappt så jag förstår det själv heller!
Nåja, nu blir det nog snart läggdags, varit übertrött idag, vilket märktes när det totalt spåra ur för mig å marie i stallet. Försök nu lixom flytt en bal när man står dubbelvikt å skrattar så tårarna sprutar... Håhå :D I morron blir det tävlingar å funktionerande vid stallet, Stella Grand Prix på gång! Skoj skoj! :)
fredag, oktober 14
Wait, whaaat?
... Det här är ett hästinlägg, så e man inte intresserad av sån läsning, så kan man sluta läsa typ nu.
Ja vet int för de första va som e upp me mig å spontanridning, va planerat att ja sku fara i moron å rid, mittiallt skrittar ja på fanttis ikväll? Ja skyller på marie ;)
Marie sku rid fö Kimmo, så ja tålla på för mig själv i andra änden, vilket var helt bra. Har ju ridit lite lektioner för marie, så jag hade ju en hel del å öva på, behöver lixom få tänka till själv å hitta knapparna. Främst på mig själv då hehe.
Vi övade på slutor å förvända slutor eftersom det dels är knepigt för mig (kroppskordinationen), men oxå knepigt för fanta, men otroligt bra, så hon jobbar me bakbenen in under sig. Fick dom rätt fort å sitta i skritten så tog trav å då blev de nog genast lite krånligare. Om ja inte rållar helt nu, så har hon enklare me slutorna i trav i vänster varv å svårare i höger, alltså höger sluta blir såpass svår så hon bryter av till skritt. Men vi fick några steg trav, tog bara 5-6 steg åt gången i trav för att sen räta ut igen. Däremot hade vi lite svårt å få vänster bog att lossna, men ti sist fick jag nog nån rätände på den oxå, hon vill inte riktigt ta innerskänkel å böj inåt samtidigt.
Just såndära knappar e hälsosamt för mig att, hur ska man säga, bryta ner dom i molekyler, så att jag vet steg för steg vad jag ska göra när. Jag e fruktansvärt ringrostig i tankesättet, å ibland blir det helt blackout i huvudet, då får man helt enkelt testa sig fram å se vad som händer när man gör vad. Men just sånt måste jag få rålla på för mig själv!
När jag tyckte de börja kännas någorlunda bra tog jag lite trav, helt vanligt, för att checka av, å tyckte det kändes helt okej det oxå. Inte full bärighet ännu, men inte bygger man upp hennes ork att bära sig själv sådär bara! Dom framsteg hon gjort hittills i sig e redan imponerande!
Nå, tänkte ja ska testa galoppen lite oxå, började med höger galopp, kändes helt bra, fick henne t.o.m att ge efter i galoppen, å kunde bara sitta där å rida steg för steg!
Bytt varv å sku ta hennes svårare galopp, å mittiallt... mittiallt.. Jag e fortfarande lite i chocktillstånd, men ja tror bannemig hon gav efter i vänster glaoppen oxå. Det var min spontana känsla, sen blev jag så tveksam på det, så jag tänkte att nej, hon måste ju ha slagit under, alltså att hon gick bakom hand. Men vid närmare eftertanke, så med hennes korta å väldigt tjocka hals, så undrar jag nog om de ens är fysiskt möjligt för henne att göra det? Nu e jag så förvirrad, så jag vet faktiskt inte om hon gick bakom hand, eller om hon faktiskt bar sig själv? Galoppen kändes superb, hon kändes rakare än nånsin, kunde precis som i högergaloppen, rida steg för steg. Valde att avsluta där å mycke klapp å beröm iaf.
Kom fram till att jag egentligen borde skriva en riddagbok, skriva när vilka förbättringar vi gjort för varje gång, för dom kommer så gott som varje gång! Kunde konstatera med mig själv idag att tidvis hade jag kvickare skänkel oxå, men de e oxå sånt som kommer med mera muskler å mera kroppskontroll.
De e lixom så otroligt dehär, så de e lite ofattbart. Brukar ju sägas att när man köper ny häst, så tar de 2-3 år innan du kan rida den riktigt å då med daglig ridning. Okej, inte säger jag att jag kan rida fanta, men dom där framstegen som bara kommer å kommer. Och det blir inte lixom bakslag heller, att jag känner att nej, nu måste vi backa ett steg tillbaka, utan för varje gång får vi fortsätta där vi sluta.
Jaja, börjar bli dags för mig att kast mig i snarklådan. Jag har bara lite svårt att tackla dom här framgångarna å vet int riktigt hur ja ska vara ;D
Ja vet int för de första va som e upp me mig å spontanridning, va planerat att ja sku fara i moron å rid, mittiallt skrittar ja på fanttis ikväll? Ja skyller på marie ;)
Marie sku rid fö Kimmo, så ja tålla på för mig själv i andra änden, vilket var helt bra. Har ju ridit lite lektioner för marie, så jag hade ju en hel del å öva på, behöver lixom få tänka till själv å hitta knapparna. Främst på mig själv då hehe.
Vi övade på slutor å förvända slutor eftersom det dels är knepigt för mig (kroppskordinationen), men oxå knepigt för fanta, men otroligt bra, så hon jobbar me bakbenen in under sig. Fick dom rätt fort å sitta i skritten så tog trav å då blev de nog genast lite krånligare. Om ja inte rållar helt nu, så har hon enklare me slutorna i trav i vänster varv å svårare i höger, alltså höger sluta blir såpass svår så hon bryter av till skritt. Men vi fick några steg trav, tog bara 5-6 steg åt gången i trav för att sen räta ut igen. Däremot hade vi lite svårt å få vänster bog att lossna, men ti sist fick jag nog nån rätände på den oxå, hon vill inte riktigt ta innerskänkel å böj inåt samtidigt.
Just såndära knappar e hälsosamt för mig att, hur ska man säga, bryta ner dom i molekyler, så att jag vet steg för steg vad jag ska göra när. Jag e fruktansvärt ringrostig i tankesättet, å ibland blir det helt blackout i huvudet, då får man helt enkelt testa sig fram å se vad som händer när man gör vad. Men just sånt måste jag få rålla på för mig själv!
När jag tyckte de börja kännas någorlunda bra tog jag lite trav, helt vanligt, för att checka av, å tyckte det kändes helt okej det oxå. Inte full bärighet ännu, men inte bygger man upp hennes ork att bära sig själv sådär bara! Dom framsteg hon gjort hittills i sig e redan imponerande!
Nå, tänkte ja ska testa galoppen lite oxå, började med höger galopp, kändes helt bra, fick henne t.o.m att ge efter i galoppen, å kunde bara sitta där å rida steg för steg!
Bytt varv å sku ta hennes svårare galopp, å mittiallt... mittiallt.. Jag e fortfarande lite i chocktillstånd, men ja tror bannemig hon gav efter i vänster glaoppen oxå. Det var min spontana känsla, sen blev jag så tveksam på det, så jag tänkte att nej, hon måste ju ha slagit under, alltså att hon gick bakom hand. Men vid närmare eftertanke, så med hennes korta å väldigt tjocka hals, så undrar jag nog om de ens är fysiskt möjligt för henne att göra det? Nu e jag så förvirrad, så jag vet faktiskt inte om hon gick bakom hand, eller om hon faktiskt bar sig själv? Galoppen kändes superb, hon kändes rakare än nånsin, kunde precis som i högergaloppen, rida steg för steg. Valde att avsluta där å mycke klapp å beröm iaf.
Kom fram till att jag egentligen borde skriva en riddagbok, skriva när vilka förbättringar vi gjort för varje gång, för dom kommer så gott som varje gång! Kunde konstatera med mig själv idag att tidvis hade jag kvickare skänkel oxå, men de e oxå sånt som kommer med mera muskler å mera kroppskontroll.
De e lixom så otroligt dehär, så de e lite ofattbart. Brukar ju sägas att när man köper ny häst, så tar de 2-3 år innan du kan rida den riktigt å då med daglig ridning. Okej, inte säger jag att jag kan rida fanta, men dom där framstegen som bara kommer å kommer. Och det blir inte lixom bakslag heller, att jag känner att nej, nu måste vi backa ett steg tillbaka, utan för varje gång får vi fortsätta där vi sluta.
Jaja, börjar bli dags för mig att kast mig i snarklådan. Jag har bara lite svårt att tackla dom här framgångarna å vet int riktigt hur ja ska vara ;D
tisdag, april 5
One more day... err.. week!
... Ungefär så länge torde de vara innan firman officiellt e igång nudå.
Det som kanske är mest irriterande (förutom väntan då, ni vet, otålig vädur här.. ), så är att en stor del av allt e lixom "push enter and send"-stadiet. Men jag kan inte riktigt trycka på enter innan allt e klappat å klart.
Dessutom är det fenomenalt mkt på gång och jag borde seriöst skriva ner lite mer funderingar, innan jag glömmer vad jag tänkt på. Sponsorer (mer om detta i ett senare skede, håll ögonen öppna), utlottningar, öppet hus... you name it. STORA planer på gång! ..... Å jag som tänkte börja med en mjukstart..
Kom oxå fram till att jag borde ha en sekreterare... höhö ;D Nejmen, alltså, en som gör mina stan-ärenden så inte jag behöver springa dit :D Just nu skulle jag behöva en kalender kombinerat med anteckningsbok, så jag sku få skriva ner mina funderingar, tex på jobbet. Även om jag är fenomenalt glömsk, så har jag lyckats lämna mina funderingar i "öppna tabbar" i hjärnan, så dom finns kvar där ännu bara jag gräver lite ;D ... Ännu..!
Jag borde dessutom gå igenom sådär på riktigt, årets happenings, har nog rätt bra uppskrivet var å när det ska fotas, men vet att jag har nåt icke-hästrelaterat event bort från min lista, å jag kommer inte på vad det var. Tackolov har jag väl klickat i "attending" eller "interested" på eventet på fb, så de e ju bara att kolla va de var därvia.
Vad jag oxå borde införskaffa (ajaj, de här blir dyrt), är en .. laptop.. ! Laptop å extern hårdskiva. Eller åtminstone en laptop. Finns ett par events jag ska på i sommar, eller iaf tänkte åka på, där jag kommer att fara med husbilen, å då kan man sitta å redigera foton i den sen efteråt...
Som sagt, tusen miljoner triljoner saker jag behöver.. Kamera, objektiv, batterier/batterigrepp (behöver jag till både 50D å 7D, å tro mig, dom e inte billiga, int nån av dom.. batterierna ligger väl på 100+ å batterigreppen 200+), ordentlig monopod, filter, laptop, fotoskrivare (så småningom), blixt, ett par reflektors sku inte vara helt tokigt heller.. Men viktigaste e väl nog 7D å objektiv... å batterier... å batterigrepp... åå... å.. Ni ser.. ! (fördelen med batterigrepp e att man kan kast in vanliga AA-batterier, om man int hinner/kan ladda akkuna)
Sen såntdär smått annat, som visitkort.. Jaja, jag vet, de låter så cheesyt, men när man e på tävlingar å folk kommer å frågar å man säger "joo, du hittar dom där å där, eller där å där" så kommer dom ihåg det i 5 minuter. Mkt enklare att kast ett visitkort i handen på dom, så har dom kontaktuppgifter å var dom hittar alla foton sen. Blir oxå att fixa om hela kuvat-sidan, samt laga en fb-sida. Fb-sidan e nog fysiskt fixad redan, dock inte publicerad, förrns jag.. tadaaaa, har fått igång firman officiellt, så jag vet om namnet godkänns... ! Som jag sa, "press enter and send"... Å ja, just de, blir troligen en ny blogg som är relaterad till firman, så denhär förblir min privata. Om jag nu inte kör 2-in-1 å börjar blogga på kuvat-sidan då. Kanske sku va smartare.. ! Å så insta då förstås...
Prislistan e väl någorlunda klar iallafall, bara lite frågetecken angående momsen, å till det behöver jag min FO-nummer, som jag inte har fått ännu. Håhå... ! Ja, å ett par ordentliga jobb-kängor borde jag införskaffa oxå, mina vanliga sommarsievis börjar bli så slut, så jag får ont i tassarna av dom :/ Å jo, brukar ha dom när jag e på tävlingar... Märker redan på jobbet om de e såna dagar då jag går mkt, att fötterna börjar moitta lite.. Dom e inte lika bra som vinterkängorna :S
Känns lite som en ond cirkel alltihop i det här skedet, jag behöver utrustning för att kunna förtjäna mera, å jag behöver förtjäna mera för att kunna skaffa mer utrustning! Håhå ;)
Här e iaf sommarens preliminära lista...
9.4 Dressyr - VH Vasa
10.4 Hoppning - E-pur Seinäjoki
16.4 Dressyr - JPR (regions)
23.4 Hoppning - JPR SPEEDEX CUP 1
1.5 Hoppning - JPR
7.5 Hoppning - Tavast
10.5 Hoppning - EssRy SPEEDEX CUP 2
24.5 Dressyr - EssRy
7.6 Hoppning - EssRy
11.6 Pedersöre Truckmeet
(11.6 Dagens Dubbel - EssRy)
15.6 Hoppning - Åminne SPEEDEX CUP 4 (Bara jag som inte hittar speedex cup 3?)
17-19.6 American Car Meeting - Nykaabi, Matchbox
18.5 Hoppning - Seinäjoki travbana
(29.6-3.7 FinnDerby - Ypäjä)
2.7 Hoppning - Nurk SPEEDEX CUP 5
2.7 Klacken Party - Björn Rosenström
7.7 Norvalla sommarfest - Kaj, Samir & Viktor
10.7 Shettis Cup - Kokkola
17.7 Hoppning - KGR Aluecup 4
29-31.7 Fälttävlan - Nurk
6.8 Hoppning - Ylistaro Lagmästerskap
16.8 Hoppning - EssRy Maskerad
19-21.8 Hoppning - Tuuri FM, ponny sh-mästerskap
25-28.8 Hoppning - Tuuri FM jun, yr, sen
Det som kanske är mest irriterande (förutom väntan då, ni vet, otålig vädur här.. ), så är att en stor del av allt e lixom "push enter and send"-stadiet. Men jag kan inte riktigt trycka på enter innan allt e klappat å klart.
Dessutom är det fenomenalt mkt på gång och jag borde seriöst skriva ner lite mer funderingar, innan jag glömmer vad jag tänkt på. Sponsorer (mer om detta i ett senare skede, håll ögonen öppna), utlottningar, öppet hus... you name it. STORA planer på gång! ..... Å jag som tänkte börja med en mjukstart..
Kom oxå fram till att jag borde ha en sekreterare... höhö ;D Nejmen, alltså, en som gör mina stan-ärenden så inte jag behöver springa dit :D Just nu skulle jag behöva en kalender kombinerat med anteckningsbok, så jag sku få skriva ner mina funderingar, tex på jobbet. Även om jag är fenomenalt glömsk, så har jag lyckats lämna mina funderingar i "öppna tabbar" i hjärnan, så dom finns kvar där ännu bara jag gräver lite ;D ... Ännu..!
Jag borde dessutom gå igenom sådär på riktigt, årets happenings, har nog rätt bra uppskrivet var å när det ska fotas, men vet att jag har nåt icke-hästrelaterat event bort från min lista, å jag kommer inte på vad det var. Tackolov har jag väl klickat i "attending" eller "interested" på eventet på fb, så de e ju bara att kolla va de var därvia.
Vad jag oxå borde införskaffa (ajaj, de här blir dyrt), är en .. laptop.. ! Laptop å extern hårdskiva. Eller åtminstone en laptop. Finns ett par events jag ska på i sommar, eller iaf tänkte åka på, där jag kommer att fara med husbilen, å då kan man sitta å redigera foton i den sen efteråt...
Som sagt, tusen miljoner triljoner saker jag behöver.. Kamera, objektiv, batterier/batterigrepp (behöver jag till både 50D å 7D, å tro mig, dom e inte billiga, int nån av dom.. batterierna ligger väl på 100+ å batterigreppen 200+), ordentlig monopod, filter, laptop, fotoskrivare (så småningom), blixt, ett par reflektors sku inte vara helt tokigt heller.. Men viktigaste e väl nog 7D å objektiv... å batterier... å batterigrepp... åå... å.. Ni ser.. ! (fördelen med batterigrepp e att man kan kast in vanliga AA-batterier, om man int hinner/kan ladda akkuna)
Sen såntdär smått annat, som visitkort.. Jaja, jag vet, de låter så cheesyt, men när man e på tävlingar å folk kommer å frågar å man säger "joo, du hittar dom där å där, eller där å där" så kommer dom ihåg det i 5 minuter. Mkt enklare att kast ett visitkort i handen på dom, så har dom kontaktuppgifter å var dom hittar alla foton sen. Blir oxå att fixa om hela kuvat-sidan, samt laga en fb-sida. Fb-sidan e nog fysiskt fixad redan, dock inte publicerad, förrns jag.. tadaaaa, har fått igång firman officiellt, så jag vet om namnet godkänns... ! Som jag sa, "press enter and send"... Å ja, just de, blir troligen en ny blogg som är relaterad till firman, så denhär förblir min privata. Om jag nu inte kör 2-in-1 å börjar blogga på kuvat-sidan då. Kanske sku va smartare.. ! Å så insta då förstås...
Prislistan e väl någorlunda klar iallafall, bara lite frågetecken angående momsen, å till det behöver jag min FO-nummer, som jag inte har fått ännu. Håhå... ! Ja, å ett par ordentliga jobb-kängor borde jag införskaffa oxå, mina vanliga sommarsievis börjar bli så slut, så jag får ont i tassarna av dom :/ Å jo, brukar ha dom när jag e på tävlingar... Märker redan på jobbet om de e såna dagar då jag går mkt, att fötterna börjar moitta lite.. Dom e inte lika bra som vinterkängorna :S
Känns lite som en ond cirkel alltihop i det här skedet, jag behöver utrustning för att kunna förtjäna mera, å jag behöver förtjäna mera för att kunna skaffa mer utrustning! Håhå ;)
Här e iaf sommarens preliminära lista...
9.4 Dressyr - VH Vasa
10.4 Hoppning - E-pur Seinäjoki
16.4 Dressyr - JPR (regions)
23.4 Hoppning - JPR SPEEDEX CUP 1
1.5 Hoppning - JPR
7.5 Hoppning - Tavast
10.5 Hoppning - EssRy SPEEDEX CUP 2
24.5 Dressyr - EssRy
7.6 Hoppning - EssRy
11.6 Pedersöre Truckmeet
(11.6 Dagens Dubbel - EssRy)
15.6 Hoppning - Åminne SPEEDEX CUP 4 (Bara jag som inte hittar speedex cup 3?)
17-19.6 American Car Meeting - Nykaabi, Matchbox
18.5 Hoppning - Seinäjoki travbana
(29.6-3.7 FinnDerby - Ypäjä)
2.7 Hoppning - Nurk SPEEDEX CUP 5
2.7 Klacken Party - Björn Rosenström
7.7 Norvalla sommarfest - Kaj, Samir & Viktor
10.7 Shettis Cup - Kokkola
17.7 Hoppning - KGR Aluecup 4
29-31.7 Fälttävlan - Nurk
6.8 Hoppning - Ylistaro Lagmästerskap
16.8 Hoppning - EssRy Maskerad
19-21.8 Hoppning - Tuuri FM, ponny sh-mästerskap
25-28.8 Hoppning - Tuuri FM jun, yr, sen
Etiketter:
Business,
By JoA,
Canon 50D,
Dressyr,
Firman,
Fotografering,
Hoppning,
Husbil,
Instagram,
PTM2016 Pedersöre Truckmeet,
Tagga,
Träning,
Tävlingar
söndag, april 3
Snabbis...!
... Sån rubrik brukar locka många läsare, men ni, kära vänner, borde väl veta vid det här laget att det inte alls handlar om det som folk tror ;)
Näe, de blir ett snabbt inlägg!
Gjorde mitt första officiella inofficiella fotojobb idag ;) Firman e inte officiellt startad ännu, men ett samarbete vi ska ha med Marie, så... eeh.. påbörjades idag?! Heh.. :D
Nåja, även om de va trist väder å så, så blev de en del riktigt kiva foton, så jag e nöjd!
Tycker även jag börjar få lite grej på dehär med redigeringen, visst far de lite väl mkt ibland åt nåt håll, håka att jag hade lite för mkt luminance (eller va tusan de nu heter?) på en av fotona av prince, men ääh.. Gjorde oxå en kul grej, redigeringsprogrammet jag har nu, som jag kör med tillfällit, så kan man se sådär vanligt before/after foton som e brevid varann, men så kan man även "splitta" upp bägge fotona å lägg dom kant i kant... Så jag testa me en bild.. :D
Näe, de blir ett snabbt inlägg!
Gjorde mitt första officiella inofficiella fotojobb idag ;) Firman e inte officiellt startad ännu, men ett samarbete vi ska ha med Marie, så... eeh.. påbörjades idag?! Heh.. :D
Nåja, även om de va trist väder å så, så blev de en del riktigt kiva foton, så jag e nöjd!
Tycker även jag börjar få lite grej på dehär med redigeringen, visst far de lite väl mkt ibland åt nåt håll, håka att jag hade lite för mkt luminance (eller va tusan de nu heter?) på en av fotona av prince, men ääh.. Gjorde oxå en kul grej, redigeringsprogrammet jag har nu, som jag kör med tillfällit, så kan man se sådär vanligt before/after foton som e brevid varann, men så kan man även "splitta" upp bägge fotona å lägg dom kant i kant... Så jag testa me en bild.. :D
Världens sötaste ponnyrumpa!
Nå, det andra superduperroliga var att jag var å spontan-red fanttis ikväll... Alltså heppan på bilden då :D Vi körde rätt mkt dressyr, men ja e så himla ringrostig... Alltså det finns i huvu, å man blir riktigt frustrerad då man ser efteråt på film (marie filma mig nämligen), då man vet exakt va man sku måst göra i vilket skede, men då de som kommer int riktigt.. den där kroppskontrollen fattas!
Fanttis tyckte de va otroligt roligt, hon e så härlig dam, trots sina 23 år, så älskar hon att jobba! Man märker hur glad hon blir, hur roligt hon tycker de e, å kämpar på fast de kan va tungt.. ! Å dom stegen som finns i den ponnyn... Oj ni anar int hur de harmar mig att hon e så gammal redan.. ! Där finns en bra dressyrponny!!
(Nåja, bara jag får tävla lite på hemmaplan me henne så e jag nöjd!) ;) Jo, det handlar om att få visa upp henne, både för publik och att få bedömning på henne! Men de e iofs rätt lång väg att gå ännu, innan man (erhm, jag då iaf) får fram dom stegen från ryggen! :D
Och det sista superduperroliga är... Det är nu 2a gången jag rider sen jag började klättra upp å ner i Lilla Röda, å vet ni... Det har tydligen botat min trasiga vrist. Lång rid-vila å sen träna upp den på det viset, har gjort att nu håller den! Inte ens ridningen lyckades få vristen i skick, men klättrandet upp å ner..! Inte det minsta lilla ens känning har jag haft i vristen dessa 2 gånger jag ridit, å jag brukar få de av att bara använda innerskänkeln ordentligt.. Då redan börjar det bränna i benet..! Tror det var 2009 eller 2010 jag skadade vristen, så ... fram tills nu.. !
Ah lycka å glädje! Tror dock inte jag har så lycka å glädje i moron när ja ska upp å ner i lilla röda, magmusklerna har nog fått sin rejäla omgång idag ;)
Etiketter:
Dressyr,
Fanta,
Fotografering,
Jag flummar,
Träning
tisdag, mars 22
På gång...
.... är väl det mesta, förutom jag.
Är så ruggigt trött å genomslut, så det ska faktiskt bli lite skönt med påskledigt. Vet inte riktigt varför heller, sovit hur bra som helst dom senaste nätterna...
Pappren på firman blev inskickade idag, så om 3 veckor borde det vara på gång. Var en viss typ som hade lite brådis med att ja sku få igång firman, jo Marie, jag syftar på dig ;D
Lördagen kommer förhoppningsvis att bli riktigt bra. Tävlingar på dagen, å sen på kvällen iväg till sesam å käka me dom närmaste polarna å fira födelsedan. Ja, å ifall nån tycker dom sku behöva ge nåt, så e de pengar (som går ti kameran) som mottages väldigt tacksamt ;D
Jag vet seriöst inte vart denhär månaden har försvunnit? Jag tycker fortfarande att vi är i början av mars, men den e ju fan snart slut. Februari kändes ju som 7 fati ååre däremot.
Visserligen e de nog rätt kul, fr.o.m 1 maj börjar min utomhussäsong på allvar, så det ser jag fram emot! Å oj va ja sku ha vila ha nya kameran tills dess, men.. nä :( Sku ha vari så smidigt ti få ha 2 kameror istället beroende på vilket objektiv man vill använda, för på en hoppbana så hinner du inte byta objektiv ;D
Nåja, nu ska ja fortsätta glo på den 8-delar långa dokumentären om första världskriget som jag hittade på tuuben. Ha de gött!
Är så ruggigt trött å genomslut, så det ska faktiskt bli lite skönt med påskledigt. Vet inte riktigt varför heller, sovit hur bra som helst dom senaste nätterna...
Pappren på firman blev inskickade idag, så om 3 veckor borde det vara på gång. Var en viss typ som hade lite brådis med att ja sku få igång firman, jo Marie, jag syftar på dig ;D
Lördagen kommer förhoppningsvis att bli riktigt bra. Tävlingar på dagen, å sen på kvällen iväg till sesam å käka me dom närmaste polarna å fira födelsedan. Ja, å ifall nån tycker dom sku behöva ge nåt, så e de pengar (som går ti kameran) som mottages väldigt tacksamt ;D
Jag vet seriöst inte vart denhär månaden har försvunnit? Jag tycker fortfarande att vi är i början av mars, men den e ju fan snart slut. Februari kändes ju som 7 fati ååre däremot.
Visserligen e de nog rätt kul, fr.o.m 1 maj börjar min utomhussäsong på allvar, så det ser jag fram emot! Å oj va ja sku ha vila ha nya kameran tills dess, men.. nä :( Sku ha vari så smidigt ti få ha 2 kameror istället beroende på vilket objektiv man vill använda, för på en hoppbana så hinner du inte byta objektiv ;D
Nåja, nu ska ja fortsätta glo på den 8-delar långa dokumentären om första världskriget som jag hittade på tuuben. Ha de gött!
Etiketter:
Business,
Dressyr,
Fotografering,
Jag flummar,
Petter det går bra nu,
Tävlingar
lördag, april 18
Längesen...
... jag har bloggat! Helt glömt bort bloggen igen...
Så vad har hänt sen sist? Eeeh... Sökte in till några utbildningar, tror knappast jag kommer in på nån av dom. Sålt 2 virkade hästar... Jobbar på några flera så jag kan sälja på 1a maj tävlingarna om jag hittar nån som säljer dom mot liten provision. Fotograferingssäsongen är igång igen, ringrostig är man tydligen.. Ibland helt nöjd med objektivet, ibland helt missnöjd (bara för att det blir en aningens oskarp på full zoom... )
Riktigt ruskig hästfeber har jag oxå.. Har inte haft på länge, så det smällde till ordentligt nu. Å den utlösande faktorn var ett foto på en irländare i tävlingsutstyrsel som.. Ja, inget speciellt egentligen, fin var den ju... Men så lite behövs ibland ;(
Inte blir saken bättre då jag just fick veta att ett sto snart ska föla som varit betäckt med favorithingsten Wirtsmühle Delaney's.... E ju drömmen det att få en avkomma efter honom, även om han inte hittills har några avkommor som gått dressyr (Han e väl bara 7-8 år själv?), iaf inga som presterat på hög nivå ännu :) Själv gjorde han ju passage som 6 åring..
Näe tusan, sku nu vara då man sku kom ur denhär förbannade situationen så man sku kun skaffa häst igen, börjar nog minst sagt smaka jävligt träigt dethär.
Så vad har hänt sen sist? Eeeh... Sökte in till några utbildningar, tror knappast jag kommer in på nån av dom. Sålt 2 virkade hästar... Jobbar på några flera så jag kan sälja på 1a maj tävlingarna om jag hittar nån som säljer dom mot liten provision. Fotograferingssäsongen är igång igen, ringrostig är man tydligen.. Ibland helt nöjd med objektivet, ibland helt missnöjd (bara för att det blir en aningens oskarp på full zoom... )
Riktigt ruskig hästfeber har jag oxå.. Har inte haft på länge, så det smällde till ordentligt nu. Å den utlösande faktorn var ett foto på en irländare i tävlingsutstyrsel som.. Ja, inget speciellt egentligen, fin var den ju... Men så lite behövs ibland ;(
Inte blir saken bättre då jag just fick veta att ett sto snart ska föla som varit betäckt med favorithingsten Wirtsmühle Delaney's.... E ju drömmen det att få en avkomma efter honom, även om han inte hittills har några avkommor som gått dressyr (Han e väl bara 7-8 år själv?), iaf inga som presterat på hög nivå ännu :) Själv gjorde han ju passage som 6 åring..
Näe tusan, sku nu vara då man sku kom ur denhär förbannade situationen så man sku kun skaffa häst igen, börjar nog minst sagt smaka jävligt träigt dethär.
Etiketter:
Dressyr,
Hästfeber,
Jag blir så trött,
Jag flummar
onsdag, oktober 1
Häst, häst, häst...
... eller va de ponny?
Haha, nej skämtåsido, ponny hade ingen relevans i rubriken egentligen, utan det syftades på att dagens spenderats i häst-tecken idag. Jag har alltså sett Horse1 hela dagen i princip.
Började med att kolla dom 3 missade avsnitten av SRT (Swedish Riders Trophy), och nu kollar jag första deltävlingen i VW Grand Prix 2014. De sköna med horse1, man kan kolla efteråt om man missat livesändningarna :)) Och jo, jag ser SAMTIDIGT.... Skönt med wide WIDE screen ;)
Haha, nej skämtåsido, ponny hade ingen relevans i rubriken egentligen, utan det syftades på att dagens spenderats i häst-tecken idag. Jag har alltså sett Horse1 hela dagen i princip.
Började med att kolla dom 3 missade avsnitten av SRT (Swedish Riders Trophy), och nu kollar jag första deltävlingen i VW Grand Prix 2014. De sköna med horse1, man kan kolla efteråt om man missat livesändningarna :)) Och jo, jag ser SAMTIDIGT.... Skönt med wide WIDE screen ;)
Helt perfekt! Lär nog aldrig ha mindre skärm än dehär nå fler gånger iaf... Nåja, de va int de det egentligen sku handla om x)
Jo, dagen har alltså spenderats med fokus på hästar å jag måste faktiskt medge en sak. Även om jag som första häst (nu säger jag första häst) förhoppningsvis köper en 5-10 år, som e redan riden, så ligger lite tankar på avel. Alltså nångång, bara för att prova på en gång.. Men man får se, kommer nog att sikta på en vuxen häst som första häst, sen kanske man skaffar ett sto till då för avel, eller hur man nu gör. Och jo, lär nog troligen skaffa häst såfort man har en fastanställning... Int har jag nåt att vänta/fundera på.
Om en stund ska jag fara i väg ti stallet oxå, tänkt fara på stellamötet ikväll å se va dom säger där. Men först ska ja se lite mera av VW GP :) Hästsport när de e som bäst!
Etiketter:
Dressyr,
Drömmar,
Hoppning,
Jag flummar
fredag, augusti 15
Hästfeber...
...... Jepp. Och inte vilken sorts hästfeber som helst, utan den verkligt farliga. Den där som när jag sist hade den så sku ja "bara" fara å provrida en häst, som 3-4 dagar senare stod på stallsbacken...!
DEN sortens hästfeber...!
Och den hästfebern blev absolut inte bättre av att jag såg den här videon på en 7årig hingst i danmark.
Dock är ju det lilla problemet att jag vill ju ha en överhöjdare, men som denna, å ja vet inte om denna hingst lämnar några överhöjdare. O'Chief gör ju det. Inte alla förstås, men en del. Så jo, de e ti hoppas på att man hittar en avkomma som blir/är överhöjdare.
Fick bekräftat igår oxå att Nick ÄR större än Elmo, plus att Nick kändes betydligt större även om det handlade om 2 cm.
Tur att man far ti stalle idag så man får pladdra av sig med Jenny. SYND att klockan går så långsamt!
DEN sortens hästfeber...!
Och den hästfebern blev absolut inte bättre av att jag såg den här videon på en 7årig hingst i danmark.
Dock är ju det lilla problemet att jag vill ju ha en överhöjdare, men som denna, å ja vet inte om denna hingst lämnar några överhöjdare. O'Chief gör ju det. Inte alla förstås, men en del. Så jo, de e ti hoppas på att man hittar en avkomma som blir/är överhöjdare.
Fick bekräftat igår oxå att Nick ÄR större än Elmo, plus att Nick kändes betydligt större även om det handlade om 2 cm.
Tur att man far ti stalle idag så man får pladdra av sig med Jenny. SYND att klockan går så långsamt!
onsdag, juni 25
Men suck...!
.. Schysst att det är Haukipudas å Kokkolas nationella precis sama helg. Jag blir ju så lycklig.. !
Nåja, jag vet inte om Jenny tänker åka ti Haukipudas bägge dagarna, eller bara en dag, å vilken dag isåfall, det lär väl visa sig, såg att kokkola hade 130 cm klasser båda dagarna, så nog lär ja ju få fota nog..!
Haukipudas var en såndär dag (då när vi var sist) som man fick starta innan tuppen har vaknat ens.. ! Minns inte om det var 4 eller 5 nångång som vi for från stallet.. ! Men trevliga tävlingar hade dom :) Dom har klämt in 7 klasser på en å samma dag, visserligen på 2 banor, men det lär nog bli tidig start ändå..! Å en av dom första gångerna man fick se PSG klass live.. :) Eller om de nu va inter, de minns ja int, men ja sku ha för mig att de va PSG
Angående tömkörningstävlingen, så har jag inte hunnit fundera med ägarna ännu, det blev lixom lite mkt på G här nu igen. Idag ska jag å hjälpa Anni tömköra Prins å se lite hur det fungerar, sen ska väl jenny träna i morronkväll, å sen e de jenni-träningar på fredag. De e nog arma synd att dom kom så hastigt på, men visst, har man egen ponny som e inkörd, ganska enkelt då å veta om man ska fara eller inte.. Frågade nog om tävlingarna ordnas flera gånger, men dom skrev att det beror på deltagarantalet, kanske blir först nästa sommar :S
Kom på ytterligare ett knep med mina gramaner oxå till longreiningen... Eftersom de e såndär.. jaa.. hur ska man säga.. alltså vanligt "tygellås" å de e så knöligt varje gång dom ska sättas fast i bettringarna, så slog de mig igårkväll, att 2a paret inspänningstyglar jag köpte, var ju lite såndär... bättre kvalité om man säger så... Så att spännet går att ta lös/byta ut. Det var orsaken till att jag köpte nya, för spännet gick sönder på första paret inspänningstyglar (bara av att dom föll i golvet vinterntid.. hejja bara!) å inte gick att ta loss..!
Så nu kan jag enkelt ta spännena från inspänningstyglarna å lägg på gramanerna, så slipper jag slita upp dom varje gång, utan bara knäppa fast i bettringarna...! Aaah, gotta love that!
Håhå, fastna på cyberphoto.fi å glo lite, kom på att jag inte kollat priserna där på en kamera.. Visserligen rejält dyrare än på diverse andra ställen... Cyberphoto har lite dåligt utbud på 3200, men kanske den e utgående den oxå... (350 spänn på tex anttila + 18-55 objektiv), billigaste på Cyberphoto var 500 spänn, visserligen med väska å uv-filter å sånt tjafs med.
Sku vara lite intresserad av just den, eller nån från 5-serien, orsaken är att det finns en wifi-enhet att köpa till för en 50-lapp. De innebär att man kan direkt överföra bilder ti surfplatta (eller telefon, men jag har ju WP), betydligt enklare å se direkt på plats då. Dock stiger ju 5-serien direkt prismässigt...! Ah nu såg jag om 3200 "Utgången modell som inte säljs längre.." Just så...
Nåja.... !
Nåja, jag vet inte om Jenny tänker åka ti Haukipudas bägge dagarna, eller bara en dag, å vilken dag isåfall, det lär väl visa sig, såg att kokkola hade 130 cm klasser båda dagarna, så nog lär ja ju få fota nog..!
Haukipudas var en såndär dag (då när vi var sist) som man fick starta innan tuppen har vaknat ens.. ! Minns inte om det var 4 eller 5 nångång som vi for från stallet.. ! Men trevliga tävlingar hade dom :) Dom har klämt in 7 klasser på en å samma dag, visserligen på 2 banor, men det lär nog bli tidig start ändå..! Å en av dom första gångerna man fick se PSG klass live.. :) Eller om de nu va inter, de minns ja int, men ja sku ha för mig att de va PSG
Angående tömkörningstävlingen, så har jag inte hunnit fundera med ägarna ännu, det blev lixom lite mkt på G här nu igen. Idag ska jag å hjälpa Anni tömköra Prins å se lite hur det fungerar, sen ska väl jenny träna i morronkväll, å sen e de jenni-träningar på fredag. De e nog arma synd att dom kom så hastigt på, men visst, har man egen ponny som e inkörd, ganska enkelt då å veta om man ska fara eller inte.. Frågade nog om tävlingarna ordnas flera gånger, men dom skrev att det beror på deltagarantalet, kanske blir först nästa sommar :S
Kom på ytterligare ett knep med mina gramaner oxå till longreiningen... Eftersom de e såndär.. jaa.. hur ska man säga.. alltså vanligt "tygellås" å de e så knöligt varje gång dom ska sättas fast i bettringarna, så slog de mig igårkväll, att 2a paret inspänningstyglar jag köpte, var ju lite såndär... bättre kvalité om man säger så... Så att spännet går att ta lös/byta ut. Det var orsaken till att jag köpte nya, för spännet gick sönder på första paret inspänningstyglar (bara av att dom föll i golvet vinterntid.. hejja bara!) å inte gick att ta loss..!
Så nu kan jag enkelt ta spännena från inspänningstyglarna å lägg på gramanerna, så slipper jag slita upp dom varje gång, utan bara knäppa fast i bettringarna...! Aaah, gotta love that!
Håhå, fastna på cyberphoto.fi å glo lite, kom på att jag inte kollat priserna där på en kamera.. Visserligen rejält dyrare än på diverse andra ställen... Cyberphoto har lite dåligt utbud på 3200, men kanske den e utgående den oxå... (350 spänn på tex anttila + 18-55 objektiv), billigaste på Cyberphoto var 500 spänn, visserligen med väska å uv-filter å sånt tjafs med.
Sku vara lite intresserad av just den, eller nån från 5-serien, orsaken är att det finns en wifi-enhet att köpa till för en 50-lapp. De innebär att man kan direkt överföra bilder ti surfplatta (eller telefon, men jag har ju WP), betydligt enklare å se direkt på plats då. Dock stiger ju 5-serien direkt prismässigt...! Ah nu såg jag om 3200 "Utgången modell som inte säljs längre.." Just så...
Nåja.... !
Etiketter:
Dressyr,
Fotografering,
Hoppning,
Jenni-träningar,
Tävlingar,
Tömkörning
lördag, maj 17
Tack å adjö.
... Jag går å dör nu!
2700 foton och det finns inte en kroppsdel som inte är sjuk. Jag ska linimenta mig här senare, å t.o.m fingrarna kommer jag att få linimenta.. ! Sand överallt trots att jag sköljde av ansiktet å armarna, men man känner att man har blivit sandblästrad idag.
Håller på tittar igenom fotona nu, men kommer inte att orka göra nåt destomer med dom. Får se om jag ens orkar lägga in nå hit. Inga wow-foton än sålänge, men det kanske kommer. De e lite knepigt, solen är på sån sida, så man hela tiden (nästan) har en rörig bakgrund, å det suger lite. Vid vissa tillfällen kunde jag nog ha valt annan plats, men när det gick på 2 banor hela tiden, så var det nog begränsat var man kunde stå.
Efter att nästan ha gått igenom hälften så kom jag till ett foto som jag höjde på ögonbrynen åt...!
2700 foton och det finns inte en kroppsdel som inte är sjuk. Jag ska linimenta mig här senare, å t.o.m fingrarna kommer jag att få linimenta.. ! Sand överallt trots att jag sköljde av ansiktet å armarna, men man känner att man har blivit sandblästrad idag.
Håller på tittar igenom fotona nu, men kommer inte att orka göra nåt destomer med dom. Får se om jag ens orkar lägga in nå hit. Inga wow-foton än sålänge, men det kanske kommer. De e lite knepigt, solen är på sån sida, så man hela tiden (nästan) har en rörig bakgrund, å det suger lite. Vid vissa tillfällen kunde jag nog ha valt annan plats, men när det gick på 2 banor hela tiden, så var det nog begränsat var man kunde stå.
Efter att nästan ha gått igenom hälften så kom jag till ett foto som jag höjde på ögonbrynen åt...!
Visst finns de myki bilder där hästarna går fint å så, men int foton som jag e nöjd med. Sen e ju frågan vem som ska va mest nöjd, mottagaren eller leverantören?! Det kanske handlar om att skapa efterfrågan hos mottagaren. Men jag vill ju fortfarande ha den där känslan ur varje foto...
Det här va ju lite gulligt foto på Rilla oxå. Söta lilla Rilla. Både hanna å rilla var megaduktiga!
Såg en stackars ryttare som ridit me tungan ute hela programmet (på tal om tunga). Måste ha varit lagom trevligt å torrt efteråt, med tanke på sandstormen vi haft idag. Men nog måste jag medge att man blir lite tävlingssugen när man ser alla duktiga ekipage nog. Meen... Det lär inte hända för mig..
Det här är egentligen rätt rosett på fel häst. Det var Jenni Rintala & Marjami som fick rosetten, men Jenni hade redan bytt häst till Erih.
Oj då alla foton sku va lika bra som dehär... ! Fokuserad ryttare. När jag bläddrar igenom fotona så letar jag efter en känsla, jag bläddrar rätt snabbt, och iom det så får jag den där äkta känslan då jag kommer till ett foto jag gillar. Jag funderar int på det nå.
Det här fotot la jag in som ett smakprov åt Linda (klicka på bilden för större). HELVITTI va Big Mac e snygg här! Fototekniskt... Tjaa..
När jag kom ti dehär foto blev min reaktion "Oho!". Dessutom e Rilla så söt så man sku ju kuna äta upp henne!
Av alla foton så har det här varit mina absoluta favoriter..! Kanske hittar man flera efter närmare granskning, men sådär första kollen så är dessa favoriterna :)
torsdag, maj 15
Ajaj...
.... Tror det blev ca 7h istallet idag... Lätt trött om jag ska vara riktigt ärlig.
Är lite grinig oxå, måste vara oäten å odrucken i morron morrn, när jag ska ti sjukan ;( FYFAN VAD JAG HATAR DET. Blodproven måste göras mellan 08 - 09, å sen rtg e kl 10 först. Men sen är det över..! Sen får jag vräka i mig käk, å sen på kvällen blir det talko vid stallet. Sen e de bara roligt på G.
Konstaterade att jag sku behöva en sadelstol när jag ska fota, å en hög en dessutom... Får så helvetiskt ont i ryggen å stå sådär länge.. Dessutom körs 2 banor samtidigt, å de e lite tråkigt :S Betyder att jag inte kommer att kunna fota alla ekipage :/ Nåja, de e som de e.
Håller på slänger upp Jennys bilder från träningarna nu, tänkte jag sku göra de först i moron, men när jag kolla igenom bilderna å såg faxis steg, så var ja tvungen att göra de nu ikväll... Så nu är dom på uppladdning. Fototekniskt ingen förbättring ännu... Men antar att man inte kan förvänta sig förbättring på sådär kort stund... Fick inga wow-foton idag, men det kan bero på att jag har som sagt mer kritiska ögon nu, å förväntar mig mer.
Ni får som vanligt några smakprov...
Och så var det nån som sa att faxi sku måst lägg mera vikt på bakbenen...
Är lite grinig oxå, måste vara oäten å odrucken i morron morrn, när jag ska ti sjukan ;( FYFAN VAD JAG HATAR DET. Blodproven måste göras mellan 08 - 09, å sen rtg e kl 10 först. Men sen är det över..! Sen får jag vräka i mig käk, å sen på kvällen blir det talko vid stallet. Sen e de bara roligt på G.
Konstaterade att jag sku behöva en sadelstol när jag ska fota, å en hög en dessutom... Får så helvetiskt ont i ryggen å stå sådär länge.. Dessutom körs 2 banor samtidigt, å de e lite tråkigt :S Betyder att jag inte kommer att kunna fota alla ekipage :/ Nåja, de e som de e.
Håller på slänger upp Jennys bilder från träningarna nu, tänkte jag sku göra de först i moron, men när jag kolla igenom bilderna å såg faxis steg, så var ja tvungen att göra de nu ikväll... Så nu är dom på uppladdning. Fototekniskt ingen förbättring ännu... Men antar att man inte kan förvänta sig förbättring på sådär kort stund... Fick inga wow-foton idag, men det kan bero på att jag har som sagt mer kritiska ögon nu, å förväntar mig mer.
Ni får som vanligt några smakprov...
Och så var det nån som sa att faxi sku måst lägg mera vikt på bakbenen...
Och så hade vi det här med benlyft...
Ja de blev lite bildspam här i ren frustration... Men då MAN VET vad hästen kan, å vissa kan bara inte öppna ögonen...! Förbannade domarsport dehär..
Etiketter:
Dressyr,
Faxi,
Fotografering,
Förälskad,
Jenni-träningar,
Malmska Sjukhus,
Rabiat
söndag, maj 11
Experiment: Inomhus
.... Jeps.
Det ÄR helvetiskt svårt. I shit you not. Men det var ju experiment... Den här sku jag faktiskt ha gilla om int...
Den här e väl ändå helt okej? Eller? Alltså när dom blir bra, så tycker ja att dom nästan blivit bättre än dom utomhus... ?! Jag vet inte varför.. Men det är nåt... Kanske ljuset?!
Här börja jag leka lite med ljusets placering...
Den här sku ha kunna bli väldigt ... drömlik, magisk... Det finns potential..! Sku jag tex redigera denhär sku ja ta bort bommarna (även från spegelbilden), ja sku färga heeela staketet vitare, å ta bort den där förbannade lilla sandhögen som är på kortsidan å går uppefter sargen..
Testade på det idag. 1) Jag vet int ett jävla jota om att fota inomhus, 2) Jag lät kameran bestämma, 3) Det var eeendast för att testa på.. 4) Bilderna som kommer upp här ska vi inte bry oss så hårt i....
Btw vill jag oxå säga att jag aldrig redigerar bilder. Inte ens lite. Är de facto lite emot det. Vem kan int "ta snygga foton" genom photoshop? Okej om man klipper till en bild, eller ändrar storlek (det har jag faktiskt gjort för bloggen... lagat dom mindre), det kan ja sträcka mig till... och visst sku ja ibland villa korrigera bakgrunder, men mjah. HE SKA LÄÄR DE! Som vi brukar säga...
Det ÄR helvetiskt svårt. I shit you not. Men det var ju experiment... Den här sku jag faktiskt ha gilla om int...
Den här e väl ändå helt okej? Eller? Alltså när dom blir bra, så tycker ja att dom nästan blivit bättre än dom utomhus... ?! Jag vet inte varför.. Men det är nåt... Kanske ljuset?!
Här börja jag leka lite med ljusets placering...
Den här sku ha kunna bli väldigt ... drömlik, magisk... Det finns potential..! Sku jag tex redigera denhär sku ja ta bort bommarna (även från spegelbilden), ja sku färga heeela staketet vitare, å ta bort den där förbannade lilla sandhögen som är på kortsidan å går uppefter sargen..
Här försökte jag oxå leka lite med ljusets placering, men det är inte så lätt när det är häst å ryttare som har betalt för att röra på sig. Det hade ju varit snäppet enklare om jag fått välja ett dött motiv som jag fått gå å justerat som ja ville... å fota från vilken vinkel ja ville...
Jaja, de va ju bara ett test dehär... !
Etiketter:
Dressyr,
Faxi,
Fotografering,
Jag analyserar,
Jenni-träningar
Prestationsångest....
.... TACK NU BARA! ;)
Jag fick förfrågan om dom kunde lägga mitt namn i programbladet å ifall jag sku ta foton. Jag fick lätt prestationsångest... ! Så nu, kära vänner, BEHÖVER JAG ER HJÄLP! ... Om ni vill bli fotade under veckan, så hojta till åt mig - JAG BEHÖVER ÖVA!! Helst förstås ridbilder då, eftersom det är det som blir aktuellt inkommande helg. Förutom en del sjukhusspring å lite annat, så har jag i princip möjlighet när som helst. Jag behöver det helt seriöst! Jag skojjar inte! Bilderna får ni utan watermark efteråt, kan hända att jag lägger upp nå bild endera på bloggen eller på kuvat.fi, men huvudsaken är att jag får öva.. !
Sen var jag tvungen att riktigt börja granska mina foton från vasa-helgen. Här är dom som enligt mig är dom absolut bästa. Nu är det kanske inte ekipaget som är supersnyggt på alla bilder, utan mera helheten.. Nåja, en action-bild tror ja att kom med. För mig ska en bild säga mig något. Den ska förmedla nånting. Hade lagt upp en bild på fotosidan.se som jag döpte till "En stillsam minut", som jag fick en kommentar som var samma åsikt som jag hade. Jag fullkomligt älskar den bilden. Och åh herregud, enligt fotosidan blev jag medlem 2005, å då vet ja att Suss hade länge tjatat på mig att ja sku gå med å lägg upp bilder. Det betyder att jag från å till har -håll i er- hållit på i 10 år! ... Som om det sku märkas?!
Nåja, här kommer mina absoluta favoriter från vasa-helgen. En bild e ja lite grinig över, för att den e så sablans på sniskan. På vissa foton funkar det, på vissa int. Jennis å Nickes ökning, där funkar de int, men momentet i sig blev bra. Det finns vissa riktigt småa saker jag stör mig på nån av bilderna, nån nosgrimma som är lite sned (hint hint), nån person jag sku vilja sudda bort, nån bokstav som trillat osv... men i det stora hela är jag rätt nöjd med dessa bilder. Vissa bilder är bättre förstorade...!
Jag fick förfrågan om dom kunde lägga mitt namn i programbladet å ifall jag sku ta foton. Jag fick lätt prestationsångest... ! Så nu, kära vänner, BEHÖVER JAG ER HJÄLP! ... Om ni vill bli fotade under veckan, så hojta till åt mig - JAG BEHÖVER ÖVA!! Helst förstås ridbilder då, eftersom det är det som blir aktuellt inkommande helg. Förutom en del sjukhusspring å lite annat, så har jag i princip möjlighet när som helst. Jag behöver det helt seriöst! Jag skojjar inte! Bilderna får ni utan watermark efteråt, kan hända att jag lägger upp nå bild endera på bloggen eller på kuvat.fi, men huvudsaken är att jag får öva.. !
Sen var jag tvungen att riktigt börja granska mina foton från vasa-helgen. Här är dom som enligt mig är dom absolut bästa. Nu är det kanske inte ekipaget som är supersnyggt på alla bilder, utan mera helheten.. Nåja, en action-bild tror ja att kom med. För mig ska en bild säga mig något. Den ska förmedla nånting. Hade lagt upp en bild på fotosidan.se som jag döpte till "En stillsam minut", som jag fick en kommentar som var samma åsikt som jag hade. Jag fullkomligt älskar den bilden. Och åh herregud, enligt fotosidan blev jag medlem 2005, å då vet ja att Suss hade länge tjatat på mig att ja sku gå med å lägg upp bilder. Det betyder att jag från å till har -håll i er- hållit på i 10 år! ... Som om det sku märkas?!
Nåja, här kommer mina absoluta favoriter från vasa-helgen. En bild e ja lite grinig över, för att den e så sablans på sniskan. På vissa foton funkar det, på vissa int. Jennis å Nickes ökning, där funkar de int, men momentet i sig blev bra. Det finns vissa riktigt småa saker jag stör mig på nån av bilderna, nån nosgrimma som är lite sned (hint hint), nån person jag sku vilja sudda bort, nån bokstav som trillat osv... men i det stora hela är jag rätt nöjd med dessa bilder. Vissa bilder är bättre förstorade...!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

