.. Ungefär.
På onsdag blir en bucketlist-grej av. En grej jag egentligen glömt å lägga på bucketlisten, kom bara på de nu mittiallt att hej, de kan ju va bucketlist-juttu!
Så jo, det blir av på onsdag. Dock är det en grej som jag inte säger förrns det eventuellt är klappat å klart.
Och iom den här eventuella grejjen, så kan det hända att en annan grej på min bucketlist blir av oxå! Tyvärr e inget av dom här nåt som sker över en natt, så de e lite slött, man får vara pirrig för sig själv.
Men ni kan ju hålla tummarna, för det brukar ni vara bra på, å de brukar ge god tur åt mig! :D
Blev lite upp i varv nu iom det här, men flunssan står å rycker i båda byxbenen, å ja sku SÅ ha måsta kryp under täcket då ja kom hem från jobb, här sitter jag ännu bara. Genomkall å snårar.
I morse när jag vaknade fick jag ingen luft. Alltså jag skämtar inte (wich reminds me, beställ mera duact prkl!). Hade inte tvättat näsan efter stallsbesök igår, tyckte de inte kändes så bedrövligt ändå, men det betalade tibax sig i morse. Ni vet känslan då man ha satt nåt i halsen, typ brödsmulor, å hostar å hostar å hostar, å när man försöker andas in så går de int, för man drar ner de i lungorna. Ni vet, den känslan, sådär så man nästan får panik för att man inte får luft.
Typ så i morse. Försöka spy som en liten gris för att få bort allt slem, blev en aningens bättre, for hastigt ut å rök en cigg på balkongen (de har faktiskt visat sig hjälpa när jag haft mina s.k astmaanfall förr), men knappt så det blev bättre heller. Efter ca halva kaffekoppen så började de gå att andas någorlunda normalt igen, sådär så jag faktiskt kunde dra ett djupt andetag utan att de kändes som ja svalde halva atlanten.
Nudå? Nu rosslar de som synden när jag andas, lååångt ner mellan lungorna. Så att jo. Ännu efter sisådär.. *räknar* 15 år av hästallergi, så har man int ännu heller lärt sig. Okej, ja kan int skylla allt på hästarna heller, som ovan nämnt, så står flunssan å river i bägge byxbuntar, så.. slut å trött e man.
Nåja, nu fortsätta me GoT-träsket då. Håhå.
Visar inlägg med etikett Jag flummar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Jag flummar. Visa alla inlägg
måndag, oktober 23
Bucketlist #4975354
Etiketter:
Bucketlist,
I'm So Excited,
Jag flummar
söndag, september 10
Drömmer....
.... inte nog med att jag drömmer om att bli miljonär, så jag får köpt den kamerautrustning jag vill ha... så drömmer jag även om en häftigare dator!
Okej, inget felas min dator, egentligen. Den är ett par år gammal (tror ja?), snabb som synden, mycket minne å bra grafik. En s.k speldator. Det är det jag kräver för mina foton. Och en 22,3" skärm. I cm betyder det 56cm på bredden. Så ni förstår lyxen.
Men ändå drömmer jag om att ha en skild dator för foton, och en ännu större skärm. Proffsen sitter ju tydligen med 27-30" skärmar.
Lyckan att få sitta me 2 kraftpaket brevid varann. Åh, prylbögen i mig blir alldeles till sig av bara tanken. Nåja, en dator på den nivån ligger nog långt ner på önskelistan, tyvärr. Sålänge den här är fullt brukbar så har jag egentligen inget behov av en till/ny/bättre dator. Däremot en Wacom sku sitta alldeles fint, alltså en ritplatta. Igen en såndär sak som jag funderar om man verkligen behöver? Tänkte så om surfplattor oxå. Behöver man dom verkligen, eller e dom bara "bra ti ha". Det senare ligger väl nog närmare sanningen, iaf för min del.
Det roliga är att jag har ju kvar min gamla (r)Acer aspire, oxå en kategoriserad speldator, å.. med lite uppdatering å ominstallationer så tror jag den sku va helt grejt den oxå. Det var av nån orsak som den sjöng på sista versen, men tror inte det sku krävas så mkt för att få den i skick igen. Har ju redan bytt diverse saker i den, strömaggregatet, processorns fastsättning å så va de nåt till. Men ja undrar om de int var hårdskivan som börja sjunga på sista versen eller hur det var.
Köpte alltså ny dator innan den braka totalt.
Nåja, nog om det. Söndag + hällregn = studiedag.
Måst medge att det varit lite som semester att bo hos päronen under renoveringen, har lixom kunnat lägga firman lite åt sidan. Gjort det nödvändigaste förstås, men bara det att jag kan sticka för nöjes skull å inte sticka/virka nåt till firman, e ju en bragd i sig.
Längtar nog hem visserligen, ser dock inte fram emot att städa bort att byggdamm. Gråter vid bara tanken, för det är bokstavligen all over the place. Nästan så jag har byggdamm i kylskåpet oxå.
Alltså alla väggar, alla kläder, alla prylar måst torkas av. Alla köksskåp, allt porslin, precis allt måst tvättas/torkas av. Det är inget som kommer att gå på en timme det direkt, får nog lägga ner en hel helg på det. Man vill ju gärna få det klart när man börjar, så man inte sprider runt dammet pånytt.
Nåja, bara ja sku få flytta hem tibax så....
Okej, inget felas min dator, egentligen. Den är ett par år gammal (tror ja?), snabb som synden, mycket minne å bra grafik. En s.k speldator. Det är det jag kräver för mina foton. Och en 22,3" skärm. I cm betyder det 56cm på bredden. Så ni förstår lyxen.
Men ändå drömmer jag om att ha en skild dator för foton, och en ännu större skärm. Proffsen sitter ju tydligen med 27-30" skärmar.
Lyckan att få sitta me 2 kraftpaket brevid varann. Åh, prylbögen i mig blir alldeles till sig av bara tanken. Nåja, en dator på den nivån ligger nog långt ner på önskelistan, tyvärr. Sålänge den här är fullt brukbar så har jag egentligen inget behov av en till/ny/bättre dator. Däremot en Wacom sku sitta alldeles fint, alltså en ritplatta. Igen en såndär sak som jag funderar om man verkligen behöver? Tänkte så om surfplattor oxå. Behöver man dom verkligen, eller e dom bara "bra ti ha". Det senare ligger väl nog närmare sanningen, iaf för min del.
Det roliga är att jag har ju kvar min gamla (r)Acer aspire, oxå en kategoriserad speldator, å.. med lite uppdatering å ominstallationer så tror jag den sku va helt grejt den oxå. Det var av nån orsak som den sjöng på sista versen, men tror inte det sku krävas så mkt för att få den i skick igen. Har ju redan bytt diverse saker i den, strömaggregatet, processorns fastsättning å så va de nåt till. Men ja undrar om de int var hårdskivan som börja sjunga på sista versen eller hur det var.
Köpte alltså ny dator innan den braka totalt.
Nåja, nog om det. Söndag + hällregn = studiedag.
Måst medge att det varit lite som semester att bo hos päronen under renoveringen, har lixom kunnat lägga firman lite åt sidan. Gjort det nödvändigaste förstås, men bara det att jag kan sticka för nöjes skull å inte sticka/virka nåt till firman, e ju en bragd i sig.
Längtar nog hem visserligen, ser dock inte fram emot att städa bort att byggdamm. Gråter vid bara tanken, för det är bokstavligen all over the place. Nästan så jag har byggdamm i kylskåpet oxå.
Alltså alla väggar, alla kläder, alla prylar måst torkas av. Alla köksskåp, allt porslin, precis allt måst tvättas/torkas av. Det är inget som kommer att gå på en timme det direkt, får nog lägga ner en hel helg på det. Man vill ju gärna få det klart när man börjar, så man inte sprider runt dammet pånytt.
Nåja, bara ja sku få flytta hem tibax så....
lördag, januari 14
To-Do...
... todotodotodo... tootttodooo..
Jo, de slirar lite sådär direkt från moronen, men va gör nu he ;)
Har börjat smaka på BuJo:ing lite lätt sådär å gör en massa listor. Min värsta/längsta lista e ju min To-Do lista, som konstigt nog blir bara längre å längre, å inte alls kortare som tanken var ;)
Nåja, vissa saker på listan är ju såntdär evigt återkommande som att städa å diska, men man kunde ju åtminstone få bort såntdär en-gångs-göra. Som att sortera pappren i mappen jag har på golvet framför tvn, kolla vilka papper jag ska ha kvar, å vilka som int ska va kvar! Så jag kan nyttja mappen till annat!
Satt igår å fundera om ja sku visp ihop en smörgåstårta, men kom fram till att jag har för mkt mat som borde ätas upp först, innan datumet går ut, så får väl se till nästa helg om det sku lyckas bättre då! Bara för att jag kan lixom. Min käre mor har nån fix idé att vissa saker går bara ti laga vissa tidpunkter på året. Tex äppelpaj går bara att laga till halloween. Så man kan väl säga att jag sådär vid 34-års ålder blir lite barnsligt rebellisk av mig, å vill laga dittan å dattan, för att jag kan...
Nåt jag borde få gjort, men inte riktigt vet hur, e större "kontorsutrymme". Det börjar bli en aningens fullt på mitt enorma skrivbord nu när printern kom hit oxå. Sen att man har 2 högtalaren å en baslåda, samt en 22,3" skärm, gör ju inte saken desto bättre. I praktiken innebär det här lite kaos på skrivbordet, min kalender å mitt anteckningsblock ligger bägge på printern, mina normalstora fotopapper ligger oxå på printern, å mina A4 fotopapper ligger på baslådan. Vanliga utskriftspappren ligger på en golvhögtalare.
För att inte tala om mapparna jag har, vart tusan ska ja lägga dom? Jag sku behöva få in en liten smidig bokhylla av nåt slag mellan skrivbordet å väggen.. Höh. Fastna förstås på ikea-loppiset nu.. Men nåjo, det får vänta. Eller nån annan som har nåt bra knep?
Nåja, de börjar väl så småningom bli dags å ta itu me dagens To-Dos nudå :)
Jo, de slirar lite sådär direkt från moronen, men va gör nu he ;)
Har börjat smaka på BuJo:ing lite lätt sådär å gör en massa listor. Min värsta/längsta lista e ju min To-Do lista, som konstigt nog blir bara längre å längre, å inte alls kortare som tanken var ;)
Nåja, vissa saker på listan är ju såntdär evigt återkommande som att städa å diska, men man kunde ju åtminstone få bort såntdär en-gångs-göra. Som att sortera pappren i mappen jag har på golvet framför tvn, kolla vilka papper jag ska ha kvar, å vilka som int ska va kvar! Så jag kan nyttja mappen till annat!
Satt igår å fundera om ja sku visp ihop en smörgåstårta, men kom fram till att jag har för mkt mat som borde ätas upp först, innan datumet går ut, så får väl se till nästa helg om det sku lyckas bättre då! Bara för att jag kan lixom. Min käre mor har nån fix idé att vissa saker går bara ti laga vissa tidpunkter på året. Tex äppelpaj går bara att laga till halloween. Så man kan väl säga att jag sådär vid 34-års ålder blir lite barnsligt rebellisk av mig, å vill laga dittan å dattan, för att jag kan...
Nåt jag borde få gjort, men inte riktigt vet hur, e större "kontorsutrymme". Det börjar bli en aningens fullt på mitt enorma skrivbord nu när printern kom hit oxå. Sen att man har 2 högtalaren å en baslåda, samt en 22,3" skärm, gör ju inte saken desto bättre. I praktiken innebär det här lite kaos på skrivbordet, min kalender å mitt anteckningsblock ligger bägge på printern, mina normalstora fotopapper ligger oxå på printern, å mina A4 fotopapper ligger på baslådan. Vanliga utskriftspappren ligger på en golvhögtalare.
För att inte tala om mapparna jag har, vart tusan ska ja lägga dom? Jag sku behöva få in en liten smidig bokhylla av nåt slag mellan skrivbordet å väggen.. Höh. Fastna förstås på ikea-loppiset nu.. Men nåjo, det får vänta. Eller nån annan som har nåt bra knep?
Nåja, de börjar väl så småningom bli dags å ta itu me dagens To-Dos nudå :)
söndag, januari 1
Gott nytt år.. !
I sedvanlig ordning så sov jag mig genom nyåret. Kollade lite memories på fejjan här tidigare, å såg att jag nog sovit mig genom flera nyår ;)
Igår var det soffläge hela dagen, hade varit vaken ti halv 1 (!!!!) på natten å förstås vaknat 6 på moron, så man var ju sådär lagom pigg. Efter "9ans kaffe" hade ja tänkt sova ett par timmar på soffan, men kollade en så spännande serie så... jag somna aldrig, utan låg där tills halv 8 på kvällen då jag hade sett alla avsnitt. Skam f.ö riiiktigt bra serie! Diggar man Gossip Girl å Awkward, så diggar man denhär serien oxå! Den ÄR precis så bra som alla säger!
Nå hur som hafver, halv 8 kravla ja mig upp från soffan i hopp om att kvickna till, men halv 9 insåg jag att jag fick ge upp, så kasta in en Duact så man sku få nå luft å gick å la mig. Sov sådär vackert till halv 8 morse!
Så nu sitter man här med moriskaffe, inte helt 100%, men betydligt piggare. Ryggen sku vila mörda mig efter att liggande.. ! Det blev mao inte så mkt gjort här igår. Men idag lär det bli iaf! Väntar nu mest på att folk ska börja vakna till här i huset så man vågar börja röra sig. Det heter väl kl 06, men brukar nog vänta till 9 på helgerna åtminstone.
Mina planer för idag är att få lite omrumsterat i köket, jag har vissa grejjer på fel ställen. T.ex medicinerna. Å nå plastpryttlar. Så det blir nog att försöka få nån sorts bättre ordning där. Medicinerna har jag haft i "kaffeskåpet", men de resulterar i att ja lyfter ner lådan på ugnen varje gång jag ska ha nåt, å dit lämnar den sen. Irriterande. Dom måste vara mer åtkomliga.. !
Ytterligare hade jag tänkt försöka få färdigt så långt, så jag t.o.m får nålat upp gardinerna i alla rum, böckerna på plats, å om jag e riktigt flitig, börja sortera mina mappar. Alltså egentligen hinna med sånt som ligger långt ner på prioriteringslistan. Skrubben är ett sånt exempel.. ! Sladdar ti datorn. Nu just har ja bara en skarvsladd så ja får datorn, skärmen å högtalarna ikopplade, således inte mina externa hårdskivor.
Nå om int annat, om ja inte hinner få färdigt allt idag (blir det nånsin färdigt?) så e de ju lite längre helg nästa helg.. !
Nåja, nu börjar nog klockan närma sig så mkt 9 så jag vågar börj på, dessutom har jag hört livstecken från nå grannar, så nu jävlars! :D Go moron å gott nytt år! :D
Igår var det soffläge hela dagen, hade varit vaken ti halv 1 (!!!!) på natten å förstås vaknat 6 på moron, så man var ju sådär lagom pigg. Efter "9ans kaffe" hade ja tänkt sova ett par timmar på soffan, men kollade en så spännande serie så... jag somna aldrig, utan låg där tills halv 8 på kvällen då jag hade sett alla avsnitt. Skam f.ö riiiktigt bra serie! Diggar man Gossip Girl å Awkward, så diggar man denhär serien oxå! Den ÄR precis så bra som alla säger!
Nå hur som hafver, halv 8 kravla ja mig upp från soffan i hopp om att kvickna till, men halv 9 insåg jag att jag fick ge upp, så kasta in en Duact så man sku få nå luft å gick å la mig. Sov sådär vackert till halv 8 morse!
Så nu sitter man här med moriskaffe, inte helt 100%, men betydligt piggare. Ryggen sku vila mörda mig efter att liggande.. ! Det blev mao inte så mkt gjort här igår. Men idag lär det bli iaf! Väntar nu mest på att folk ska börja vakna till här i huset så man vågar börja röra sig. Det heter väl kl 06, men brukar nog vänta till 9 på helgerna åtminstone.
Mina planer för idag är att få lite omrumsterat i köket, jag har vissa grejjer på fel ställen. T.ex medicinerna. Å nå plastpryttlar. Så det blir nog att försöka få nån sorts bättre ordning där. Medicinerna har jag haft i "kaffeskåpet", men de resulterar i att ja lyfter ner lådan på ugnen varje gång jag ska ha nåt, å dit lämnar den sen. Irriterande. Dom måste vara mer åtkomliga.. !
Ytterligare hade jag tänkt försöka få färdigt så långt, så jag t.o.m får nålat upp gardinerna i alla rum, böckerna på plats, å om jag e riktigt flitig, börja sortera mina mappar. Alltså egentligen hinna med sånt som ligger långt ner på prioriteringslistan. Skrubben är ett sånt exempel.. ! Sladdar ti datorn. Nu just har ja bara en skarvsladd så ja får datorn, skärmen å högtalarna ikopplade, således inte mina externa hårdskivor.
Nå om int annat, om ja inte hinner få färdigt allt idag (blir det nånsin färdigt?) så e de ju lite längre helg nästa helg.. !
Nåja, nu börjar nog klockan närma sig så mkt 9 så jag vågar börj på, dessutom har jag hört livstecken från nå grannar, så nu jävlars! :D Go moron å gott nytt år! :D
måndag, december 26
Dilemma dilemma...
... Ikearesan verkar bli av nu denhär veckan, å mittiallt fick man huvu fullt me funderingar igen.
Min fundering till garnförvaring har skitit sig brutalt då jag insåg att ställningen jag hade tänkt, int kommer att rymmas hit öht. Jag insåg oxå att garnet jag använder för produktionen som jag hade tänkt ha i Billy The Bokhylla, vill jag inte alls ha där, de e för oöverskådligt. Så det vill jag nu istället ha i plastlådor, med lock, under mitt soffbord. Försök nu sen funder ut storlekarna på dom plastlådorna när det finns trehundrasjuttiotolv olika storlekar vid Ikea.
Ytterligare har jag insett att jag behöver ett sidetable till soffan. Mitt nuvarande... jaa.. Alltå egentligen är det ett tillhörande sidobord till mitt gamla hörnskrivbord, men dock väldigt praktiskt då de e på hjul. Så nu har dagarna bestått av att flytta det mellan sängen å soffan. Eftersom det är tillräckligt brett som sängbord, dvs, så jag kan ha både surfplattan å dricka där utan att häv omkull nånting mitt i nätterna. Ett grymt bra bord som funkat ti de mesta om ja ska va riktigt ärlig. På åland fick de arbeta som prylbord i tamburen när man kom in.
Vilken tur att mams int for ti ikea då när de var planerat första gången, för dehär e saker jag inte sku ha hunnit inse till det. Men nu har jag insett. Och annat jag har insett är att lådor is the shit. Har en enorm skrubb, med hyllor (förmodligen bästa grejjen i hela läggan), dit ja får tråkat typ allt jag äger å har.
Har sånt jäkla dilemma med allt möjligt nu, så ja vet int vart ja ska ta vägen heller. Har släpat hit en massa högtalare, å jag tror int ens jag kommer att koppla i dom öht. Men int gör dom nån nytta hemhemma heller. Uff nää, de börja kännas så halvfärdigt här nu igen, när man hunnit lixom börja stadga sig å veta hur man vill ha det. Och hur man int vill ha det. Frustrerande minst sagt.
Borde göra mig av me enormt mkt garn oxå, mkt har jag planer för, men då tiden inte riktigt räcker till. Sen har jag nångång i tiden trott ja sku lära mig sticka hälar, så man sku kun stick sockor, men.. jag tror jag stickat en hel jävla häl i mitt liv. Plus att jag fullkomligt hatar strumstickor, så jag borde skaffa mig strump-rundstickor istället.
Jag har massor me garn som jag ska/kan använda till korgar och inredning, å de e nog bra, för som sagt, lådor kan man tydligen inte ha för mkt av.. Men åter igen, tiden!
Nåja, nog ska det väl ordna sig nog..! Så småningom!
Min fundering till garnförvaring har skitit sig brutalt då jag insåg att ställningen jag hade tänkt, int kommer att rymmas hit öht. Jag insåg oxå att garnet jag använder för produktionen som jag hade tänkt ha i Billy The Bokhylla, vill jag inte alls ha där, de e för oöverskådligt. Så det vill jag nu istället ha i plastlådor, med lock, under mitt soffbord. Försök nu sen funder ut storlekarna på dom plastlådorna när det finns trehundrasjuttiotolv olika storlekar vid Ikea.
Ytterligare har jag insett att jag behöver ett sidetable till soffan. Mitt nuvarande... jaa.. Alltå egentligen är det ett tillhörande sidobord till mitt gamla hörnskrivbord, men dock väldigt praktiskt då de e på hjul. Så nu har dagarna bestått av att flytta det mellan sängen å soffan. Eftersom det är tillräckligt brett som sängbord, dvs, så jag kan ha både surfplattan å dricka där utan att häv omkull nånting mitt i nätterna. Ett grymt bra bord som funkat ti de mesta om ja ska va riktigt ärlig. På åland fick de arbeta som prylbord i tamburen när man kom in.
Vilken tur att mams int for ti ikea då när de var planerat första gången, för dehär e saker jag inte sku ha hunnit inse till det. Men nu har jag insett. Och annat jag har insett är att lådor is the shit. Har en enorm skrubb, med hyllor (förmodligen bästa grejjen i hela läggan), dit ja får tråkat typ allt jag äger å har.
Har sånt jäkla dilemma med allt möjligt nu, så ja vet int vart ja ska ta vägen heller. Har släpat hit en massa högtalare, å jag tror int ens jag kommer att koppla i dom öht. Men int gör dom nån nytta hemhemma heller. Uff nää, de börja kännas så halvfärdigt här nu igen, när man hunnit lixom börja stadga sig å veta hur man vill ha det. Och hur man int vill ha det. Frustrerande minst sagt.
Borde göra mig av me enormt mkt garn oxå, mkt har jag planer för, men då tiden inte riktigt räcker till. Sen har jag nångång i tiden trott ja sku lära mig sticka hälar, så man sku kun stick sockor, men.. jag tror jag stickat en hel jävla häl i mitt liv. Plus att jag fullkomligt hatar strumstickor, så jag borde skaffa mig strump-rundstickor istället.
Jag har massor me garn som jag ska/kan använda till korgar och inredning, å de e nog bra, för som sagt, lådor kan man tydligen inte ha för mkt av.. Men åter igen, tiden!
Nåja, nog ska det väl ordna sig nog..! Så småningom!
Etiketter:
Jag blir så trött,
Jag flummar,
The Crib
måndag, oktober 24
Allmänt flum..
... å ingenting vettigt...!
Eller ja, på ett sätt vettigt. Eller jag har nästan fått gjort nåt vettigt... Okej, ni ser ju va de här blir till, ingenting! ;D
Det nästan-vettiga jag fått gjort idag, är faktiskt kollat in lite fotokurser. Onlinekurser då. Och faktiskt kollat vad en prenumeration på LR kostar. Hittade en relativt bra sida med olika kurser, en hel del gratis, men då jag lixom tappar ljudet i flertalet filmer.. sen i vissa funkar det. Pausar jag å lägger på nåt på tuben, så funkar ljudet, så jag har ingen aning om var felet är. Hade några vänner å checka samma film som jag inte hade nåt ljud på, å jo, ljudet toimade för dom. I srsly dont get it?
På tal om nåt helt annat, så ska kära Twitterfeed lägga ner. Det var ju ruskigt surt. Twitterfeed e alltså den .. appen (?) som postar mina inlägg automatiskt ti fejjan. TF rekommenderade 2 andra, så testar den ena nu, meeeeen.... känns inte riktigt som att den kommer att toima som jag vill.. Men de lär visa sig. Å de lär visa sig om det här inlägget postas 2 gånger ;)
Kom på nåt i morse som efter massor me grubblande helt enkelt gav mig en klump i magen. Skickade iväg ett mess efter lunchen att han skulle ringa upp mig när han hade tid, kände de här var nåt ja var tvungen att få svar på. Inte helt oväntat hade ja ju målat fan på väggen (och skrämt upp honom till på köpet... trots att ja skrev i messet att de inte var nåt farligt), å han bara skrattade åt mig. Inget farligt på det viset, men behövde få en del frågetecken förklarade.. Och dom fick jag förklarade på bästa vis!
Visste att jag bara sku ha lämnat å grubblat på det å fått ångest om jag inte tog itu med det. Hah, vitsi va de låter som de sku ha vari nåt brutalt dehär nu, misstankar å shit, men näää ;D Som sagt, han bara skratta åt mig å sa "Va e int na värr än såde? Int böv do oro de fö he int!" ;)
Nå, jag får åtminstone ge mig själv en klapp på axeln, dehär hör till såna ämnen jag ogärna diskuterar. Alltså redan det här lilla bekymret ställde till mental ångest för mig och nästan tunghäfta. Men, jag lyckades ta upp det, muntligt. Även om de inte var face to face, men det var inte via mess iaf ;)
Nåja, om man sku se nå film å virka lite på grytlappen jag påbörjade igår! Hade som plan att få den färdig, men iom att jag ska virka ihop 2 st, å den andra vägrade bli samma storlek, så jag jag upp efter ett tag ;) Nu har jag äntligen rätt storlek på gång, så nu e de bara att fortsätta!
Eller ja, på ett sätt vettigt. Eller jag har nästan fått gjort nåt vettigt... Okej, ni ser ju va de här blir till, ingenting! ;D
Det nästan-vettiga jag fått gjort idag, är faktiskt kollat in lite fotokurser. Onlinekurser då. Och faktiskt kollat vad en prenumeration på LR kostar. Hittade en relativt bra sida med olika kurser, en hel del gratis, men då jag lixom tappar ljudet i flertalet filmer.. sen i vissa funkar det. Pausar jag å lägger på nåt på tuben, så funkar ljudet, så jag har ingen aning om var felet är. Hade några vänner å checka samma film som jag inte hade nåt ljud på, å jo, ljudet toimade för dom. I srsly dont get it?
På tal om nåt helt annat, så ska kära Twitterfeed lägga ner. Det var ju ruskigt surt. Twitterfeed e alltså den .. appen (?) som postar mina inlägg automatiskt ti fejjan. TF rekommenderade 2 andra, så testar den ena nu, meeeeen.... känns inte riktigt som att den kommer att toima som jag vill.. Men de lär visa sig. Å de lär visa sig om det här inlägget postas 2 gånger ;)
Kom på nåt i morse som efter massor me grubblande helt enkelt gav mig en klump i magen. Skickade iväg ett mess efter lunchen att han skulle ringa upp mig när han hade tid, kände de här var nåt ja var tvungen att få svar på. Inte helt oväntat hade ja ju målat fan på väggen (och skrämt upp honom till på köpet... trots att ja skrev i messet att de inte var nåt farligt), å han bara skrattade åt mig. Inget farligt på det viset, men behövde få en del frågetecken förklarade.. Och dom fick jag förklarade på bästa vis!
Visste att jag bara sku ha lämnat å grubblat på det å fått ångest om jag inte tog itu med det. Hah, vitsi va de låter som de sku ha vari nåt brutalt dehär nu, misstankar å shit, men näää ;D Som sagt, han bara skratta åt mig å sa "Va e int na värr än såde? Int böv do oro de fö he int!" ;)
Nå, jag får åtminstone ge mig själv en klapp på axeln, dehär hör till såna ämnen jag ogärna diskuterar. Alltså redan det här lilla bekymret ställde till mental ångest för mig och nästan tunghäfta. Men, jag lyckades ta upp det, muntligt. Även om de inte var face to face, men det var inte via mess iaf ;)
Nåja, om man sku se nå film å virka lite på grytlappen jag påbörjade igår! Hade som plan att få den färdig, men iom att jag ska virka ihop 2 st, å den andra vägrade bli samma storlek, så jag jag upp efter ett tag ;) Nu har jag äntligen rätt storlek på gång, så nu e de bara att fortsätta!
onsdag, september 28
Prestationsångest..
... Ibland tror jag nog jag lider av det. Eller nej, jag vet att jag lider av prestationsångest...!
Var till Ösö å rålla me kameran före jag sku å rida fanta i söndas, tog några foton på världens sötaste å översocialaste fölis. Mao, så fort jag gick en bit ifrån så ja sku få åtminstone hela huvu på foto utan att ha eltråden med, så kom fölis hårt efter!
Men om man bortser från konstiga vinklar, eltråd, å annat tjafs, så är dom här fotona förvånansvärt bra.
Är ganska lätthänt att fotona blir överexponerade med niftyfifity, de e ju nåt jag inte direkt är van med, så de gäller att fortsätta leka bara. Sku vila börj lära mig utantill den där ration aperture vs iso vs shutterspeed, alltså på ren svenska, hur mkt f jag ska ställa för att välja hur mkt av bilden som blir suddigt vs inte överexponerat. Samt ifall jag behöver justera exponeringskompensationen eller nä. Dock händer de ju mest att jag leker inomhus me niftyfifty, så de blir ju aldrig nå seriöst lekande med det.
Nåja, den där listan me "sku måst göra" (leka me kameran hör dit bl.a) börj bli ganska lång, såpass lång att ja nästan börj bli lite stressad av den... ! Men ska se va ja får gjort i helgen, ska vara hundvakt så ja planerar att låsa in mig hela helgen.. Speciellt om de e skitväder så lär ju inte doggarna ha lust att vara ute ens...!
Så att så att, får la se va man hittar på...!
Var till Ösö å rålla me kameran före jag sku å rida fanta i söndas, tog några foton på världens sötaste å översocialaste fölis. Mao, så fort jag gick en bit ifrån så ja sku få åtminstone hela huvu på foto utan att ha eltråden med, så kom fölis hårt efter!
Men om man bortser från konstiga vinklar, eltråd, å annat tjafs, så är dom här fotona förvånansvärt bra.
Är ganska lätthänt att fotona blir överexponerade med niftyfifity, de e ju nåt jag inte direkt är van med, så de gäller att fortsätta leka bara. Sku vila börj lära mig utantill den där ration aperture vs iso vs shutterspeed, alltså på ren svenska, hur mkt f jag ska ställa för att välja hur mkt av bilden som blir suddigt vs inte överexponerat. Samt ifall jag behöver justera exponeringskompensationen eller nä. Dock händer de ju mest att jag leker inomhus me niftyfifty, så de blir ju aldrig nå seriöst lekande med det.
Nåja, den där listan me "sku måst göra" (leka me kameran hör dit bl.a) börj bli ganska lång, såpass lång att ja nästan börj bli lite stressad av den... ! Men ska se va ja får gjort i helgen, ska vara hundvakt så ja planerar att låsa in mig hela helgen.. Speciellt om de e skitväder så lär ju inte doggarna ha lust att vara ute ens...!
Så att så att, får la se va man hittar på...!
Etiketter:
Business,
By JoA,
Evighetsfilten,
Firman,
Jag flummar
måndag, september 19
Kreativa stunden...
... Det finns 2 tidpunkter på en hel vecka då jag är som mest kreativ tankemässigt. Kan man ens säga så? Alltså mest funderingar, å mest lust att göra nåt vettigt.
Det är varje morron halv 5 ti halv 7 (är det då man kan kallas morronmänniska?) å varje söndag. Jag har larmet inställt på 5, men vaknar gärna halv 5 om jag haft någorlunda bra sömn. Den där extra halvtimmen känns som 3h extra ;)
Nå, vad har jag gjort då? Förutom att druckit en halvliter kaffe. Jo, brukar spela lite på morronen, har ett par spel som jag spelar dagligen. Har kollat igenom kameraloppiset å rajalas begagnat, sorterat några foton, ändrat lite i bloggen igen, eftersom jag insåg att jag hade missat en bakgrundsfärg på ett ställe, ändrade kantlinjerna runt fotona i bloggen. Läst lite bloggar, kollat tips å idéer på instagram för firman. Ibland kan det hända att jag gör noteringar för firman, tankar å funderingar som jag kommer på, för att jag ska komma ihåg dom när jag kommer hem från jobb.
Sen händer det att jag stickar några varv om jag har något enkelt jobb på gång. Något jag funderar på ungefär varje morgon är var jag ska skapa mitt arbetsplejs. Sku behöva nånstans var jag kan jobba på, som inte är här men där jag t.ex ändå kunde se på netflix medans jag jobbar på med stickning/virkning, åtminstone kan lyssna på radio. Och ja, en laptop sku ju behövas om jag ska kunna se på netflix nån annanstans än här! Skärmen på min sa ju upp kontraktet.
En ny laptop sku faktikst behövas, speciellt om man ska på tävlingar längre bort å far med husbilen, sku vara grymt praktiskt om man kunde ladda över foton då å kolla igenom dom. Gillar lite min gamla ändå, trots att det inte var den dyraste å inte den billigaste (tror den låg på 445 euro eller nåt sånt), så har den nog varit en trotjänare. Visst, seg som tusan blev den mot slutet, men farsans blev ju 10 gånger segare efter 2 månader ungefär. Såna gånger var jag nog tacksam över min.
Nåja, nu börja jag sitta å läsa på soneras interneterbjudanden, jag har ju redan tänkt så långt att jag behöver en mokkula till läppärin... som jag inte har köpt ännu! Å nu blir det dags att börja ställa sig mot jobb! :)
Det är varje morron halv 5 ti halv 7 (är det då man kan kallas morronmänniska?) å varje söndag. Jag har larmet inställt på 5, men vaknar gärna halv 5 om jag haft någorlunda bra sömn. Den där extra halvtimmen känns som 3h extra ;)
Nå, vad har jag gjort då? Förutom att druckit en halvliter kaffe. Jo, brukar spela lite på morronen, har ett par spel som jag spelar dagligen. Har kollat igenom kameraloppiset å rajalas begagnat, sorterat några foton, ändrat lite i bloggen igen, eftersom jag insåg att jag hade missat en bakgrundsfärg på ett ställe, ändrade kantlinjerna runt fotona i bloggen. Läst lite bloggar, kollat tips å idéer på instagram för firman. Ibland kan det hända att jag gör noteringar för firman, tankar å funderingar som jag kommer på, för att jag ska komma ihåg dom när jag kommer hem från jobb.
Sen händer det att jag stickar några varv om jag har något enkelt jobb på gång. Något jag funderar på ungefär varje morgon är var jag ska skapa mitt arbetsplejs. Sku behöva nånstans var jag kan jobba på, som inte är här men där jag t.ex ändå kunde se på netflix medans jag jobbar på med stickning/virkning, åtminstone kan lyssna på radio. Och ja, en laptop sku ju behövas om jag ska kunna se på netflix nån annanstans än här! Skärmen på min sa ju upp kontraktet.
En ny laptop sku faktikst behövas, speciellt om man ska på tävlingar längre bort å far med husbilen, sku vara grymt praktiskt om man kunde ladda över foton då å kolla igenom dom. Gillar lite min gamla ändå, trots att det inte var den dyraste å inte den billigaste (tror den låg på 445 euro eller nåt sånt), så har den nog varit en trotjänare. Visst, seg som tusan blev den mot slutet, men farsans blev ju 10 gånger segare efter 2 månader ungefär. Såna gånger var jag nog tacksam över min.
Nåja, nu börja jag sitta å läsa på soneras interneterbjudanden, jag har ju redan tänkt så långt att jag behöver en mokkula till läppärin... som jag inte har köpt ännu! Å nu blir det dags att börja ställa sig mot jobb! :)
måndag, september 5
På gång!
Nu vet ni, nu e jag på gång... (tills ja somnar..!)
Nu har jag tagit åtminstone ett steg närmare alla planer jag har funderat på hahah ;D
Det mest avgörande har jag dock inte fått inte fått gjort heller, å de e inte så svårt, men de va de där att få tummen ur... !
Känns lite sådär nu som att jag har så miljoner tankar å miljoner saker ja sku måst göra, eller måst å måst, vila göra, så att risken finns att jag snart glömmer nå. Sku måst laga ett schema åt mig vilken dag jag ska göra vad, var å när, så jag sku få nå struktur.
Den listan kan visserligen göras oändlig, men... Man får väl laga nå sorts prioriteringsordning. Grymt enkla saker, som att fara å kolla på tyger, skriv ett mail, så inte mkt som varken e resurs- eller tidskrävande.. Men som sagt, relativt mkt att komma ihåg!
Vad jag har gjort idag, är att kastat ihop en liten enkät om det finns intresse för en fotokurs... Så den får den som är intresserad gärna fylla i här. Man kan endera göra den anonymt, eller om man vill, uppge namn å kontaktuppgifter så deltar man i utlottningen av en 1h fotoshoot! :)
Sen, om de verkligen blir av nåt, det återstår att se..
Något som jag definitivt borde göra snarast är att införskaffa en ny kalender. Gillar inte helt hundra den jag har nu, för småa rutor att skriva på. Men vet inte om nästa års har kommit ut ännu?
Nåja, kanske jag sku ta det som morgondagens projekt? Att skriva listan? Eller jaga kalender? Håhå :)
Nu har jag tagit åtminstone ett steg närmare alla planer jag har funderat på hahah ;D
Det mest avgörande har jag dock inte fått inte fått gjort heller, å de e inte så svårt, men de va de där att få tummen ur... !
Känns lite sådär nu som att jag har så miljoner tankar å miljoner saker ja sku måst göra, eller måst å måst, vila göra, så att risken finns att jag snart glömmer nå. Sku måst laga ett schema åt mig vilken dag jag ska göra vad, var å när, så jag sku få nå struktur.
Den listan kan visserligen göras oändlig, men... Man får väl laga nå sorts prioriteringsordning. Grymt enkla saker, som att fara å kolla på tyger, skriv ett mail, så inte mkt som varken e resurs- eller tidskrävande.. Men som sagt, relativt mkt att komma ihåg!
Vad jag har gjort idag, är att kastat ihop en liten enkät om det finns intresse för en fotokurs... Så den får den som är intresserad gärna fylla i här. Man kan endera göra den anonymt, eller om man vill, uppge namn å kontaktuppgifter så deltar man i utlottningen av en 1h fotoshoot! :)
Sen, om de verkligen blir av nåt, det återstår att se..
Något som jag definitivt borde göra snarast är att införskaffa en ny kalender. Gillar inte helt hundra den jag har nu, för småa rutor att skriva på. Men vet inte om nästa års har kommit ut ännu?
Nåja, kanske jag sku ta det som morgondagens projekt? Att skriva listan? Eller jaga kalender? Håhå :)
lördag, september 3
The end is near..
.... eller nåja, åtminstone nära till mitten ;D
Evighetsfilten! Började närma mig stället där jag haft sån beslutsångest över hur jag skulle göra.. Skulle jag köra 4 gråa, eller lägga in en svart rand mellan, så de blev 2 gråa, 1 svart, 2 gråa? Eller huuur skulle jag göra? Efter ungefär ett års velande beslöt jag mig för att det blir en svart rand i mitten.
Nå, fortsatte sticka på evighetsfilten, var de typ förra helgen? (innan ryggen brakade that is), å plockade fram resterande garn till filten. Insåg till min förskräckelse att nu hade jag nog räknat lite fel, har ett svart nystan för lite (har nog ett nystan, men de är ett missbildat nystan som jag inte bestämt mig för om jag ska skicka tillbaka å kräva nytt, eller vad jag ska göra med det), samt att jag hade ett grått nystan extra. Man kan säga att jag blev lätt förtvivlad igen!
Nå, häromdan, så tänkte jag att ja ska kolla igenom garnhögen av osorterat garn som jag har på golvet. Näpp, fanns inget extra svart där. Har en påse brevid högen, med garn som tållat ihop sig, stack ner armen en stund, å tammehooligomoron, så kände jag ett stort nystan! Jihuu, jag hade inte räknat fel, jag hade ett extra svart nystan! Så nu e de nån viss liten fröken är som e grymt nöjd!
I shit you not, men dehär kommer att bli världens mysigaste filt! Tung som synden, dyr som fan å hans mormor, räknade att den kostat mig ca 130 euro i material (hej, vem sa att garn va billigt?), och stor som halva jorden. När jag ska ta slutgiltiga fotot, så tror jag att ja får kasta den på päronens säng för att få med hela.. Samt att dom har liiiiite just större ljusinsläpp i deras sovrum än det lilla kikfönster jag har i mitt sovrum.. Jag gissar på att blockad sku den bli bredare och längre än sängen (tror jag har mätt den nångång men kommer inte exakt ihåg måtten)... Jamenar, va e nu bäter än he, när de e -30 ute, å man ligger å tokfryser? Linda in sig 3 varv i filten? Perfa om man frågar mig!
Mitt andra projekt jag har lite funderat på (waddupp me alla filtar?), är en dubbelstickad julig stjärnfilt av Rustas helen. Ja, garnet kallas så, men egentligen är det novita som är tillverkare. Lustigt nog finns det dock inte på novitas hemsida.. ! Nå, tokmanni har oxå det garnet, billigt akrylgarn, som är superskönt! Ett av mina favoriter! Nå, här e en bild på hur följande filt e tänkt att se ut..
Inte så jättesnygg sådär, men den blir nog fin i slutändan.. ! Dubbelstickad innebär alltså att den ser likadan ut från bägge håll, men olika färger... Dock har jag inte luskat ut dilemmat hur många maskor som krävs för bredden (bara testat på dubbelstickning), samt hittat nåt diagram för stjärnan. Men de löser jag nångång när jag orkar. Evighetsfilten blev ju size lite större än jag tänkt, för att jag tydligen inte hade räknat ordentligt :P I mina tankar sku den bli 180x200cm eller nåt sånt, nu blir den över 200cm både på bredden å längden.. oops!
Nåja, nu blir det att fundera ut vad dagens projekt blir, lite sugen att börja på stjärnisen, men den kräver så mkt tankeverksamhet före jag kan börja ;D Om ryggen/nacken håller, så kanske jag får vara lite kreativ denhär helgen iaf! :)
Evighetsfilten! Började närma mig stället där jag haft sån beslutsångest över hur jag skulle göra.. Skulle jag köra 4 gråa, eller lägga in en svart rand mellan, så de blev 2 gråa, 1 svart, 2 gråa? Eller huuur skulle jag göra? Efter ungefär ett års velande beslöt jag mig för att det blir en svart rand i mitten.
Nå, fortsatte sticka på evighetsfilten, var de typ förra helgen? (innan ryggen brakade that is), å plockade fram resterande garn till filten. Insåg till min förskräckelse att nu hade jag nog räknat lite fel, har ett svart nystan för lite (har nog ett nystan, men de är ett missbildat nystan som jag inte bestämt mig för om jag ska skicka tillbaka å kräva nytt, eller vad jag ska göra med det), samt att jag hade ett grått nystan extra. Man kan säga att jag blev lätt förtvivlad igen!
Nå, häromdan, så tänkte jag att ja ska kolla igenom garnhögen av osorterat garn som jag har på golvet. Näpp, fanns inget extra svart där. Har en påse brevid högen, med garn som tållat ihop sig, stack ner armen en stund, å tammehooligomoron, så kände jag ett stort nystan! Jihuu, jag hade inte räknat fel, jag hade ett extra svart nystan! Så nu e de nån viss liten fröken är som e grymt nöjd!
I shit you not, men dehär kommer att bli världens mysigaste filt! Tung som synden, dyr som fan å hans mormor, räknade att den kostat mig ca 130 euro i material (hej, vem sa att garn va billigt?), och stor som halva jorden. När jag ska ta slutgiltiga fotot, så tror jag att ja får kasta den på päronens säng för att få med hela.. Samt att dom har liiiiite just större ljusinsläpp i deras sovrum än det lilla kikfönster jag har i mitt sovrum.. Jag gissar på att blockad sku den bli bredare och längre än sängen (tror jag har mätt den nångång men kommer inte exakt ihåg måtten)... Jamenar, va e nu bäter än he, när de e -30 ute, å man ligger å tokfryser? Linda in sig 3 varv i filten? Perfa om man frågar mig!
Mitt andra projekt jag har lite funderat på (waddupp me alla filtar?), är en dubbelstickad julig stjärnfilt av Rustas helen. Ja, garnet kallas så, men egentligen är det novita som är tillverkare. Lustigt nog finns det dock inte på novitas hemsida.. ! Nå, tokmanni har oxå det garnet, billigt akrylgarn, som är superskönt! Ett av mina favoriter! Nå, här e en bild på hur följande filt e tänkt att se ut..
Inte så jättesnygg sådär, men den blir nog fin i slutändan.. ! Dubbelstickad innebär alltså att den ser likadan ut från bägge håll, men olika färger... Dock har jag inte luskat ut dilemmat hur många maskor som krävs för bredden (bara testat på dubbelstickning), samt hittat nåt diagram för stjärnan. Men de löser jag nångång när jag orkar. Evighetsfilten blev ju size lite större än jag tänkt, för att jag tydligen inte hade räknat ordentligt :P I mina tankar sku den bli 180x200cm eller nåt sånt, nu blir den över 200cm både på bredden å längden.. oops!
Nåja, nu blir det att fundera ut vad dagens projekt blir, lite sugen att börja på stjärnisen, men den kräver så mkt tankeverksamhet före jag kan börja ;D Om ryggen/nacken håller, så kanske jag får vara lite kreativ denhär helgen iaf! :)
Etiketter:
Evighetsfilten,
Jag flummar,
Sticka,
Stickning,
Virkning
tisdag, augusti 2
Sprickfärdig zombie...
.... sådär ifall ni möter mig på stan, å tycker jag ser lite konstig ut.
Jag vet att Marie vet exakt denhär känslan, de där när man har sån grym inspiration, tusen miljoner triljoner idéer å funderingar (så till den milda grad att man får skriva ner allt man tänker), men.... man håller på somnar.. sittandes.
Exakt den feelisen har jag nu. Det brukar resultera i att jag sitter i 3-4h å inte får något gjort öht.
Är ofantligt trött, lyckades nog vända dygnet lite fel väg (sista helgen före semestern, ironiskt nog), så har hittills sovit tills klockan ringer, vilket inte är populärt. Vaknar hellre av mig själv, för då e jag utvilad.
Har inte hunnit/orkat virka/sticka för eget bruk, d.v.s bara för att få göra det, på en halv evighet, så tänkte faktiskt ta å påbörja ett nytt ufo idag. Nej, jag ska inte virka ett ufo, ufo = UnFinished Objects. Har väl en triljon av såna oxå. Evighetsfilten är ett ufo!
Redigerade foton hela kvällen igår efter jobbet, blev klar sådär nippa nappa före läggdags, så idag tänker jag spendera kvällen "på mig själv" s.a.s. Har nog en hel del foton ännu som ska gås igenom, ca 500-600 nåt, men har inte så många köpare på dom, så de e nog ingen panik.
Här e oxå nåt jag borde ta itu med. Nångång. Garneringen. Sortera garnet å .... fundera ut vart tusan allt ska rymmas?!
Jag vet att Marie vet exakt denhär känslan, de där när man har sån grym inspiration, tusen miljoner triljoner idéer å funderingar (så till den milda grad att man får skriva ner allt man tänker), men.... man håller på somnar.. sittandes.
Exakt den feelisen har jag nu. Det brukar resultera i att jag sitter i 3-4h å inte får något gjort öht.
Är ofantligt trött, lyckades nog vända dygnet lite fel väg (sista helgen före semestern, ironiskt nog), så har hittills sovit tills klockan ringer, vilket inte är populärt. Vaknar hellre av mig själv, för då e jag utvilad.
Har inte hunnit/orkat virka/sticka för eget bruk, d.v.s bara för att få göra det, på en halv evighet, så tänkte faktiskt ta å påbörja ett nytt ufo idag. Nej, jag ska inte virka ett ufo, ufo = UnFinished Objects. Har väl en triljon av såna oxå. Evighetsfilten är ett ufo!
Redigerade foton hela kvällen igår efter jobbet, blev klar sådär nippa nappa före läggdags, så idag tänker jag spendera kvällen "på mig själv" s.a.s. Har nog en hel del foton ännu som ska gås igenom, ca 500-600 nåt, men har inte så många köpare på dom, så de e nog ingen panik.
Här e oxå nåt jag borde ta itu med. Nångång. Garneringen. Sortera garnet å .... fundera ut vart tusan allt ska rymmas?!
Nej tusan, nu orkar jag inte tänka längre. Försöka hitta nåt garn till det ufo jag tänkte påbörja, å så spark igång en film. Jeps. Kontoret stänger, så gonatt!
söndag, juli 31
Ändringsanmälan...
... Jeps.
Det sku jag måst göra. Ändringsanmälan om företaget, lägg till lite stuff. Bl.a försäljning av hantverk, utbildning, lärande osv.
Det var det här som var lite det finurliga med valet av firmanamnet By Joa. Om jag inte riktigt minns fel, så står det Photography By JoA på visitkorten, men om det är så att jag faktiskt börjar sälja ponnisarna nångång, så kan ja lätt lägga fast märken med "Made By JoA".
Ibland e ja lite knepig jo. Namnet i sig, säger ju inte direkt vad firman håller på med, för- och nackdelar visserligen. Men det var lite övervägande å funderande, å iom att jag så gärna virkar ponnisarna å gärna sku sälja dom, så blev det kanske smidigaste sådär. Vet inte ens om de sku bli nån åtgång på ponnisarna, dom är ju rätt dyra p.g.a materialkostnaderna, men de sku va såndär kul extra grej!
Så att jo, sku måst maila Sanna å fråga va såndär ändring kostar, om jag förstod rätt på ytj eller var de nu va, så sku de väl kosta 40 spänn, så de va ju int ens dyrt. Sen tar de väl ett par veckor då, innan ändringen e gjord.
Har redigerat foton hela jäkla moronen, blev klar med 80 cm, 90 cm, å halva 100 cm, sen börja ögonen gå i kors å ja kände att ja ville ta en break. Så nu e de kaffe som gäller, å nya Ghostbustersfilmen. Dock i dålig kvalite :S
Så himla mkt jag sku vila investera i å köpa nu, så de e riktigt svårt ti håll sig. Suck. Hittade nå onlinekurser i fotografering, med riktigt bra utbud, som ja sku vila gå oxå, men dom kostar väl runt en 80 dollar eller så. Kollade att Coursera har oxå en kurs, eller egentligen en 5-delarskurs, dessutom en specialization som kostar typ 70 euro eller nåt om man väljer att betala för det.
Känns som fotona ändrats nu igen, eller inte bara känns, syns oxå, men har stött på nya problem då, som jag inte riktigt hittat lösningen på ännu. Har använt Bjässen, så kan väl tro att de e orsaken till förbättringen, stor skillnad på 500 euro mellan objektiven. Lärde mig lite nya trix i redigeringen oxå, men inget som direkt funkar på hästfoton, utan snarare bättre på motocrossen..
Här e 3 st bilder ja lite gillar från gårdagens tävling vid nurk. Hoppas på att få såld så de sku räcka ti nifty-fifty objektivet :) Minns inte exakt va jag hade på firmakontot, men sku väl röra sig om att få sålt för 70-75 euro, så sku de räcka! :)
Det sku jag måst göra. Ändringsanmälan om företaget, lägg till lite stuff. Bl.a försäljning av hantverk, utbildning, lärande osv.
Det var det här som var lite det finurliga med valet av firmanamnet By Joa. Om jag inte riktigt minns fel, så står det Photography By JoA på visitkorten, men om det är så att jag faktiskt börjar sälja ponnisarna nångång, så kan ja lätt lägga fast märken med "Made By JoA".
Ibland e ja lite knepig jo. Namnet i sig, säger ju inte direkt vad firman håller på med, för- och nackdelar visserligen. Men det var lite övervägande å funderande, å iom att jag så gärna virkar ponnisarna å gärna sku sälja dom, så blev det kanske smidigaste sådär. Vet inte ens om de sku bli nån åtgång på ponnisarna, dom är ju rätt dyra p.g.a materialkostnaderna, men de sku va såndär kul extra grej!
Så att jo, sku måst maila Sanna å fråga va såndär ändring kostar, om jag förstod rätt på ytj eller var de nu va, så sku de väl kosta 40 spänn, så de va ju int ens dyrt. Sen tar de väl ett par veckor då, innan ändringen e gjord.
Har redigerat foton hela jäkla moronen, blev klar med 80 cm, 90 cm, å halva 100 cm, sen börja ögonen gå i kors å ja kände att ja ville ta en break. Så nu e de kaffe som gäller, å nya Ghostbustersfilmen. Dock i dålig kvalite :S
Så himla mkt jag sku vila investera i å köpa nu, så de e riktigt svårt ti håll sig. Suck. Hittade nå onlinekurser i fotografering, med riktigt bra utbud, som ja sku vila gå oxå, men dom kostar väl runt en 80 dollar eller så. Kollade att Coursera har oxå en kurs, eller egentligen en 5-delarskurs, dessutom en specialization som kostar typ 70 euro eller nåt om man väljer att betala för det.
Känns som fotona ändrats nu igen, eller inte bara känns, syns oxå, men har stött på nya problem då, som jag inte riktigt hittat lösningen på ännu. Har använt Bjässen, så kan väl tro att de e orsaken till förbättringen, stor skillnad på 500 euro mellan objektiven. Lärde mig lite nya trix i redigeringen oxå, men inget som direkt funkar på hästfoton, utan snarare bättre på motocrossen..
Här e 3 st bilder ja lite gillar från gårdagens tävling vid nurk. Hoppas på att få såld så de sku räcka ti nifty-fifty objektivet :) Minns inte exakt va jag hade på firmakontot, men sku väl röra sig om att få sålt för 70-75 euro, så sku de räcka! :)
Dom 2 översta e ju lite häftiga för dammet.. De understa... jaa.. Jag bara gillar de på nå vis. Dessutom hade jag lyckats "slarva bort" det, så jag fick ladda ner det från by joa på fejjan. Smartskaft. Nåja, de e nog nånstans, men orkade inte leta efter det.
Sku måst skaffa mig lightroom å lära mig det oxå. Pust å stön vid bara tanken av att försöka lära sig det. Nåja, kanske jag sku lyckas denhär gången då man har lite mera info mellan öronen. De e ju så jag har lärt mig photodirector, genom att testa å jämföra å kolla andra fotografers foton.
Så att jo. Det sista jag sku måst göra är att kast om lite tangentbord, försökte putsa det här i veckan, vilket resulterade i att en del knappar inte ens visar de minsta livstecken... Tex frågetecken e helt dött...
Etiketter:
Business,
By JoA,
Canon 50D,
Coursera,
Firman,
Fotografering,
Jag flummar,
Kurser,
Virkade Ponnisar,
Virkning
fredag, juni 10
Höjden av irritation....
... Somnar halv 2 ish, vaknar 05:10.
Vet ni hur irriterad jag är? Hade gärna varit utvilad inför helgen, för den lär nog bli tung ändå!
Idag blir det packa husbilen, handla förnödenheter, instruktioner av husbil... å sen får man la se då om man far redan ikväll eller om man far i morgon.
På ett vis hade de ju varit roligt att åka redan ikväll, men vet nog att jag inte kommer att orka länge, å hade lite fantiserat att fota konvojen när dom kommer i morron. Sen kan man ju visserligen sova i morron på dagen, borde ju inte vara några problem...
Tur att man har ett relativt bra spritlager, lite till behöver jag väl handla för att vara på säkra sidan, men borde ha åtminstone 2 vinflarror + en massa cider, å en 6-pack öl i värsta fall!
Ja, man kan inte säga annat än att det kommer att bli en väldigt spännande helg.
Tog den här bilden för ett par dagar sen, å ja jösses ja, nog är det ju en viss skillnad nog från när man började gymma januari 2015 nog. Nå nog ska väl -tusn kilo måst synnas nånstans nog!
Vet ni hur irriterad jag är? Hade gärna varit utvilad inför helgen, för den lär nog bli tung ändå!
Idag blir det packa husbilen, handla förnödenheter, instruktioner av husbil... å sen får man la se då om man far redan ikväll eller om man far i morgon.
På ett vis hade de ju varit roligt att åka redan ikväll, men vet nog att jag inte kommer att orka länge, å hade lite fantiserat att fota konvojen när dom kommer i morron. Sen kan man ju visserligen sova i morron på dagen, borde ju inte vara några problem...
Tur att man har ett relativt bra spritlager, lite till behöver jag väl handla för att vara på säkra sidan, men borde ha åtminstone 2 vinflarror + en massa cider, å en 6-pack öl i värsta fall!
Ja, man kan inte säga annat än att det kommer att bli en väldigt spännande helg.
Tog den här bilden för ett par dagar sen, å ja jösses ja, nog är det ju en viss skillnad nog från när man började gymma januari 2015 nog. Nå nog ska väl -tusn kilo måst synnas nånstans nog!
Det bästa, som jag inte hade insett förrns jag tog den här bilden... Kolla fan "bakbensmusklerna"...! Alltså musklerna på baksidan av låren.. Härkkas, ja visste inte ens om att jag hade såna...! Men det är nog tackvare allt klättras upp å ner ur lilla röda!
Har nog gått upp ett par kilon nu sen jag var sjuk, men jag tänkte, ääh vafan. De e sommar å jag älskar grillkorv å potatissallad, vi tar de pånytt sen till hösten. Skitsamma sålänge man inte går upp alltför mkt!
Etiketter:
Husbil,
Jag blir så trött,
Jag flummar,
Lilla Röda,
PTM2016 Pedersöre Truckmeet
tisdag, maj 31
Okej, jag erkänner...
... jag stirrar på folk. Okej! Förlåt!
Jag börjar mer å mer tro... att jag missuppfattas.
Jag tycker om att se på folk, helst då ostört, men de lyckas ju aldrig, för man känner ju nog när nån glor på en. Ganska bra. Å när jag sitter å glor, så märker folk det, å så får jag panik å kollar bort, å tadaaa, så har det misstolkats.
Finns en som brukar luncha vid neste som har ett väldigt säreget utseende, sku känn igenom honom var som helst, när som helst, ett såntdär ansikte som bara fastnar.
... Och det här betydde ju inte då att han sku komma å språka med mig då jag satt på "terassen" å drack mitt efter-lunch-kaffe å tog en cigg, när han dessutom tydligen inte röker.
Jag tycker öht inte om att språka med okända människor, ja, artighetsfraser jo, men sku man se mig både på moronen före vi börjar jobba å på moriskaffe, om jag ens kommer upp i 10 ord på dom 2 tillfällena, så e de ju ganska bra... Heh. Och nä, jag har egentligen inget å säga, så då ids jag inte säga så mkt heller.... Där kommer den där lilla slängen av introverten fram i mig....
Nåja.... Ska väl pompp i duschen snart, fick äntligen vaskat av lilla röda, så nu har jag ingen aning om jag är brun på riktigt eller skitig som fan ;D Tror jag kommer slå personbästa i brunhet denhär sommarn ;)
Jag börjar mer å mer tro... att jag missuppfattas.
Jag tycker om att se på folk, helst då ostört, men de lyckas ju aldrig, för man känner ju nog när nån glor på en. Ganska bra. Å när jag sitter å glor, så märker folk det, å så får jag panik å kollar bort, å tadaaa, så har det misstolkats.
Finns en som brukar luncha vid neste som har ett väldigt säreget utseende, sku känn igenom honom var som helst, när som helst, ett såntdär ansikte som bara fastnar.
... Och det här betydde ju inte då att han sku komma å språka med mig då jag satt på "terassen" å drack mitt efter-lunch-kaffe å tog en cigg, när han dessutom tydligen inte röker.
Jag tycker öht inte om att språka med okända människor, ja, artighetsfraser jo, men sku man se mig både på moronen före vi börjar jobba å på moriskaffe, om jag ens kommer upp i 10 ord på dom 2 tillfällena, så e de ju ganska bra... Heh. Och nä, jag har egentligen inget å säga, så då ids jag inte säga så mkt heller.... Där kommer den där lilla slängen av introverten fram i mig....
Nåja.... Ska väl pompp i duschen snart, fick äntligen vaskat av lilla röda, så nu har jag ingen aning om jag är brun på riktigt eller skitig som fan ;D Tror jag kommer slå personbästa i brunhet denhär sommarn ;)
söndag, maj 29
Full rulle...
.. å idag tänker jag ha LEDIGT.
Det märks nog att det e mera full rulle med egen firma, trots att jag nästan till 100% kan bestämma vad jag gör när... Förutom beställningsjobb på vissa datum då... de e kanske lite svårt å bestämma när man vill göra :P
Egentligen har jag inte nå destomer än att redigera trehundrasjuttiotolvtusen foton, men då de måst lixom finnas lite motivation ti de oxå... Annars blir de sådär "nää.... nope.... fö dålig... vaför sku di vila si den där? ... nää...int den heller" osv osv.. å så slutar de med att jag laddar upp 5% av dom foton ja ta't.
Blev lite så me crossbilderna från i torsdags, var ju typ 1300 foton eller nåt sånt.. när jag kommit halvvägs, så hade jag "godkänt" 22 st... Å dom andra var egentligen inte dåliga, men inte heller tillräckligt bra..
Blir väl lite av en nackdel de där oxå, vartefter mitt kunnande ökar å kvalitén blir bättre, så blir jag kräsnare!
Så att jo, idag blir det riktigt lazyass sunday! Endera sola ute om de nu går... (ser lite sådär halvmulet ut... eller sådär... dimma framför solen)... eller så blir de film å stickning/virkning. Längesen jag har rört evighetsfilten nu, så borde nog röra lite på den igen.. OM jag ska ha den klar till julen 2016 ;)
Har kommit lite längre än så, tror jag är på andra nystanet grått. Men så ser den ut i övrigt. Tanken var att den skulle ha blitt svart - grå - vit - vit - grå - svart, men de gråa hann ta slut i butikerna innan jag fick tillräckligt :( Var bara ett kampanjgarn, så man får inte ens tag i mera :( Vilket e jäkla synd, novita har met tunna/int-så-snygga garner, så dehär sku dom få ha som standard.. !
Dock vet jag att jag kommer att få lite beslutsångest då nuvarande nystan e slut, om jag ska laga den svart - vit - grå - svart - grå - vit - svart, eller svart - vit - grå - vit - svart. Har ju liten släng av ocd, så är rädd att de senare alternativet kommer att störa mina ögon, då alla färger e 3 nystan åt gången, utom de gråa som e 2... Så att kasta in en svart mellan 2x2 grå, tror jag sku störa mig mindre..
Nåja, den som lever så länge får se... Men som sagt, har grubblat på de där nu sen i våras, så...
Så att jo, beroende på vädret, så får man se va de blir idag :)
Det märks nog att det e mera full rulle med egen firma, trots att jag nästan till 100% kan bestämma vad jag gör när... Förutom beställningsjobb på vissa datum då... de e kanske lite svårt å bestämma när man vill göra :P
Egentligen har jag inte nå destomer än att redigera trehundrasjuttiotolvtusen foton, men då de måst lixom finnas lite motivation ti de oxå... Annars blir de sådär "nää.... nope.... fö dålig... vaför sku di vila si den där? ... nää...int den heller" osv osv.. å så slutar de med att jag laddar upp 5% av dom foton ja ta't.
Blev lite så me crossbilderna från i torsdags, var ju typ 1300 foton eller nåt sånt.. när jag kommit halvvägs, så hade jag "godkänt" 22 st... Å dom andra var egentligen inte dåliga, men inte heller tillräckligt bra..
Blir väl lite av en nackdel de där oxå, vartefter mitt kunnande ökar å kvalitén blir bättre, så blir jag kräsnare!
Så att jo, idag blir det riktigt lazyass sunday! Endera sola ute om de nu går... (ser lite sådär halvmulet ut... eller sådär... dimma framför solen)... eller så blir de film å stickning/virkning. Längesen jag har rört evighetsfilten nu, så borde nog röra lite på den igen.. OM jag ska ha den klar till julen 2016 ;)
Har kommit lite längre än så, tror jag är på andra nystanet grått. Men så ser den ut i övrigt. Tanken var att den skulle ha blitt svart - grå - vit - vit - grå - svart, men de gråa hann ta slut i butikerna innan jag fick tillräckligt :( Var bara ett kampanjgarn, så man får inte ens tag i mera :( Vilket e jäkla synd, novita har met tunna/int-så-snygga garner, så dehär sku dom få ha som standard.. !
Dock vet jag att jag kommer att få lite beslutsångest då nuvarande nystan e slut, om jag ska laga den svart - vit - grå - svart - grå - vit - svart, eller svart - vit - grå - vit - svart. Har ju liten släng av ocd, så är rädd att de senare alternativet kommer att störa mina ögon, då alla färger e 3 nystan åt gången, utom de gråa som e 2... Så att kasta in en svart mellan 2x2 grå, tror jag sku störa mig mindre..
Nåja, den som lever så länge får se... Men som sagt, har grubblat på de där nu sen i våras, så...
Så att jo, beroende på vädret, så får man se va de blir idag :)
Etiketter:
By JoA,
Firman,
Fotografering,
Frustrerad,
Inredning,
Jag flummar
torsdag, maj 26
Planering...!
Ja... Jag vet int hur hemligt de egentligen är, kan inte tro det är speciellt hemligt, men tydligen ska jag vara lärare/kursdragare på en fotokurs till hösten.
Jeps, jag blev oxå chockad. Nej, det var inte mitt påhitt dehär :P
Visserligen en kurs med inriktning på sport/action men... tja :P Vi får se om den blir av, kommer det tillräckligt många deltagare osv osv osv.
Huvudet går i 350 knyck, har jag tillräckligt material? Vad vill folk lär sig? Hur många timmar går åt? VAD ska vi göra? Panik? Jo, lite lätt!
Här i våras köpte jag en fysisk kalender, å har inte rört den på 2-3 månader, å satt å tänkte att de va ju lite bortkastade pengar. Men nu inser jag nog hur bra den var ändå... Varje gång jag ser ett nytt event eller nå jag eventuellt sku vila fota, så skriver jag ner det, istället för att skriva ner det på tretusenfemhudrasjuttiotolv olika ställen på datorn/nätet. Nu har jag betydligt bättre överblick över vad som händer samtidigt...
Kollade in lite "Popular events nearby you" på fb, å perkulerade lite igen. Dom tycker tydligen kuopio e nära mig. Sku kolla avståndet på google maps, å såg till min förvåning att jag har ju nästan varit i ryssland..! Närmare bestämt Kitee.
Ångrar än i denna dag att jag inte redan från liten haft en stor finlandskarta på väggen å lagt in knappnålar när jag besökt ett nytt ställe. Torde ha varit i tonåren nångång när vi var till Kitee, nog sådär så jag hade klarat mig ensam hemma, men paps hade frågat om jag ville komma med, så jo, lite pappa-dotter quality time. Morsan var förmodligen på jobb.
Kommer ihåg att vi for med brosans Primera SRI, å konstaterade att den nog med lätthet gick 195km/h på vägen hem... Heh... Det är ungefär det jag minns av den resan.
Saarijärvis Moar har man oxå besökt, spöregnade på vägen dit, såpass att farsan vände in på en parkering, för man sku int ens ha sett handen framför sig heller... Sånt trevligt regn. Vi bodde på hotell, å triljoner knottjävlar. Tävlingsbilarna värmde upp på nån stor allmän väg utanför hotellfönstret, så jag var lagom glad.
Kemora har varit mitt andra hem, men inte ofta var man dit i tonåren. Var väl där runt 17-18 nånting, kanske t.o.m 18+, för jag å min dåvarande kom på att vi sku fara dit (å vi for med min pärlan), va nå tävlingar förstås, hade ringt åt farsan att möta oss i porten så vi slapp gratis in, å när vi kommer dit gåendes så hör man "Kato! Håkkin pikkutyttö!".... Just det. Han kände igen mig på avstånd...
Så jo, det är ett par resor man har gjort.
Jeps, jag blev oxå chockad. Nej, det var inte mitt påhitt dehär :P
Visserligen en kurs med inriktning på sport/action men... tja :P Vi får se om den blir av, kommer det tillräckligt många deltagare osv osv osv.
Huvudet går i 350 knyck, har jag tillräckligt material? Vad vill folk lär sig? Hur många timmar går åt? VAD ska vi göra? Panik? Jo, lite lätt!
Här i våras köpte jag en fysisk kalender, å har inte rört den på 2-3 månader, å satt å tänkte att de va ju lite bortkastade pengar. Men nu inser jag nog hur bra den var ändå... Varje gång jag ser ett nytt event eller nå jag eventuellt sku vila fota, så skriver jag ner det, istället för att skriva ner det på tretusenfemhudrasjuttiotolv olika ställen på datorn/nätet. Nu har jag betydligt bättre överblick över vad som händer samtidigt...
Kollade in lite "Popular events nearby you" på fb, å perkulerade lite igen. Dom tycker tydligen kuopio e nära mig. Sku kolla avståndet på google maps, å såg till min förvåning att jag har ju nästan varit i ryssland..! Närmare bestämt Kitee.
Ångrar än i denna dag att jag inte redan från liten haft en stor finlandskarta på väggen å lagt in knappnålar när jag besökt ett nytt ställe. Torde ha varit i tonåren nångång när vi var till Kitee, nog sådär så jag hade klarat mig ensam hemma, men paps hade frågat om jag ville komma med, så jo, lite pappa-dotter quality time. Morsan var förmodligen på jobb.
Kommer ihåg att vi for med brosans Primera SRI, å konstaterade att den nog med lätthet gick 195km/h på vägen hem... Heh... Det är ungefär det jag minns av den resan.
Saarijärvis Moar har man oxå besökt, spöregnade på vägen dit, såpass att farsan vände in på en parkering, för man sku int ens ha sett handen framför sig heller... Sånt trevligt regn. Vi bodde på hotell, å triljoner knottjävlar. Tävlingsbilarna värmde upp på nån stor allmän väg utanför hotellfönstret, så jag var lagom glad.
Kemora har varit mitt andra hem, men inte ofta var man dit i tonåren. Var väl där runt 17-18 nånting, kanske t.o.m 18+, för jag å min dåvarande kom på att vi sku fara dit (å vi for med min pärlan), va nå tävlingar förstås, hade ringt åt farsan att möta oss i porten så vi slapp gratis in, å när vi kommer dit gåendes så hör man "Kato! Håkkin pikkutyttö!".... Just det. Han kände igen mig på avstånd...
Så jo, det är ett par resor man har gjort.
måndag, maj 23
Livet ler...
.... Eldä naa.
På dom 5 senaste inläggen är 4 utkast.. ;D Så bra har jag varit på att blogga nu igen, fast jag har miljoner saker att säga!
Mycke fotas på G nu, knattecross ikväll, FG-Cup i moron, klubbcross på torsdan, å så e de säkert nå på lörda å sönda oxå.
Men efter söndagens fotas, så ... ser jag så framemot att ta kameran i handen igen...! Marie hade ju öppet hus i Ösö, å sami var där å varmskodde fanttisen... Å jag fick till så förbaskat bra foton från det, så inte ens jag kan moitta! T.o.m en av dom där bättre mentorerna sa "Bra jobbat!"
Det var ju de där med att ha utvecklats... Å jag bannas fortfarande över att jag litar så blint på va ja läser på nätet om "lär dig..." å sen blir det bara pannkaka... ! Tänkte nästan skriva Pangkaka.. Minns du den Therese? Som vi gjorde åt din pappa i födelsedagspresent? (nåja, de var en annan story... men rolig sådan!)
Jag börjar hitta min teknik så småningom, vad som definierar mig som fotograf. Samma gäller redigeringen.. Tänkte nästan försöka experimentera lite på knattecrossen ikväll (kanske.. ) å försöka få... jaa... Jag vet inte exakt vad jag söker där, så lite svårt.. Vet att rodolfi fotar crossen med ett motsvarande som Bjässen (om de int t.o.m var samma märke) + att han dessutom kör utan tri-/monopod. Okej, såg just ett foto, han har 2 kameror (därmed 2 objektiv), så han kan växla... Men ändå..! Visst ger min bjässe bra foton oxå, men jag har inte lärt mig använda den ännu... :S Tro mig.. hela ekipaget väger väl närmare 4kg, så stå nu å håll upp de ett par timmar då...!
Här e mina favoriter från helgen.
Dom här fotona säger nånting. Det är inte bara en still stillbild, utan en rörlig stillbild som lever. Det har jag lite svårt att få fram. Och tackvare dom här fotona fick jag bra reklam genom Sami! Så det var ju ännu bättre! :D
Sen e de lite annat skojs på gång (som inte har nåt med fotas å göra), men det vet bara dom närmaste om ;) Den som lever tillräckligt länge får se.. (frågan är om jag ens lever så länge, med denhär takten hahaha..)
På dom 5 senaste inläggen är 4 utkast.. ;D Så bra har jag varit på att blogga nu igen, fast jag har miljoner saker att säga!
Mycke fotas på G nu, knattecross ikväll, FG-Cup i moron, klubbcross på torsdan, å så e de säkert nå på lörda å sönda oxå.
Men efter söndagens fotas, så ... ser jag så framemot att ta kameran i handen igen...! Marie hade ju öppet hus i Ösö, å sami var där å varmskodde fanttisen... Å jag fick till så förbaskat bra foton från det, så inte ens jag kan moitta! T.o.m en av dom där bättre mentorerna sa "Bra jobbat!"
Det var ju de där med att ha utvecklats... Å jag bannas fortfarande över att jag litar så blint på va ja läser på nätet om "lär dig..." å sen blir det bara pannkaka... ! Tänkte nästan skriva Pangkaka.. Minns du den Therese? Som vi gjorde åt din pappa i födelsedagspresent? (nåja, de var en annan story... men rolig sådan!)
Jag börjar hitta min teknik så småningom, vad som definierar mig som fotograf. Samma gäller redigeringen.. Tänkte nästan försöka experimentera lite på knattecrossen ikväll (kanske.. ) å försöka få... jaa... Jag vet inte exakt vad jag söker där, så lite svårt.. Vet att rodolfi fotar crossen med ett motsvarande som Bjässen (om de int t.o.m var samma märke) + att han dessutom kör utan tri-/monopod. Okej, såg just ett foto, han har 2 kameror (därmed 2 objektiv), så han kan växla... Men ändå..! Visst ger min bjässe bra foton oxå, men jag har inte lärt mig använda den ännu... :S Tro mig.. hela ekipaget väger väl närmare 4kg, så stå nu å håll upp de ett par timmar då...!
Här e mina favoriter från helgen.
Dom här fotona säger nånting. Det är inte bara en still stillbild, utan en rörlig stillbild som lever. Det har jag lite svårt att få fram. Och tackvare dom här fotona fick jag bra reklam genom Sami! Så det var ju ännu bättre! :D
Sen e de lite annat skojs på gång (som inte har nåt med fotas å göra), men det vet bara dom närmaste om ;) Den som lever tillräckligt länge får se.. (frågan är om jag ens lever så länge, med denhär takten hahaha..)
Etiketter:
Bubblans Ponnystall,
By JoA,
Canon 50D,
Firman,
Fotografering,
Jag analyserar,
Jag flummar,
Ragga,
T:mi Marie Sundman
lördag, maj 21
Inför öppet hus!
Maries Stall/T:Mi Marie Sundman har öppet hus och sommaröppning i morgon vid lagmansgården i Östensö! Kl 15-17!
Så det här tycker jag ni ska komma på! :)
Själv ska jag fixa lite foton... Alltså, precis som marie sa "Fan va vi e old school"... Och det är precis det vi är, då jag sitter å babblar om att jag sku måst göra nå fotoutskrifter... Men en digital fotoram? Hallåå? Visst, fördelen med riktiga utskrifter e ju att man ser flera på samma gång, men.. Jaja, kanske man börjar bli för gammal för att riktigt hänga med?
Nå, det ska jag hur som helst gå igenom idag, å så ska ja försöka kolla på nå loppistavara (hästgrejjer) å se om ja sku för dit nå å lite annat dittan å dattan.
Själv kommer jag att finnas på plats där å fota i morron, förhoppningsvis få till nå bra foton. Återigen sku ett 50mm (objektiv alltså) vara bra att ha, men... Det har jag inte ännu...! Egentligen sku jag vila ha ett kortare zoom, men ett 50mm är ett såkallat nifty fifty*, så de sku va perfekt... Men det är tänkt att jag ska beställa efter ett med sistas lönen. Fick en såndär trevlig bilräkning att betala i juni, så man får vara lite återhållsam nu.
Lustigt hur typ 99% av mina inlägg ti sist spånar in på nåt om kameror å objektiv... Har ni märkt det? :D Fast jag inte alls har det i åtanke när jag börjar skriva, så kommer jag ändå in på det på nåt märkligt vis ;)
Det kommer in mer å mer bokningar till fotografering, å... Jag sa det här i tidigare i år, att jag hade nog inte riktigt väntat mig det! Trodde att jag ännu i år åtminstone skulle fokusera mest på hästsporten å motocrossen (vilket jag nog iofs gör), å att det ännu sku ta ett par år innan jag får nå egentliga bokningar. Men tji fick jag! Roligt är det förstås, men jag får ju lite prestationsångest :D
Emellanåt sitter jag å funderar på om jag ska använda mina hittills sparade pengar på olika objektiv istället, men sen igen... vintersäsongen faller helt bort för mig om jag inte skaffar kameran :/ Kameran sku jag helst vila ha ny, ett lämpligt objektiv kan jag hitta på nå kirppis för lite billigare peng än själva kameran, så det blir nog enklare att införskaffa det..
Höjden av irritation var när jag hittade en exakt sån kamera jag ska ha på valokuvaajan kirppis på fb, plus ett sånt objektiv jag definitivt ska ha. Ägaren tyckte bägge var skit (det var en del diskussioner i kommentarsfältet om ägaren ens förstod sig på fotografering), till det förmånliga priset av 3000 euro. Kameran var inte alls mkt använd. Totalpriset på bägge, nya, så ligger kameran på 1499 (sakrans Rajala som har höjt priset igen prkl) å objektivet ligger på 2200 euro. Men då de e såna pengar jag inte har för tillfället :( Hade inte tvekat en sekund om jag hade 3000 euro extra liggandes...!
Varför jag egentligen vill ha kameran sprillans ny är för att jag får med en softa, som e rätt bra för redigering. Nu har jag ett gratisprogram, Photodirector 3, det är faktiskt helt okej, å jag tycker att det hittills täcker dom redigeringar jag behöver göra... Men det känns ändå som en säkerhet att ha DPP att tillgå...
Här i veckan tog jag kameran under ena armen å tanja under andra, å så for vi å testa på lite porträtt. De va riktigt kul! Enda problemet va ju att när jag sku försöka få tanja å slappna av, så de blev naturligt, så börja hon ju skratta istället, så min taktik funka int riktigt... (... mao de toimar int å försöka andas som nån som har värkar...höhö), men på slutet gick de bättre, å blev mer naturligt! Fick nog till ett par helt okej foton! :) Det här är min favorit!
Det enda, som jag tyvärr inte såg här... är den där förbannade björken i bakgrunden! Men annars så stället vi var på e helt perfekt. På samma plats har du flera möjliga bakgrunder samt ljus!
Tanja moitta att hon såg så blek ut, å jag håller nog med, hela fotot är blekt å grått å trist, så jag måste medge, jag är förbaskat nöjd med att jag behärskar redigeringen såhär bra..!
Håhå, ja dehär som sku vara om öppet hus i moron, blev ett marathon-inlägg om fotografering istället ;D Nåja, så kan de gå! :D
*A 50mm prime camera lens with an f-number of 1.8 or lower. The first lens to earn this nickname was the Canon EF 50mm f/1.8 II, introduced in 1991. Nifty fifties are cheap to buy, have sharp optics, and give amazing bokeh.
"Yeah, I got a huge collection of zooms and wide angle lenses, but when all else fails, the nifty fifty always delivers."
SOMMARÖPPNING & ÖPPET HUS!
Välkommen på öppet hus vid Maries stall i Östensö söndagen den 22.5.2016 kl 15.00 – 17.00!
En fin möjlighet att bekanta sig vår verksamhet och våra utrymmen, samt anmäla sig till sommarens kurser & program. Vi presenterar även ett heltäckande samarbete med Bubblans Ponnystall , fotograf by JoA, hästmassör Pauliinan Eläinpalvelutoch massör Mias Massagestudio. Även hovslagareHevospalvelu Houtsonen är på plats och brännskor en fjordhäst! Möjlighet att pröva på att forma om en hästsko. Alla företagare är på plats, och kan berätta mer om sitt företag och sina tjänster!
Ponnyridning för familjens minsta, möjlighet att pröva på ponnyagility, käpphästhoppning & försäljning, servering och en hel del fina erbjudanden av företagarna som presenterar sin verksamhet på plats!
Vi har även hästloppis i stallet, vill du komma med och sälja eller lämna saker till försäljning – anmäl dej till Marie tel 044-297 1230 /sms!
Adress: Gåtasvägen 99, 68910 Bennäs
PS: Vi lottar ut en ridlektion bland alla som delat detta inlägg, samt deltar i tävlingen på plats!
Så det här tycker jag ni ska komma på! :)
Själv ska jag fixa lite foton... Alltså, precis som marie sa "Fan va vi e old school"... Och det är precis det vi är, då jag sitter å babblar om att jag sku måst göra nå fotoutskrifter... Men en digital fotoram? Hallåå? Visst, fördelen med riktiga utskrifter e ju att man ser flera på samma gång, men.. Jaja, kanske man börjar bli för gammal för att riktigt hänga med?
Nå, det ska jag hur som helst gå igenom idag, å så ska ja försöka kolla på nå loppistavara (hästgrejjer) å se om ja sku för dit nå å lite annat dittan å dattan.
Själv kommer jag att finnas på plats där å fota i morron, förhoppningsvis få till nå bra foton. Återigen sku ett 50mm (objektiv alltså) vara bra att ha, men... Det har jag inte ännu...! Egentligen sku jag vila ha ett kortare zoom, men ett 50mm är ett såkallat nifty fifty*, så de sku va perfekt... Men det är tänkt att jag ska beställa efter ett med sistas lönen. Fick en såndär trevlig bilräkning att betala i juni, så man får vara lite återhållsam nu.
Lustigt hur typ 99% av mina inlägg ti sist spånar in på nåt om kameror å objektiv... Har ni märkt det? :D Fast jag inte alls har det i åtanke när jag börjar skriva, så kommer jag ändå in på det på nåt märkligt vis ;)
Det kommer in mer å mer bokningar till fotografering, å... Jag sa det här i tidigare i år, att jag hade nog inte riktigt väntat mig det! Trodde att jag ännu i år åtminstone skulle fokusera mest på hästsporten å motocrossen (vilket jag nog iofs gör), å att det ännu sku ta ett par år innan jag får nå egentliga bokningar. Men tji fick jag! Roligt är det förstås, men jag får ju lite prestationsångest :D
Emellanåt sitter jag å funderar på om jag ska använda mina hittills sparade pengar på olika objektiv istället, men sen igen... vintersäsongen faller helt bort för mig om jag inte skaffar kameran :/ Kameran sku jag helst vila ha ny, ett lämpligt objektiv kan jag hitta på nå kirppis för lite billigare peng än själva kameran, så det blir nog enklare att införskaffa det..
Höjden av irritation var när jag hittade en exakt sån kamera jag ska ha på valokuvaajan kirppis på fb, plus ett sånt objektiv jag definitivt ska ha. Ägaren tyckte bägge var skit (det var en del diskussioner i kommentarsfältet om ägaren ens förstod sig på fotografering), till det förmånliga priset av 3000 euro. Kameran var inte alls mkt använd. Totalpriset på bägge, nya, så ligger kameran på 1499 (sakrans Rajala som har höjt priset igen prkl) å objektivet ligger på 2200 euro. Men då de e såna pengar jag inte har för tillfället :( Hade inte tvekat en sekund om jag hade 3000 euro extra liggandes...!
Varför jag egentligen vill ha kameran sprillans ny är för att jag får med en softa, som e rätt bra för redigering. Nu har jag ett gratisprogram, Photodirector 3, det är faktiskt helt okej, å jag tycker att det hittills täcker dom redigeringar jag behöver göra... Men det känns ändå som en säkerhet att ha DPP att tillgå...
Här i veckan tog jag kameran under ena armen å tanja under andra, å så for vi å testa på lite porträtt. De va riktigt kul! Enda problemet va ju att när jag sku försöka få tanja å slappna av, så de blev naturligt, så börja hon ju skratta istället, så min taktik funka int riktigt... (... mao de toimar int å försöka andas som nån som har värkar...höhö), men på slutet gick de bättre, å blev mer naturligt! Fick nog till ett par helt okej foton! :) Det här är min favorit!
Det enda, som jag tyvärr inte såg här... är den där förbannade björken i bakgrunden! Men annars så stället vi var på e helt perfekt. På samma plats har du flera möjliga bakgrunder samt ljus!
Tanja moitta att hon såg så blek ut, å jag håller nog med, hela fotot är blekt å grått å trist, så jag måste medge, jag är förbaskat nöjd med att jag behärskar redigeringen såhär bra..!
Håhå, ja dehär som sku vara om öppet hus i moron, blev ett marathon-inlägg om fotografering istället ;D Nåja, så kan de gå! :D
*A 50mm prime camera lens with an f-number of 1.8 or lower. The first lens to earn this nickname was the Canon EF 50mm f/1.8 II, introduced in 1991. Nifty fifties are cheap to buy, have sharp optics, and give amazing bokeh.
"Yeah, I got a huge collection of zooms and wide angle lenses, but when all else fails, the nifty fifty always delivers."
Etiketter:
Bubblans Ponnystall,
By JoA,
Canon 50D,
Firman,
Fotografering,
Hästsport,
Jag flummar,
Kamera,
Motocross,
Objektiv,
Samarbetspartners,
T:mi Marie Sundman
onsdag, maj 18
Bokföring...
.... Är ni vakna ännu?
Haha nånej, skämtåsido...!
Fick in min första betalning på firmakontot å inser ju att jag måste bokföra. Problem nummer 1 är att jag aldrig förstått mig på enkel bokföring. Marie visade åt mig nog hur man gör, men nää, fattar nada.
Det roliga är att dubbel bokföring e lixom logik för mig, det fattar jag. I högstadiet bokförde vi första gången, tog inte många minuter så hade jag snaj på det, å det noterade även dåvarande läraren Glenn (som vi annars hade i teckning?) å sa att jag verkar ha talang för det där.
Mjaahnå. Åtminstone var det logik för mig, jag förstod det ganska direkt.
Men nu, då jag satt här i lugn och ro, så blev det blockering. Hur gör jag? Det ska ju alltid finnas ett motkonto. Jaja, kanske klockan är lite för lite för att det ska gå upp ett ljus för mig, den är ju trots allt 05:31 ;) (Nej, jag är inte galen, vaknade 04.. steg upp 04.30....)
Ännumer höjden av ironi är att jag faktiskt sku måst ha koll på enklare dubbelbokföring, eftersom jag trots allt gick 2 år till merkonom.... Soooo... yeah.
Nåja, visserligen har jag mina böcker kvar, å som sagt, det skulle bra räcka med enkel bokföring i mitt fall, men då jag för tusan inte fattar mig på det!
Sku måst fixa lite till öppet hus på söndan, hade tänkt framkalla ett par foton (eller tusn) som lite reklam åt mig, men då.... ja... Tiden bara rinner iväg! Sku ha vila hinn fota lite porträtt oxå, just nu har jag bara häst, motocross å ett par konsert... Men porträtt beror ju så på väder, å det kan man inte påstå att vi haft speciellt bra av.. Eller jo, på kvällarna, men i måndags hade inte modellen tid, å igårkväll höll jag på somna redan halv 6...
Jaja.... En dag i taget, inte orkar jag stressa nå inte... ! Och btw, jag har beställt sol å varmt väder ti fredan!
Haha nånej, skämtåsido...!
Fick in min första betalning på firmakontot å inser ju att jag måste bokföra. Problem nummer 1 är att jag aldrig förstått mig på enkel bokföring. Marie visade åt mig nog hur man gör, men nää, fattar nada.
Det roliga är att dubbel bokföring e lixom logik för mig, det fattar jag. I högstadiet bokförde vi första gången, tog inte många minuter så hade jag snaj på det, å det noterade även dåvarande läraren Glenn (som vi annars hade i teckning?) å sa att jag verkar ha talang för det där.
Mjaahnå. Åtminstone var det logik för mig, jag förstod det ganska direkt.
Men nu, då jag satt här i lugn och ro, så blev det blockering. Hur gör jag? Det ska ju alltid finnas ett motkonto. Jaja, kanske klockan är lite för lite för att det ska gå upp ett ljus för mig, den är ju trots allt 05:31 ;) (Nej, jag är inte galen, vaknade 04.. steg upp 04.30....)
Ännumer höjden av ironi är att jag faktiskt sku måst ha koll på enklare dubbelbokföring, eftersom jag trots allt gick 2 år till merkonom.... Soooo... yeah.
Nåja, visserligen har jag mina böcker kvar, å som sagt, det skulle bra räcka med enkel bokföring i mitt fall, men då jag för tusan inte fattar mig på det!
Sku måst fixa lite till öppet hus på söndan, hade tänkt framkalla ett par foton (eller tusn) som lite reklam åt mig, men då.... ja... Tiden bara rinner iväg! Sku ha vila hinn fota lite porträtt oxå, just nu har jag bara häst, motocross å ett par konsert... Men porträtt beror ju så på väder, å det kan man inte påstå att vi haft speciellt bra av.. Eller jo, på kvällarna, men i måndags hade inte modellen tid, å igårkväll höll jag på somna redan halv 6...
Jaja.... En dag i taget, inte orkar jag stressa nå inte... ! Och btw, jag har beställt sol å varmt väder ti fredan!
lördag, maj 14
Öppet hus!
.. Snart, nämligen den 22a maj, hos Tm:i Marie Sundman vid Lagmansgården i Östensö! Kommer att finnas där å erbjuda fotografering å representera min firma.. !
Jag har så myki att göra fortfarande, så de e nästan ett stressmoment. Morgonen började med att jag, 10 minuter efter uppvaknadet, ropar "jamen no va he ju satan!".... Så blir det när man är alldeles övertrött...
Ögonen tvinnar i huvu, å jag sitter å funderar på alla tusen miljoner saker jag sku måst få gjort. Jag har åtminstone fått testat handsfreen på örat, å de verkar som den kanske hålls där! Blir nog test på måndag! Besvarade sen ett pm av en potentiell kund oxå. Så 2 saker kan jag checka av iaf... 2 av dom enklare å mindre tidskrävande sakerna... Hmmh..
Helst sku jag gå tibax å sova, men vet att jag inte somnar ändå. Det slog mig faktiskt att jag tidvis brukar ha sånhära perioder, då jag inte får nån sömn, trots att jag e dödligt trött. Sku va kul å veta vaför...
Jag kan ju förstå om det beror tex på stress, prestationsångest, värk, sorg.. bla bla bla, men inget av dehär har jag. Jag e betydligt lugnare än jag varit på länge... Stressar inte ens upp mig över pengar... Å då e jag rätt bra på att stressa upp mig över småsaker.. !
Nåja, tog tag i saken å började redigera fakturamallen, å precis när jag e klar å ska konvertera den ti pdf, tror ni fan int sonera tycker vi ska uppdater nå? De kommer varje lördag, men de e nåt såntdär som min bror måst fixa... Så det betyder att jag inte kan öppna nya websidor förrns jag går ner å startar om modemet -.- OARGH JAG BLIR SÅ TRÖTT.
Kaffeglaset har jag försökt dricka ur redan 2 gånger, trots att det är tomt. Vanligt fenomen när jag sitter å "kontorsjobbar". Lika snopen blir man varje gång.
Sku måst få iväg mailet med fotona, eller ja, iväg onedriven med fotona, så kunden får dom. Och det hakar upp sig på fakturan.. som hakar upp sig på pdfen.. som hakar upp sig på modemjäveln. Som sagt, jag blir så trött.
Sen tror jag faktiskt jag bara har redigeringen kvar... Tror jag... ? Sku jag ha sån tur? Men iom att jag inte längre fotar i jpg+raw, utan bara raw, så tar det ju en sin lilla stund att processa dom.
Kanske det blev dags för kaffe nr 2 nu. Jeps.
Jag har så myki att göra fortfarande, så de e nästan ett stressmoment. Morgonen började med att jag, 10 minuter efter uppvaknadet, ropar "jamen no va he ju satan!".... Så blir det när man är alldeles övertrött...
Ögonen tvinnar i huvu, å jag sitter å funderar på alla tusen miljoner saker jag sku måst få gjort. Jag har åtminstone fått testat handsfreen på örat, å de verkar som den kanske hålls där! Blir nog test på måndag! Besvarade sen ett pm av en potentiell kund oxå. Så 2 saker kan jag checka av iaf... 2 av dom enklare å mindre tidskrävande sakerna... Hmmh..
Helst sku jag gå tibax å sova, men vet att jag inte somnar ändå. Det slog mig faktiskt att jag tidvis brukar ha sånhära perioder, då jag inte får nån sömn, trots att jag e dödligt trött. Sku va kul å veta vaför...
Jag kan ju förstå om det beror tex på stress, prestationsångest, värk, sorg.. bla bla bla, men inget av dehär har jag. Jag e betydligt lugnare än jag varit på länge... Stressar inte ens upp mig över pengar... Å då e jag rätt bra på att stressa upp mig över småsaker.. !
Nåja, tog tag i saken å började redigera fakturamallen, å precis när jag e klar å ska konvertera den ti pdf, tror ni fan int sonera tycker vi ska uppdater nå? De kommer varje lördag, men de e nåt såntdär som min bror måst fixa... Så det betyder att jag inte kan öppna nya websidor förrns jag går ner å startar om modemet -.- OARGH JAG BLIR SÅ TRÖTT.
Kaffeglaset har jag försökt dricka ur redan 2 gånger, trots att det är tomt. Vanligt fenomen när jag sitter å "kontorsjobbar". Lika snopen blir man varje gång.
Sku måst få iväg mailet med fotona, eller ja, iväg onedriven med fotona, så kunden får dom. Och det hakar upp sig på fakturan.. som hakar upp sig på pdfen.. som hakar upp sig på modemjäveln. Som sagt, jag blir så trött.
Sen tror jag faktiskt jag bara har redigeringen kvar... Tror jag... ? Sku jag ha sån tur? Men iom att jag inte längre fotar i jpg+raw, utan bara raw, så tar det ju en sin lilla stund att processa dom.
Kanske det blev dags för kaffe nr 2 nu. Jeps.
Etiketter:
Business,
By JoA,
Firman,
Jag blir så trött,
Jag flummar
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


















