Visar inlägg med etikett Fotografering. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fotografering. Visa alla inlägg

lördag, december 16

Lång time, no skåda.

... eller va bruk dom säg?

Det har varit rätt mkt på gång, å jag har varit übertrött. Sover lugnt 10h per natt nu dom senaste veckorna.

Så att jo.

Första problemet är att jag borde boka tid till sjukan igen. Har en synlig lymfkörtel i armhålan, samma sida där jag blev op:ad sist, samt att det spänner lite jävligt från insidan under muskeln dom kapa. Så vet int om de e nån där igen som e svullen, eller om de e nå strul me själva muskeln (infektion?) som lett till att en annan lymfa e svullen. Hur som hafver, borde verkligen sparka mig i röva å boka tid, för är det nåt mer allvarligt så e de ju bättre de åtgärdas snarast möjligen. Å jag har väl nog haft de där ett halvår kanske?!

Nåja, enough om det.

Sen har jag/firman fått va typ testpilot för ett projekt, å de va ett riktigt kul projekt! Lärde mig en hel del, fick lite nya synvinklar på firman, men framförallt, det viktigaste, jag fick mer.. hur ska man säga...  Kanske mer konkret, sådär va de e jag gör, vad jag ska göra, å vart jag är på väg! Senaste delen har jag inte gjort ännu, ska se om jag sätter mig ner å gör den i mön. Det var kanske den viktigaste biten, så får nog skriva ett par kluddar först innan jag renskriver.

Men hur som helst, SÅ skoj! Så peppad blev jag! Ja, å jag kanske fick lite mer en .. öh, nu tappa ja orden igen. Men jag typ insåg att det här är på riktigt! Hittills har jag ju i princip bara kört på med firman, lite sådär.. ditåt.. ish.. ungefär.. nånting..

Sen en rolig grej.

För det första har min hjärna gått lite i baklås när det gäller fotase, så ja sku måst koll upp med guruna på moderskeppet, men min fotografering har ändrat. Det har lite med baklåsningen å göra, men inte nödvändigtvis så negativt.

Redigeringen har jag lite justerat oxå, hittat lite nya stuff (eller har nog alltid sett dom, men inte riktigt fattat va dom e bra för, men iom att man börja printa ut, så insåg ja att de där va en grej ja gillar), så de e lite kul. Har en grej till att kika på i lightroom va de gör för skillnad, men tror ja får kolla upp nån kurs på moderskeppet angående det.

Kan inte heller riktigt lägga fingret på va de e som gjort att mina foton ändrat, men dom har gjort det på nåt vis. Ska bli intressant på motocrossen i sommar å se om jag får samma där.

Här är ett exempel. Tror tammetusan det här kan bli ett av mina utprintas-foton!

Image may contain: horse, sky and outdoor


Var ut å körde me mitt svåraste objektiv, mitt 24-70 sigma. Det är tammetusan lite knepigt objektiv. Svårt att få skarpt me de, men sen då man råkar exakt få rätt inställningar å rätt fokus, så blir de riktigt bra! Men gränserna e hårfina! Det är känt för att vara ett extremt snabbt objektiv, e väl kanske där jag failar då?! Att jag är för okänslig i fingrarna då jag e van me långsammare?! Va vet jag, men som sagt, övning ger färdighet!

Nåjo, börjar bli ganska taggad med fotograferingen, väntar som fasen på mera snö å solsken!

lördag, augusti 26

Att vara företagare....

..... Den tanken har lockat mig sen unga år, varför vet jag inte riktigt?! Inte sådär egentligen.

Sanna på concordia kom ihåg mig sen första gången jag var in ti henne, å hon var så otroligt glad nu när jag äntligen sku starta egen firma. Å visst var jag lika glad själv. Ännu bättre var ju att det här var en firma som jag sku syssla med på fritiden, så jag är inte på det viset beroende av inkomsten = mindre huvudbry (... eller?)

Dom brukar säga, att vara företagare så jobbar du dygnet runt. Det stämmer kanske nog rätt bra. I skrivande stund är klockan 05:51 på lördag morgon, och jag har suttit å kolla vilken kurs jag vill se idag. Kollat fb events så jag inte missar nå photoshoot idag, kollar kalendern så jag inte har nåt uppskrivet där, funderar vart jag ska åka ikväll å fota fyrverkerier osv. Allt det här är att vara företagare.

En viktig uppgift som ligger på, är att skriva lite årsplaner. I mitt fall behövs det kanske inte, men för min motivation (tävlingsinriktad som man är), så är det bara nyttigt. Jag har ingen jag behöver redovisa åt, jag är inte momsskyldig osv och bokföringen är ganska enkel. Jag fakturerar online, så inte heller några kvitton att hålla reda på. Den här delen av företaget är jag ganska tacksam att den är så enkelt skött.

Jag tänker alltid ut nästa steg (eller försöker iaf, sen om det blir av är ju en annan fråga). Vilken utrustning är mest nödvändig? Ja, som ni vet, så har ja ju snarvlat om att en ny kamera ligger på här ganska snart, eftersom 50Dn börjar ha sett sina bästa dagar. Räknade igår att bara kamera å objektiv så har jag uppdaterat från ett värde på 700 euro till ett värde på 2100 euro. Innan jag har den utrustning jag vill ha, så kommer jag att landa på ett värde närmare 15 tusen euro. Sen kommer all utrustning runtom till oxå. Billigt? Mjaah. En del utrustning kan man pruta på priset på, som t.ex den trådförsedda fjärrkontrollen jag beställde efter till kameran häromdan. Sålänge den fungerar som den ska, så kommer den inte att försämra bildkvalitén = där kan man pruta på priset.

Igår blev jag bitter av den här insikten. Idag blir jag sporrad (och kanske en aning frustrerad, för att snöbollen är så trög att få i rullning). Alla har sämre och bättre dagar.

I år har jag kanske lagt lite mindre press på mig själv, tillåtit mig att åka å fota för övningens skull, inte för att leverera. Det här var nåt vi diskuterade på kursen, åker man på en hästtävling, så åker man dit för att sälja foton, inte för att öva sig på att fota. Då ska man ha det på klart. Men det finns gånger då jag åkt till spitu för att helt enkelt utmana mig själv lite, få testa på vinklar å inställningar som jag kanske inte räknat med att sku bli bra. Lixom försökt få bort det där "hur ska jag fota för att dom ska bli nöjda?".  Men å andra sidan, crosskola på måndagar, klubbcross på torsdagar, så jag har haft ganska många tillfällen att kunna välja, ska jag leverera, eller öva?

Men vet jag att jag ska leverera, som t.ex på Sarjacrossen, då tar jag nog fram Bjässen å lägger dom inställningar jag e van med. Eller som när jag ska åka till Alavus i morron, inte chansar jag där inte, lägger nog direkt bjässen på.

När jag var på Road Rockets american car meeting i somras, så satt jag å några vänner å kollade på car limbo (ja, precis som det låter, limbo med bilar), å jag drog fram telefonen å börja pilla på den. Ena kompisen sa "-Men du ska ju fota nu så du får några foton!" och jag svarade "-Jag jobbar. Jag lägger upp bilder på instagram". Okej, jobbet i sig var ju även att vara där på meetingen, men även att pilla på tfn innebar jobb.

Jag känner även en viss frustration nu oxå, då jag bor hos päronen p.g.a remppan å har bara med mig en 200 euros laptop, som inte ens klarar av att visa raw-material. Känns lite som att jag har myror i blodet för att jag inte kan sitta vid min egen dator och jobba med foton osv. Att sen färgkalibreringen var åt skogen på den här laptopen gör inte saken bättre heller, då man inte ens kan se på foton utan att få kortslutning i kontoret.

En nackdel är att jag har lite för lätt å låta vissa uttryck fastna i huvudet. En kurs jag kollade med John Hagby som handlade om porträtt, så sa han 2 saker. 1) Bilden ska vara så färdig som möjligt när du tar den. Gulp! 2) En annan fotograf som han kände, sa att man ska inte behöva lägga ner mer än 2-3 minuter per bild i redigering. Gulp! Okej, John själv sa att det här är kanske att ta i, 10 minuter per bild är nog ok. Tänk er då 200 foton och 10 minuter per foto.

Så, vad kan man dra för slutsats? Jo, man jobbar nog dygnet runt som företagare, men.. jag trivs med det. Jag har en massa måsten som ligger på, den viktigaste som jag borde göra, är att skriva ner vilka måsten som ligger på ;D

lördag, juli 15

Materiell lycka!

.... Jaa-a. Det kan man säga.

Först innan ja glömmer. Ha en skön semester Beo, hälsa åland å njut av zykth... zyto... semestern! ;D

Nåjo, åter till ämnet. Hade köpt ett begagnat batterigrepp ti kameran, tyvärr hade jag märkt det på onsdag, säljaren hade lagt upp annonsen på måndan, så de blev att rappa på lite! Men han fick iväg det på posten så jag hann få det igår (fredag), iom att jag behöver det idag. Som vanligt kommer man på saker å ting i sista minuten. Batterigrepp kan vara rätt värdefulla, men när jag hitta ett för 29euro + post, så va de nog bara att slå till! SÅ supernöjd med det. Nu kan jag fota 09-21 idag utan att behöva oroa mig för att bli utan ström ti kameran ;)

Sen... Sen kom jag på att ja ville ha ett kortare zoom nu till jeppisdagarna. Fenomenala Suvi sökte under förmiddagen å försökte hitta nåt jag skulle få tag i igår, hon hitta ett på findit, skicka sms åt säljaren direkt, men det var förstås redan sålt.

I väntan på att batterigreppet sku anlända ti cittari, så gick ja å tålla på prisma å försökte kolla där, men dom var helt utan. Ett tamron 70-300 hittade ja såndär prislapp på, men de va ju inte de ja behövde.

Nå, tog en chansning å for ti foto elite å fråga, men inte hade dom nåt såndär perus heller, alltså typ ett 17-55 eller nåt liknande. Men... (ett men jag verkligen gillar!).. dom hade ett 18-300. 3.5-6.3, så inte helt super ljusstarkt, men de e dom korta brännvidderna jag behöver nu. Så.. oho. Hoppsan. Ojsan. Så gick det, nu har jag ett Sigma Contemporary 18-300mm då. Ett macro dessutom, inget av mina tidigare objektiv har macro, så de va ju lite skoj. Eller ja, hela linsen i sig e lite skoj, fruktansvärt konstigt med 38cm närgräns. Tur att ja har motljusskydd på, för ja tycker ja går så nära allt så de snart tar i linsen! ;D

Inte helt pissiga recensioner enligt cyberphoto (man får ju hålla sig ti en sida), så dehär e väl kort va dom tyckte om denhär linsen.

Plus:
+ Bra skärpa under 200mm (på f/8-f/11) för att vara en superzoom
+ Förvånansvärt lite kromatisk aberration för att vara en superzoom
+ Kort närgräns och bra förstoringsgrad på 300mm
+ Inbyggd bildstabilisering
+ Snabb och tyst AF-motor
+ Relativt välbyggd i ett smidigt format 

Minus:
- Mjukare resultat på brännvidder längre än 200mm, och särskilt på 300mm
- Skärpan på största öppning är inte alltid så bra som man kan önska
- Vinjetterar tydligt på full öppning inom det kortare brännviddsomfånget
- Märkbar distorsion på kortare brännvidder 

Slutsats
Sigma 18-300/3,5-6,3 DC Macro OS HSM Contemporary är klart bättre än genomsnittet bland superzoomar, och bland alla dagsaktuella superzoomar placerar jag denna på andra plats efter Nikons 18-300 (version II), men har du en Canon eller Sony-kamera (sistnämnda med A-fattning) så är Sigman i skrivande stund optiskt sett det bästa valet. Om du som hobbyfotograf ska ska ut och resa och bara vill ta med dig ett enda objektiv som ska fungera till så många motivområden som möjligt, ja då kan detta absolut vara rätt objektiv för dig.

Så, sådär lägligt är det JPV idag vid spitu, Jussi Vehviläinen som e där å drar träningar. Så såna är planerna för idag! :)

söndag, juni 4

Håhå....

...

Ma&Pa drog ti tuuri me husbilen i helgen, så man har fått vara hundvakt. Man kan int annat än säg att dom e ganska tållo dom här hundarna. Men de har nog gått rätt bra, T har varit lite knäro med maten som vanligt, hon har nån sån period nu igen. Som de int sku va svårt å få henne å hållas i hullet ändå?! Sku koka ris åt henne å se om hon äter det, men.... hittade inget ris?! Så fick komponera ihop en brödkant, lite lördagskorv å skinka, lite potatissallad å sen pure natural portionspåsar me såntdär slemmigt äckelkött. Ja, doggarna tycker ju säkert de e fenomenalt gott, meen.. det ser inte direkt aptitligt ut. Så, vad åt hon då? Jo, brödet å korven.

Så att jo.

Ser dessutom ut att bli en stekardag idag, tempen i solen visade nyss på 23 grader, å den som är i skuggan e redan på 14 grader å klockan är halv 9!

Annat då? Firmamässigt, så har jag myror i blodet. På gott och ont. Har kontaktat en som ska meddela mig när han far å köra, så får jag komma å fota honom, lite nytt att testa på. Många foton säljs (TACK till kunderna!), men ja sku ju helst sälja för några tusen. SÅ mkt utrustning som jag sku vila klicka hem, å de e lite svårt å veta vad man ska prioritera. Jaja, de där har jag tjafsat om förut.

Gjorde även misstaget å va in å kolla på MxCarro å man blir ju bara bitter.. Jag får lixom inte till den där sista touchen, å de irriterar mig. Jag vet att tex Rodolfi kör med i princip samma utrustning som mig, meeen int ändå att ja sku lyckas.

Nästa helg är det mkt på gång. På lördag e de fälttävlan vid nurk, dagens dubbel vid Esse och truckmeeting vid mysinge. På söndag e de hundutställning vid centralplan, pulling i forsby (sku seriöst måst fa på de, börj bli ett par år sen ja va på de sist), å det innebär att ja kan int fara på After Truckmeet nå. Eller visst kan jag, men blir ju nyktert då isåfall.

Måndag e de crosskola, tisdag e de hoppning i esse, onsdag blir de eventuellt annat, torsdag klubbcross. Så attdehäääran.

Några beställningsjobb har jag oxå på hyllan, eller ja, åtminstone ett, eventuellt 2. En 3e ska använda mina foton i reklamsyfte.

Utöver det borde jag jobba på en massa annat. OARGH va ja sku vila klona mig själv, seriöst alltså. Nåt jag sku måst prioritera sådär före utrustning e nå form av reklamkläder. Men vet int riktigt va som sku va lämpligt. Nu e de ju mest sommarsäsongen jag jobbar, så ett linne med tryck på sku ju va nå å så kanske nån tunnare vindtät jacka för kallare dagar. Ja.. å så kanske man sku måst laga logon klar först oxå?

Jaja, så e de. En sak i taget bara. Låter ju rätt negativ ti egen firma, men problemet är att ja vill så mkt på samma gång å har inte ro att låta saker å ting ha sin tid ;D Den som väntar på nå gott, väntar alltid för länge ;)

måndag, maj 1

Säsongen inleds!

.. officiellt!


Med att vakna 04.30 och nysningar de luxe!

Heh. Jo, alltså tog en Duact igårkväll, å tydligen blev de snörvel-kalas idag. Tror int ja håller på bli sjuk, utan misstänker att ja kanske blir sådär efter duact. Vet inte, men tanken bara slog mig. Blir nog bättre då ja får dra in lite kall luft genom snoken ;)

Kameraväskan är färdigställd och packad (så gott som), akkuna på laddning, handsfreen på laddning, å ställt mig själv så långt så att jag ungefär vet vilka kläder jag ska ha på mig. Har ju utlovats varmt å soligt väder idag, så få se då. Alltid samma dilemma va man ska lägg på sig. Sen bruk ju ridhuset va lite svalt sådär, å när man står stilla, så de gäller att ha tillräckligt med kläder på sig ändå.

Plantorna får flytta ut idag, skedde nån radikal förändring på dom här när jag har haft ut dom, men tyvärr e de lite för kallt på nätterna ännu att ha ut dom helt å hållet :/ Arma sentända värme! T.o.m gurkorna å tomaten trivdes ute, trots att dom e mer växthusväxter.

Var nog lite onödigt å vakna sådär tidigt, vet att ja hinner bli trött innan tävlingarna börjar. Men va, e man får ivrig å taggad, så de e svårt ti sova då :( Å så har jag liiite för höga förväntningar på fotona, tävlingarna är ändå inomhus, så vet att jag inte borde ha så höga förväntningar :/ De går bra sålänge man fotar nånting som står still, men när de börjar röra på sig så... Nå, vi ska hoppas de kommer mkt ljus in i ridhuset idag... ! (Marie moitta ja låter så svensk när ja talar om ridhus, men ibland sitter det lixom i sen ja bodde på åland, där tala man om ridhus å inte manege :D ..)

De e såndär dag oxå, då ja sku vila ha 2 kameror. En som 70-300mm ligger på å en som 50mm ligger på, så man int sku behöv kasta om hela tiden. Men va, när man int e gjord av pengar så ;D Nåja, idag kan jag bara gilla läget! :)

lördag, april 8

Börjar bli...

... på riktigt det här nu.

Köpte mig ett domännamn å webhotell idag, hittade nåt väldigt förmånligt. Tanken är att jag så småningom (när domänet är registrerat), ska försöka kasta upp en hemsida/blogg/webshop för firman. Så nu jävlars jävlar, e de på gång :P

Hade inte tänkt göra det här ännu, men eftersom jag inte riktigt hinner med tiden, och fick lite lätt panik när jag stod i duschen å insåg att 1 maj är väldigt snart, så var det bara att sätta sig ner vid datorn å börja klicka till höger och vänster.

Tanken är att jag (om de nu går som jag vill), ska börja sälja fotona direkt från sidan, utan min egen inblandning. Meeen, med min otur så ska de väl inte gå så smärtfritt. Har iaf kollat att den tilltänkta webshops-tillägget iallafall kan sälja foton, frågan är bara hur mkt det kostar för just det tilläggs-tillägget.

Det går ju att sälja fotona direkt via kuvat oxå, men ja.. jag vet inte riktigt, det verkar på nåt vis så invecklat.

Nå, det sura i hela kråksången var att det kan ta upp till 48h innan domänet är registrerat. Så... Jag kunde hittills ladda ner (eller ladda upp?!) wp, å sen kunde jag inte göra så mkt mera innan domänet e reggat. Blöää. Hade ju sett fram emot en riktigt datanörds-kväll med kaffet i högsta hugg å sitta långt inpå småtimmarna (alltså typ till halv 10 då när jag somnar), å programmera.

Det som däremot var en fet tumme upp, var att webhostingen finns både på finska å svenska (å miljoner andra språk), så även om jag köpte det på finska sidan då förstås, så kunde jag kontakta supporten på svenska sidan. Dom hade en såndär fin "Chatta med oss", så ja tänkte, vafan jag testar, eftersom slutsumman inte riktigt stämde överens med det som jag hade tänkt betala... (36 euro vs 94 euro). Killen i andra ändan fixade mitt problem, så jäkla nöjd!

Har länge länge velat testa på wp (alltså wordpress), men aldrig riktigt förstått mig på det. Tills jag kollade en wp-kurs på moderskeppet idag! Fenomenalt! Har faktiskt lärt mig rätt mkt från moderskeppet, så nog är det väl värt sina 11 euro i månaden, för över 200 kurser!

Nå, hur som hafver, nu kom ja lixom lite av mig, då jag inte kunde göra nåt mer förrns domänet e reggat nudå. Så va tusan ska jag göra nu?! Visserligen kunde jag ju jobba lite på logon, men de e ju tråkigt ;)

Äsch, får väl käka nå mums å se nån film nudå istället :D Tusan oxå ;)

söndag, mars 19

Gäsp..

... Full rulle igår kan man säga. Höhö, no pun intended.. Om man fortfarande sku ha filmrullar..

Var nåt event vid macken i gamla hamn igår, tänkte jag sku måst fara dit å fota lite (för ja vet, annars kommer Marie å sparkar mig i reven), så ja tänkte att jag far en liten stund. Nåjo, det visade ju sig att Dennis Backlunds körning var rätt intressant sådär fotomässigt, så ja beslöt mig för att vara där lite längre. Tackolov hade man ju extra kläder i bilen, hästmänniska som man är ;) Många foton tagna, men dom flesta är väl rätt snarlika, så man får la se vilka som är bra nog att laddas upp :)

Tyvärr har inte morsan ens nå raw-viewer på sin dator, hade nog tidigare nångång dragit ner nåt program, men de va bara en trial, så int toima de ju denhär gången. Hittade en onlinekonverter, så letade upp ett visst foto jag ville se (jag kunde alltså inte ens se dom på datorn) å samtidigt konvertera det till jpg.



Det är precis så brutalt som det ser ut, han faller över styret. Ni som stått brevid mig på hästhoppningen vet ju hur jag brukar låta. Dock, så vet jag int.. I dessa situationer, som går på några sekunder, så har jag slutat fota. Självklart med respekt för den person som eventuellt skadar sig väldigt illa, men... Sku jag flyg av en häst rejält, så sku jag nog verkligen vila se alla bilder i en serietagning.

Men det känns så girig nyhetsfotograf att fortfarande håll ner knappen när man ser någon som är på väg å vurpa. Och fast ja nu sku fota, så behöver man ju inte lägga upp dom bilderna om de e så att utgången slutade lite mer olyckligt.

I det här fallet gick det relativt bra, han steg upp. Å de e ju huvudsaken! Det kan hända att jag har några andra foton där han flög oxå, underlaget var inte det lättaste att köra på (låter ju som jag sku ha kört oxå.. men man kan ju tänka sig), så det var imponerande att han ens försökte!

Matias tyckte oxå vi sku ta en helhetsbild (jag måst seriöst skaff mig ett 17-55 eller nåt liknande!), så han skicka upp mig i hjullastarn. Alltså i skopan. Man e ju inte alls höjdrädd. Till en viss höjd gick det bra, sen kändes de lite ostabilt :P När man sen ska försöka se nåt genom kameran, så tenderar min balans å bli lite annorlunda, kroppen känner inte av det som ögat ser, det där klassiska. Så, de va nog bäst å sätt sig ner på huk, så man inte tog nåt snedsteg ;)

Måsta ju förstås börja googla 18-55 gluggar, finns riktigt billiga perus, 231 euro på rajala, 181 på scandinavianphoto. Nästan så man sku kuna klick hem ett bara för att. Kvalitén e ju som vanligt därefter, men då sku man åtminstone få helhetsbilder. Å då sku det täcka totalt från 18-600, så.. då kan man börja snacka heltäckande ;) Nå, vi får se. Nog använder jag ju gamla trotjänaren 70-300 ännu, å får riktigt bra bilder med den, men de e ju för att jag känner den å vet hur jag ska använda den. Visserligen, kvalitén i bilderna är inte lika bra som Bjässen, har ju förr nångång visat skillnaden på fotona.

Nåja.

Ma&Pa kommer hem ida, gissar på att dom käkat frulle rätt tidigt, så dom e väl hemma runt 12 tiden sku jag gissa. Ska bli spännande å kom hem sen å få se hur turbotomaten tagit sig, skruva ihop mina piedestaler å börja plantera om lite. Ja fasiken, de va ju plastkrukorna. Måste norpa några ur garaget. Drömde mardrömmar om att jag fått en invasion av blomflugor över natten ;) Men det tvivlar jag nog på :D Tror dessutom jag ska möblera om lite å flytta min Billy The Bokhylla till andra sidan soffan, så jag får ena piedestalen där upp efter fönstret.

Så att jo, tror ja ska börj ta å käk nå frukost här nu å fara å kast mig på soffan en stund!

lördag, oktober 1

Nåja...

.. hittills har jag lyckats rätt bra med att "int gå utanför dörrn"...

Har fått gjort en hel del idag, eller nåja, egentligen inte, men en hel del jämfört med vardagar! Så jag e rätt nöjd ändå! :) Sku ju få lite mer gjort om man int sku va hundvakt tillika, å hundarna behöver roas med jämna mellanrum ;)

Kanske mest nöjd e jag att jag fick taget lite nya foton ti mitt andra insta-konto, men dock borde jag variera mig lite. Men satte lite pricken på I:et idag, å lyckades såpass bra med ett foto att jag ansåg att jag inte behövde redigera några färger åtminstone!

Lekte med inställningar på kameran som jag vanligtvis inte rör så det var ju lärorikt. Av totalt 73 foton, var det 3 st som jag la upp på onedrive å laddade ner till telefonen för att sen kontrollera vilket av dom som såg bäst ut på insta.

Här e dom 3 favoriter, visst, dom kan vara bättre, men helt nöjd me dom!


Det blev denhär översta bilden som fick åka upp, även om den e lite oskarp fram i. Såg bäst ut på telefonen.




Fattar inte riktigt varför denhär bilden vänder sig ett kvarts varv fel, då den e en kvart åt höger å sparad så. Samma sak blev de när ja la upp den på onedrive?! Seriöst, försökte just vända den igen på datorn å spara, men nejgo! 

Nedersta bilden var kanske rent tekniskt bäst, men stör mig ofanligt på den ojämna kanten... Det som är imponerande bra med dom 2 första, är avsaknaden av skarpa skuggor! Å jag har inte använt nå reflektors och fotat inomhus! Och om jag ska va riktigt ärlig, så jag tror det mesta som syns som skuggor på dom 2 översta foton beror på att underlaget är högblankt, så de kan vara det som speglar oxå! 

Tror jag ska försöka mig på nå seriösa bilder av ponnisarna i moron, tror ja har 2 st helt klara, en stor å en liten... Eller så skojja jag bara, men vet att jag har 2 stora färdiga.. nåstans.. ! 

Bra sätt å lära sig niftyfifty dehär, även om de e en helt annar story att använda de utomhus sen..! 

söndag, september 18

Playing with fire...

.. eller va de kanske light?


For ner å testfota lite, men jo, hade inte så direkt solljus in ännu, så jag fick bort skuggorna med en reflektor... Men testa lite iaf..!





Vet inte riktigt vilken jag gillar bäst, kanske den nedersta? 

Hade tänkt få mkt gjort idag jag, men... Tji fick jag då de blev lite shopping me morsan. Eftersom gårdan for åt tävlingar hela dan, så hade ja tänkt köra järnet idag iställe, men när ja kom hem var jag så himla slö, så blev å kast arbetskläderna i tvättmaskinen å sätt på en film å sticka lite. Det här måsta jag dock testa, eftersom jag grubblat på de så länge nu. 


Nåjo, så att sådant! :) 

lördag, september 17

Taggad som få..

Är jag idag!

Ride for Cancer i Esse, många deltagare, härligt tävlingsställe, å jag vet av erfarenhet att de e ruskigt fint sken där såhär på höstarna..!

Om jag inte blir för slö efteråt (finns en risk..), så tänkte jag ta å testa med lite hemgjorda reflektors, så just de ja, de måste jag å införskaffa idag oxå, alltså såndär silverpapper som ja inte fan kommer på va heter nu... Att de ska vara så svårt. Nåja, såntdär man t.ex lägger runt mat, så de ska hållas varmt... Ni vet...!

Och sen blir det eventuellt att fota lite porträtt oxå om vädret håller i sig, å man kan fånga kvällssolen nånstans.

Lite bitter dock att jag lämnat bägge mina mössor i Lilla Röda, vet inte om jag hittar nån lämplig halvtjock (dvs ganska tunn) mysse här hemma. Har två st Fuck Cancer mössor, men vettefan var dom e... Jag ser dom alltid när jag inte behöver dom, men sen när jag ska ha, då e dom som bortblåsta.

Jestas, inser ju hur mkt klockan är (10 över 8), får ju snart börja ställa mig iväg sådär helt seriöst! Sov så himla länge, dvs ända till kl 7, vilket jag är tacksam över, så den inbyggda klockan funkar inte riktigt som den ska ;)

Tänkte vara där i god tid, eftersom första klassen är en käpphästklass, å ska ändå å ta ut cash å leta fram en mysse å allt sånt. Hitta nå lämpliga kläder å skor. Eftersom det var så kyligt får det väl bli jobbarbrallorna, hoppas dom inte stinker alldeles för mkt iaf.. Sen vet jag inte riktigt vad jag ska hitta för lämplig tröja/jacka, har nog min tjocka Peak, men då den blir så klumpig att fota med.. :S Skorna är oxå lite dilemma, brukar vanligtvis köra på mina sommar-sievi, men nu e dom så slut i bottnet, så de e nog bara sämre att ta dom, å mitt andra alternativ är mina vinter-sievis, men dom väger seriöst ett ton. Får ju räkna med vått gräs, så bara av den orsaken sku int mina sommar-sievis toima nåmer, då de läcker in under ifrån :S

Batterierna ti kameran blev laddade redan igår, eller i torsdas eller när de nu var, så dom borde va på raden. 

Nåja, nu ska ja börja göra nåt! :) Ha en trevlig dag!

fredag, september 16

Kamerauppdatering....

..... som inte har blivit av ännu. Vet int vart mina pengar tycks flaxa iväg?

Nå, det var väl lite tur i oturen ändå. Har på ircen några proffsfoto-kompisar som brukar hjälpa mig å komma med hjälpsamma tips!

Hade suttit å läst lite annonser på fullframe kameror igår, å läste "lite använd" å 255 000 exponeringar i samma mening, så jag var ju tvungen å fråga om det här faktiskt kan stämma? Jo det var nog fullt möjligt, vissa av canons kameror e gjorda för att klara över 500k exponeringar. Men att säga "lite använd" tycker jag ändå var att ta i ;)

Nåja, sa sen att jag funderar på att köpa en beggad fullframe vid sidan om, å kompisen fråga om jag inte nyligen hade köpt nytt kamerahus.

"Ska du stanna med Canon så skulle jag också rekommendera att du inte byter något hus"

Nähe? Okej? Nej, för tydligen håller Canon på uppdaterar sensorn i kamerorna, så än sålänge var det bara 5d mkIV och 1dx II som har dom nya sensorna. Och 5d ligger på 4300 euro å 1dx:en vill jag inte ens kolla priset på.. (så jag gissar att den ligger på 8-9000 euro)

Sa åt honom att jag upplever att ison kommer emot rätt fort, så hans tips till mig nu var att köpa en begagnad endera 6d eller 5d mk II. 5d mk II ligger på relativt billigt pris, på svenska sidan ligger den runt 6000 kr å har sett för både 500 å 850 euro på finska sidan.

Så det blev en liten tankeställning och omvärdering nudå. Och framförallt billigare för mig! De här e folk som ja litar helt blint på... Så att jo.... Så blev det tydligen nu...!

tisdag, september 13

Wait, whaat?

....

Plötsligt händer det... Plötsligt händer de att jag ändrar layout i bloggen! Kära nån då! Tror inte jag rört layouten sen jag skapa denhär bloggen, å de börjar ju bli ett tag sen. Fick ett plötsligt infall bara å fundera om jag sku försöka bli en seriös bloggare, men nää, det kommer jag inte att bli ;) Har inte tid och ork att lägga ner den tid som krävs för att det ska bli nåt vettigt, jag fortsätter nog i samma stil som förut ;)

Var in till förnyade Marks & Rosengren igår, dom har ju flyttat till större utrymmen, å ack vilket himmelrike. Som väntat. Köpte mig ett par björk rundstickor, tänkte jag sku testa på det, å se hur dom känns i handen, inte helt tokigt må jag säga. Ett annat alternativ var Addi som har riktigt lätta stickor, var nån som stod där brevid som sa att dom e en stor favorit, men ja tänkte ja testar på björk nuförst, så får vi la se sen om ja testar på Addi-stickorna oxå.. !

Förvåningen var rätt stor då jag noterade att den där linan mellan stickorna rätade ut sig rätt fort. På novitas vanliga metallstickor, får man ha dom i hett rinnande vatten å spänna ut dom för att dom inte ska krulla ihop sig igen.. !

En liten preview på ett av mina snabbprojekt å nya stickorna.



Å jo, jag vet, jag borde ha nån bättre bakgrund än mitt träiga kantstötta skrivbord... !

På tal om bakgrund, så nej... NEJ.. jag blir så trött på mig själv... Nu tror jag att jag har.. 5 projekt som jag funderar på till firman. Seriöst? Okej, ett av dom kan jag nog tänka mig att lägga sist på prio-listan, 2 av projekten e lite bättre å lite mer strukturerat. Ja alltså, själva ordet bakgrund  har å göras med ett av projekten ;) Eller fan, 2 av dom egentligen... ! Eller alla, hur man nu ser på saken haha!

Nåja, de e lite för tidigt på moron för att fundera på såna saker :D

torsdag, augusti 11

Snabb update...

... före jag somnar!

Seriöst, har nog nå flunssa i kroppen, okej har haft sjuk hals i 2 dagar, men ja tammehoooligomoron sover ju bara..! Int e jobbe tungt eller nånting sånt, men så sjukligt trött konstant. Sover som fan klockan runt, å orkar knappt ändå...!

Nåja, såläng de inte blir värre än såhär så överlever jag, tar bara lite jäkligt på humöret.

Beställde efter ett nifty-fifty nudå, så i moron senast kl 16 så sku de bord va vi posten. Sen när de e hämtat så bär de av ti härmä nästan direkt på power truck show. Är sådär mellan varven riktigt taggad, men sen så emellanåt så sku ja bara ha lust å skita i det. Vädret verkar ju inte direkt så lovande, så få se om man ens lyckas knäppa några kort. Det var ju för den här helgen (bl.a) som ja nudå beställde efter nifty för "egna pengar" iställe för att vänta tills jag hade tillräckligt på firmakontot. Och nej, de e fusk att flytta över pengar! :P

Nå, hur som hafver så kan jag erbjuda lite bredare spektrum av fotografering nu tackvare dehär objektivet. Sen e frågan vad som blir nästa, om jag satsar på de där 2200 euros, eller om ja tar nåt "där emellan" så att säga. Den som lever så länge får se.

Sku kanske borda satsa i akkuna å batterigrepp före... Hmm. Nåja, som sagt, den som lever så länge får se!

By JoA kanske expanderar här oxå så småningom, dels ponnisarna, men så har jag lite annat i åtanke oxå. Vettefan när man ska hinna me allt haha. Kommer nog åtminstone att fyllas ut en hel del på ändringsanmälan iaf, better safe than sorry. I samband med eventuella expanderingen, så kanske de kommer upp en hemsida oxå :)

Så att sådant är läget just nu :)

söndag, juli 31

Ändringsanmälan...

... Jeps.

Det sku jag måst göra. Ändringsanmälan om företaget, lägg till lite stuff. Bl.a försäljning av hantverk, utbildning, lärande osv.

Det var det här som var lite det finurliga med valet av firmanamnet By Joa. Om jag inte riktigt minns fel, så står det Photography By JoA på visitkorten, men om det är så att jag faktiskt börjar sälja ponnisarna nångång, så kan ja lätt lägga fast märken med "Made By JoA".

Ibland e ja lite knepig jo. Namnet i sig, säger ju inte direkt vad firman håller på med, för- och nackdelar visserligen. Men det var lite övervägande å funderande, å iom att jag så gärna virkar ponnisarna å gärna sku sälja dom, så blev det kanske smidigaste sådär. Vet inte ens om de sku bli nån åtgång på ponnisarna, dom är ju rätt dyra p.g.a materialkostnaderna, men de sku va såndär kul extra grej!

Så att jo, sku måst maila Sanna å fråga va såndär ändring kostar, om jag förstod rätt på ytj eller var de nu va, så sku de väl kosta 40 spänn, så de va ju int ens dyrt. Sen tar de väl ett par veckor då, innan ändringen e gjord.

Har redigerat foton hela jäkla moronen, blev klar med 80 cm, 90 cm, å halva 100 cm, sen börja ögonen gå i kors å ja kände att ja ville ta en break. Så nu e de kaffe som gäller, å nya Ghostbustersfilmen. Dock i dålig kvalite :S

Så himla mkt jag sku vila investera i å köpa nu, så de e riktigt svårt ti håll sig. Suck. Hittade nå onlinekurser i fotografering, med riktigt bra utbud, som ja sku vila gå oxå, men dom kostar väl runt en 80 dollar eller så. Kollade att Coursera har oxå en kurs, eller egentligen en 5-delarskurs, dessutom en specialization som kostar typ 70 euro eller nåt om man väljer att betala för det.

Känns som fotona ändrats nu igen, eller inte bara känns, syns oxå, men har stött på nya problem då, som jag inte riktigt hittat lösningen på ännu. Har använt Bjässen, så kan väl tro att de e orsaken till förbättringen, stor skillnad på 500 euro mellan objektiven. Lärde mig lite nya trix i redigeringen oxå, men inget som direkt funkar på hästfoton, utan snarare bättre på motocrossen..

Här e 3 st bilder ja lite gillar från gårdagens tävling vid nurk. Hoppas på att få såld så de sku räcka ti nifty-fifty objektivet :) Minns inte exakt va jag hade på firmakontot, men sku väl röra sig om att få sålt för 70-75 euro, så sku de räcka! :)




Dom 2 översta e ju lite häftiga för dammet.. De understa... jaa.. Jag bara gillar de på nå vis. Dessutom hade jag lyckats "slarva bort" det, så jag fick ladda ner det från by joa på fejjan. Smartskaft. Nåja, de e nog nånstans, men orkade inte leta efter det. 

Sku måst skaffa mig lightroom å lära mig det oxå. Pust å stön vid bara tanken av att försöka lära sig det. Nåja, kanske jag sku lyckas denhär gången då man har lite mera info mellan öronen. De e ju så jag har lärt mig photodirector, genom att testa å jämföra å kolla andra fotografers foton. 

Så att jo. Det sista jag sku måst göra är att kast om lite tangentbord, försökte putsa det här i veckan, vilket resulterade i att en del knappar inte ens visar de minsta livstecken... Tex frågetecken e helt dött...

lördag, juli 9

Produktiv morgon!

... Än så länge iaf!

Klockan är inte ens 7, å man har donat på lite med firman, skickat iväg lite foton å fakturor!

När jag var vid Nurk så använde jag bjässen, och noterade en sak.... Den påminde otroligt mkt om det 70-200L objektivet jag hade lånat till E-pur tävlingarna, alltså Canons proffs-serie av objektiv. Blev lite snopen själv över kvalitén måste jag medge. Bjässen är visserligen ett Sigma, och inte i den dyraste klassen, men tror det låg på ca 1000 euro när jag köpte det.

Nurk har så stor plan, så mitt 70-300 vill inte riktigt räcka till ibland, beroende på hur hindren är placerade förstås.

Det som är skönt är att jag börjar orka fota med bjässen. Tror totala vikten ligger nog på över 4kg, så man blir fort slut i armen.

Oj voi attans. Gick in på cyberphoto å kollade tillbehören ti kameran jag ska köpa, det var ju inte så smart. Såg nu att Jupio har en strömkälla med en batteridummy som du kan använda direkt i kameran, utan att nöta på kamerans egna akkuna. Vet ju inte hurupass ett nytt batteri håller, originalet ti min nuvarande håller inte länge, men sen är det 8 år gammalt oxå eller nåt i den stilen. 289 kostar batterigreppet och 109 kostar en akku, så inte e de ju billigt inte!

Nå, jag brukar tänka som så (för att trösta mig själv), det är frågan om en engångsutgift, till skillnad från hästar.

Nåja, en sak åt gången! :) Va ska int e vaal tärååv.

lördag, juli 2

Varför tar det sån tid med fotona?

Jaa, det kanske många undrar.

Nå, för det första, jag jobbar å så e jag en sömntuta, så sällan jag orkar riktigt mkt på kvällarna... (däremot där mellan halv 5 å 6 på moron så kan de funka!)

För det andra, så måste jag ha inspiration. Inspirationen behövs för att få fram bästa urvalet och bästa redigeringen. Börjar jag slafsa igenom dom, så blir det bara till ingenting. Dessutom ser man inte dom där mindre sakerna på fotona, kanske färgbalansen e tokig (vit som skiftar i nån annan färg osv... visserligen kan jag missa det ändå, jag e inget pro när de gäller redigering).

För det 3e så fotar jag enbart i raw format numera, det sparar lite på akkuna, sparar på utrymme både på minneskort och på datorn, men det krävs att jag kör dom genom programmet för att ens kunna visa dom åt nån annan. Att fota i raw är ungefär som förritiiidens negativ.

Nå vad gör jag då när jag redigerar å väljer vilka som åker upp? Jo, först å främst så handlar det ju om vad jag fotat. 95% av det jag fotar är visserligen fart å fläkt, men det har ju hänt att man tagit porträtt. Så det första jag försöker kolla på är värmen i fotot. Behövs det mera värme? Som vid tex just porträtt, då e de bättre med mera värme.


Nu överdriver jag lite på vissa saker så ni tydligare ska se skillnad.


Sen brukar jag dra upp kontrasten lite..





Det nästa jag kollar på (okej, dom går seriöst int alla gånger i just denhär ordningen jag beskriver, det beror på lite), är om svart är svart å vitt är vitt. I det här fallet blev vitt lite bättre när jag drog upp värmen! Så det blir svarta som jag justerar lite.





När man fotar motocross å hästar så kanske man inte alla gånger kan/får stå där man helst sku stå, i dethär fallet kommer ljuset från vänster, å ansiktet blir ganska mörkt, så jag får dra upp på skuggorna lite. Alternativt ljusheten eller exposure (som jag inte kommer på vad heter på svenska...)


Nu blev denhär alldeles för stickig i ögonen (drog upp shadows rejält med flit), så då drar jag ner lite på exposure.


Nu är jag rätt nöjd så långt. Det som hände tidigare, var att det vita på hjälmen blev stickigt i ögonen. Det däremot är ganska svårt att få bort, utan att allt annat drabbas, nog med mina (icke-existerande-)kunskaper samt det gratisprogram jag har. Men lite bättre kan man få det. Det heter alltså highlights.


Nu är jag klar med första sektionen av redigeringen. Så nu kollar jag hur "dammigt" fotot är, behövs det mera klarhet i färgerna? Behövs det mera färg?


Här har jag justerat lite på klarheten samt drog upp lite på färgerna.


Det sista jag då kollar på är skärpan och noise reduction. Sällan rör jag noise reduction när de gäller actionfotona, men kanske desto viktigare vid porträtt.



Det här är sen slutgiltiga resultatet :)



Så det är därför det tar så tid för mig, speciellt då man har 1500-2000 foton på lager ;)

måndag, maj 30

Dumdididum...

... Så lämplig rubrik hade jag för morgonens inlägg!

Jag har haft en riktigt skön helg måst jag säga, förutom mitt lilla nervsammanbrott igår!

Blir så fruktansvärt irriterad på vädret ibland, OM vi nu lyckas ha sol å värme en hel dag, så blåser de så förbannat kallt, så man håller på fryser ihjäl. Många mornar börjar bra, å sen mitt i dagen, så blir det mulet.. Som igår tex.

Hade sett fram emot många timmars solande igår, men tji fick jag.. Ungefär 2-2,5h, å sen var det mulet resten av dagen... Visst, int lönar de sig att bli förbannad på vädret, ingen kan påverka det, men igår va de lixom droppen som fick bägarn att rinna över!

Har deadline på kursen idag, alltså information om kursen, men torde ha det på klart nu. Innehållet så har jag ju fram till september på mig att planera, så det borde inte vara något problem. Har redan rätt lång lista på teoretiska ämnen å praktiska övningar! De e ju inte direkt en "nybörjarkurs i fotografering", så de e lite sådär... vad ska man ta upp å hur djupt?

Måste ta å kolla med Sanna oxå om de här e nåt jag kan ta via firman, eller om jag måste ta det privat... Har nog visserligen "uthyrning av arbetskraft", men de kanske e lite tolkningsfråga det där.

Inkommande vecka är rätt lugn, bara knatte- och klubbcross måndag å torsdag, å de e nu såntdär som jag 'ser om jag orkar fara på'-juttu. Sen till helgen e de studentdags! Hade tänkt besöka 2, den ena ska jag fota på. Ska nog tror jag låna en lins till det... Å lönen ja, oj va den sku få koma, helst igår! Hitta ett begagnat nifty-fifty på rajala som ja tänkte klicka hem direkt, då de e nästan halva priset av ett nytt! Ett såntdär lite universal som jag kan ha nytta av i många lägen...! Ett filterpack ska jag klicka hem oxå, så då har jag åtminstone utrustning till PTM...

.... som är snart! TJOHOO! Sommarens happening som jag ser mest fram emot! Och min första husbilssemester hahahaha! Ojoj, hur tror ni de ska sluta? :D

Har inte ens varit ut å provkört husbilen ännu, mer än att backat in den på gården. Morsan hade kört hem den från kokkola då hon vila testa på den i lugn å ro, den e manuellväxlad, å morsan ha int kört manuell på många år, men att få in den på gården sen, så gick jag ut å erbjöd mig hjälp. Den ÄR grymt bökig att få in på gården, speciellt om de står bilar parkerade på gatan.

Så där kan man bokstavligen säga att jag har kört mer bakåt än framåt iaf :D

Sen e de ju tusen miljoner andra saker jag måste lära mig om den, men jag får göra helt enkelt som jag gjorde i början av min avbytarkarriär... Skriv upp!

söndag, maj 29

Full rulle...

.. å idag tänker jag ha LEDIGT.

Det märks nog att det e mera full rulle med egen firma, trots att jag nästan till 100% kan bestämma vad jag gör när... Förutom beställningsjobb på vissa datum då... de e kanske lite svårt å bestämma när man vill göra :P

Egentligen har jag inte nå destomer än att redigera trehundrasjuttiotolvtusen foton, men då de måst lixom finnas lite motivation ti de oxå... Annars blir de sådär "nää.... nope.... fö dålig... vaför sku di vila si den där? ... nää...int den heller" osv osv.. å så slutar de med att jag laddar upp 5% av dom foton ja ta't.

Blev lite så me crossbilderna från i torsdags, var ju typ 1300 foton eller nåt sånt.. när jag kommit halvvägs, så hade jag "godkänt" 22 st... Å dom andra var egentligen inte dåliga, men inte heller tillräckligt bra..

Blir väl lite av en nackdel de där oxå, vartefter mitt kunnande ökar å kvalitén blir bättre, så blir jag kräsnare!

Så att jo, idag blir det riktigt lazyass sunday! Endera sola ute om de nu går... (ser lite sådär halvmulet ut... eller sådär... dimma framför solen)... eller så blir de film å stickning/virkning. Längesen jag har rört evighetsfilten nu, så borde nog röra lite på den igen.. OM jag ska ha den klar till julen 2016 ;)


Har kommit lite längre än så, tror jag är på andra nystanet grått. Men så ser den ut i övrigt. Tanken var att den skulle ha blitt svart - grå - vit - vit - grå - svart, men de gråa hann ta slut i butikerna innan jag fick tillräckligt :( Var bara ett kampanjgarn, så man får inte ens tag i mera :( Vilket e jäkla synd, novita har met tunna/int-så-snygga garner, så dehär sku dom få ha som standard.. !

Dock vet jag att jag kommer att få lite beslutsångest då nuvarande nystan e slut, om jag ska laga den svart - vit - grå - svart - grå - vit - svart, eller svart - vit - grå - vit - svart. Har ju liten släng av ocd, så är rädd att de senare alternativet kommer att störa mina ögon, då alla färger e 3 nystan åt gången, utom de gråa som e 2... Så att kasta in en svart mellan 2x2 grå, tror jag sku störa mig mindre..

Nåja, den som lever så länge får se... Men som sagt, har grubblat på de där nu sen i våras, så...

Så att jo, beroende på vädret, så får man se va de blir idag :)

måndag, maj 23

Livet ler...

.... Eldä naa.

På dom 5 senaste inläggen är 4 utkast.. ;D Så bra har jag varit på att blogga nu igen, fast jag har miljoner saker att säga!

Mycke fotas på G nu, knattecross ikväll, FG-Cup i moron, klubbcross på torsdan, å så e de säkert nå på lörda å sönda oxå.

Men efter söndagens fotas, så ... ser jag så framemot att ta kameran i handen igen...! Marie hade ju öppet hus i Ösö, å sami var där å varmskodde fanttisen... Å jag fick till så förbaskat bra foton från det, så inte ens jag kan moitta! T.o.m en av dom där bättre mentorerna sa "Bra jobbat!"

Det var ju de där med att ha utvecklats... Å jag bannas fortfarande över att jag litar så blint på va ja läser på nätet om "lär dig..." å sen blir det bara pannkaka... ! Tänkte nästan skriva Pangkaka.. Minns du den Therese? Som vi gjorde åt din pappa i födelsedagspresent? (nåja, de var en annan story... men rolig sådan!)

Jag börjar hitta min teknik så småningom, vad som definierar mig som fotograf. Samma gäller redigeringen.. Tänkte nästan försöka experimentera lite på knattecrossen ikväll (kanske.. ) å försöka få... jaa... Jag vet inte exakt vad jag söker där, så lite svårt.. Vet att rodolfi fotar crossen med ett motsvarande som Bjässen (om de int t.o.m var samma märke) + att han dessutom kör utan tri-/monopod. Okej, såg just ett foto, han har 2 kameror (därmed 2 objektiv), så han kan växla... Men ändå..! Visst ger min bjässe bra foton oxå, men jag har inte lärt mig använda den ännu... :S Tro mig.. hela ekipaget väger väl närmare 4kg, så stå nu å håll upp de ett par timmar då...!

Här e mina favoriter från helgen.






Dom här fotona säger nånting. Det är inte bara en still stillbild, utan en rörlig stillbild som lever. Det har jag lite svårt att få fram. Och tackvare dom här fotona fick jag bra reklam genom Sami! Så det var ju ännu bättre! :D

Sen e de lite annat skojs på gång (som inte har nåt med fotas å göra), men det vet bara dom närmaste om ;) Den som lever tillräckligt länge får se.. (frågan är om jag ens lever så länge, med denhär takten hahaha..)


lördag, maj 21

Inför öppet hus!

Maries Stall/T:Mi Marie Sundman har öppet hus och sommaröppning i morgon vid lagmansgården i Östensö! Kl 15-17!

SOMMARÖPPNING & ÖPPET HUS! 

Välkommen på öppet hus vid Maries stall i Östensö söndagen den 22.5.2016 kl 15.00 – 17.00! 

En fin möjlighet att bekanta sig vår verksamhet och våra utrymmen, samt anmäla sig till sommarens kurser & program. Vi presenterar även ett heltäckande samarbete med Bubblans Ponnystall , fotograf by JoA, hästmassör Pauliinan Eläinpalvelutoch massör Mias Massagestudio. Även hovslagareHevospalvelu Houtsonen är på plats och brännskor en fjordhäst! Möjlighet att pröva på att forma om en hästsko. Alla företagare är på plats, och kan berätta mer om sitt företag och sina tjänster!

Ponnyridning för familjens minsta, möjlighet att pröva på ponnyagility, käpphästhoppning & försäljning, servering och en hel del fina erbjudanden av företagarna som presenterar sin verksamhet på plats!

Vi har även hästloppis i stallet, vill du komma med och sälja eller lämna saker till försäljning – anmäl dej till Marie tel 044-297 1230 /sms!

Adress: Gåtasvägen 99, 68910 Bennäs 
 
PS: Vi lottar ut en ridlektion bland alla som delat detta inlägg, samt deltar i tävlingen på plats! 

Så det här tycker jag ni ska komma på! :)

Själv ska jag fixa lite foton... Alltså, precis som marie sa "Fan va vi e old school"... Och det är precis det vi är, då jag sitter å babblar om att jag sku måst göra nå fotoutskrifter... Men en digital fotoram? Hallåå? Visst, fördelen med riktiga utskrifter e ju att man ser flera på samma gång, men..  Jaja, kanske man börjar bli för gammal för att riktigt hänga med?

Nå, det ska jag hur som helst gå igenom idag, å så ska ja försöka kolla på nå loppistavara (hästgrejjer) å se om ja sku för dit nå å lite annat dittan å dattan.

Själv kommer jag att finnas på plats där å fota i morron, förhoppningsvis få till nå bra foton. Återigen sku ett 50mm (objektiv alltså) vara bra att ha, men... Det har jag inte ännu...! Egentligen sku jag vila ha ett kortare zoom, men ett 50mm är ett såkallat nifty fifty*, så de sku va perfekt... Men det är tänkt att jag ska beställa efter ett med sistas lönen. Fick en såndär trevlig bilräkning att betala i juni, så man får vara lite återhållsam nu.

Lustigt hur typ 99% av mina inlägg ti sist spånar in på nåt om kameror å objektiv... Har ni märkt det? :D Fast jag inte alls har det i åtanke när jag börjar skriva, så kommer jag ändå in på det på nåt märkligt vis ;)

Det kommer in mer å mer bokningar till fotografering, å... Jag sa det här i tidigare i år, att jag hade nog inte riktigt väntat mig det! Trodde att jag ännu i år åtminstone skulle fokusera mest på hästsporten å motocrossen (vilket jag nog iofs gör), å att det ännu sku ta ett par år innan jag får nå egentliga bokningar. Men tji fick jag! Roligt är det förstås, men jag får ju lite prestationsångest :D

Emellanåt sitter jag å funderar på om jag ska använda mina hittills sparade pengar på olika objektiv istället, men sen igen... vintersäsongen faller helt bort för mig om jag inte skaffar kameran :/ Kameran sku jag helst vila ha ny, ett lämpligt objektiv kan jag hitta på nå kirppis för lite billigare peng än själva kameran, så det blir nog enklare att införskaffa det..

Höjden av irritation var när jag hittade en exakt sån kamera jag ska ha på valokuvaajan kirppis på fb, plus ett sånt objektiv jag definitivt ska ha. Ägaren tyckte bägge var skit (det var en del diskussioner i kommentarsfältet om ägaren ens förstod sig på fotografering), till det förmånliga priset av 3000 euro. Kameran var inte alls mkt använd. Totalpriset på bägge, nya, så ligger kameran på 1499 (sakrans Rajala som har höjt priset igen prkl) å objektivet ligger på 2200 euro. Men då de e såna pengar jag inte har för tillfället :( Hade inte tvekat en sekund om jag hade 3000 euro extra liggandes...!

Varför jag egentligen vill ha kameran sprillans ny är för att jag får med en softa, som e rätt bra för redigering. Nu har jag ett gratisprogram, Photodirector 3, det är faktiskt helt okej, å jag tycker att det hittills täcker dom redigeringar jag behöver göra... Men det känns ändå som en säkerhet att ha DPP att tillgå...

Här i veckan tog jag kameran under ena armen å tanja under andra, å så for vi å testa på lite porträtt. De va riktigt kul! Enda problemet va ju att när jag sku försöka få tanja å slappna av, så de blev naturligt, så börja hon ju skratta istället, så min taktik funka int riktigt... (... mao de toimar int å försöka andas som nån som har värkar...höhö), men på slutet gick de bättre, å blev mer naturligt! Fick nog till ett par helt okej foton! :) Det här är min favorit!



Det enda, som jag tyvärr inte såg här... är den där förbannade björken i bakgrunden! Men annars så stället vi var på e helt perfekt. På samma plats har du flera möjliga bakgrunder samt ljus!

Tanja moitta att hon såg så blek ut, å jag håller nog med, hela fotot är blekt å grått å trist, så jag måste medge, jag är förbaskat nöjd med att jag behärskar redigeringen såhär bra..!


Håhå, ja dehär som sku vara om öppet hus i moron, blev ett marathon-inlägg om fotografering istället ;D Nåja, så kan de gå! :D


*A 50mm prime camera lens with an f-number of 1.8 or lower. The first lens to earn this nickname was the Canon EF 50mm f/1.8 II, introduced in 1991. Nifty fifties are cheap to buy, have sharp optics, and give amazing bokeh.

"Yeah, I got a huge collection of zooms and wide angle lenses, but when all else fails, the nifty fifty always delivers."