... Kan man säga att jag har.
Har ju funderat på att gå lite fotokurser, men jaa... Såndära riktiga, seriösa, dom e ju förstås dagtid så det har jag inte möjlighet till, sen finns de ju en drös på nätet. Sku vila gå nån kurs där man får feedback, men såna kostar ju ofta multum. Å med multum menar jag med över 100 euro per kurs.
Nå kolla nu in nån sida på engelska som jag sneglat lite på förr, miljoner olika classes, inte bara inom fotografi, utan även t.ex marketing, crafts, music osv. Vet inte riktigt om man får feedback på dom kurserna, men åtminstone får man lifetime access efter att man köpt en kurs, å det fanns en hel del på On Sale. För 35 dollarez då, så det var ju helt överkomligt pris. Såpass överkomligt så det är värt att testa på en. ... Sen.. nångång.
Men sen e de just den där praktiska inspirationen som e lika bortblåst som alla löven. Hur tusan finner man inspiration i detta mörker? Hur får man till något vackert med bara en massa kvistar överallt? Joo, jag hade tänkt fota lite höstfoton då när det ännu var fint, men det blev aldrig av. Let's say jag sku tex gå en 28 day portrait kurs. Nog sku man bli rätt less på porträtt efter att försöka åstadkomma nåt vettigt denhär årstiden?! Sen när snön har kommit, då kan man få riktigt schyssta foton igen, men just nu.. Ser inte ens nåt vackert nånstans, å jamenar, då rör jag mig utomhus dagligen å ser saker å ting.
Nåja, det här har jag åtminstone åstadkommit idag. 3 projekt avslutade, eller nåja, den rosa har jag 5 varv kvar på, å så förstås fästa trådarna på alla 3. Så de e ja rätt nöjd me ändå, 3 projekt mindre å bara det värsta kvar ;) Färgangivelserna är ju så fenomenalt bra dom oxå...!
Nåja, fortsätta se en av transformersfilmerna å sticka dom 5 sista varven nudå!
Visar inlägg med etikett Kurser. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kurser. Visa alla inlägg
lördag, oktober 29
Noll inspiration...
söndag, juli 31
Ändringsanmälan...
... Jeps.
Det sku jag måst göra. Ändringsanmälan om företaget, lägg till lite stuff. Bl.a försäljning av hantverk, utbildning, lärande osv.
Det var det här som var lite det finurliga med valet av firmanamnet By Joa. Om jag inte riktigt minns fel, så står det Photography By JoA på visitkorten, men om det är så att jag faktiskt börjar sälja ponnisarna nångång, så kan ja lätt lägga fast märken med "Made By JoA".
Ibland e ja lite knepig jo. Namnet i sig, säger ju inte direkt vad firman håller på med, för- och nackdelar visserligen. Men det var lite övervägande å funderande, å iom att jag så gärna virkar ponnisarna å gärna sku sälja dom, så blev det kanske smidigaste sådär. Vet inte ens om de sku bli nån åtgång på ponnisarna, dom är ju rätt dyra p.g.a materialkostnaderna, men de sku va såndär kul extra grej!
Så att jo, sku måst maila Sanna å fråga va såndär ändring kostar, om jag förstod rätt på ytj eller var de nu va, så sku de väl kosta 40 spänn, så de va ju int ens dyrt. Sen tar de väl ett par veckor då, innan ändringen e gjord.
Har redigerat foton hela jäkla moronen, blev klar med 80 cm, 90 cm, å halva 100 cm, sen börja ögonen gå i kors å ja kände att ja ville ta en break. Så nu e de kaffe som gäller, å nya Ghostbustersfilmen. Dock i dålig kvalite :S
Så himla mkt jag sku vila investera i å köpa nu, så de e riktigt svårt ti håll sig. Suck. Hittade nå onlinekurser i fotografering, med riktigt bra utbud, som ja sku vila gå oxå, men dom kostar väl runt en 80 dollar eller så. Kollade att Coursera har oxå en kurs, eller egentligen en 5-delarskurs, dessutom en specialization som kostar typ 70 euro eller nåt om man väljer att betala för det.
Känns som fotona ändrats nu igen, eller inte bara känns, syns oxå, men har stött på nya problem då, som jag inte riktigt hittat lösningen på ännu. Har använt Bjässen, så kan väl tro att de e orsaken till förbättringen, stor skillnad på 500 euro mellan objektiven. Lärde mig lite nya trix i redigeringen oxå, men inget som direkt funkar på hästfoton, utan snarare bättre på motocrossen..
Här e 3 st bilder ja lite gillar från gårdagens tävling vid nurk. Hoppas på att få såld så de sku räcka ti nifty-fifty objektivet :) Minns inte exakt va jag hade på firmakontot, men sku väl röra sig om att få sålt för 70-75 euro, så sku de räcka! :)
Det sku jag måst göra. Ändringsanmälan om företaget, lägg till lite stuff. Bl.a försäljning av hantverk, utbildning, lärande osv.
Det var det här som var lite det finurliga med valet av firmanamnet By Joa. Om jag inte riktigt minns fel, så står det Photography By JoA på visitkorten, men om det är så att jag faktiskt börjar sälja ponnisarna nångång, så kan ja lätt lägga fast märken med "Made By JoA".
Ibland e ja lite knepig jo. Namnet i sig, säger ju inte direkt vad firman håller på med, för- och nackdelar visserligen. Men det var lite övervägande å funderande, å iom att jag så gärna virkar ponnisarna å gärna sku sälja dom, så blev det kanske smidigaste sådär. Vet inte ens om de sku bli nån åtgång på ponnisarna, dom är ju rätt dyra p.g.a materialkostnaderna, men de sku va såndär kul extra grej!
Så att jo, sku måst maila Sanna å fråga va såndär ändring kostar, om jag förstod rätt på ytj eller var de nu va, så sku de väl kosta 40 spänn, så de va ju int ens dyrt. Sen tar de väl ett par veckor då, innan ändringen e gjord.
Har redigerat foton hela jäkla moronen, blev klar med 80 cm, 90 cm, å halva 100 cm, sen börja ögonen gå i kors å ja kände att ja ville ta en break. Så nu e de kaffe som gäller, å nya Ghostbustersfilmen. Dock i dålig kvalite :S
Så himla mkt jag sku vila investera i å köpa nu, så de e riktigt svårt ti håll sig. Suck. Hittade nå onlinekurser i fotografering, med riktigt bra utbud, som ja sku vila gå oxå, men dom kostar väl runt en 80 dollar eller så. Kollade att Coursera har oxå en kurs, eller egentligen en 5-delarskurs, dessutom en specialization som kostar typ 70 euro eller nåt om man väljer att betala för det.
Känns som fotona ändrats nu igen, eller inte bara känns, syns oxå, men har stött på nya problem då, som jag inte riktigt hittat lösningen på ännu. Har använt Bjässen, så kan väl tro att de e orsaken till förbättringen, stor skillnad på 500 euro mellan objektiven. Lärde mig lite nya trix i redigeringen oxå, men inget som direkt funkar på hästfoton, utan snarare bättre på motocrossen..
Här e 3 st bilder ja lite gillar från gårdagens tävling vid nurk. Hoppas på att få såld så de sku räcka ti nifty-fifty objektivet :) Minns inte exakt va jag hade på firmakontot, men sku väl röra sig om att få sålt för 70-75 euro, så sku de räcka! :)
Dom 2 översta e ju lite häftiga för dammet.. De understa... jaa.. Jag bara gillar de på nå vis. Dessutom hade jag lyckats "slarva bort" det, så jag fick ladda ner det från by joa på fejjan. Smartskaft. Nåja, de e nog nånstans, men orkade inte leta efter det.
Sku måst skaffa mig lightroom å lära mig det oxå. Pust å stön vid bara tanken av att försöka lära sig det. Nåja, kanske jag sku lyckas denhär gången då man har lite mera info mellan öronen. De e ju så jag har lärt mig photodirector, genom att testa å jämföra å kolla andra fotografers foton.
Så att jo. Det sista jag sku måst göra är att kast om lite tangentbord, försökte putsa det här i veckan, vilket resulterade i att en del knappar inte ens visar de minsta livstecken... Tex frågetecken e helt dött...
Etiketter:
Business,
By JoA,
Canon 50D,
Coursera,
Firman,
Fotografering,
Jag flummar,
Kurser,
Virkade Ponnisar,
Virkning
torsdag, april 3
Dilemma.
Pga allt extra nu så har jag haft lite svårt å hinna med mina extra kurser på nätet, inte så att jag har missat nån deadline ännu, men är lite i valet å kvalet om jag ska fortsätta. Ifall planerna blir av nu, så då kanske jag inte fortsätter med onlinekurserna. Men det vet jag först efter mötet i morgon!
Så tills dess så borde jag ju se lite video lectures å sånt. Ja, det är nog ett litet dilemma. Sen vet jag att ja kommer å ha de lite stressigt i helgen me att hinna, nåja jag hinner ju iofs i morgon efter mötet oxå.
Konstaterade oxå att jag börjar ha rätt möe att lägga på CVn nu (jo jag vet att det heter CVt men tycker de låter så... fel). Vet ju inte om karriärträningskursen är nåt att lägga på CVn, även om vi fick intyg för den, men åtminstone har jag ju kursen Redo att starta eget, sen hela lastbilskursen, yrkeskompetensen, Vägskydd 1, Arbetssäkerhet, Nöd Första Hjälp och Truckort. Så det är ju en del att uppdatera :D Men ja tänker hela tiden "Nåmen jag tar de efter nästa kurs", nu börja jag tänka samma, ifall jag får en ny grundexamen nu, "nåmen jag tar det efter den då" ;D
Det knepiga me CV är att "den ska ju inte vara" mer än max 2 sidor lång. Jag hade redan svårt å få det att hållas till två sidor, så hur gör man sen då?! När man utbildat sig ännumer eller jobbat på flera olika ställen?! Det här är ju just sånt jag borde ha lärt mig på karriärträningskursen ;) Det var där vi skrev CVn, men jag tänkte ju aldrig på att fråga det heller!
Uscha känner mig lite nollställd idag. Vet inte riktigt varför :S
Så tills dess så borde jag ju se lite video lectures å sånt. Ja, det är nog ett litet dilemma. Sen vet jag att ja kommer å ha de lite stressigt i helgen me att hinna, nåja jag hinner ju iofs i morgon efter mötet oxå.
Konstaterade oxå att jag börjar ha rätt möe att lägga på CVn nu (jo jag vet att det heter CVt men tycker de låter så... fel). Vet ju inte om karriärträningskursen är nåt att lägga på CVn, även om vi fick intyg för den, men åtminstone har jag ju kursen Redo att starta eget, sen hela lastbilskursen, yrkeskompetensen, Vägskydd 1, Arbetssäkerhet, Nöd Första Hjälp och Truckort. Så det är ju en del att uppdatera :D Men ja tänker hela tiden "Nåmen jag tar de efter nästa kurs", nu börja jag tänka samma, ifall jag får en ny grundexamen nu, "nåmen jag tar det efter den då" ;D
Det knepiga me CV är att "den ska ju inte vara" mer än max 2 sidor lång. Jag hade redan svårt å få det att hållas till två sidor, så hur gör man sen då?! När man utbildat sig ännumer eller jobbat på flera olika ställen?! Det här är ju just sånt jag borde ha lärt mig på karriärträningskursen ;) Det var där vi skrev CVn, men jag tänkte ju aldrig på att fråga det heller!
Uscha känner mig lite nollställd idag. Vet inte riktigt varför :S
Etiketter:
Coursera,
Kurser,
Nollställd,
Skola,
Utbildning
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



