Visar inlägg med etikett Pensionär. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Pensionär. Visa alla inlägg

söndag, mars 8

Virka, sticka..

....


Solen skiner, 7,5 grader ute, vårkänslor i överflöd, intressant film på netflix, kaffet är gott, å stick-/virksugen som fasen! :D

Mams hade köpt hem lite (!!) garn åt mig från Rusta/Ica, å nu sitter jag å grubblar vad jag ska hitta på med det. Mössor å halsdukar börjar bli lite för sent för, amigurumi har jag testat på (å har en påse garn till det)...

Har alltså många idéer men kan inte riktigt bestämma mig..  Dessutom sku jag vila fara efter loomringar ti halppis, såg att dom hade ett set med olika. Jag sku kun spinna lite, jag sku kun göra nåt av det jag redan spunnit, jag sku måst sortera garnerna igen in i hyllan då ca hälften ligger på skrivbordet..  Jag sku kun dra upp några ufon som jag vet att jag inte kommer att få klart...

Dilemma dilemma. Blir att glo bland dom miljoner mönster på Ravelry :D

Hade ett riktigt trevligt nästan 20 minuter långt samtal inatt oxå, sen var det svårt att sova efteråt :D

fredag, februari 20

Känslan... + Trasig som fan

... Då man ökar vikt på hantlarna <3

Sitter å funtsar på om ja ska fara efter en gymboll å ett par kahvakuulat, är lite dålig på att använda gymbollen när jag e där själv, e mest maskinerna å hantlarna då. Å eftersom renovering pågår nu, så har vi ingen lats, utan nu får man köra me hantlar istället.. Å me gymbollen kör vi ypperligt sätt för att squatta, nåt jag verkligen sku måst göra, trots att det är helvetiskt påfrestande å tungt. Har använt mina ben å knän liiiite för fel, liiiiite för länge.. :S

Känslan då man oxå börjar se lite förändring.. ! Har så möe underhudsfett ännu, så svårt å se nån skillnad, men axlarna å muskeln mellan axeln å nacken (som jag redan hunnit träna upp lite före jul), så börjar man se en skillnad på. Men jo, det är bara att knata på, nog börj de väl synas mer å mer så småningom nog :) ah, upper trapezius heter tydligen muskeln som går från axeln ti nacken..

När jag gymmade på stenåldern så hade vi en riktigt bra maskin för squats... Med stång.. Mellan två ställningar, så höll du i stången, å stod på rätt ställe, kunde du int squatta fel..

-----

Sådär går de när man påbörjar ett blogginlägg som man inte får färdigt. Visserligen var det här en så bra känsla, så jag valde att fortsätta här, eftersom det tangerar samma tema.

Men FAN va jag är trasig!

Okej, vi har min vänstra axel då som jag seriöst borde fara å kolla, för jag tror på riktigt att den inte mår bra. Sen har vi då min högra armbåge, på insidan som det går "nervblixtar" i när jag tar i för mkt på rhomben.

Vänstra knäet råkade jag ju vara å överanstränga lite på leg pressen, men det känns helt ok nu, fick ju backa rejält på vikterna där, å nu har ja kunnat öka upp ett par kilon utan att det känns desto värre.

Nå, mina återstående problem som jag borde fråga PTn om vad jag ska göra med.. Det är de här med inner- å ytterlår i maskinen. Jag känner ALDRIG av nåt i själva muskeln som ska tränas, men däremot den där stackars senan i ljumsken. Höfterna brukar ju kunna låsa sig på mig, eller ja, de känns väl typ som sendrag så ja hoppar å tjuter å skuttar å har mig tills de släpper.. Eller tja, inte riktigt som sendrag, men nåt ditåt iaf. Och sen min förbannade korsrygg. Igår på gymmet (trots att det överlag var ett jäkligt bra pass, det är nämligen det som översta texten handlar om), så vid varje tag (nu minns jag inte om de var på inner eller ytter) så knaka ryggen. Vaaarje gång. Det händer sig att ryggen knakar om jag hostar..

Nå, det räcker ju inte med det här.. Jag har känt av lite ömmande på ena vaden, alltså rätt långt ner sådär, men bara känt av det i sängen, å förstås glömt å kolla om jag har några blåmärken. Nå, idag kom ja ju ihåg att kolla, å jovisst ett blåmärken.. Å.. vafan? De e ju stenskarpt här? Va i helvete..

Kände nyss på vänstra vaden å likadant där. Om nån sku veta hur mina utslag efter bromsbetten känns, så sku ja säga att dehär känns likadant. Försöker hitta vilka muskler det kan röra sig om, men då det känns så betydligt ytligare än nån muskel, mer som det skulle vara strax under huden.. Eller hur man riktigt ska förklara..

Det gör inte alls ont vid användning, försökte just pressa vaden lite, å de enda som ömmar då e högre upp av lite träningsvärk som bara känns av vid press. Inte heller är det varmt, svullet däremot. De e ju lixom ännu värre å ta ett steg tillbaka i träningen om man inte har ont!

Nåja, om jag ska byta samtalsämne lite... till ett jag inte tänker skriva om alltför mkt, trots att jag helst sku vila skrika ut min glädje, så känslan när man ser en bild å bara tänker "Wow...!" ... mmm... *big smile*

lördag, januari 10

Blir så trött....

... på mig själv!

När man är så trasig å inte orkar göra nåt åt det. Förutom diverse ställen med muskelvärk nu, så har ja en lättare inflammation i armbågsleden på högra armen, min vänstra axel har något lurt på gång, ryggen/skuldran/nacken är som en planka, svullnaden på vristen har inte gått ner, mitt hårbotten kliar jag sönder i princip dagligen, svankryggen känns fortfarande ihoptryckt å det är förmodligen därför jag har ont runt höftkammarna oxå.

Nåja, jag kan tejpa bort muskelvärken (alltså träningsvärk på svenska), å fixa både inflammationen och den knasiga axeln med tejp. Jag har oxå funderat på att testa tejp på vristen för att se om det sku lyckas (bandage å liniment, vila och mera motion toimar ju int iaf), sku vara lite spännande å se om de faktiskt sku försvinna då.




Såhär funkar tejpen på ett blåmärke... 


Sen svanken å övre delen av ryggen sku ju hult lätt fixa på ett par gånger, å hårbottnet en dermatolog. Men kommer jag mig iväg? Jonä, inte ens lite heller. Hårbottnet minns ja int ens när ja fick problem med, å svankryggen kom typ 2012 tror ja.. När ja int fick på mig strumporna på 3 månader... ! E ju säkerligen bra att gå me de sådär länge, musklerna dras ju int alls fel då int. Å de tar int alls längre å få de bra heller... Håhå. 

Jaja, fö dumt huvu få kroppi liid. Har ju ingen annan att skylla på än mig själv. 


fredag, augusti 22

Klagan...

.... Nu ska jag beklaga mig, så den som inte orkar läsa om mina krämpor kan sluta läsa nu.

Sen resan har jag haft infernaliskt ont  i min ena höft. Eller snarare ovanför höftbenskammen. Jag vet inte exakt riktigt hur jag ska förklara, tror det är muskulärt, men sku borda kolla upp hur musklerna går där.


Här är ljumskmusklerna, men de känns på nå vis ändå som de sku gå över/runt övre kanten av höftbenet. Nåja, känner inte så bra nu när jag sitter stilla.. Nä måste nog vara Gluteus Medius som e sjuk, oerhört irriterande är det dock. Vet inte varifrån det kommit heller :S Å det blir bara värre å värre för varje dag -.-

Inte nog med det så är det strul med vänstra axeln ännu. Tror det var den som började krångla vid simningen, minns inte riktigt. Nå den känns av ännu, kan inte självmant lägga vänster hand på höger axel utan att de skär till på framsidan, troligen nå ligament eller senor som e slut. Inflammation tror ja inte riktigt på, eftersom det varken är svullet eller varmt. 

De e så ljuvligt när man e sådär trasig. 

Alltså jag måst erkänna en sak. Ni som det berör, ni lär nog bara garva åt mig, men de e helt på riktigt. Stallsflickorna e ju ... Ja vilken ålder e ni i nu? 15 å uppåt? Nå, jag e ju sådär meganojig att ja ska va som typ världens pinsammaste person som talar me dom. Ja vet int vaför ja nojar så över de, ja kommer bra överens me dom, men på nå vis e de så .... ja... Alltså vi stalle går de bra, men sådär när ja ser dom på andra ställen... x) Men jag tror nog att dessa stallsflickor är vettiga i huvudet till skillnad från mig då ja va tonåring höhö ;D De e nog säkert ba i mitt huvu, men ändå :D 

Man har ju känt dom i bra många år nu redan å e goda vänner, å jag har, som jag alltid sagt, int nå skillna på ålder på folk ja umgås med. Ja behandlar int en person efter deras ålder, ja behandlar dom som individer. Om man nu ska gå lite djupare på det hela. Just av såndära gånger som jag brukar funder om ja int på ett eller annat sätt borde jobba med ungdomar. Livserfarenhet har jag ju som jag sku va ungefär 80 år gammal ;) 

Nämen ja tycker de e roligt då man kan umgås med människor i väldigt varierande åldrar :) 

Näpp, nu borde jag börja tagga, ska ti lärrys åtminstone ikväll, sen får man se om det bär vidare eller nä. Lär ju inte kunna shejka me min höft ;) Eller så är det kanske just det som behövs!! :D 



fredag, augusti 8

Pensionärsliv...

... Ja herregud ändå...

Jag har haft sjuk rygg ett par dagar när ja vaknar, det ställde lite myror i huvu på mig, då ja int brukar få sjuk rygg om ja int sover 13h+... Å de har ja inte gjort..  Morsan sa att jag får väl fara efter ny bäddmadrass då, men näää...

Men dehär lilla dåkelskåpe kom på i morse (t.o.m före kaffe!) på att det finns ett annat samband oxå... Att smärtor på diverse olika ställen i kroppen börjar samtidigt.. Ja, de tar ju några dagar innan man kommer på att det kanske beror på samma sak oxå..!

Så jo, dehär att jag har vaknat med (främre) sjuka fotsulor (!!) kanske har nå samband med sjuk rygg...

Nu är de alltså vristerna, främre fotsulorna, å ryggen(/höften) som krånglar när man ska på pisseriet på morgoen å försöka kämpa sig ner för 4-5 trappsteg.

VAR E MIN ROLLATOR?! VA!