Visar inlägg med etikett Virkade Ponnisar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Virkade Ponnisar. Visa alla inlägg

lördag, oktober 1

Nåja...

.. hittills har jag lyckats rätt bra med att "int gå utanför dörrn"...

Har fått gjort en hel del idag, eller nåja, egentligen inte, men en hel del jämfört med vardagar! Så jag e rätt nöjd ändå! :) Sku ju få lite mer gjort om man int sku va hundvakt tillika, å hundarna behöver roas med jämna mellanrum ;)

Kanske mest nöjd e jag att jag fick taget lite nya foton ti mitt andra insta-konto, men dock borde jag variera mig lite. Men satte lite pricken på I:et idag, å lyckades såpass bra med ett foto att jag ansåg att jag inte behövde redigera några färger åtminstone!

Lekte med inställningar på kameran som jag vanligtvis inte rör så det var ju lärorikt. Av totalt 73 foton, var det 3 st som jag la upp på onedrive å laddade ner till telefonen för att sen kontrollera vilket av dom som såg bäst ut på insta.

Här e dom 3 favoriter, visst, dom kan vara bättre, men helt nöjd me dom!


Det blev denhär översta bilden som fick åka upp, även om den e lite oskarp fram i. Såg bäst ut på telefonen.




Fattar inte riktigt varför denhär bilden vänder sig ett kvarts varv fel, då den e en kvart åt höger å sparad så. Samma sak blev de när ja la upp den på onedrive?! Seriöst, försökte just vända den igen på datorn å spara, men nejgo! 

Nedersta bilden var kanske rent tekniskt bäst, men stör mig ofanligt på den ojämna kanten... Det som är imponerande bra med dom 2 första, är avsaknaden av skarpa skuggor! Å jag har inte använt nå reflektors och fotat inomhus! Och om jag ska va riktigt ärlig, så jag tror det mesta som syns som skuggor på dom 2 översta foton beror på att underlaget är högblankt, så de kan vara det som speglar oxå! 

Tror jag ska försöka mig på nå seriösa bilder av ponnisarna i moron, tror ja har 2 st helt klara, en stor å en liten... Eller så skojja jag bara, men vet att jag har 2 stora färdiga.. nåstans.. ! 

Bra sätt å lära sig niftyfifty dehär, även om de e en helt annar story att använda de utomhus sen..! 

torsdag, augusti 11

Snabb update...

... före jag somnar!

Seriöst, har nog nå flunssa i kroppen, okej har haft sjuk hals i 2 dagar, men ja tammehoooligomoron sover ju bara..! Int e jobbe tungt eller nånting sånt, men så sjukligt trött konstant. Sover som fan klockan runt, å orkar knappt ändå...!

Nåja, såläng de inte blir värre än såhär så överlever jag, tar bara lite jäkligt på humöret.

Beställde efter ett nifty-fifty nudå, så i moron senast kl 16 så sku de bord va vi posten. Sen när de e hämtat så bär de av ti härmä nästan direkt på power truck show. Är sådär mellan varven riktigt taggad, men sen så emellanåt så sku ja bara ha lust å skita i det. Vädret verkar ju inte direkt så lovande, så få se om man ens lyckas knäppa några kort. Det var ju för den här helgen (bl.a) som ja nudå beställde efter nifty för "egna pengar" iställe för att vänta tills jag hade tillräckligt på firmakontot. Och nej, de e fusk att flytta över pengar! :P

Nå, hur som hafver så kan jag erbjuda lite bredare spektrum av fotografering nu tackvare dehär objektivet. Sen e frågan vad som blir nästa, om jag satsar på de där 2200 euros, eller om ja tar nåt "där emellan" så att säga. Den som lever så länge får se.

Sku kanske borda satsa i akkuna å batterigrepp före... Hmm. Nåja, som sagt, den som lever så länge får se!

By JoA kanske expanderar här oxå så småningom, dels ponnisarna, men så har jag lite annat i åtanke oxå. Vettefan när man ska hinna me allt haha. Kommer nog åtminstone att fyllas ut en hel del på ändringsanmälan iaf, better safe than sorry. I samband med eventuella expanderingen, så kanske de kommer upp en hemsida oxå :)

Så att sådant är läget just nu :)

söndag, juli 31

Ändringsanmälan...

... Jeps.

Det sku jag måst göra. Ändringsanmälan om företaget, lägg till lite stuff. Bl.a försäljning av hantverk, utbildning, lärande osv.

Det var det här som var lite det finurliga med valet av firmanamnet By Joa. Om jag inte riktigt minns fel, så står det Photography By JoA på visitkorten, men om det är så att jag faktiskt börjar sälja ponnisarna nångång, så kan ja lätt lägga fast märken med "Made By JoA".

Ibland e ja lite knepig jo. Namnet i sig, säger ju inte direkt vad firman håller på med, för- och nackdelar visserligen. Men det var lite övervägande å funderande, å iom att jag så gärna virkar ponnisarna å gärna sku sälja dom, så blev det kanske smidigaste sådär. Vet inte ens om de sku bli nån åtgång på ponnisarna, dom är ju rätt dyra p.g.a materialkostnaderna, men de sku va såndär kul extra grej!

Så att jo, sku måst maila Sanna å fråga va såndär ändring kostar, om jag förstod rätt på ytj eller var de nu va, så sku de väl kosta 40 spänn, så de va ju int ens dyrt. Sen tar de väl ett par veckor då, innan ändringen e gjord.

Har redigerat foton hela jäkla moronen, blev klar med 80 cm, 90 cm, å halva 100 cm, sen börja ögonen gå i kors å ja kände att ja ville ta en break. Så nu e de kaffe som gäller, å nya Ghostbustersfilmen. Dock i dålig kvalite :S

Så himla mkt jag sku vila investera i å köpa nu, så de e riktigt svårt ti håll sig. Suck. Hittade nå onlinekurser i fotografering, med riktigt bra utbud, som ja sku vila gå oxå, men dom kostar väl runt en 80 dollar eller så. Kollade att Coursera har oxå en kurs, eller egentligen en 5-delarskurs, dessutom en specialization som kostar typ 70 euro eller nåt om man väljer att betala för det.

Känns som fotona ändrats nu igen, eller inte bara känns, syns oxå, men har stött på nya problem då, som jag inte riktigt hittat lösningen på ännu. Har använt Bjässen, så kan väl tro att de e orsaken till förbättringen, stor skillnad på 500 euro mellan objektiven. Lärde mig lite nya trix i redigeringen oxå, men inget som direkt funkar på hästfoton, utan snarare bättre på motocrossen..

Här e 3 st bilder ja lite gillar från gårdagens tävling vid nurk. Hoppas på att få såld så de sku räcka ti nifty-fifty objektivet :) Minns inte exakt va jag hade på firmakontot, men sku väl röra sig om att få sålt för 70-75 euro, så sku de räcka! :)




Dom 2 översta e ju lite häftiga för dammet.. De understa... jaa.. Jag bara gillar de på nå vis. Dessutom hade jag lyckats "slarva bort" det, så jag fick ladda ner det från by joa på fejjan. Smartskaft. Nåja, de e nog nånstans, men orkade inte leta efter det. 

Sku måst skaffa mig lightroom å lära mig det oxå. Pust å stön vid bara tanken av att försöka lära sig det. Nåja, kanske jag sku lyckas denhär gången då man har lite mera info mellan öronen. De e ju så jag har lärt mig photodirector, genom att testa å jämföra å kolla andra fotografers foton. 

Så att jo. Det sista jag sku måst göra är att kast om lite tangentbord, försökte putsa det här i veckan, vilket resulterade i att en del knappar inte ens visar de minsta livstecken... Tex frågetecken e helt dött...

torsdag, juli 7

Up to date..

... börjar äntligen hinna ifatt mitt liv. Nästan!

Torde ha alla foton redigerade nu å utflyttad ur husbilen. Har sovit där, då de har varit lite lätt varmt här uppe, men den ska på service idag, å sen ska ma&pa börja packa inför deras resa om 1,5 vecka.

Hoppas infernaliskt mkt att mina kommande semesterpengar räcker ti kameran, sen blir det eventuellt ett nifty-fifty, å sen jäklar va ja ska leta lägenhet då. Okej, måst väl spara upp nån buffert visserligen, men tusan va de ska bli skönt å flytta!

Tyvärr ser det väl så illa ut att de blir sådär lagom till hösten när alla studeranden ska ha läggor oxå, men nåja. Så ni kära vänner (de får man tydligen inte skriva i en blogg läste jag nyligen), kan ju hålla ögon å öron öppna för en 2a.

Idag/ikväll blir det att virka så virknålen pyr, ska ha klart några ponnisar till den 17e, å har varit liiite lat på den sidan. Bubblans Ponnystall (gå gärna in å läs!) kommer att finnas på storloppiset å sälja både käpphästar och virkade ponnisar, som överskottet går till gott ändamål, för att barn med speciella behov ska kunna rida och pyssla med hästar! :) Så jag tycker allt ni kan köpa nånting! :D

Enda krångliga är att ja har mera vinst på mindre ponnisar, men ack när mina fingrar int gillar så pilligt å påtigt. Har så mkt lättare å virka dom större, men de garnet är lite dyrare å kräver lite mera material per ponny.

Nåja, åter till kameran. Nya kameran + Nifty-Fifty = betydligt mera fotojobb jag kan ta emot! Visst, det är mkt jag ska ha till sen ännu, batterigrepp, akkuna, blixt, mera objektiv, men me dom 2 e jag redan på god väg!

På egna firman borde jag fixa lite oxå, dels göra en köp-instruktion, men oxå funderar jag på att lägg ihop nå... specialerbjudande... Nåja vi får se vad det blir! :)

Nåja, jobbet å Lilla Röda kallar, så dags å hoppa i jobbkläderna! :)