Visar inlägg med etikett Objektiv. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Objektiv. Visa alla inlägg

lördag, juli 15

Materiell lycka!

.... Jaa-a. Det kan man säga.

Först innan ja glömmer. Ha en skön semester Beo, hälsa åland å njut av zykth... zyto... semestern! ;D

Nåjo, åter till ämnet. Hade köpt ett begagnat batterigrepp ti kameran, tyvärr hade jag märkt det på onsdag, säljaren hade lagt upp annonsen på måndan, så de blev att rappa på lite! Men han fick iväg det på posten så jag hann få det igår (fredag), iom att jag behöver det idag. Som vanligt kommer man på saker å ting i sista minuten. Batterigrepp kan vara rätt värdefulla, men när jag hitta ett för 29euro + post, så va de nog bara att slå till! SÅ supernöjd med det. Nu kan jag fota 09-21 idag utan att behöva oroa mig för att bli utan ström ti kameran ;)

Sen... Sen kom jag på att ja ville ha ett kortare zoom nu till jeppisdagarna. Fenomenala Suvi sökte under förmiddagen å försökte hitta nåt jag skulle få tag i igår, hon hitta ett på findit, skicka sms åt säljaren direkt, men det var förstås redan sålt.

I väntan på att batterigreppet sku anlända ti cittari, så gick ja å tålla på prisma å försökte kolla där, men dom var helt utan. Ett tamron 70-300 hittade ja såndär prislapp på, men de va ju inte de ja behövde.

Nå, tog en chansning å for ti foto elite å fråga, men inte hade dom nåt såndär perus heller, alltså typ ett 17-55 eller nåt liknande. Men... (ett men jag verkligen gillar!).. dom hade ett 18-300. 3.5-6.3, så inte helt super ljusstarkt, men de e dom korta brännvidderna jag behöver nu. Så.. oho. Hoppsan. Ojsan. Så gick det, nu har jag ett Sigma Contemporary 18-300mm då. Ett macro dessutom, inget av mina tidigare objektiv har macro, så de va ju lite skoj. Eller ja, hela linsen i sig e lite skoj, fruktansvärt konstigt med 38cm närgräns. Tur att ja har motljusskydd på, för ja tycker ja går så nära allt så de snart tar i linsen! ;D

Inte helt pissiga recensioner enligt cyberphoto (man får ju hålla sig ti en sida), så dehär e väl kort va dom tyckte om denhär linsen.

Plus:
+ Bra skärpa under 200mm (på f/8-f/11) för att vara en superzoom
+ Förvånansvärt lite kromatisk aberration för att vara en superzoom
+ Kort närgräns och bra förstoringsgrad på 300mm
+ Inbyggd bildstabilisering
+ Snabb och tyst AF-motor
+ Relativt välbyggd i ett smidigt format 

Minus:
- Mjukare resultat på brännvidder längre än 200mm, och särskilt på 300mm
- Skärpan på största öppning är inte alltid så bra som man kan önska
- Vinjetterar tydligt på full öppning inom det kortare brännviddsomfånget
- Märkbar distorsion på kortare brännvidder 

Slutsats
Sigma 18-300/3,5-6,3 DC Macro OS HSM Contemporary är klart bättre än genomsnittet bland superzoomar, och bland alla dagsaktuella superzoomar placerar jag denna på andra plats efter Nikons 18-300 (version II), men har du en Canon eller Sony-kamera (sistnämnda med A-fattning) så är Sigman i skrivande stund optiskt sett det bästa valet. Om du som hobbyfotograf ska ska ut och resa och bara vill ta med dig ett enda objektiv som ska fungera till så många motivområden som möjligt, ja då kan detta absolut vara rätt objektiv för dig.

Så, sådär lägligt är det JPV idag vid spitu, Jussi Vehviläinen som e där å drar träningar. Så såna är planerna för idag! :)

torsdag, juni 22

Börja aldrig med fotografering...

... om ni inte är miljonärer.

Nåja. Senare i sommar har jag ett fotoshoot inbokat. Grejt. Bortsett från att jag varken har kamera eller objektiv som riktigt räcker till för detta ändamål. Så nu har man börjat fundera på kamera och objektiv då.

Kamerorna står mellan en 5D Mk II och en 6D. 5an är lite billigare än 6an, men 6an klarar av högre iso. Däremot har 5an högre shutter speed. Tror ni beslutet blev enkelt?! Båda e jag beroende av på mina områden. Visserligen ska jag å testa min kamera ikväll (om de nu inte börjar ösregna), för att kolla hur hög shutter jag behöver, så med god tur kanske det klarnar efter ikväll. Men med min vanliga otur så ösregnar de väl där en kvart före 6 eller så.

Nå, så objektiven då. Det jag inte prutar på är ljusstyrkan, alltså minst ett 2.8 och helst ett fast 2.8, alltså inte så att ju mer du zoomar, desto sämre ljus. Mitt nifty-fifty är ett sånt, men bjässen å lillen är 5-6.3 resp. 4-5.nånting.

Inte nog med det, man ska veta längden oxå. Snacka med Suvi som hade använt ett 70-200 på nån festtillställning och tyckte det blev lite för långt, å det låter logiskt. Hon tipsa om ett 17-50 (tror jag det var) som var 2.8 å faktiskt ganska billigt. Bortsett från det lilla problemet att det inte passar en fullframekamera, alltså 5an eller 6an. Således lite bortkastat, eftersom min 50 inte klarar av höga ison.

Så, ni som håller på med hästar, å vet den där djungeln att försöka hitta en passande sadel. Det här kan liknas vid det. Hitta ett lagom objektiv som passar även fullframe. Omöjligt? Ungefär.

Och när man letar (jag brukar enklast nog leta på cyberphoto, sen letar jag fram var man köper det), så går det till så här... Okeeej, ja klickar i objektiv för canon.. å så klickar jag i fullformats... å bläddra.. bläddra.. aha, bara fasta objek, där kommer zoomerna.. YESS! Hitta ett 24-105!! De blir perfa.... vafaan! Inte ljusstarkt, prkl!

Precis så går det till. Så får man fortsätta bläddra. Osv osv osv.

Så att, sådär spenderas min fritid. Den lilla man råkar ha ibland.

Btw, Beo, tvättmaskinen snurrar! Den fick stå på utsidan tills vessan e remppad ;)

söndag, mars 19

Gäsp..

... Full rulle igår kan man säga. Höhö, no pun intended.. Om man fortfarande sku ha filmrullar..

Var nåt event vid macken i gamla hamn igår, tänkte jag sku måst fara dit å fota lite (för ja vet, annars kommer Marie å sparkar mig i reven), så ja tänkte att jag far en liten stund. Nåjo, det visade ju sig att Dennis Backlunds körning var rätt intressant sådär fotomässigt, så ja beslöt mig för att vara där lite längre. Tackolov hade man ju extra kläder i bilen, hästmänniska som man är ;) Många foton tagna, men dom flesta är väl rätt snarlika, så man får la se vilka som är bra nog att laddas upp :)

Tyvärr har inte morsan ens nå raw-viewer på sin dator, hade nog tidigare nångång dragit ner nåt program, men de va bara en trial, så int toima de ju denhär gången. Hittade en onlinekonverter, så letade upp ett visst foto jag ville se (jag kunde alltså inte ens se dom på datorn) å samtidigt konvertera det till jpg.



Det är precis så brutalt som det ser ut, han faller över styret. Ni som stått brevid mig på hästhoppningen vet ju hur jag brukar låta. Dock, så vet jag int.. I dessa situationer, som går på några sekunder, så har jag slutat fota. Självklart med respekt för den person som eventuellt skadar sig väldigt illa, men... Sku jag flyg av en häst rejält, så sku jag nog verkligen vila se alla bilder i en serietagning.

Men det känns så girig nyhetsfotograf att fortfarande håll ner knappen när man ser någon som är på väg å vurpa. Och fast ja nu sku fota, så behöver man ju inte lägga upp dom bilderna om de e så att utgången slutade lite mer olyckligt.

I det här fallet gick det relativt bra, han steg upp. Å de e ju huvudsaken! Det kan hända att jag har några andra foton där han flög oxå, underlaget var inte det lättaste att köra på (låter ju som jag sku ha kört oxå.. men man kan ju tänka sig), så det var imponerande att han ens försökte!

Matias tyckte oxå vi sku ta en helhetsbild (jag måst seriöst skaff mig ett 17-55 eller nåt liknande!), så han skicka upp mig i hjullastarn. Alltså i skopan. Man e ju inte alls höjdrädd. Till en viss höjd gick det bra, sen kändes de lite ostabilt :P När man sen ska försöka se nåt genom kameran, så tenderar min balans å bli lite annorlunda, kroppen känner inte av det som ögat ser, det där klassiska. Så, de va nog bäst å sätt sig ner på huk, så man inte tog nåt snedsteg ;)

Måsta ju förstås börja googla 18-55 gluggar, finns riktigt billiga perus, 231 euro på rajala, 181 på scandinavianphoto. Nästan så man sku kuna klick hem ett bara för att. Kvalitén e ju som vanligt därefter, men då sku man åtminstone få helhetsbilder. Å då sku det täcka totalt från 18-600, så.. då kan man börja snacka heltäckande ;) Nå, vi får se. Nog använder jag ju gamla trotjänaren 70-300 ännu, å får riktigt bra bilder med den, men de e ju för att jag känner den å vet hur jag ska använda den. Visserligen, kvalitén i bilderna är inte lika bra som Bjässen, har ju förr nångång visat skillnaden på fotona.

Nåja.

Ma&Pa kommer hem ida, gissar på att dom käkat frulle rätt tidigt, så dom e väl hemma runt 12 tiden sku jag gissa. Ska bli spännande å kom hem sen å få se hur turbotomaten tagit sig, skruva ihop mina piedestaler å börja plantera om lite. Ja fasiken, de va ju plastkrukorna. Måste norpa några ur garaget. Drömde mardrömmar om att jag fått en invasion av blomflugor över natten ;) Men det tvivlar jag nog på :D Tror dessutom jag ska möblera om lite å flytta min Billy The Bokhylla till andra sidan soffan, så jag får ena piedestalen där upp efter fönstret.

Så att jo, tror ja ska börj ta å käk nå frukost här nu å fara å kast mig på soffan en stund!

söndag, januari 22

Drama...

.. Ja jösses vilket drama jag fick höra i morse, utanför mitt sovrumsfönster.. !

Såntdär klassiskt fyllegräl med flickvännen ;) Även om de va lite tragiskt, så kunde ja inte låta bli att småle lite (usch va hemsk ja känner mig), men det var så himla typiskt. Det var inte ens lite mummel, utan jag hörde rätt tydligt å klart. Killen pratade i telefon med tjejen sin, så vet ju iofs inte då vad hon har sagt men.. Aaanyhow. Sådan väckning där halv 5 tiden i morse.

När jag själv hade kravlat mig upp ur sängen ett par timmar senare, å fått i mig min morronkaffe, så gick det inte riktigt som på strömsö. Massa teknik som beslöt sig för att jävlas med mig, men fick nog ordning på det mesta till sist.

Därefter... blev det firma. Hade bara tänkt plita ner lite små tankar i mitt anteckningsblock, mittiallt hade de gått flera timmar å 8 sidor skrivna. Ohooppsan.

(En kaveri bruk f.ö mobba mig när ja tar sånhära foton me telefonkameran hehe)

Man kan säga att de blev en liten studiedag. På ett sätt. Har skrivit ner nu alla objektiv som sku behövas (3 i praktiken), på en nätt liten totalsumma av ca 3800 euro. Nåja, det här beror förstås på om jag väljer serie I eller II på ett av objektiven, men priset skiljer rätt markant. Sku jag få införskaffat dessa 3, så sku jag ha ett rätt heltäckande område, typ ljusstarkt 16-200mm. Dessa då av canons egna, sen ytterligare ett Sigma till 120-300, så sku ja klara mig rätt bra. Det var dock lite i dyrare änden (varken Canon eller Tamron hade något motsvarande), så ett ca pris på 2800 euro.

Nå, efter objektivsnokande, så hittade jag annan matnyttig information så det blev lite mera plitande... å så lite mera.. å så ännu lite mera. Här sist satt jag å försökte lära mig det här med histogram, som förut har varit ett stort frågetecken för mig, men nu hade jag ändå såpass mkt kunskap i bakfickan, så jag kunde börja förstå innebörden av histogrammet. Eller ja, iaf få ett hum va de handlar om. Blir att börja omvandla det till praktiska övningar så småningom.

Lekte lite med högre iso tillika som jag testade histogramjuttun oxå, sku måst ta å kolla dom fotona hur dom blev. Ja, på kameran ser ju allt bra ut meeen. På sista fotot hade jag ison upp på 3200, å.. visst e de lite grynigt, men inte så man spyr galla direkt. Å ja får väl bara lära mig det som många fotografer säger, ibland får man helt enkelt acceptera lite kornighet. Det går t.ex att gå in å kolla på Emma Svenssons nyligen publicerade inlägg. Där ser man grynighet, å trots att Emma e frilansande så gör hon jobb åt Max Factor, Levi's, Gant osv... Så hon e väl kanske inte direkt nån "hobbyfotograf".. heh.

Jag tror det kan hänga ihop med att ju skickligare man blir desto fler "fel" tillåter man. Okej, man kanske inte direkt strävar efter kornighet på bröllopsfoton, men just i ovanstående exempel så gör det ju inget. Jag e lite av en tävlingsmänniska, å strävar hela tiden efter perfekt. Och blir oftast frustrerad då jag inte tycker det blir perfekt. Men tillika, om man ser på mina kunder, väldigt väldigt sällan, väljer dom de foton som jag tycker har varit bäst! Så smaken är nog definitivt som baken!

Vad jag däremot sku behöva, e att få välja ut typ 50 bästa foton, tekniskt, å ha nåt proffs å kolla på dom. Säg bara rätt å slätt vilket som e bra å vilket som int e bra..

Ack ja. Kom just in på en annan fotografs sida oxå, en fenomenal fotograf, priset för att få honom att komma å fota på ett bröllop var ju bara 3000 euro. Då visserligen för 8h. Men ändå!!

De e ju såndära gånger man funderar va man riktigt håller på med ;)

tisdag, augusti 30

Plastic Fantastic vs Bjässen.

... Jaa-a. Nog är det skillnad på 145 euro och 1000 euro ;)

Plastic Fantastic aka Nifty-Fifty aka Canon 50mm 1.8, är nog värt sina 145 euro, meen.... Nåja, jag ska inte döma ut det ännu, det är jag som verkligen inte har lärt mig använda det ;)

Det kräver så himla mkt mer, eller snarare, annorlunda tankeverksamhet för mig. 50mm är 1.8, Bjässen är 5-6.3. Så jo, det är stor skillnad.

Testkörde nifty vid spituholmen igår, kändes ju nästan som att ja fick stå framför/på/under/bakom hojarna för att få till nåt, men de jag noterade att med nifty kan ja hålla kameran rätt väg lite oftare. Det är ju lite mer "vidvinkel".

Fick till några helt ok bilder igår, men som sagt, mkt träning för mig ännu innan dom blir riktigt bra. Å motocross-säsongen e ju inte så länge till :/ Men med tanke på hur länge de tog mig innan jag lärde mig Bjässen, så lär nog de här ta en stund oxå ;)

Det knepiga är hur tusan ska ja lära mig tänka rätt varje gång ja byter objektiv? Eller ja, när ja la på Bjässen en stund igår, så gick de ju nog per automatik, men sen när ja la på Nifty igen, så fick ja börja tänka till :S

Fick omedvetet till lite rörelseoskärpa oxå, å de e lite skit att det var omedvetet. För nu har jag rållat bort mig i tankeverksamheten..! När jag dessutom fick nåt med Bjässen som var rörelseoskärpa, om även väldigt lite, så vet jag inte riktigt var felet var.

Kameran bråka lite igår, vet inte va som felas den, men de händer inget när ja trycker på knappen. Skitirriterande! Har nog läst att knapparna i sig kan gå slut, men vill ju inte tro det ;(

Nåja, bara att träna mera! Här kommer lite andra skillnader mellan Nifty å Bjässen, notera t.ex viktskillnaden ;)


torsdag, augusti 11

Snabb update...

... före jag somnar!

Seriöst, har nog nå flunssa i kroppen, okej har haft sjuk hals i 2 dagar, men ja tammehoooligomoron sover ju bara..! Int e jobbe tungt eller nånting sånt, men så sjukligt trött konstant. Sover som fan klockan runt, å orkar knappt ändå...!

Nåja, såläng de inte blir värre än såhär så överlever jag, tar bara lite jäkligt på humöret.

Beställde efter ett nifty-fifty nudå, så i moron senast kl 16 så sku de bord va vi posten. Sen när de e hämtat så bär de av ti härmä nästan direkt på power truck show. Är sådär mellan varven riktigt taggad, men sen så emellanåt så sku ja bara ha lust å skita i det. Vädret verkar ju inte direkt så lovande, så få se om man ens lyckas knäppa några kort. Det var ju för den här helgen (bl.a) som ja nudå beställde efter nifty för "egna pengar" iställe för att vänta tills jag hade tillräckligt på firmakontot. Och nej, de e fusk att flytta över pengar! :P

Nå, hur som hafver så kan jag erbjuda lite bredare spektrum av fotografering nu tackvare dehär objektivet. Sen e frågan vad som blir nästa, om jag satsar på de där 2200 euros, eller om ja tar nåt "där emellan" så att säga. Den som lever så länge får se.

Sku kanske borda satsa i akkuna å batterigrepp före... Hmm. Nåja, som sagt, den som lever så länge får se!

By JoA kanske expanderar här oxå så småningom, dels ponnisarna, men så har jag lite annat i åtanke oxå. Vettefan när man ska hinna me allt haha. Kommer nog åtminstone att fyllas ut en hel del på ändringsanmälan iaf, better safe than sorry. I samband med eventuella expanderingen, så kanske de kommer upp en hemsida oxå :)

Så att sådant är läget just nu :)

måndag, maj 30

Dumdididum...

... Så lämplig rubrik hade jag för morgonens inlägg!

Jag har haft en riktigt skön helg måst jag säga, förutom mitt lilla nervsammanbrott igår!

Blir så fruktansvärt irriterad på vädret ibland, OM vi nu lyckas ha sol å värme en hel dag, så blåser de så förbannat kallt, så man håller på fryser ihjäl. Många mornar börjar bra, å sen mitt i dagen, så blir det mulet.. Som igår tex.

Hade sett fram emot många timmars solande igår, men tji fick jag.. Ungefär 2-2,5h, å sen var det mulet resten av dagen... Visst, int lönar de sig att bli förbannad på vädret, ingen kan påverka det, men igår va de lixom droppen som fick bägarn att rinna över!

Har deadline på kursen idag, alltså information om kursen, men torde ha det på klart nu. Innehållet så har jag ju fram till september på mig att planera, så det borde inte vara något problem. Har redan rätt lång lista på teoretiska ämnen å praktiska övningar! De e ju inte direkt en "nybörjarkurs i fotografering", så de e lite sådär... vad ska man ta upp å hur djupt?

Måste ta å kolla med Sanna oxå om de här e nåt jag kan ta via firman, eller om jag måste ta det privat... Har nog visserligen "uthyrning av arbetskraft", men de kanske e lite tolkningsfråga det där.

Inkommande vecka är rätt lugn, bara knatte- och klubbcross måndag å torsdag, å de e nu såntdär som jag 'ser om jag orkar fara på'-juttu. Sen till helgen e de studentdags! Hade tänkt besöka 2, den ena ska jag fota på. Ska nog tror jag låna en lins till det... Å lönen ja, oj va den sku få koma, helst igår! Hitta ett begagnat nifty-fifty på rajala som ja tänkte klicka hem direkt, då de e nästan halva priset av ett nytt! Ett såntdär lite universal som jag kan ha nytta av i många lägen...! Ett filterpack ska jag klicka hem oxå, så då har jag åtminstone utrustning till PTM...

.... som är snart! TJOHOO! Sommarens happening som jag ser mest fram emot! Och min första husbilssemester hahahaha! Ojoj, hur tror ni de ska sluta? :D

Har inte ens varit ut å provkört husbilen ännu, mer än att backat in den på gården. Morsan hade kört hem den från kokkola då hon vila testa på den i lugn å ro, den e manuellväxlad, å morsan ha int kört manuell på många år, men att få in den på gården sen, så gick jag ut å erbjöd mig hjälp. Den ÄR grymt bökig att få in på gården, speciellt om de står bilar parkerade på gatan.

Så där kan man bokstavligen säga att jag har kört mer bakåt än framåt iaf :D

Sen e de ju tusen miljoner andra saker jag måste lära mig om den, men jag får göra helt enkelt som jag gjorde i början av min avbytarkarriär... Skriv upp!

lördag, maj 21

Inför öppet hus!

Maries Stall/T:Mi Marie Sundman har öppet hus och sommaröppning i morgon vid lagmansgården i Östensö! Kl 15-17!

SOMMARÖPPNING & ÖPPET HUS! 

Välkommen på öppet hus vid Maries stall i Östensö söndagen den 22.5.2016 kl 15.00 – 17.00! 

En fin möjlighet att bekanta sig vår verksamhet och våra utrymmen, samt anmäla sig till sommarens kurser & program. Vi presenterar även ett heltäckande samarbete med Bubblans Ponnystall , fotograf by JoA, hästmassör Pauliinan Eläinpalvelutoch massör Mias Massagestudio. Även hovslagareHevospalvelu Houtsonen är på plats och brännskor en fjordhäst! Möjlighet att pröva på att forma om en hästsko. Alla företagare är på plats, och kan berätta mer om sitt företag och sina tjänster!

Ponnyridning för familjens minsta, möjlighet att pröva på ponnyagility, käpphästhoppning & försäljning, servering och en hel del fina erbjudanden av företagarna som presenterar sin verksamhet på plats!

Vi har även hästloppis i stallet, vill du komma med och sälja eller lämna saker till försäljning – anmäl dej till Marie tel 044-297 1230 /sms!

Adress: Gåtasvägen 99, 68910 Bennäs 
 
PS: Vi lottar ut en ridlektion bland alla som delat detta inlägg, samt deltar i tävlingen på plats! 

Så det här tycker jag ni ska komma på! :)

Själv ska jag fixa lite foton... Alltså, precis som marie sa "Fan va vi e old school"... Och det är precis det vi är, då jag sitter å babblar om att jag sku måst göra nå fotoutskrifter... Men en digital fotoram? Hallåå? Visst, fördelen med riktiga utskrifter e ju att man ser flera på samma gång, men..  Jaja, kanske man börjar bli för gammal för att riktigt hänga med?

Nå, det ska jag hur som helst gå igenom idag, å så ska ja försöka kolla på nå loppistavara (hästgrejjer) å se om ja sku för dit nå å lite annat dittan å dattan.

Själv kommer jag att finnas på plats där å fota i morron, förhoppningsvis få till nå bra foton. Återigen sku ett 50mm (objektiv alltså) vara bra att ha, men... Det har jag inte ännu...! Egentligen sku jag vila ha ett kortare zoom, men ett 50mm är ett såkallat nifty fifty*, så de sku va perfekt... Men det är tänkt att jag ska beställa efter ett med sistas lönen. Fick en såndär trevlig bilräkning att betala i juni, så man får vara lite återhållsam nu.

Lustigt hur typ 99% av mina inlägg ti sist spånar in på nåt om kameror å objektiv... Har ni märkt det? :D Fast jag inte alls har det i åtanke när jag börjar skriva, så kommer jag ändå in på det på nåt märkligt vis ;)

Det kommer in mer å mer bokningar till fotografering, å... Jag sa det här i tidigare i år, att jag hade nog inte riktigt väntat mig det! Trodde att jag ännu i år åtminstone skulle fokusera mest på hästsporten å motocrossen (vilket jag nog iofs gör), å att det ännu sku ta ett par år innan jag får nå egentliga bokningar. Men tji fick jag! Roligt är det förstås, men jag får ju lite prestationsångest :D

Emellanåt sitter jag å funderar på om jag ska använda mina hittills sparade pengar på olika objektiv istället, men sen igen... vintersäsongen faller helt bort för mig om jag inte skaffar kameran :/ Kameran sku jag helst vila ha ny, ett lämpligt objektiv kan jag hitta på nå kirppis för lite billigare peng än själva kameran, så det blir nog enklare att införskaffa det..

Höjden av irritation var när jag hittade en exakt sån kamera jag ska ha på valokuvaajan kirppis på fb, plus ett sånt objektiv jag definitivt ska ha. Ägaren tyckte bägge var skit (det var en del diskussioner i kommentarsfältet om ägaren ens förstod sig på fotografering), till det förmånliga priset av 3000 euro. Kameran var inte alls mkt använd. Totalpriset på bägge, nya, så ligger kameran på 1499 (sakrans Rajala som har höjt priset igen prkl) å objektivet ligger på 2200 euro. Men då de e såna pengar jag inte har för tillfället :( Hade inte tvekat en sekund om jag hade 3000 euro extra liggandes...!

Varför jag egentligen vill ha kameran sprillans ny är för att jag får med en softa, som e rätt bra för redigering. Nu har jag ett gratisprogram, Photodirector 3, det är faktiskt helt okej, å jag tycker att det hittills täcker dom redigeringar jag behöver göra... Men det känns ändå som en säkerhet att ha DPP att tillgå...

Här i veckan tog jag kameran under ena armen å tanja under andra, å så for vi å testa på lite porträtt. De va riktigt kul! Enda problemet va ju att när jag sku försöka få tanja å slappna av, så de blev naturligt, så börja hon ju skratta istället, så min taktik funka int riktigt... (... mao de toimar int å försöka andas som nån som har värkar...höhö), men på slutet gick de bättre, å blev mer naturligt! Fick nog till ett par helt okej foton! :) Det här är min favorit!



Det enda, som jag tyvärr inte såg här... är den där förbannade björken i bakgrunden! Men annars så stället vi var på e helt perfekt. På samma plats har du flera möjliga bakgrunder samt ljus!

Tanja moitta att hon såg så blek ut, å jag håller nog med, hela fotot är blekt å grått å trist, så jag måste medge, jag är förbaskat nöjd med att jag behärskar redigeringen såhär bra..!


Håhå, ja dehär som sku vara om öppet hus i moron, blev ett marathon-inlägg om fotografering istället ;D Nåja, så kan de gå! :D


*A 50mm prime camera lens with an f-number of 1.8 or lower. The first lens to earn this nickname was the Canon EF 50mm f/1.8 II, introduced in 1991. Nifty fifties are cheap to buy, have sharp optics, and give amazing bokeh.

"Yeah, I got a huge collection of zooms and wide angle lenses, but when all else fails, the nifty fifty always delivers."